اخبار داغ

نیم نگاهی به حادثه ای تلخ در چهارشنبه سوزی؛

جوانی که به جای ترکیه راهی سفر آخرت شد+تصاویر(+18)

جوانی که به جای ترکیه راهی سفر آخرت شد+تصاویر(+18)
این روزها بوی مطبوع نوروز باستانی و بهار دل انگیز به مشام می رسد و جوانان و نوجوانان با شور هیجان با طنین ناهنجار مواد محترقه به پیشواز نوروز می روند و آماده بدرقه کردن چهارشنبه آخر هفته می شوند، با این حال ترس و دلهره تبدیل شدن این خوشی زودگذر به یک عمر تلخی خانواده ها را فرا گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از آناج، بوی بهار می آید و با این حال هنوز در تبریز شهر اولین ها برف می بارد و ساعت 9 صبح روز پنجشنه چهاردهم اسفندماه است، با همکار عکاسم قرار گذاشتیم برای مصاحبه در خصوص حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته گزارشی تهیه کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, بوی بهار می آید و با این حال هنوز در تبریز شهر اولین ها برف می بارد و ساعت 9 صبح روز پنجشنه چهاردهم اسفندماه است، با همکار عکاسم قرار گذاشتیم برای مصاحبه در خصوص حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته گزارشی تهیه کنیم.,

 وارد مرکز اورژانس تبریز می شویم، پای صحبت های حبیب حسینقلیزاده، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی می نشینیم.

,

 در خصوص حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته از وی سوالاتی می پرسیم، وی می گوید: در ایام عید مخصوصا چهارشنبه سوری، از مردم خواهش می کنیم وقتی حادثه ای رخ می دهد، هنگام تماس با اورژانس آرامش خود را حفظ کنند و آدرس دقیق بدهند. اگر آدرس دقیق به اورژانس ندهند ممکن است ما نتوانیم به موقع بر بالین بیمار حاضر شویم.

,

 

,

, ,

وی خاطرنشان می کند: با توجه به رسم و رسوم چهارشنبه ی آخر سال، برخی دست به انجام کارهایی می زنند که در این رابطه باید بگویم لازم است مردم عاقلانه رفتار کنند یعنی مراسمات به صورت عقلانی باشد نه اینکه با اقدامات خودسرانه به خود و اطرافیان خود صدمه بزنیم، اکثر کسانی که دچار حوادث چهارشنبه آخر سال می شوند معمولا سنین بین 14 تا 25 سال هستند. در این حوادث بیشتر به چشم ها و دست ها آسیب می رسد که هر دو قسمت زیبایی خواصی در بدن انسان ایجاد می کنند و مثلا اگر به چشم انسان آسیب برسد تا حد زیادی زیبایی او از بین می رود و مهمتر اینکه جبران ناپذیر است، لذا از مردم خواهش می کنیم از وسیله های استاندار و تولید داخل استفاده کنند که ایمنی آنها بیشتر است.

,

وی تاکید می کند: شهروندان باید دقت کنند اگر حین آتش بازی یا استفاده از مواد محترقه حادثه ای رخ داد و شخصی دچار آتش سوزی شد لباسی را که به بدنشان چسبیده است از بدن جدا نکنند وگرنه پوست و اعصاب و عروق وی نیز از بدن جدا می شود، نخستین اقدام هنگام سوختگی سرد کردن است؛ مثلا سعی کنند محل سوختگی را زیر آب خنک بگیرند و از مالیدن موادی مثل خمیر دندان و تخم مرغ و غیره اجتناب کنند چرا که در بیمارستان موقع پاک کردن این مواد از روی سوختگی صدمات دیگری نیز بر وی وارد می شود.

,

حسینقلیزاده ادامه می دهد:سوختگی سه نوع است،درجه یک، درجه دو و درجه سه؛ که در این میان نقاط سر از حساس ترین نقاط است. در سوختگی درجه یک رنگ پوست به قرمزی می گراید، در درجه دو پوست حالت تاول به خود می گیرد و در درجه ی سه گوشت بدن سوخته و سوختگی تا استخوان می رسد. در صورت بروز سوختگی درجه ی یک و دو تنها اقدام سرد کردن و سپس انتقال به مرکز درمانی است اما در سوختگی درجه سه به هیچ عنوان هیچ ماده ای روی سوختگی قرار ندهند و سعی کنند دور از وسایل گرمایشی باشند؛ زیرا در این حالت پوست بیمار از بین رفته و به تدریج دچار شوک و افت فشار خون می شود لذا بهتر است بیمار را به صورت خوابیده به مرکز درمانی انتقال بدهند.

,

168 نفر مصدوم چهارشنبه سوری سال قبل در استان

, 168 نفر مصدوم چهارشنبه سوری سال قبل در استان, 168 نفر مصدوم چهارشنبه سوری سال قبل در استان,

وی تاکید می کند: مشخص نیست که در تولید مواد دست ساز از چه چیزی استفاده می کنند اما به تازگی اداره آگاهی طبق بررسی هایی به این نتیجه رسیده است که در آن از خاک و سنگ و شیشه استفاده می کنند که وقتی منفجر می شود، ترکش های آن هنگام برخورد با بدن به عنوان یک گلوله عمل می کند و به حالت ساچمه ای بر بدن ضربه می زند. طبق آمار در استان ما 168 نفر سال قبل دچار سوختگی شده اند که از این تعداد 135 نفر مرد و 33 نفر زن بودند و در اکثر افراد بر دست ها و چشم ها آسیب رسیده است.

,

 

,

, ,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعداد فوتی های ناشی از انفجار چند نفر بودند؟، اعلام می کند: در حین انفجار کسی فوت نشده است اما دو نفر جوان به دلیل سوختگی زیاد پس از انتقال به بیمارستان فوت شدند.

,

خطر سقط جنین برای زنان باردار حین شنیدن صدای انفجار مواد محترقه

, خطر سقط جنین برای زنان باردار حین شنیدن صدای انفجار مواد محترقه, خطر سقط جنین برای زنان باردار حین شنیدن صدای انفجار مواد محترقه,

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان می گوید: دلخوشی های کاذبی که ایجاد می کنیم علاوه بر آسیب های یاد شده صدمات زیادی در پی دارد که از جمله آنها آسیب هایی است که در اثر انفجارات بر زنان باردار وارد می شود که گاه عواقبی مانند سقط جنین نیز وجود دارد. مثلا اگر مواد محترقه ای منفجر شود و زن بارداری در آن نزدیکی باشد مطمئنا دچار دلهره می شود و احتمال دارد دلهره منجر به سقط جنین شود. همچنین بیماران قلبی و بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند یا استعداد سکته ی مغزی و قلبی دارند ممکن است در اثر صدای انفجار دچار رعب و وحشت شوند. علاوه بر این احتمال دارد برای نوزادان و بچه ها نیز تشنج در پی داشته باشد و بر اثر آن در آینده نیز با مشکلاتی روبرو شود. همچنین بیمارانی که دارای فشار خون هستند در مواجهه با این صداهای مهیب احتمال دارد دچار سکته شوند. در کل بیمارانی در منازل و بیمارستان ها وجود دارند که لازم است در آرامش باشند و سر و صداهای ما برای ایشان قطعا عواقب بدی خواهد داشت.

,

وی اظهار می کند: البته آماری که از افراد حادثه دیده در پی داریم کاملا دقیق نیست چون مواردی نیز وجود دارد که به اورژانس گزارش نمی شود و ما از آن بیخبریم. مثل بچه ای که زمانی در اثر مواد منفجره ی چهارشنبه سوری ترسیده و نوعی بیماری روانی در او به وجود امده است و سال هاست که این ترس و واهمه با او همراه است.

,

مواد محترقه دست ساز را نخرید

, مواد محترقه دست ساز را نخرید, مواد محترقه دست ساز را نخرید,

وی با تاکید بر اینکه باید نحوه استفاده از مواد محترقه و شادی را باید مدیریت کرد، اعلام می کند: جوانان و نوجوانان باید در نظر بگیرند که مواد محترقه را از افراد و مکان های که معتبر بوده و قابل پیگیری است، خریداری کنند و این مواد دستساز نباشد.

,

حسینقلیزاده در خصوص حمل مواد محترقه و آتش زا متذکر می شود: در اکثر حوادثی که به ثبت رسیده، حمل مواد داخل جیب کت، شلوار و درون ظروف بسته ای چون شیشه و فلز باعث گرم شدن مواد محترقه و انفجار ناگهانی آن شد ه است و منجر به تلفات جبران ناپذیری شده است.

,

  وی با اشاره به اینکه باید از برپایی آتش های بزرگ و غیر قابل مهار بپرهیزیم، یادآور می شود: از افروختن آتش در اماکن مسکونی که  مجهز به پست های فشار قوی برق و گاز می باشند باید خودداری کرد چرا که در وقوع چنین حواثی در یک تجمع منجر به وقوع خسارت های جانی و مالی زیادی می شود.  

,

وی با بیان اینکه در صورت بروز حادثه باید آرامش خود را حفظ کنید و به راهنمایی های اپراتورهای ما نیز توجه نمایید، می گوید:چهارشنبه سوری روزی پرترافیک است سعی می کنیم زیاد از آژیر استفاده نکنیم اما از مردم خواهش می کنیم به آلارم ما توجه کنند زیرا آمبولانس 115 هر موقع در خیابان است یا به ماموریتی اعزام شده و یا دارد از ماموریتی بر می گردد پس لازم است مردم نیز با ما همکاری کنند و مسیر را برای آمبولانس ها باز کنند تا همکاران ما سریع تر بر بالین مریض برسند. در داخل شهر ما مجبوریم در برخی مسیر ها حتی خلاف نیز برانیم درواقع تکنسین اورژانس به خاطر وجدان کاری این کار را انجام می دهد و اگر خدایی نکرده تصادف بکند همان تکنسین مجبور است عواقبش را تقبل کند.

,

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند:  مقرر شده برای نجات و امداد مصدومان حادثه های چهارشنبه سوری، دو دستگاه آمبولانس موتوری در سطح شهر مستقر شوند، پنج دستگاه آمبولانس دیگر در مکان های میادین اصلی مثل میدان فهمیده، چهارراه آبرسان، نصف راه، خیابان ولیعصر و یک نقطه ی دیگر مستقر خواهند شد و از ساعت پنج تا یک شب در محل حاضر هستند تا در صورت بروز حادثه هرچه سریعتر اقدام کنند.

,

وی در خاتمه می گوید: در این ایام از مردم خواهش می کنیم موارد ایمنی را رعایت کنند و مواظب فرزندان خود باشند.

,

آدرس ساختمانی را که در چهارشنبه سوری سال گذشته دچار سانحه انفجار شده و دو فوتی و چند مصدوم حاصل این سانحه بود، را با پرس و جو از آشنایان پیدا می کنیم.

, آدرس ساختمانی را که در چهارشنبه سوری سال گذشته دچار سانحه انفجار شده و دو فوتی و چند مصدوم حاصل این سانحه بود، را با پرس و جو از آشنایان پیدا می کنیم.,

 

,

دلم می خواهد دیگر هیچ چهارشنبه سوری یا عیدی را نبینم

, دلم می خواهد دیگر هیچ چهارشنبه سوری یا عیدی را نبینم, دلم می خواهد دیگر هیچ چهارشنبه سوری یا عیدی را نبینم,

ساختمان در جنوب شهر تبریز، یعنی در منطقه ولیعصر تبریز واقع شده است، برف همچنان می بارد، سوار بی آرتی می شویم، به آدرس مورد نظر می رسیم و به طورکاملا اتفاقی وارد یک سوپر مارکت می شویم، از صاحب مغازه در خصوص حادثه چهارشنبه سوری سال گذشته که در این محله اتفاق افتاده بود، سوالاتی می پرسم، پیرمرد پاسخ می دهد: چیزی در خصوص آن حادثه نمی دانم اما اگر بخواهید آن ساختمان را نشانتان می دهم از خودشان بپرسید من اطلاعاتی ندارم.

,

متوجه می شویم که پیرمرد نمی خواهد سخنی از آن حادثه به ما بگوید، با دست ساختمان را نشان می دهد، پسربچه 9 یا 10ساله ای از در ورودی ساختمان بیرون می آید، می پرسم، آقا پسر می توانیم با مادرت یا پدرت حرف بزنیم، پسربچه مادرش را " مامان جون" صدا می کند، زنی حدودا 60 ساله به ما نزدیک می شود و می گویم که خبرنگار آناج هستم و می خواهیم در خصوص حوادث چهارشنبه سوری گزارشی تهیه کنیم، مثل اینکه سال گذشته در این ساختمان حادثه تلخی رخ داده است می خواهیم در جریان جزئیات آن حادثه قرار بگیریم.

,

مشغول حرف زدن هستم که می بینم ناخودآگاه زن میانسال چشمانش اشک بار می شود، خودش را مادر سعید معرفی می کند، سعیدی که قربانی حادثه تلخ انفجار شده بود.

,

هاج و واج به حرف های زن میانسال گوش می دهیم، با گوشه چادرش اشک چشمانش را پاک می کند و هق هق کنان می گوید: سعید 23 ساله من اهل ترقه، مواد آتش زا و غیره نبود که، دوستان نا باب باعث مرگش شدند، سعیدم قرار بود عید را به ترکیه برود حتی به خاطر ترس از این آتش بازی و ترقه بازی چهارشنبه سوری و حوادثش می خواست تعطیلات را در ترکیه سپری کند.

,

, ,

از وی جزئیات شب حادثه را میپرسم، پاسخ می دهد: شب ساعت یازده یک روز قبل از روز چهارشنبه سوری پارسال بود، دور هم نشسته بودیم و تلویزیون را تماشا می کردیم، برنامه پسر جوانی را نشان میداد که دچار سانحه چارشنبه سوری شده بود به دلیل سوختگی جان خود را از دست داده بود، با خودم گفتم، وای به حال مادرش، اگر بداند چه حالی می شود.

,

در این حین بود که موبایل سعید زنگ زد، مثل همیشه دوستش امیر که همسایه ما بود، با سعید تماس گرفته بود، سعید جواب نداد.

,

امیر چند بار پشت سر هم تماس گرفت، دیگر نمی دانم سعید جواب داد یا نه.

,

ساعت یک شب بود، که با صدای بسیار مهیب از خواب بیدار شدیم و در ابتدا با این تصور که زلزله شده است، از طبقه دوم به سمت راه پله دویدیم که وقتی به راه پله رسیدیم، صدای ناله و شیون شنیدیم و سرتا سر ساختمان را دود گرفته بود و بوی آتش می آمد، با ترس و دلهره به سمت طبقه همکف روانه شدیم...( اشک دیگر مجال ادامه حرف زدن را به مادر سعید نمی دهد و بریده بریده حرف می زند).

,

دستش را به سویم دراز می کنم، طاقت دیدن اشک های یک مادر را نداریم، من و همکار عکاسم در وضعیتی هستیم که واقعا نمی دانیم چه بگوییم..

,

مادر سعید ادامه می دهد: ای کاش وقتی امیر با سعید تماس می گرفت، پیگیر می شدم و شب را تا صبح بیدار می ماندم و نمی گذاشتم پسرم به سراغ امیر برود و در را به روی وی باز کند و آنها وارد ساختمان شوند.

,

می گوید: آن شب امیر در را می زند و سعید به طبقه همکف می رود و امیر همراه دوست دیگرش وارد ساختمان می شوند و شروع به ساخت ترقه های دست ساز می کنند که در حین این کار مواد منفجر می شود.

,

بعد از انفجار، سعید، امیر و دوستش را به بیمارستان انتقال دادند، سعید دچار سوختگی 75 درصدی شده بود، سعید و امیر دو هفته در بیمارستان بستری شدند، با این حال به دلیل شدت جراحات در بیمارستان فوت شدند.( گریه امان مادر سعید را می برد، چند دقیقه فقط اشک می ریزد).

,

مادر سعید اظهار می کند: پسر عزیزم، هنوز جوان 23 ساله ای بود، که با کلی آرزو به خاطر یک سهل انگاری و اغفال دوست برای شادی زودگذر در خاک دفن شد.

,

از همه مادران می خواهم که هر لحظه هر موقع که نگران فرزندشان شدند، آنها را مخصوصا در این روزهای چهارشنبه سوری و عید به حال خود وا نگذارند.

,

اکنون حرف از عید که میزنند و هر روز چهارشنبه سوری می رسد، دلم میگیرد به یاد سعید می افتم و گریه می کنم..دلم می خواهد دیگر هیچ چهارشنبه سوری یا عیدی را نبینم.

,

سعید قربانی یک شادی زودگذر شد، شادی که به تلخی و اشک یک خانواده تبدیل شد، هر سال که عید نوروز از راه می رسد، داغ این حادثه تازه می شود و سینه مادر سعید را می سوزاند، اکنون شاید در شهری چون تبریز یا شهرهای دیگر ایران سعید هایی دیگر قربانی این حادثه های چهارشنبه سوری می شوند و چه مادرانی که اشک می ریزند...

,

مادر سعید در حین خداحافظی می گوید: دخترم این مصاحبه را تنها به خاطر اینکه دیگر هیچ سعیدی و هیچ جوانی با آرزوهایش در این روزها دفن نشود، انجام دادم، امیدوارم با خواندن این گزارش دیگر هیچ جوانی سراغ این کارها نرود.

,

بعد از خداحافظی، سوار تاکسی می شویم، راننده تاکسی با ناراحتی شروع به صحبت می کند: هنوز عید نشده، چهارشنبه سوری نشده شروع کردن به آتش بازی و  رژه رفتن روی اعصاب مردم..بازم شروع شد، کی می خواهند برای این جوانان یک تفریح سالم پیدا کنند تا دست از این کارهای بیهوده بردارند..

,

زنی حدودا 48 ساله کنارم نشسته در پاسخ به راننده تاکسی می گوید: اگر دولت جلوی خرید و فروش این مواد را بگیرد، دیگر این اتفاق ها نمی افتد و جوانان نمی توانند این مواد محترقه را پیدا کنند، البته ممکن است مواد دست ساز نیز بسازند، اینطوری هم خطرناک تر می شود، نمی دانم چرا با اعصاب و روان مردم بازی می کنند.

,

مسافری دیگر می گوید: به نظر من باید با نظارت شدید جلوی خریدوفروش مواد محترقه خطرناک گرفته شده و به جای ترقه بازی سنت های قدیمی و واقعی چهارشنبه سوری به جوانان اطلاع رسانی شود، من واقعا از مواد آتش زا وحشت دارم و سعی می کنم روز چهارشنبه سوری از خانه بیرون نروم.

,

 چهارشنبه سوری، سنتی که رنگ و بوی خون، آتش و مرگ به خود گرفته است

,  چهارشنبه سوری،,  چهارشنبه سوری،, سنتی که رنگ و بوی خون، آتش و مرگ به خود گرفته است, سنتی که رنگ و بوی خون، آتش و مرگ به خود گرفته است,

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی شادی زودگذری که با مواد محترقه خطرناک به تلخی جبران ناپذیری تبدیل می شود، معضلی که در اکثر موارد بر اثر بی احتیاطی، شادی نوجوانان و جوانان را در این ایام به اندوه و درد تبدیل می کند، سرچشمه گرفته ازتغییر شکل سنت دیرینه به سنتی نوین و خطر ساز می باشد. سنت چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) از دیرباز در ایران برگزار می‌شود.

,

چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد. یکی از جشن‌های آتش که در ایران باستان برای پیش درآمد یا پیش‌باز نوروز برگزار می‌شده و آمیزه‌ای از چند آیین گوناگون است. نسل جدید ایران از آیین‌های جشن چهارشنبه سوری شناخت فاصله گرفته اند  متاسفانه در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، تحریف و استحاله شده‌است و از اصالت خود فاصله گرفته‌است.

,

امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند بسیار رایج است و جایگزین آیین‌های کهن شده‌است. شب های چهارشنبه سوری همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده‌است، در اکثر موارد برگزاری چهارشنبه‌سوزی با آلودگی صوتی، آسیب به تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است به طوری که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند. 

,

 

,

 

,

نویسنده: المیرا جلیلی

,

 

,

تصاویری محسوس از تلفات روز چهارشنبه سوری در ایران +18

, تصاویری محسوس از تلفات روز چهارشنبه سوری در ایران +18, تصاویری محسوس از تلفات روز چهارشنبه سوری در ایران +18,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

, ,

 

,

, ,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

 

,

 

,

, ,

, ,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

توصیه های ایمنی آتش نشانی در مورد چهارشنبه آخر سال

, توصیه های ایمنی آتش نشانی در مورد چهارشنبه آخر سال,

 

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/گ

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه