اخبار داغ

سید هادی سید افقهی:

خبر نهایی شدن اعدام شیخ النمر هنوز تایید نشده است/ عربستان کوچکتر از آن است که از ایران امتیاز بگیرد

خبر نهایی شدن اعدام شیخ النمر هنوز تایید نشده است/ عربستان کوچکتر از آن است که از ایران امتیاز بگیرد
کارشناس مسائل حوزه عرب گفت: برادر آقای شیخ النمر، خبر تایید حکم اعدام شیخ النمر را فعلا تأیید نکرد و من فکر نمیکنم که رژیم عربستان سعودی به این زودی جرأت بکند که این حکم را اجرا بکند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل کشورهای حوزه عرب، در خصوص حکم اعدام شیخ باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان گفت: برادر آقای شیخ النمر، خبر تایید حکم اعدام شیخ النمر را فعلا تأیید نکرد و من فکر نمیکنم که رژیم عربستان سعودی به این زودی جرأت بکند که این حکم را اجرا بکند! با آمدن پادشاه جدید،تصور می کنم ملک سلمان به دنبال برقراری آرامش و تثبیت جایگاه خودش می باشد. چرا که به اندازه کافی در درون خاندان سلطنتی بعد از عزل و نصب های جدید مشکل وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با اشاره به تحولات دربار عربستان بعد از مرگ ملک عبدالله گفت: ملک سلمان، فرزندان ملک عبدالله و سلطان را از دربار پس زد و ولایتعهدی و پادشاهی را در مسیر دیگری قرار داد. قطعا آنها نیز آرام نخواهند نشست و مشخص نیست که به چه شکلی انتقام خود را خواهند گرفت. از طرفی عربستان سعودی در قضایای منطقه کاملا شکست خورده است. لذا فکر می کنم که این حکم در آینده نزدیک اجرا نشود تا آنها بتوانند وضعیت خودشان را در داخل تثبیت کنند.

,

سید افقهی با اشاره به گمانه زنی ها، مبنی بر امتیاز گیری عربستان از ایران در خصوص اعدام باقر النمر عنوان داشت: عربستان خیلی کوچکتر از آن است که بخواهد ازایران امتیاز بگیرد. اسرائیل و آمریکا با نمایش مضحک خودشان در کنگره نتوانستند از ایران امتیاز بگیرند، عربستان که دیگر جای خود دارد. روابط آمریکایی ها با هم پیمانان خودشان در سطح منطقه به گونه ای است که کشورهای منطقه دیدگاه هایشان را به آمریکایی ها منتقل می کنند و نظرات آنها را باید از زبان آمریکایی ها بشنویم. ایران از حقوق مردم مظلوم عربستان و شیخ النمر حمایت می کند اما در امور داخلی کشوری دخالت نمی کند. لذا فکر نمی کنم عربستان در جایگاهی باشد که بتواند از ایران امتیاز بگیرد. البته ممکن است از طریق واسطه ها پیغام هایی را بفرستند که مثلا ما در حکم شیخ النمر تخفیف می دهیم و شما نیز به یک نحوی در قضایای مربوط به یمن یا عراق اقداماتی را انجام بدهید. 

,

وی افزود: تصور می کنم اگر این اعدام صورت بگیرد، خیلی برای آل سعود گران تمام خواهد شد. تاکنون سابقه نداشته که آل سعود یک روحانی در این سطح را اعدام بکند. پیش آمده بود که زندانی کنند و یا ترور انجام بدهند و گردن دیگران بیندازند اما اعدام سابقه نداشته و این هزینه های سنگینی را برای آل سعود خواهد داشت.

,

وی در پاسخ به رایزنی عربستان با پاکستان برای هسته ای شدن اظهار کرد: عربستان،مصر و امارات گاهی اظهار می کنند که اگر توافق بین ایران و 5+1 امضا شود و غرب حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسند ما نیز برای توازن استراتژیک، هسته ای خواهیم شد.

,

وی افزود: در یکی از دیدارهای بندر بن سلطان با پوتین، به روسیه پیشنهاد شده بود که اگر روسیه از بشار اسد حمایت نکند،عربستان حاضر است تا قراردادهای هزاران میلیاردی با روسیه برای تاسیس نیروگاه های هسته ای امضا کند. اما روس ها فهمیدند که این فریبی است که آمریکایی ها به سعودی ها یاد دادند و آمریکایی ها اجازه نخواهند داد که روسیه در خاک عربستان نیروگاه اتمی تاسیس کند. حتی ممکن است که قرارداد هم امضا شود اما اجرایی نخواهد شد. مصری ها نیز همین ادعا را دارند و البته مثل عربستان خیلی دست بسته نیستند و از رقابت این دو قدرت به نفع خود استفاده می کند. مصر نیز گفته است که اگر ایران هسته ای پذیرفته شود ما نیز برای برقراری توازن، هسته ای خواهیم شد. در روزنامه الخلیج می خواندم که امارات نیز همچین ادعایی را مطرح کرده است.

,

سید افقهی گفت: البته نیروگاه های اتمی دو گونه هستند. یک نوع نیروگاه برای مصرف مواد غنی شده و نوع دیگر برای غنی سازی است. آمریکا هرگز اجازه غنی سازی به آنها نخواهد داد بلکه ممکن است اجازه تاسیس نیروگاه هایی فقط برای مصرف مواد غنی سازی شده به آنها بدهد. این با کاری که می کنیم متفاوت است و ما خودمان می خواهیم غنی سازی انجام دهیم. حتی اوباما یکبار گفت که ما حاضریم نیازهای اتمی ایران را برطرف کنیم ولی اجازه نمی دهند که غنی سازی را انجام دهیم تا هر وقت دلشان خواست بتوانند بر ما فشار وارد کنند.

,

کارشناس مسائل کشورهای حوزه عرب با اشاره به شکست عربستان در عرب و کارشکنی غربی ها برای فشار بر مردم یمن گفت: یمن تا حدود زیادی از چنگ عربستان خارج  شده است. اینکه فشارهای خارجی بخواهد انصارالله، هم پیمانانش و دیگر احزاب چپ و ناسیونالیست عربی را متوقف کند بعید است. تا زمانی که مردم در صحنه حضور داشته باشند این فشارها نتیجه ای نخواهد شد. ممکن است که جنگ داخلی راه بیندازند یا عملیات های تروریستی انجام بدهند اما به بدنه اصلی انقلاب که مردم هستند نمی توانند آسیب جدی وارد کنند و اگر مردم وارد میدان شوند دشمن عقب نشینی می کند. حتی زمانی که سازمان ملل هم از انصارالله دعوت کرد تا از صنعا به سعده برگردند، آقای عبدالمالک حوثی با یک لحن محکم پاسخ داد که شما حق دخالت ندارید و ما خودمان در داخل کشور در حال رایزنی با احزاب هستیم و بن عمر نماینده شما نیز حضور دارد. موضع گیری هایشان نیز علیه عربستان تندتر شده است.

,

وی افزود: بعد از فرار رئیس جمهور یمن از صنعا به عدن می بینیم که فقط چند کشور معدود سفارت هایشان را به عدن منتقل کردند و بقیه نه به لحاظ امنیتی و نه به لحاظ سیاسی سفارت هایشان را از صنعا منتقل نکردند. این نشان می دهد که حرکت آمریکا،فرانسه،امارت،قطر و عربستان کاملا سیاسی بود و هیچ دلیل دیگری نداشت و امروز پایتخت یمن خیلی امن تر از دوران حکومت عبد ربه منصور، رئیس جمهور فراری یمن، است. لذا معتقدم اگر القاعده در یمن توسط عربستان تقویت نشود، جنگ داخلی و تقسیم یمن یه چند اتفاق نیافتد، فشارهای خارجی تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

,

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص سفر همزمان اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و السیسی، رئیس جمهور مصر، به عربستان عنوان داشت: سفر همزمان اردوغان و السیسی به منظور تثبیت جایگاه عربستان در مقابل جبهه نفوذ ایران و کشورهای هم پیمان جمهوری اسلامی است. آنها در سوریه و عراق شکست نظامی خوردند و در لبنان نیز شکست سیاسی خوردند. به گونه ای که جریان 14 مارس را مجبور کردند تا در پای میز مذاکره بنشیند و با حزب الله مذاکره کند. لذا  ملک سلمان بر خلاف ملک عبدالله که اخوان المسلمین را تروریست می دانست از ترکیه که حامی اخوان است و السیسی که با اخوان مشکل دارد دعوت کرد تا دوباره بخواهد جبهه سنی عربستان،مصر و ترکیه را علیه ایران بسیج کند. اما معتقدم به قدری تضادها در منافع آنها به زیاد است که بعید می دانم این اتحاد شکل بگیرد مگر اینکه دوباره محمد مرسی به عرصه سیاسی بازگردد و قدرت را به دست بگیرد که این نیز مورد رضایت السیسی نیست.

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه