اخبار داغ

دوشنبه بازار خمینی شهر، بزرگترین بازار طولی استان اصفهان

دوشنبه بازار خمینی شهر، بزرگترین بازار طولی استان اصفهان
دوشنبه بازار خمینی شهر که از جمله بازارهای بزرگ و تاریخی کشور است، امروزه میزبان میهمانان و مسافران نوروزی بسیاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قلمکده، دوشنبه بازار خمینی شهر که از جمله بازار های بزرگ و تاریخی کشور است، امروزه میزبان میهمانان و مسافران نوروزی بسیاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , قلمکده، ,

این بازار ، دارای آثار تاریخی از جمله حمام صفوی سرپل، مسجد جامع فروشان، مسجد استاد ابوالبرکات و خانه سرتیپ سدهی است.

,

حمام سرپل یک حمام صفوی و تکیه حاج حسن نیز که روزی حوزه علمیه بوده و هنوز در آن در ماه محرم مراسم برگزار می شود از زمان قاجار بوده و این دو اثر در لیست مرمت قرار دارند و اکنون قابل بازدید نیستند.

,

مسجد سرپل ( استاد ابوالبرکات )، مسجدی از زمان ایلخانیان با قدمت بیش از ۷۰۰ سال است که در زمان صفوی بازسازی شده و اکنون بیشتر الحاقات آن از جمله شبستان معماری زمان صفویه را نشان می دهد، گنبد آن هویت حکومت ایلخان را فاش می کند که شبستان این مسجد امسال با کمک های مردم مرمت شده است.

,

مسجد دیگر این بازار، مسجد جامع فروشان از زمان قاجار است و قدمت آن بیش از ۲۰۰ سال است و مانند دیگر مساجد قاجاری، شبستان آن دارای سقف طاق و چشمه ای است.

,

این مسجد دو محراب دارد و هر دوی آن ها به سبک بسیار زیبایی گچ بری و کاشی کاری شده اند، شبستان آن نیز دارای نقش و نگارهای ایرانی اسلامی است.

,

امام جماعت این مسجد نقش فعالی در مبارزه با فرقه گرایی و مبارزه با بهائیت داشته است برای همین این مسجد بسیار مشهور است.

,

از مشاغل موجود در بازار می توان به  انواع فروشگاه های پوشاک، کفش، لوازم خانگی، پارچه، خوار و بار، مواد لبنی و خوارکی، گیاهان دارویی و ادویه، میوه و تره بار و سبزی و ابزار فلزی دست ساز و لوستر اشاره کرد و این بازار در خیابان امام این شهر واقع شده و سه ورودی دارد.

,

سید محمدعلی جمال زاده در یکی از داستان های خود وصفی از این بازار دارد که نشان دهنده تاریخ کهن آن بوده و این بازار  در سال های اخیر مسقف و سنگ فرش شده و پر رونق ترین بازار شهرستان خمینی شهر است.

,

انتهای پیام/

,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه