اخبار داغ

نقش راهگشای سبک زندگی فاطمی و مدیریت “لذت ها” در زندگی جوانان

نقش راهگشای سبک زندگی فاطمی و مدیریت “لذت ها” در زندگی جوانان
امروز ما نیازمند این هستیم که بارها ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) را مورد بررسی و مداقه قرار دهیم و ببینیم چگونه بانویی ۱۸ ساله در عنفوان جوانی توانسته در ابعاد مختلف بدرخشند و تجلی حق و خیر کثیر باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نطنزنا، وقتی به خودمان مراجعه می‌کنیم می بینیم که مسیر حرکت ما در زندگی در ابعاد کوچکی بر اساس خواست و نظر ما هست و اجازه می دهیم دیگران شخصیت ما را ساماندهی کنند در حالیکه نمی دانیم اهداف و باورهای آنها چقدر تامین کننده منافع واقعی ماست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نطنزنا،,

دنیای کنونی با حضور ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای متنوع و جذاب قدرت تشخیص درست را از ما سلب کردند و با توجه به اینکه روح انسان بهترین ارتباط را با هنر و جذابیت های آن برقرار می‌کند و عواطف و احساسات انسان سریعتر از سایر قوای ادراکی پیام های دنیای بیرون را دریافت می‌کند، تلاش می‌کنند از طریق تمام امکانات صوتی و تصویری و بهره گیری از شاکله عاطفی شخصیت افراد، مخاطب را در مدار سبک زندگی منحط قرار دهند آنچنان سبکی که شاید برای زندگی خودشان نیز تجویز نکنند.

,

امروز ما قواره عقل و احساس و روح و روان را نمی دانیم، امروز ما موقعیت خودمان و اندازه دمای محیط خودمان را نداریم همچون کسی که در یک محیط گرم قرار دارد اما با همان پوشش وارد فضای سرد بیرون می‌شود و معلوم است که این فرد دچار بیماری می‌شود.

,

بدون شک سبک زندگی فاطمی راهگشای مسیر امروز زندگی جوانان خواهد بود؛ ما با عطشی سیری ناپذیر به دنبال شناخت دنیای پیرامون خود هستیم در حالی که از خودمان غافل هستیم و این معادله در زندگی حضرت زهرا (س) شکلی دیگر بود زیرا آن حضرت از مسیر خودشناسی شخصیت خودشان را ساماندهی کردند.

,

امروز ما نیازمند این هستیم که بارها ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) را مورد بررسی و مداقه قرار دهیم و ببینیم چگونه بانویی ۱۸ ساله در عنفوان جوانی توانسته در ابعاد مختلف بدرخشند و تجلی حق و خیر کثیر باشند.

,

خودشناسی کلید ورود صحیح به دنیای پر زرق و برق اطراف ماست و ما هستیم که قرار است از این دنیا بهره ببریم و ما مشخص می‌کنیم ابزارها و امکانات بر ما مسلط باشند یا اینکه ما بر این وسائل و امکانات مسلط باشیم و امکان ندارد کسی شخصیت و درون خودش را نشناخته باشد بعد انتظار داشته باشد این ابزارها و امکانات از او موجودی فعال، اثرگذار و انتخابگر بسازد.

,

وی با اشاره به تلاش وسیع شبکه های تبلیغاتی برای توجیه و گسترش لذت گرایی در جامعه اظهار داشت:

,

یکی از گرایشهای اصیل و بنیادی و تاثیرگذار در انسان “لذت گرایی” است و لذت بردن از هر کاری انجام آن کار را برای انسان ساده تر و آسان تر می‌کند و خداوند امکانات و لوازمی برای لذت بردن ما از زندگی دنیوی قرار داده، اما در عین حال به ما هشدار می دهد که بهره گیری از این لوازم و قوای جسمانی باید به صورت اعتدال باشد و اسلام نیز قوانین روشن و واضحی برای هدایت و ارتقای لذت های مادی دارد و برای دین مهم هدایت این “لذت” ها است، یعنی گذر از لذتهای زودگذر و آنی و رسیدن به لذتهای اصیل و خدایی.

,

درست است که لذت بردن کارهای سخت را برای انسان آسان می‌کند و به همین جهت برخی همه هدف زندگی انسان را لذت گرایی می دانند اما فی الواقع بسیاری از مواقع نیز این لذت گرایی سرانجام دردناکی برای انسان رقم می زند و انسان را از لذت های دیگر محروم می‌کند مثلا شاید برخاستن از خواب صبحگاهی به قصد رفتن به سر کاری که چندان مورد علاقه ما نباشد کاری بسیار سخت باشد ولی همین زود برخاستن ازخواب به قصد دیدارکسی یا رفتن به سفری لذت بخش، کار بسیار شیرین و دوست داشتنی باشد اینجا لذت ما در مدیریت عقل قرار می گیرد و لذت بزرگتری هدف گیری می‌کند.

,

شاید این تمثیل باز بهتر بتواند نقش عقل را در مدیریت لذت هایمان نشان دهد و آن این که فردی را تصور کنید بر روی دریا سفر می‌کند و دچار عطش شدید می‌شود او اگر به آبی خنک و گوارا برسد قادر خواهد بالاترین لذت را از نوشیدن آب ببرد اما علیرغم اینکه او بر دریایی از آب حرکت می‌کند او از خوردن آب دریا خودداری می‌کند، خب معلوم است که چشیدن آب دریا چیزی از تشنگی او کم نمی کند بلکه عطش او را چند برابر می‌کند و همین قاعده در مواجهه با ما در خصوص سایر لذتها برقرار است کسی که دچار روابط ناصحیح زن و مرد می‌شود یا اینکه آلوده به دیدن تصاویر مبتذل می‌شود او سیراب نمی شود بلکه عطش او افزایش می یابد و این مسیر او را از پیمودن و رشد و تعالی در مراحل بالاتر باز می دارد.

,

در آخر اینکه هرگز یادمان نرود شبکه های ماهواره ای و مجازی تلاش می‌کنند ما گرفتار در فضای لذت گرایی باشیم و نسبت به مدیریت عواطف، لذت ها و احساسات مان منفعل باشیم و  نتوانیم شخصیت مان را ساماندهی کنیم.

,

انتهای پیام/ر

, , , ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه