اخبار داغ

گزارش دانا از دوگانه اسرائیل_عربستان علیه جمهوری اسلامی/

تحرکات مشکوک سعودی‌ها علیه ایران/مانع تراشی‌های عربستان در مسیر مذاکرات

تحرکات مشکوک سعودی‌ها علیه ایران/مانع تراشی‌های عربستان در مسیر مذاکرات
موازی مساله هسته‌ای، عربستان به دنبال جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه و صدمه زدن به ایران است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، طی هفته گذشته نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با حضور در کنگره آمریکا در مخالفت با توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران گفت: من به عنوان نخست وزیر اسرائیل به کنگره آمده‌ام تا در مورد مساله‌ای صحبت کنم که ممکن است موجودیت اسرائیل را به خطر بیاندازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

بنیامین نتانیاهو در ادامه مدعی شد: ایران نه تنها یک خطر بالقوه برای اسرائیل است، بلکه برای صلح جهان نیز خطر بزرگی به شمار می‌آید.

,

 

,

نتانیاهو در ادامه به حمایت ایران از جنبش‌های آزادی بخش در منطقه به این شکل اشاره کرد: نیروهای ایران هم اکنون از سه جهت مختلف تروریست‌ها را برای محاصره اسرائیل مسلح می‌کنند.

,

 

,

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: ما همه باید در کنار یکدیگر بایستیم تا جلوی کشورگشایی ایران را بگیریم. دو سال پیش به ما گفته شد که با روی کار آمدن روحانی و ظریف فرصتی به آن‌ها دهیم تا تغییر و اعتدال را برای مردم ایران به همراه بیاورند، اما این امر نتیجه عکس داد. در دولت روحانی حکومت ایران بیش از گذشته رادیکالی است.

,

 

,

نتانیاهو در ادامه مقابله ایران با داعش را نیز زیرسوال برد و گفت: نباید فکر کرد که جنگ بین ایران و داعش یعنی اینکه منافع ایران و غرب یکی است. جنگ ایران با داعش برای دستیابی به صلح نیست، بلکه در جهت کسب حاکمیت اسلام افراطی در خاورمیانه است. اگر داعش تبر و چاقو دارد ایران با دستیابی به تسلیحات قاره پیمای هسته‌ای یک خطر بالقوه برای جهان به شمار خواهد آمد! ترکیب سلاح هسته‌ای و اسلام افراطی خطرناک‌ترین تهدید برای جهان است.

,

 

,

نخست وزیر رزیم صهیونیستی در ادامه گفت: محدودیت ها علیه ایران تا وقتی که ایران به تهدیدات خود در منطقه ادامه می‌دهد نباید برداشته شود.

,

 

,

این اظهارات مضحک نتانیاهو در کنگره آمریکا واکنش های زیادی به دنبال داشت تا حدی که در همه رسانه‌های جهان در واقع اصلی ترین مخالف ایران در مذاکرات هسته ای، نتانیاهو جلوه داده شد.

,

 

,

این در حالی بود که بعد از گذشت حدودا یک ماه از مرگ ملک عبدالله و ایجاد تغییر و تحولات در دربار آل سعود به نظر می رسد مثلث ملک سلمان، مقرن بن عبدالعزیز و محمد بن نایف «مهار ایران» را اولویت سیاست خارجی خود قرار داده اند.

, این در حالی بود که بعد از گذشت حدودا یک ماه از مرگ ملک عبدالله و ایجاد تغییر و تحولات در دربار آل سعود به نظر می رسد مثلث ملک سلمان، مقرن بن عبدالعزیز و محمد بن نایف «مهار ایران» را اولویت سیاست خارجی خود قرار داده اند.,

 

,

اگرچه در روزهای اخیر پر سر و صدا ترین خبر در دنیای سیاست، سخنرانی ضد ایرانی و مضحک نتانیاهو در کنگره آمریکا بود که مورد توجه گسترده رسانه های جهان قرار گرفت اما عملیات اصلی بر ضد ایران در ریاض کلیک خورد نه واشنگتن.

, اگرچه در روزهای اخیر پر سر و صدا ترین خبر در دنیای سیاست، سخنرانی ضد ایرانی و مضحک نتانیاهو در کنگره آمریکا بود که مورد توجه گسترده رسانه های جهان قرار گرفت اما عملیات اصلی بر ضد ایران در ریاض کلیک خورد نه واشنگتن.,

 

,

در هفته گذشته ملک سلمان میزبان اردوغان، السیسی ، پادشاه اردن و نواز شریف بود و اکثر کارشناسان معتقد اند محور اصلی مذاکرات «نحوه برخورد با گسترش قدرت ایران» در منطقه خاورمیانه بوده است.

, در هفته گذشته ملک سلمان میزبان اردوغان، السیسی ، پادشاه اردن و نواز شریف بود و اکثر کارشناسان معتقد اند محور اصلی مذاکرات «نحوه برخورد با گسترش قدرت ایران» در منطقه خاورمیانه بوده است., در هفته گذشته ملک سلمان میزبان اردوغان، السیسی ، پادشاه اردن و نواز شریف بود و اکثر کارشناسان معتقد اند محور اصلی مذاکرات «نحوه برخورد با گسترش قدرت ایران» در منطقه خاورمیانه بوده است., در هفته گذشته ملک سلمان میزبان اردوغان، السیسی ، پادشاه اردن و نواز شریف بود و اکثر کارشناسان معتقد اند محور اصلی مذاکرات «نحوه برخورد با گسترش قدرت ایران» در منطقه خاورمیانه بوده است.,


تحلیلگر اندیشکده بروکینگز در همین زمینه می نویسد: "شاید نتانیاهو تلاش کرد خود را بعنوان نقش اصلی سناریو ضد ایران نشان دهد اما بازی عربستان اهمیت بیشتری داشت".

,
, تحلیلگر اندیشکده بروکینگز در همین زمینه می نویسد: "شاید نتانیاهو تلاش کرد خود را بعنوان نقش اصلی سناریو ضد ایران نشان دهد اما بازی عربستان اهمیت بیشتری داشت".,

 

,


در همین راستا فاکس نیوز نوشت: ملک سلمان سال گذشته در سفر به پاکستان تفاهم نامه همکاری به ارزش 1.5 میلیارد دلار امضا کرده بود و سفر ناگهانی نواز شریف به ریاض نشان دهنده افزایش نگرانی های ریاض همزمان با مذاکرات هسته ایران است؛ ریاض به دنبال نهایی کردند توافق خود با اسلام اباد تا قبل از پایان ماه مارس است.

,
, در همین راستا فاکس نیوز نوشت: ملک سلمان سال گذشته در سفر به پاکستان تفاهم نامه همکاری به ارزش 1.5 میلیارد دلار امضا کرده بود و سفر ناگهانی نواز شریف به ریاض نشان دهنده افزایش نگرانی های ریاض همزمان با مذاکرات هسته ایران است؛ , در همین راستا فاکس نیوز نوشت: , ریاض به دنبال نهایی کردند توافق خود با اسلام اباد تا قبل از پایان ماه مارس است.,

 

,

در ادامه این جریان موسسه واشنگتن هم ادعا کرده است که همکاری هسته ای پاکستان و عربستان در حال شکلگیری است و عربستان به امید انتقال دانش فنی حمایت مالی از فعالیت های هسته ای پاکستان را تقبل کرده است.

, در ادامه این جریان موسسه واشنگتن هم ادعا کرده است که همکاری هسته ای پاکستان و عربستان در حال شکلگیری است و عربستان به امید انتقال دانش فنی حمایت مالی از فعالیت های هسته ای پاکستان را تقبل کرده است., موسسه واشنگتن هم ادعا کرده است که ,

 

,

بروکینگز هم در جای دیگر ادعا کرده است که نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان در سفر قبلی خود به ریاض پیش از مرگ ملک عبدالله در تایید وخامت حال وی گفته بود: وی در آستانه مرگ است. سخنی که هیچ مقام خارجی دیگری به آن اشاره نکرده بود و به عقیده تحلیلگران این اظهارنظر نشان از تقویت محور ریاض اسلام آباد دارد.

, در سفر قبلی خود به ریاض پیش از مرگ ملک عبدالله در تایید وخامت حال وی گفته بود: وی در آستانه مرگ است. سخنی که هیچ مقام خارجی دیگری به آن اشاره نکرده بود و به عقیده تحلیلگران این اظهارنظر نشان از تقویت محور ریاض اسلام آباد دارد.,

 

,

وزنامه وال استریت ژورنال که در ماه های گذشته بارها با انتشار برخی گزارش پشت پرده هایی از مذاکرات هسته ای جنجال آفریده است، در تازه ترین گزارش خود به نقل از دیپلمات های عربی و آمریکایی می نویسد کشورهای مصر، عربستان، قطر و امارات متحده عربی همزمان با بالا رفتن شانس توافق نهایی در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به واشنگتن پیام داده اند که ایران در اثر این توافق، نفوذ و سلطه خود را بر منطقه افزایش خواهد داد.
در حقیقت این کشورهای عربی از به راه افتادن مسابقه هسته ای در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده اند و بحث هایی در مورد چتر حمایت هسته ای آمریکا از این کشورها به عنوان راهکاری برای کاهش نگرانی کشورهای عربی به میان آمده است.

,
,



این دیپلمات ها گفته اند از نظر این کشورهای عربی یک توافق نهایی هسته ای به ایران اجازه خواهد داد قابلیت های تولید سلاح هسته ای خود را حفظ کرده و در عین حال از شر تحریم های اقتصادی رهایی یابد.

,
,
,

وال استریت ژورنال: نگرانی 4 کشور عربی از توافق هسته ای ایران

, وال استریت ژورنال: نگرانی 4 کشور عربی از توافق هسته ای ایران,

از طرف دیگر جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا بلافاصله بعد از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای با همتای ایرانی خود در سوئیس پیش از بازگشت به واشنگتن به ریاض پایتخت عربستان‌سعودی رفت و در جمع وزرای امورخارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

, از طرف دیگر جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا بلافاصله بعد از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای با همتای ایرانی خود در سوئیس پیش از بازگشت به واشنگتن به ریاض پایتخت عربستان‌سعودی رفت و در جمع وزرای امورخارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد., از طرف دیگر جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا بلافاصله بعد از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای با همتای ایرانی خود در سوئیس پیش از بازگشت به واشنگتن به ریاض پایتخت عربستان‌سعودی رفت و در جمع وزرای امورخارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.,

 

,

هر چند عربستان این نشست را برای همفکری درباره طیف مختلفی از مسائل و چالش‌های منطقه‌ای خود تشکیل داده بود اما حضور کری در این نشست آن هم به فاصله چند ساعت بعد از پایان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای حاکی از سنگ اندازی ها و نگرانی های عربستان از روند مذاکرات است.

, هر چند عربستان این نشست را برای همفکری درباره طیف مختلفی از مسائل و چالش‌های منطقه‌ای خود تشکیل داده بود اما حضور کری در این نشست آن هم به فاصله چند ساعت بعد از پایان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای حاکی از سنگ اندازی ها و نگرانی های عربستان از روند مذاکرات است., هر چند عربستان این نشست را برای همفکری درباره طیف مختلفی از مسائل و چالش‌های منطقه‌ای خود تشکیل داده بود اما حضور کری در این نشست آن هم به فاصله چند ساعت بعد از پایان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای حاکی از سنگ اندازی ها و نگرانی های عربستان از روند مذاکرات است.,

 

,

عربستان نیز همانند رژیم صهیونیستی در سر راه مذاکرات هسته‌ای ایران سنگ‌اندازی می‌کند که این زمینه شکل‌گیری ائتلاف نانوشته را میان ریاض و تل‌آویو ایجاد کرده است و اگر نتانیاهو با توجه به انتخابات پیش رو این سنگ‌اندازی را با هیاهو و سروصدا انجام می‌دهد اما عربستان دیپلماسی چراغ خاموش را در پیش گرفته و بی‌سرو صدا به این مانع تراشی‌ها ادامه می‌دهد.

, عربستان نیز همانند رژیم صهیونیستی در سر راه مذاکرات هسته‌ای ایران سنگ‌اندازی می‌کند که این زمینه شکل‌گیری ائتلاف نانوشته را میان ریاض و تل‌آویو ایجاد کرده است و اگر نتانیاهو با توجه به انتخابات پیش رو این سنگ‌اندازی را با هیاهو و سروصدا انجام می‌دهد اما عربستان دیپلماسی چراغ خاموش را در پیش گرفته و بی‌سرو صدا به این مانع تراشی‌ها ادامه می‌دهد., عربستان نیز همانند رژیم صهیونیستی در سر راه مذاکرات هسته‌ای ایران سنگ‌اندازی می‌کند که این زمینه شکل‌گیری ائتلاف نانوشته را میان ریاض و تل‌آویو ایجاد کرده است و اگر نتانیاهو با توجه به انتخابات پیش رو این سنگ‌اندازی را با هیاهو و سروصدا انجام می‌دهد اما عربستان دیپلماسی چراغ خاموش را در پیش گرفته و بی‌سرو صدا به این مانع تراشی‌ها ادامه می‌دهد.,

 

,

امریکا به موازات مذاکرات با ایران امتیازات درخوری نیز در زمینه‌های مختلف به رژیم صهیونیستی و عربستان داده است و این روند کماکان ادامه دارد و دیگر اینکه جنگ روانی جدید مسئولان سعودی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای امریکا با ایران امکان دارد به نادیده گرفتن دخالت‌های (به تعبیر آنها) ایران در کشورهای منطقه بینجامد، اقدامی فرافکنانه برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های بی‌حد و حصر عربستان در کشورهای مختلف منطقه باشد که از موارد بارز آن می‌توان به سوریه، یمن، بحرین و لیبی اشاره کرد.

, امریکا به موازات مذاکرات با ایران امتیازات درخوری نیز در زمینه‌های مختلف به رژیم صهیونیستی و عربستان داده است و این روند کماکان ادامه دارد و دیگر اینکه جنگ روانی جدید مسئولان سعودی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای امریکا با ایران امکان دارد به نادیده گرفتن دخالت‌های (به تعبیر آنها) ایران در کشورهای منطقه بینجامد، اقدامی فرافکنانه برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های بی‌حد و حصر عربستان در کشورهای مختلف منطقه باشد که از موارد بارز آن می‌توان به سوریه، یمن، بحرین و لیبی اشاره کرد., امریکا به موازات مذاکرات با ایران امتیازات درخوری نیز در زمینه‌های مختلف به رژیم صهیونیستی و عربستان داده است و این روند کماکان ادامه دارد و دیگر اینکه جنگ روانی جدید مسئولان سعودی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای امریکا با ایران امکان دارد به نادیده گرفتن دخالت‌های (به تعبیر آنها) ایران در کشورهای منطقه بینجامد، اقدامی فرافکنانه برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های بی‌حد و حصر عربستان در کشورهای مختلف منطقه باشد که از موارد بارز آن می‌توان به سوریه، یمن، بحرین و لیبی اشاره کرد., امریکا به موازات مذاکرات با ایران امتیازات درخوری نیز در زمینه‌های مختلف به رژیم صهیونیستی و عربستان داده است و این روند کماکان ادامه دارد و دیگر اینکه جنگ روانی جدید مسئولان سعودی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای امریکا با ایران امکان دارد به نادیده گرفتن دخالت‌های (به تعبیر آنها) ایران در کشورهای منطقه بینجامد، اقدامی فرافکنانه برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های بی‌حد و حصر عربستان در کشورهای مختلف منطقه باشد که از موارد بارز آن می‌توان به سوریه، یمن، بحرین و لیبی اشاره کرد.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه