اخبار داغ

پارک امیرحشمت،اثری ماندگار که در حال تخریب است+عکس

پارک امیرحشمت،اثری ماندگار که در حال تخریب است+عکس
بنای پارک تاریخی امیر حشمت در روستای میشیجان(از توابع شهرستان خمین) در مسیر منتهی به گورستان و دو امامزاده روستا واقع شده و تا شهر خمین 5 کیلومتر فاصله دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خمین نیوز بنای پارک تاریخی امیر حشمت در روستای میشیجان(از توابع شهرستان خمین) در مسیر منتهی به گورستان و دو امامزاده روستا واقع شده و تا شهر خمین 5 کیلومتر فاصله دارد.
بنای مذکور به عنوان یادمانی از دوره قاجاریه در کنار رودخانه فصلی میشیجان و در کنار بنای امامزاده عباس با برج و باروی قدیمی خود جلوه گری می نماید.
این بنا مشتمل بر سر در ورودی، اتاقهای انتظار، پس از ورودی، حیاط، کالسکه خانه، عمارت اصلی، گلخانه و دیگر فضاهای خدماتی که در جوانب حیاط می باشند.
کلیت اثر در محور شمال به جنوب کشیده شده و از قاعده هندسی خاصی پیروی نمی کند. مصالح عمده بکار رفته در شالوده اثر را خشت و گل و در نماها، آجر تشکیل می دهد.
سر در ورودی اثر در بدو ورود به اثر جلوه می کند. این سر در آجری مشتمل بر دو جرز در طرفین و لچک هایی با آجرکاری خفته راسته میان جرزها و نغول ها و طاق نماهایی در پشت بغل های جرز یاد شده می باشد. پس از ورودی اثر، راهرویی سنگ فرش واقع شده که در طرفین آن به صورت قرینه اتاق هایی به عنوان اتاق های انتظار قبل از اذن ورود برای پاکارها و نایبان امیر تعبیه شده است. رشته پلکانی از راهرو یاد شده به بام فضاهای یادشده و دو برج مضلع نگهبانی در طرفین ورودی می رسد.
درجنوب حیاط، فضایی تحت عنوان کالسکه خانه قرار دارد که پلان آن قابل تشخیص می باشد. کلیه سطوح داخلی دیوارهای بنا با استفاده از ایجاد جرزهای از خشت و گل قاب بندی شده است.
بنای اصلی عمارت به صورت بنایی منفرد در دو طبقه با پلان چهار ضلعی در میان حیاطی که درختان کهنسال  سرو و صنوبر آن را به مثابه باغی جلوه داده اند، قرار گرفته است.
نمای بیرونی این بخش از بنا را نیم ستون های آجری در نمای ایوان، آجرکاری کار شده در رخبام و در لبه های جرزهای آجری بکار رفته در قابندی سطوح خارجی اثر، آراسته است.
ورودی بنا که به ایوان رو به جنوب و به حیاط عمارت باز می شود به سر سرایی می رسد که در طرفین آن اتاق هایی به صورت قرینه جای گرفته اند. رشته پلکانی با تبدیل شدن به تختگاهی در پایان و انشعاب یافتن به عنوان دو رشته جداگانه به طرف شرق و غرب، از سر سرای یاد شده به دالان می رسد که در شمال فضاهای مسکونی و در جنوب آن تالار اصلی عمارت جای گرفته اند.
کلیه ورودی فضاهای واقع در شمال دالان یاد شده به دالان مذکور باز شده و نور آنها از طریق پنجره های تعبیه شده در ضلع شمالی اثر تامین می شود.
 در قاب بندی چوبی سقف فضاهای پیش گفته عبارتی به مرکب نوشته شده که استاد کاری ماهر را نشان می دهد.
در شمال دالان، تالاری بزرگ و اتاقی گوشواره مانند قرار گرفته است. قاب بندی های یکپارچه که سقف فضاها را به عنوان سقفی کاذب آراسته اند، تنها تزیین شاخص تالار به شمار می روند.
دربهای چندگانه جنوب تالار به ایوانی باز می شود که نیم ستون های آجری تزئینی و ستون های چوبی با روکشی از گچ و سرستون هایی گچ بری در نمای آن جلوه گری می کنند.
در شمال، شمال غرب و غرب بنای اصلی عمارت، فضاهای دیگری قرار گرفته اند. در شمال حیاط عمارت، گلخانه با سقف فروریخته و دو اتاق گوشوار مانند در طرفین آن جای دارند. در کنار فضاهای یاد شده و در شمال غرب حیاط، چند فضای تغییر کاربری یافته و برج نگهبانی وجود دارد که رشته پلکانی بصوت غلام گردشی به نیم طبقه های تعبیه شده در آن و محل تیرکش ها می رسند.
در شمال غرب حیاط عمارت، حیاط کوچکی وجود دارد که دربی چوبی واسط آن و زمین های بیرون از عمارت بوده است. در شمال این حیاط فضاهایی با کاربری مطبخ و انباری قرار گرفته که به دیگر فضاهای واقع در غرب حیاط با کاربری های این چنینی راه دارند. مواد و مصالح بکار رفته در کلیه فضاهای واقع در شمال غرب حیاط را خشت و گل و پوشش آنها را طاق آهنگ و طاق های چهار بخشی تشکیل می دهند.
در جنوب حیاط عمارت تنها فضای مستطیل شکل کالسکه خانه که سقف آن آسیب دیده ولی هنوز دربی ورودی آن جلوه ای از یک ورودی کار شده دارد، قرار گرفته است.
علی رغم اینکه به مرور زمان بخش هایی از فضاهای داخلی عمارت توسط مالکین بعدی آن، تغییر کاربری داده شده و تغییراتی در داخل آنها صورت گرفته، اما شالوده و پایه اصلی بنا حفظ شده و در جای خود باقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه