اخبار داغ

گچساران و باشت رتبه اول مناطق گردشگری در تعطیلات نوروز اول بودند

گچساران و باشت رتبه اول مناطق گردشگری در تعطیلات نوروز اول بودند
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بالاترین آمار پذیرش مسافران و گردشگران مربوط شهرستان های گچساران و باشت با تعداد 44 هزار گردشگر بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو)استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور با طبیعتی منحصر به فرد یکی از مناطقی است که هر ساله در ایام نوروز و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو),

محمود باقری مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایل بانو با بیان این که در تعطیلات اول نوروز بیش از 200 هزار گردشگر به استان سفر کردند،اظهار کرد:در دور دوم تعطیلات حدود 108 هزار نفر تاکنون در استان اسکان پیدا کردند.

,

, ,

وی بالاترین آمار مربوط به پذیرش مسافران و گردشگران را شهرستان های گچساران و باشت با تعداد 44 هزار گردشگر بیان کرد و افزود:شلالدون با تعداد 22 هزار نفر و دشتک با 22 هزار گردشگر بیشترین مناطقی بودند که در این ایام مورد بازدید گردشگران و مسافران نوروزی قرار گرفتند.

, .,

در ادامه این گزارش به میان مسافران و گردشگران رفتیم تا نظرشان را در مورد آب و هوا و وضعیت اسکان،نحوه اطلاع رسانی و سازمان های خدمات رسان و دلیل انتخاب این استان به عنوان منطقه گردشگری جویا شویم.

,

محمد فاطمی یکی از مسافران نوروزی که از استان تهران به همراه دو خانواده دیگر برای اولین بار به استان سفرکرده اند،در این زمینه می گوید:از لحظه ای که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردیم از طبیعت و جاذبه هایی که بین راه بود لذت بردیم.

,

وی نحوه اطلاع رسانی را خوب ارزیابی کرد و افزود:از مسیر هایی که به سمت استان در حرکت بودیم تا رسیدن به مرکز شهر همه ارگان هایی که حضور داشتند خدمات رسانی بسیار خوبی به مسافران ارائه می دادند.

,

این مسافر به محل های اسکان اشاره کرد و گفت:همه مکان های گردشگری کمبودهایی دارند،مثلاً یکی از مشکلات در منطقه آبشار آب خوردن است.

,

وی تصریح کرد:قرار است به سایر نقاط استان هم سفر کنیم،می توانم بگویم استان کهگیلویه و بویراحمد به شمال 2 معروف است.

, .,

, ,

اسماعیل دهقان یکی دیگر از مسافران نوروزی که از استان خراسان شهرستان قوچان به استان سفر کرده گفت:من اطلاعاتی در مورد استان کهگیلویه و بویراحمد نداشتم و برای اولین بار است که به این استان سفر می کنیم.

,

وی ادامه داد:بیشتر از همه چیز گویش و برخورد مردم برای ما مهم بود وقتی وارد استان شدیم بیشتر از آبشار یاسوج تعریف کردند.

, .,

این مسافر نوروزی اطلاع رسانی سازمان ها برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی و گردشگران را خوب ارزیابی کرد و ابراز داشت:یک سری بروشورهایی به مادادند که شامل نقشه راهنما و کتابچه بود که در این کتابچه همه جاذب های گردشگری در آن توضیح داده شده بود.

,

وی اظهار کرد:انتظار بیشتری از مسئولان و دست اندرکاران داریم که به این مناطق رسیدگی کنند و از همه کسانی که به نوعی در این ایام و ایم های تعطیل زحمت می کشند تقدیر و تشکر می کنیم.

,

غلامعلی دهقان یکی دیگر از مسافران که از استان تهران به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود گفت:ما از طریق رسانه اطلاعاتی درباره کهگیلویه و بویراحمد شنیده بودیم و تصیمیم گرفتیم از راه شهرکرد به این استان سفر کنیم.

,

وی ابراز داشت:استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ گردشگری،منابع طبیعی و جنگل ها جاهای دیدنی دارد،اگر دو سه ماه بعد به این منطقه سفر می کردیم طبیعت این منطقه دیدنی تر بود.

,

این مسافر در انتها خاطر نشان کرد: خدمات رسانی این استان نسبت به شهر کرد یک مقدار ضعیف تر است و باید بیشتر تلاش شود.  

,

, ,

به گزارش ایل بانو؛زنان با ذوق هنری و روح لطیف زنانه در همه شهرها و روستاها نقش عمده ای در تولید محصولات صنایع دستی دارند و این نقش در حفظ هویت ملی،حفظ اصالت ها،صنایع دستی بومی و هنرهای سنتی کشور بسیار مهم است،زیرا آن ها به علت اهتمام در حفظ فرهنگ،اعتقادات، و باورهای ملی  بیش از دیگران در این حوزه تلاش می کنند.

, .,

اما متاسفانه زنان در جامعه ما با اینکه فعالیت های چشمگیری در صنایع دستی دارند(چه در مرحله تولید محصول و چه در ایجاد بازار برای فروش)بدلیل نبود آمار دقیق و منصفانه از تعداد این زنان هنرمند به عنوان نیروی نامرئی دیده می شوند و سهم آن ها درماندگاری،رونق و توسعه صنایع دستی نادیده گرفته می شود.

,

در ادامه به سراغ یکی از فروشندگان صنایع دستی استان رفتیم تا نظر او  را در زمینه  استقبال مسافران نوروزی از صنایع دستی جویا شویم.

,

, ,

مریم رضایی یکی از فروشندگان صنایع دستی استان در این زمینه گفت:گروه هایی که در استان ما حضور پیدا کردند به نسبت سایر استان ها بازید بیشتری داشتند.

,

وی دلایل انتخاب استان کهگیلویه و بویراحمد برای گردشگران را مهمان نوازی،آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری طبیعی برشمرد و افزود:سوغاتی های استان میوه ها،زردآلود خشک،فراوردهای لبنی مانند کشک و قره قروت دوارهای گیاهی صنایع دستی که دست بافته های زان مثل گلیم و جاجیم عروسک و لباس های سنتی است بیشترین دلیل انتخاب گردشگران است.

, .,

این بانوی فروشنده تأکید کرد:از مردم استان و کسانی که در ایام نوروز می خواهند به مسافران و گردشگران خدمات ارائه دهند از قمست ورودی های شهر و یا جاذبه های گرشگری می خواهیم با آنان بهتر برخورد کنند.

,

وی ادامه داد:وقتی در جشنواره های مختلف شرکت می کنیم،از جاذبه های گردشگری،مناطق، آداب و رسوم و صنایع دستی استان تعریف می کنیم،آن ها هم مشتاق می شوند به استان سفر کنند.

,

رضایی سازمان میراث و فرهنگی،شهرداری،ادراه کار برای برگزاری نمایشگاه را دستگاه هایی بیان کرد که بیشترین خدمات را تاکنون ارائه دادند و ابراز داشت:مسئولان هر استانی برای جذب گردشگر بیشتر باید با هم همکاری داشته باشند؛چرا که جذب بیشتر گردشگر باعث رونق اقتصادی آن استان می شود.

, .,

وی تصریح کرد:ما یک سال منتظر ایام نوروز بودیم تا گردشگران و مسافران بیایند و کارهایی که در طول یک سال زنان با دستان خود آماده کرده اند را به نمایش بگذارند.

,

این بانوی فروشنده در انتهای خاطر نشان کرد:ازمسئولان خواهشمندیم گروه هایی که زیر نظر صنایع دستی فعالیت می کنند و به خصوص زنان و دست بافته های آنان را بیشتر حمایت کنند.

,

, ,

در این میان هر کدام از سازمان های نهادها استان با توجه به مسئولیت هایی که دارند به ارائه خدمت می پردازند،در همین زمینه با یکی از سازمان های خدمت رسان در این ایام گفت و گویی انجام دادیم

,

نامداری یکی از بانوان داوطلب در هلال احمر استان به خدمات رسانی این سازمان در ایام نوروز به مسافران و گردشگران اشاره کرد و افزود:در قمست امداد و نجات شهرستان بویراحمد در حال فعالیت هستیم و فعالیت های مختلفی به مسافران و گردشگران ارائه می دهیم.

,

وی ادامه داد:خدمات رسانی از طریق جعمیت هلال احمر به صورت کشوری ابلاغ شده و بعد بهصورت استانی هر کدام به نسبت وظایفی که به آن ها محول شده خدمات رسانی انجام می دهند.

,

این بانوی داوطلب تصریح کرد:امسال استان کهگیلویه و بویراحمد مثل سال های قبل فعالیت های خود را از 26 اسفند ماه با برپایی چادرهای امداد و نجات به صورت شبانه روزی شروع کرده و تا 15 فروردین ادامه دارد.

,

, ,

وی به خدمات ارائه شده به مسافران اشاره کرد و گفت:بررسی مشکلات،آسیب ها در محیط و در مسیرها،رسیدگی سرپایی و در وضعیت بحرانی انتقال به اورژانس و یا مراکز درمانی از جمله خدمات ارائه شده از سوی جمعیت هلال احمر است.

,

نامداری خدمات رسانی سایر ارگان ها به مسافران و گردشگران را خوب ارزیابی کرد و ابراز داشت:امسال نسبت به سال های گذشته خدمات رسانی بهتری صورت گرفته است.

, .,

وی سیار بودن خدمات به مسافران را یکی از پیشنهادات برای بهتر شدن خدمات رسانی بیان کرد و اظهار داشت:در مسیر آبشار به دلیل اسکان و شلوغی مسافران آسب ها بیشتر است بنابراین شیفت سیار بودن در مواقع بحرانی مفید تر است.

,

, ,

نکته قابل تأمل این که عدم نظارت مرکز بهداشت بر فروش محصولات غذایی،گران فروشی،دریافت هزینه بالای عواضی از مهمترین مسائلی است که در مناطق گردشگری به وفور یافت می شود.

,

عواض برای هر خودوری سواری 3 هزار تومان،به دلیل واگذاری این شرکت خدماتی به بخش خصوصی متأسفانه هزینه های بالایی جهت پارک خودرو دریافت می کند.

, .,

سمبوسه فروشی معظلی که در مناطق گردشگری دامن همه مسافران و گردشگران را گرفته، فارغ از گرانی این نوع مواد غذایی، باید به عدم نظارت مراکز بهداشتی بر فروش این گونه محصولت بیشتر شود.

,

, ,

گران فروشی و نظارت سازمان های مربوطه نیز یکی از مشکلات دیگر در مناطق گردشگری است،فروش محصولات لبنی و غذاهای سنتی استان به قمیت چند برابر،فروش نان های محلی با قیمت های بالا گلایه هایی بود که برخی از مسافران نوروزی به آن اشاره کردند.

,

, ,

 در پایان باید گفت با تمام کمبودها و کاستی هایی که در هر استان وجود دارد،اما می توان برای جذب گردشگر راه های بهتری را پیشنهاد داد از جمله:

,

استفاده از ظرفیت ها دربرگزاری جشنواره های  مختلف بومی و محلی

,

ارتباط هر چه بهتر سازمان ها ارگان ها مختلف با رسانه و ترویج فرهنگ بومی و محلی هر منطقه

,

برگزاری یک دوره آموزشی قبل از ایام نوروز و یا تعطیلات برای کسانی که می خواهند مسئولیتی را به عهده بگیرند.

,

برنامه ریزی صحیح و محول کردن و هماهنگی بین ارگان های مختلف برای اجرای هر چه بهتر برنامه ها

,

گزارش: سیده زینب حیدری

,

, ,

 

,

, ,

, ,

انتهای پیام/ش

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه