اخبار داغ

تاملی در مواضع اخیر اردوغان

اردوغان؛ سیاست حمایت از عربستان و انتقاد از ایران/ بوی دلار سعودی به مشام اردوغان رسیده است!

اردوغان؛ سیاست حمایت از عربستان و انتقاد از ایران/ بوی دلار سعودی به مشام اردوغان رسیده است!
سران کشورهای مختلف طی روزهای گذشته مواضع خود را در قبال این تحولات بیان کرده اند البته باید به این نکته توجه داشت که تحولات منطقه را باید بصورت تجمیع شده و مرتبط با هم دانست و تحلیل های مختلف را نیز بر همین اساس ارائه داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، طی روزهای گذشته عربستان با کمک ائتلافی که که نام ائتلاف عربی مشهور شده است،تلاش خود را نمود تا بتواند تجاوز گسترده ای بر علیه یمن انجام دهد.این عملیات که " طوفان قاطعیت" نام گرفته است در واقع تلاش گسترده برخی کشورهای منطقه به سرکردگی عربستان برای ایجاد توازن قدرت در منطقه می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
 
,
سران کشورهای مختلف طی روزهای گذشته مواضع خود را در قبال این تحولات بیان کرده اند البته باید به این نکته توجه داشت که تحولات منطقه را باید بصورت تجمیع شده و مرتبط با هم دانست و تحلیل های مختلف را نیز بر همین اساس ارائه داد.
,
 
,
تجاوز جنگنده های سعودی به یمن همزمان با آغاز آزادسازی کامل تکریت صورت گرفته است که طی هفته های گذشته به دلایل مختلف که متاسفانه سیاسی بودند و نه نظامی،متوقف شده بود.
,
 
,
طی هفته های گذشته رسانه های مختلف جهانی و منطقه ای بارها و بارها از قدرت نرم ایران در منطقه سخن گفته اند که این بار و در قالب مبارزه با گروه های تکفیری تروریستی بروز کرده است.
,
 
,
ج.ا.ایران در ماه های گذشته بارها و بارها شاخ غول داعش را در منطقه شکسته است که در واقع در یک جنگ نیابتی از طرف ترکیه و عربستان به مبارزه با مردم عراق و سوریه در وهله اول و مبارزه با ایران در ادامه وارد شده است.
,
پول های سعودی و ارتباطات و رانت های ویژه ای که ترکیه در اختیار تروریست ها قرار داده است در عمل نتوانسته است تا قدرت نفوذ و عمل ایران را در منطقه بکاهد.
,
 
,
این موضوع باعث شده است تا اردوغانی که تا امروز چراغ خاموش حرکت می کرد تا بتواند سیاست های خود را در منطقه پیاده کند و تنش با همسایگان را به صفر برساند،دیگر طاقتش طاق شود و اصل موضع خود را در قبال ایران بروز دهد.
,
 
,
اردوغان در مصاحبه ای که دو روز پیش با شبکه فرانس 24 داشت ضمن اعلام حمایت کامل از عربستان در قبال حمله به یمن مدعی شد" ایران جنگ نیابتی در یمن به راه انداخته است. مسئله اکنون به صورت تقابل بین شیعه و سنی درآمده است که انتظار آن را نداشتیم. ما خواستار آن هستیم که این وضع خیلی سریع تغییر کند و نیروهای خارجی از یمن خارج شوند.همچنین اردوغان درباره نقش ایران در منطقه و آیا اینکه وی از این نقش نگران است یا خیر؟ اظهار داشت: تردیدی وجود ندارد که ایران تلاش می کند کنترل منطقه را در دست گیرد که البته تحول مثبتی نیست."
,
 
,
اردوغان این اکاذیب را در حالی سر هم کرده است که خود وی نه تنها تلاشی در راستای پنهان کردن تمایلات توسعه طلبانه خود نمی کند، بلکه به مناسبت های مختلف آن را آشکارا به رخ نیز می کشد. نمونه آننیز چند ماه پیش بود که در جریان سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به آنکارا، اردوغان لباس سربازان 16 امپراتوری ترک را بر تن سربازان گارد خود کرد تا بدین ترتیب، آشکارا سودای احیای امپراتوری عثمانی را به نمایش بگذارد.
,
 
,
همچنین اردوغان در ادامه انتشار افکار خود به خبرنگار فرانس 24 می گوید:" اینکه از شر این گروه تروریستی در عراق و سوریه رها شویم در نوع خود کار خوبی است . اما ایران در این اقدام خود صادقانه عمل نمی کند. ایران می خواهد درمناطقی که داعش خارجی می شود کنترل عمل را خود در دست گیرد".
,
 
,
آنچه در این بین جالب توجه به نظر می رسد نوع موضع گیری اردوغان می باشد وی در حالی ایران را به عمل غیر صادقانه متهم می نماید که خود وی بارها ثابت کرده است که فقط منافع کشورش را مد نظر دارد و در هیچ یک از موضع گیری های خود در قبال تحولات منطقه صلاح مسلمین و منطقه را منظور نکرده است.
,
 
,
اینکه اردوغان هرگز صادقانه صحبت نکرده و همیشه با فریبافکار عمومی قصد داشته است تا نیات خود را پیش ببرد مصادیق فراوانی دارد که فقط به دو نمونه اشاره می گردد:
,
 
,
1- بعنوان مثال اردوغان بعد از جنگ غزه در سال 2009 که آن زمان نخست وزیر ترکیه بود در همایشی درباره غزه که در داووس سوئیس برگزار شد در حالیکه خطاب به شیمون پرز می گفت "شما کشتار را خوب بلد هستید" از سالن مرکز همایش خارج شد.
,
 
,
ولی این صحنه سازی اردوغان در حالی انجام می شد که همان زمان ترکیه حداکثر ارتباطات تجاری خود با رژیم صهیونیستی را داشت و بعنوان مثال می توان گفت بیش از 80 درصد انرژی مورد نیز شهر حیفا در اسرائیل را از طریق بندر جیهان تامین می کرد و حتی یک روز هم خللی در این مساله پیش نیامد.
,
 
,
البته لازم به توضیح است که اردوغان بعد از ترک سالن اجلاس و فقط ساعاتی بعد از این خیمه شب بازی، تلفنی با پرز صحبت کرد و بنا بر ادعای شبکه دولتی "تی آر تی " از وی عذرخواهی نمود.
,
 
,
2- اردوغان در جریان نشستی که در نیمه دوم جولای 2014  تحت عنوان «ابتکار صلح، اعتدال و حس مشترک علمای اسلامی» وبا هماهنگی سازمان امور دیانت ترکیه در استانبول برگزار شد، با اشاره به اینکه ما شاهد یک نسل کشی سامان مند، توسط اسرائیل در غزه هستیم ، "گفت: بیش از 500 تن بمب بر روی مردم فلسطین ریخته شده است، سازمان ملل به چه دردی می خورد مگر وظیفه آن تامین صلح و آرامش نیست؟"
,
 
,
حال باید از جناب اردوغان پرسید چرا شما در مورد کمک به مردم مظلوم غزه فریاد "المستغاث" سر می دهید و همزمان به کمک های غیر مستقیم خود به اسرائیل ادامه می دهید ولی این بار در قبال شیعیان یمن نه تنها سکوت نکرده اید بلکه با گستاخی تمام راه منتخب مردم این کشور را قبول ندارید و معتقدید حتما باید در یمن دخالت نظامی صورت بگیرد؟
,
 
,
 اردوغان در اوایل ماه آتی میلادی بنا به دعوت جناب آقای روحانی قصد سفر به تهران را دارد که به نظر می رسد با توجه به شرایط پیش آمده و اظهارات سخیفی که ایشان در مورد ایران انجام داده اند در مورد انجام سفر و حواشی آن باید تامل و بررسی بیشتری صورت پذیرد و شاید هم بجا و مناسب باشد که قبل از آنکه اردوغان بار دیگر ایران رامتهم به حمایت از تروریزم و ... کرده و از انجام سفر سرباز بزند،وزارت خارجه با قاطعیت مانع از انجام سفر شود.
]
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه