اخبار داغ

متخصص تغذیه:

مردم آجیل را به صورت خام استفاده کنند/ آجیل شور منجر به افزایش فشار خون می شود

مردم آجیل را به صورت خام استفاده کنند/ آجیل شور منجر به افزایش فشار خون می شود
یک متخصص تغذیه گفت: وجود سوراخ های ریز در آجیل نشانه ماندگی، کرم خوردگی و حتی آلودگی آجیل به قارچ مولد سم آفلاتوکسین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با توجه به اینکه تا شروع سال جدید و فرا رسیدن نوروز باستانی زمان زیادی باقی نماده است؛ اغلب مردم در این روزهای پایانی سال مشغول خرید و تدارک عید هستند و آجلیل را به عنوان پای ثابت سفرهای نوروزی در سبد کالای خود قرار می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی در خصوص خواص انواع آجیل در حفظ و ارتقاء سلامت افراد و چگونگی خریداری یک آجیل مرغوب اظهار کرد: این تنقلات خوشمزه جزو مواد غذایی پرکالری محسوب می شوند و از نظر تغذیه ای از ارزش غذایی بالایی برخوردارند. مصرف ۱۰۰ گرم آجیل، 500کیلو کالری انرژی به بدن می رساند.

,

این دانشیار دانشگاه ادامه داد: 100گرم پسته، بادا وگردو حاوی حدود 10 گرم پروتئین، هشت تا 16 گرم کربوهیدرات و 17 تا 37 گرم اسید چرب غیر اشباع است.

,

مردانی وجود اسید های چرب غیر اشباع در انواع آجیل را نکته قوت این تنقلات دانست و افزود: مطالعات نشان می دهد که اسید های چرب در حفظ عملکرد سیستم قلبی عروقی، کاهش فشار خون بالا، کاهش قند خون و حفظ سلامت سیستم اعصاب موثر است.

,

این استاد دانشگاه بیان داشت: انواع آجیل سالم منبع بسیارخوبی از ویتامین هایی مانند ویتامین A، E، و املاحی مانند آهن، منیزیم ، فسفر، منگنز، کلسیم و سلنیوم هستند و می توانند بخش مهمی از نیاز بدن را به این ویتامین ها و املاح تامین کنند.

,

 این متخصص تغذیه با بیان اینکه نباید در مصرف آجیل ها زیادی روی کرد وافزود: نباید علیرغم خواص بسیاری که آجیل و انواع مغزها دارند نباید فراموش کرد که افراط در مصرف آنها می تواند نه تنها منجر به بروز اضافه وزن و چاقی شود بلکه مشکلات قلبی عروقی، فشارخون بالا و دیابت را به دنبال داشته باشد.

,

مردم آجیل را به صورت خام مصرف کنند

,

مردانی با اشاره به خصوصیات یک آجیل خوب گفت: یک آجیل خوب باید تازه باشد و به صورت خام مصرف شود و برای فراوری آن از انواع رنگ استفاده نشده باشد، چرا که متاسفانه در بیشتر مواقع برای سرپوش گذاشتن بر روی ماندگی و کهنگی آجیل های فاسد آن ها را رنگ کرده؛ بو داده و شور می کنند.

,

وی وجود سوراخ های ریز در آجیل را نشانه ماندگی ، کرم خوردگی و حتی آلودگی آجیل به قارچ مولد سم آفلاتوکسین دانست و اظهار کرد: سم آفلاتوکسین بسیار خطرناک و سرطان زا است و در غلات، دانه ها و انواع آجیلی که کهنه بوده ودر شرایط بد و نامناسب نگداری، تولید می شود.

,

سم آفلاکتوکسین در آجیل های مانده منجر به بروز سرطان می شود

,

این دانشیار داشنگاه علوم پزشکی لرستان وجود سم آفلاتوکسین در آجیل و غلات را منجربه سرطان دانست و تصریح کرد: سم خطرناک آفلاتوکسین نه تنها می تواند منجر به بروز سرطان در مصرف کننده شود؛ بلکه عوارض زود هنگام دیگری از قبیل احساس خستگی، ضعف سیستم عصبی، مشکلات کبدی و بروز ناهنجاری در نوزادانی که مادران آن ها در طی بارداری از اینگونه مواد غذائی آلوده استفاده کرده اند بوجود خواهد می آید.

,

مردانی گفت: به مردم توصیه می شود که از خرید آجیل فله ای که رنگ شده و از نظر شکل ظاهری و طعم نیز حالت نرمال ندارد جدا پرهیز و به عوض از آجیل بسته بندی شده ای که توسط فروشگاه های معتبر به فروش می رسند و دارای پروانه تولید، تاریخ مصرف و انقضا و تائیدیه وزارت بهداشت هستند استفاده کنند.

,

آجیل شور منجر به افزایش فشار خون می شود

,

وی افزود: وجود نمک فراوان در آجیل های شور می تواند زمینه ساز افزایش فشار خون و عوارض دیگری شود که پیشنهاد می شود که مردن بیشتر از آجیل خام استفاده کنند و برای نگهداری آجیل نیز بهتر است تا زمان مصرف، آن ها را در فریزر و یا یخچال نگهداری کنند تا امکان رشد قارچ های مولد آفلاتوکسین تقلیل یابد.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه