اخبار داغ

تعطیلات نوروز و نگرانی اضافه وزن در کودکان و نوجوانان

تعطیلات نوروز و نگرانی اضافه وزن در کودکان و نوجوانان
برای بسیاری از خانواده ها تعطیلات؛ زمان کاهش سطح سلامتی است که این امر می تواند به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی، وعده ها و میان وعده های سالم و آگاهی پایین خانواده ها باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرما، خیلی تعجب بر انگیز نیست که تغذیه مناسب سبب ارتقای تکامل مغزی  و عملکرد شناختی و تغذیه نامناسب در ارتباط با مشکلات عملکرد جسمی، ذهنی، عاطفی و رفتاری، کاهش یادگیری و کاهش سطح تحصیلات و در حقیقت کاهش کیفیت زندگی در کودکان می شود. یکی از مشکلات مرتبط با تغذیه  مشکل جهانی چاقی است. کودکان و نوجوانانی که چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، چندین برابر کودکانی که وزن نرمال یا کمتر دارند، در خطر چاقی و اضافه وزن یا چاقی در بزرگسالی و عوارضی که به دنبال آن است مثل بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت نوع ۲ و … هستند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که هر چه کودک اضافه وزن بیشتری داشته باشد، میزان رسیدن به تحصیلات عالی کمتری خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , خبرما،,

برای بسیاری از افراد تصویری که از تعطیلات دارند زمان فعالیت و بیرون رفتن از منزل و گردش و دویدن و بازی و برای برخی دیگر ممکن است تصویر میوه های سالم و تازه باشد. اما برای بسیاری از خانواده ها واقعیت بسیار متفاوت از این است. برای بسیاری از خانواده ها تعطیلات زمان کاهش سطح سلامتی است که این امر می تواند به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی و عدم نظم و نیز کاهش دسترسی به وعده ها و میان وعده های سالم و مهمتر از همه آگاهی پایین این خانواده ها از این موضوع باشد. به عبارتی تعطیلات برای این دسته از خانواده ها زمان افزایش اضافه وزن و نا امنی غذایی است. روند افزایش وزن کودکان در زمان تعطیلات حدود ۳ برابر زمانی است که به مدرسه می روند. و کودکانی که اضافه وزن دارند در معرض اضافه وزن بیش از حد در ایام تعطیلات هستند.

,

در اوقات تعطیلات نسبت به زمان مدرسه کودکان در واقع هم وقت بیشتری برای مصرف بالاتر کالری دریافتی دارند و هم دسترسی بیشتری به مواد غذایی دارند. امروزه بر خلاف سال های قبل والدین خیلی به سختی به کودکانشان اجازه می دهند در بیرون از منزل بازی کنند. اکثر کودکان پیاده یا با دوچرخه به مدرسه نمی روند. بازی ها رایانه ای بیشتر و تحرک بدنی کمتر شده و تغییر شیوه ی زندگی به سمت زندگی ماشینی و بسیاری از موارد دیگر، سبب کاهش فعالیت فیزیکی کودکان شده است.

,

اما راهکار چیست؟

,

 اصلاح عادات غذایی و شیوه زندگی (مثل خواب ، فعالیت فیزیکی)

,

راهنمایی های غذایی مختلف برای رعایت یک رژیم غذایی سالم وجود دارد.  یکی از این راهنمایی ها، هرم راهنمای غذایی مدیترانه ای است. که این توصیه ها را در قالب هرم در شکل روبرو  می آورد. بر اساس اهمیت موضوع، قاعده هرم که فعالیت فیزیکی است مهم تر و به رأس هرم که شیرینی ها و قنده و چربی ها است و سطح کمتری از هرم را تشکیل می دهد، باید کمتر مصرف شود. کشور های منطقه مدیترانه به دلیل رعایت این الگوی غذایی شیوع کمتری از بیماریهایی مثل بیماریهای قلبی- عروقی که چاقی و اضافه وزن به عنوان فاکتور خطر آن در نظر گرفته می شوند را دارند. بدن انسان به همه گروه های غذایی نیاز مند است و روزانه و نیز در هر وعده باید همه گروه های غذایی مصرف شوند. تقریباً همه راهنمایی ها و هرم های غذایی به مصرف کمتر شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین شده و چربی ها و روغن ها، مصرف غلات کامل(سبوس دار) به جای غلات تصفیه شده(سبوس گرفته شده) مثل نان سفید یا نان لواش، مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات بخصوص به صورت تازه، مصرف کمتر گوشت قرمز و در عوض مصرف بیشتر ماهی ها، استفاده از روغن های سالم تری مثل روغن زیتون و عدم مصرف روغن جامد، مصرف لبنیات کم چرب) توصیه می کنند. انتخاب غذاهای کم چرب ،‌ کم کلسترول و چربی اشباع شده(جامد) و مصرف کم غذاهای سرخ کردنی و کبابی، میانه روی درمصرف نمک و سدیم، رعایت تنوع در خوردن غذا، مصرف کمتر نوشابه های گازدار و شربتها و نوشیدنی های شیرین شده، استفاده کمتر از غذاهای آماده بیرون از منزل و فست فود ها، افزایش تعداد وعده ها و در عوض کاهش حجم غذای مصرفی در هر وعده ی غذایی، مصرف منظم وعده های غذایی و عدم حذف وعده ها بخصوص وعده ی صبحانه، خواندن برچسب های تغذیه ای، آگاهی و تشخیص تأثیر تبلیغات رسانه ها بر انتخاب غذا، داشتن خواب کافی و در نهایت افزایش فعالیت فیزیکی (به عنوان مثال پیاده روی روزانه حداقل ۳۰ دقیقه) توصیه هایی برای اصلاح شیوه زندگی و کاهش خطر چاقی و دیگر بیماریهایی است که امروزه به نگرانی جهانی تبدیل شده است. با رعایت این نکات می توان هم از غذا خوردن لذت ببریم و هم خطر بسیاری از بیماری ها را کاهش دهیم.

,

__________
مجید کمالی

,
,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه