اخبار داغ

اردوغان درحال پس دادن درس کلاس آل سعود

اردوغان درحال پس دادن درس کلاس آل سعود
پس از حملات روزهای اخیر عربستان به یمن ترکیه خود را طرفدار پراپا قرص اقدامات بی رحمانه عربستان علیه مردم یمن اعلام نموده است و ایران را محکوم به مداخله در امور یمن کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از آناج، رجب طیب اردوغان با سیاست های دوپهلوی خود این بار خود را حامی و طرفدار ائتلاف عرب اعلام نموده است. این در حالی اتفاق می افتد که پیش از این در سخنرانی های انتخاباتی خود اعلام نموده بود، تمام تلاش خود را برای برگرداندن آرامش به منطقه خواهد نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
 
,
رئیس جمهور ترکیه روز گذشته ایران را متهم به تلاش برای تسط یافتن به منطقه کرد و حمایت ایران از مبارزات علیه داعش و تروریسم منطقه را ناصادقانه خواند و گفت: ایران در اصل تلاش می کند پس از نابود کردن داعش خود بر عراق و سوریه حکومت نماید.
,
 
,
وی در این زمینه به خبرنگار "فرانس 24" گفت: "ایران تلاش دارد بر منطقه مسلط شود. این امر سبب آزردگی ما، عربستان سعودی و کشورهای خلیج (فارس) شده است. این واقعاً قابل تحمل نیست و ایران باید این را بداند". اردوغان این جملات را در حالی به زبان می آورد که قبل از سفر به عربستان قرار سفر به ایران را در اوایل ماه آوریل را گذاشته است و در سخنان خود همواره تاکید می نماید که طرفدار برقراری روابط گرم سیاسی و اقتصادی با ایران می باشد.
,
 
,
رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنانش ایران را به مداخله در امور یمن و دامن زدن به درگیری های فرقه ای در این کشور، خواستار عقب نشینی ایران در این زمینه شده و اظهار داشته: "ایران باید دیدگاهش را تغییر دهد. این کشور باید همه نیروهایش و هر چه که در یمن و همچنین سوریه و عراق دارد را عقب کشیده و به تمامیت سرزمینی آن ها احترام بگذارد".
,
 
,
 اظهارات تند و توهین آمیز اردوغان، امروز با واکنش وزیر خارجه ایران مواجه شد. محمد جواد ظریف در واکنش به این اظهارات گفت: "کسانی که با اشتباهات استراتژیک خود، خسارات جبران ناپذیری ببار آورده اند، بهتر است با اتخاذ سیاستهای مسوولانه از ظرفیتهای موجود برای ایجاد آرامش و همگرایی در منطقه استفاده کنند".
,
 
,
هرچند وزیر خارجه کشورمان کاملاً بر اساس آداب دیپلماتیک رفتار کرده و به اظهارات بی اصول و تند اردوغان با لحنی احترام آمیز پاسخ داد، اما در کلام وی طعنه ظریفی نهفته است که توجه به آن، از نقش واقعی دولت ترکیه در مجموعه تحولات منفی که این روزها در منطقه جریان دارد، پرده برمی دارد. حمایت اردوغان از تروریسم حاکم بر منطقه دیگر بر کسی پوشیده نیست.
,
 
,
"اشتباهات استراتژیک" اردوغان که مورد اشاره ظریف قرار گرفته را می توان بیش از هر چیز به سیاست های آنکارا در قبال سوریه مرتبط دانست که نتیجه آن، کشته شدن ده ها هزار نفر در این کشور تاکنون بوده است. اردوغان از همان روزهای نخست آغاز اعتراضات در سوریه، موضع گیری های خود علیه دولت دمشق را آغاز کرد، به این امید که با براندازی دولت اسد، دولتی همسو با خود را در سوریه روی کار آورد. اما اندکی بعد و پس از مشخص شدن ناتوانی گروه هایی چون "ارتش آزاد" در مقابله با دولت دمشق، وی حمایت خود را متوجه گروه های تروریست افراطی چون "جبهه النصره" و سپس داعش نمود که پس از قدرت گیری، اکنون به بزرگترین چالش امنیتی در منطقه تبدیل شده اند.
,
 
,
در حقیقت، دولت اردوغان یکی از مهمترین حامیان آن نوع تروریسمی بوده که این روزها منطقه را درگیر خود کرده و کشورهای مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای برای مبارزه با آن بسیج شده اند.
,
 
,
اما نکته جالب اینجاست که به نظر می رسد اردوغان تنها در اوقاتی به موضع گیری پرداخته و به زعم خود از موضع قدرت سخن می گوید که در گوشه ای از منطقه جنگی به راه افتاده باشد؛ وگرنه، در تمام طول مدتی که موضع تروریست ها در سوریه تضعیف شده بود، وی و دیگر هم قطارانش در دولت ترکیه سکوت را به هر چیز دیگری ترجیح داده بودند. در حقیقت، علاقه اردوغان به جنگ افروزی در منطقه و لذتی که از وجود بحران در خاورمیانه می برد را می توان از همین موضع گیری ها دریافت.
,
 
,
از سوی دیگر، یکی از جنبه های طنز تلخ رویکردهای این روز اردوغان این است که وی در حالی این روزها با ملک سلمان سعودی و عبدالفتاح السیسی مصری همسو شده و برای حمله به یمن نقشه می کشد که خود در جریان وقایعی که به سقوط محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر منجر شد، به طور کامل در تقابل با مصر و عربستان قرار گرفته و از مرسی حمایت می کرد.
,
 
,
در آن زمان، دیدگاه عمومی بر آن بود که از آنجا که با سقوط مرسی از یک سو و به نتیجه نرسیدن فعالیت شورشیان در سوریه از سوی دیگر، «نظم اخوانی» مورد نظر اردوغان در منطقه قابل تحقق نیست، وی به روندی تقابلی با کشورهای محور عربستان (به طور خاص شامل مصر سیسی و امارات) وارد شده است.
,
 
,
اما اکنون مشخص شده که دولت آنکارا حتی در همین حد نیز به ایده هایش پایبندی ندارد و صرفاً به دنبال توسعه قدرت و نفوذ منطقه ای خود است؛ حال می خواهد این امر از طریق حمایت از اخوان المسلمین در کشورهای منطقه اتفاق بیفتد و یا همسو شدن با دولت های محور عربستان برای حمله به یمن. به عبارت دیگر، رئیس جمهور ترکیه نه تنها عاشق جنگ افروزی است، بلکه فردی به شدت فرصت طلب نیز هست.
,
 
,
جالبتر اینجاست رئیس جمهور ترکیه نه تنها تلاشی در راستای پنهان کردن تمایلات توسعه طلبانه خود نمی کند، بلکه به مناسبت های مختلف آن را آشکارا به رخ نیز می کشد. نمونه آن، همین دو ماه پیش بود که در جریان سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به آنکارا، اردوغان لباس سربازان ۱۶ امپراتوری ترک را بر تن سربازان گارد خود کرد تا بدین ترتیب، آشکارا سودای احیای امپراتوری عثمانی را به نمایش بگذارد.
,
 
,
در این شرایط و با توجه به این اوضاع و احوال، اینکه اردوغان ضمن فرار به جلو، ایران را متهم به تلاش برای سلطه بر منطقه و ترویج رویکردهای فرقه گرایانه می کند، از آن دسته عجایبی است که جز از خود وی و هم حزبی هایش نمی توان از دیگری انتظار داشت!
,
 
,
اعمال دیکتاتورانه اردوغان روز به روز افزون تر می گردد که این خود سبب ناخوشنودی مردم ترکیه شده است. اما مثل اینکه برای وی حتی حرف مردمی که با هزاران امید به او رای دادند نیز مهم نیست. او در مقابل اعتراضات مردم تنها کاری که می کند سرکوب اعتراضات و بی توجهی به نظرات مردم است. حتی، وی مردمی را که به اعتراض به سیاست های دیکتاتورانه دولت آنکارا و حمایت بی جا دولت از ظالمان به جای مظلومان برمی خیزند با چسباندن ننگ های مختلف از جمله حمایت از تروریسم! راهی زندان ها می کنئ.
,
 
,
نکته ای که در این جا پس از سخنان سخیف و توهین آمیز اردوغان در مورد ایران پیش می آید، این است که چه لزومی دارد فردی که اقدام به توهین و اهانت به ملت و دولتی که طی چندین دهه گذشته خون خود را فدای دفاع از حقوق ایران و اسلام نموده و همواره در مقابل ظالمان و غول های بزرگ تروریسم ایستاده است و سعی به برقراری آرامش در ایران و جهان اسلام نموده است؛ قدم به خاک پاک و رنگین از خون شهدا و سرزمین دلیران جان بر کف در راه اسلام بگذارد؟!
,
انتهای پیام/گ
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه