اخبار داغ

بی اعتنایی دولت به تب ماندگار ازدواج سفید

بی اعتنایی دولت به تب ماندگار ازدواج سفید
باید دستگاه های اجرایی و نهادهای تبلیغاتی در این زمینه جدی تر وارد شوند اما متاسفانه ایرادی که در حال حاضر وجود دارد این است که دستگاه های اجرایی ما زیر بار این موضوع شانه خالی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زنان خبر؛ «ازدواج سفید» یعنی زندگی مشترک زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود و برای زندگی زیر یک سقف بروند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان خبر,

این جمله تنها جمله ایست که در همه تعاریف ازدواج سفید به طور واحد بیان می شود و همگان جوانان را از این نوع ازدواج نهی کرده و آنرا ازدواج نادرست میدانند و از این نوع ازدواج به عنوان تهاجم فرهنگی غرب علیه ایران یاد می کنند ولی در واقع کسی خود را مسئول این نوع روابط ندانسته و انگشت اتهام خود را به سمت جوانان می گیرند.

,

چندی پیش شاهد پدیده ای به عنوان ازدواج سفید در میان جوانان ایرانی بوده ایم که در معمولا با اطلاع خانواده ها شکل می گیرد ولی اکثر خانواده های ایرانی پذیرای چنین ازدواجی نبوده و با این نوع روابط برخورد شدیدی دارند به همین دلیل این نوع از ازدواج ها در ایران به طور مخفیانه صورت می گیرد و به همین منظور نیز آماری درخصوص تعداد این نوع ازدواج‌ها در دست نیست.

,

در سالهای اخیر روابط بین دختر و پسر رشد یافته و دیگر امری طبیعی قلمداد می شد و کمتر کسی از دیدن روابط دوستی این دو تعجب می کرد و مسئولان نیز این امر را بی اهمیت قلمداد کرده و هیچ اقدامی برای جلوگیری از رواج دوستی بین دختر و پسر صورت ندادند و حال با پدیده ای به عنوان ازدواج سفید رو به رو هستیم که دختر و پسر به طور مخفیانه در خانه ای مشترک بدون هیچ شرایط اسلامی زندگی می کنند.

,

علل شکل گیری و ترویج ازدواج سفید در ایران

,

طبق آمار ۳۰ درصد از جوانان در شهر های بزرگ خانه های مجردی دارند که همین مسئله می تواند بستری برای شکل گیری زندگی دو نفره به سبک غربی یا همان ازدواج سفید باشند.

,

توقعات بالای خانواده ها و حتی خود دختران یکی از عواملی است که پسر را از ازدواج ترسانده و حاضر به قبول مسئولیت های سنگین ازدواج های مرسوم ایرانی نیست و در این نوع روابط از هفت خوان کاذب ازدواج که توسط خانواده ها به وجود می آید گذر نمی کنند.

,

وام ازدواج تنها کمکی است که دولت به جوانان در امر ازدواج می کرد ولی چندی است که وام ازدواج به فراموشی سپرده شده است هرگونه کمک مالی به جوانان از سوی نها های دولتی قطع شده است.

,

به تازگی بررسی شده است که زنان کارمند شوهران بی مسئولیت تری دارند و مردان تعهد کمتری نسبت به همسرانی که کار می کنند، دارند و بدیهی است در جوامع کنونی مردان در پی فرصت هستند تا از مسئولیت شانه خالی کرده و تعهدات کمتری نسبت به زندگی مشترک داشته باشند.

,

در ازدواج سفید یکی از مهم ترین علل استقبال از این نوع رابطه تعهد نداشتن در برابر یکدیگر و ندادن مخارج زندگی است و هر فرد موظف به پرداخت هزینه های خود است و تهعد مالی کمتری دارند.

,

شرایط مطلوب پسران که مورد پسند دختران و خانواده ها باشد در سن بالا صورت می پذیر که آسیب جدی به جوانان با بالا رفتن سن ازدواج وارد می شود.

,

تقلید از فرهنگ غرب و مدرن بودن نیز دلیل دیگری است تا فرد با نادیده گرفتن فرهنگ، اصالت و بی توجهی به اهمیت سبک زندگی اسلامی به سمت این نوع ازدواج کشیده شود و با تقلید از نوع زندگی غربی ها آینده و روان خود را دچار مشکل می سازد.

,

با اینکه این نوع ازدواج چراغ خاموش پیش میرود و با بی توجهی مسئولان از پیشگیری ترویج آن، همه گیر می شود ولی فرد در این ازدواج آرامش نداشته و هیچ یک از طرفین احساس امنیت در کنار هم ندارند زیرا هر کدام به راحتی می توانند دیگری را ترک کرده و با یکی دیگر همخانه شوند و یا ازدواج سفید دیگری داشته باشند که این نوع احساس خطر فرد را دچار استرس و افسردگی می کند و همین آرامش را از فرد می گیرد.

,

جنگ نرم دشمن و رواج بی بند و باری در ایران به شکل تهاجم فرهنگی بر همگان واضح و مبرهن است و در اینکه دشمنان همیشه به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به دین، روح، اعتقادات و عقاید هستند شکی نیست ولی مسئولان و دولت برای جلوگیری از این ضربات چه اقداماتی را صورت می دهند؟ آیا تا به حال کسی به طور جدی پیگیر این مسئله بوده است؟ اظهار نظر در هر مسئله ای ساده است اما چه اقدامی برای پیشگیری از ازدواج سیاه یا همباشی صورت داده اند؟

,

اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ازدواج سفید

,

 

,

روزنامه اعتماد در بخش “یک خبر، سه چهره” خود با موضوع “نگاهی به ازدواج سفید” نوشت:

,

یک تب گذرا را تبدیل به یک معضل نکنیم

,

مشکلات مادی و بسیاری از مشکلات دیگری که پیش روی جوانان ما قرار دارد باعث شده تا بخشی از جوانان با استفاده از همین پدیده به رفع نیازهای عاطفی خود بپردازند. بسیاری بر این باورند که دولت باید جلوی چنین پدیده‌یی را بگیرد ولی  تجربه نشان داده دخالت دولت در امور خصوصی  اوضاع را بدتر خواهد کرد چرا که اجبار، نوعی واکنش مقاومتی به همراه دارد و دخالت دولت و تعیین حد یا حتی مجازات برای چنین پدیده‌یی می‌تواند نسل جوان ما را نسبت به این موضوع حریص‌تر کند. من معتقدم پدیده ازدواج سفید یک تب گذرا در جامعه ایران است و اگر از کنار آن بگذریم به مرور فروکش خواهد کرد.

,

 ٭ اشرف بروجردی نماینده سابق مجلس اصلاحات (۱۳ آذر ۱۳۹۳-صراط نیوز)

, ۱۳ آذر ۱۳۹۳-صراط نیوز,

***

,

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در کمیسیون فرهنگی این موضوع را تا حدودی مورد پیگیری کرده ایم اما باید ببینیم در ارتباط با این مسئله چه راهکارهایی باید بی اندیشیم.

,

مجلس در این زمینه وظیفه خود را انجام داد و طرح جمعیت و تعالی خانواده را تدوین کرد تا بتواند مسئله حمایتی از حانواده و جمعیت را مورد پیگیری و حمایت و مدیریت قرار دهد.

,

ما معتقدیم باید برای پیشگیری از این موضوع کانون خانواده را مورد حمایت قرار دهیم تا شرایط ازدواج همراه با امید بین دختر و پسری که با هم هستند ایجاد شود و قطعا این موضوع پایدارتر این روابط را می کند.

,

باید دستگاه های اجرایی و نهادهای تبلیغاتی در این زمینه جدی تر وارد شوند اما متاسفانه ایرادی که در حال حاضر وجود دارد این است که دستگاه های اجرایی ما زیر بار این موضوع شانه خالی می کنند.

,

اگر دولت در این زمینه مشکلات قانونی دارد مشکلات را رفع می کنیم و از دولت نیز انتظار داریم در این زمینه به وظایف خود عمل کند. در واقع اگر دولت در این زمینه مطالباتی دارد با لایحه به مجلس ارائه کند و ما آن را بدون معطلی بررسی می کنیم.(۱۹ آذر ۱۳۹۳- نامه نیوز)

, ۱۹ آذر ۱۳۹۳- نامه نیوز,

متن کامل طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده + اسامی امضاکنندگان

, متن کامل طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده + اسامی امضاکنندگان,

***

,

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه اختیار بخش عمده‌ای از علم جهان در اختیار آمریکا و اروپاست، روشنفکران کشورهایی که منابع اقتصادی در اختیار دارند برای ادامه تحصیل به اروپا و آمریکا می‌روند اما پس از بازگشت به کشور خود به غلط سبک زندگی اروپایی و آمریکایی را در پیش می‌گیرند.

,

این افراد زمینه ترویج زندگی به سبک آمریکایی را در بین مردم کشور خود رواج می‌دهند به گونه‌ای که ازدواج سفید که در کشور ما نیز مرسوم شده از سبک زندگی آمریکایی و اروپایی گرفته شده است.

,

 کشورهای استکباری نه‌تنها در دوران رضاخان و محمدرضا پهلوی به دنبال تغییر در سبک زندگی مردم ایران بودند بلکه در جمهوری اسلامی نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا سبک زندگی مردم را تغییر داده و از این طریق به اهداف شوم خود دست یابند. (۹۳/۱۱/۱۷ خبرگزاری فارس)

, ۹۳/۱۱/۱۷ خبرگزاری فارس,

***

,

روزنامه قانون در شماره ۴۶۸ تاریخ ۱۱ اسفند ۹۳ اقدام به توهین سنت الهی ازدواج در قالب طنز کرده است و در این مطلب گفته شد که  «اصلاً همه بدبختی انسان از ازدواج شروع شد. اگه آدم و حوا از اون اول دوست معمولی بودن الآن این وضع ما نبود.»

,

روزنامه قانون _ شماره ۴۶۸ _ ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند _ صفحه ۱۳ _ گفت‌وگویی پیرامون ازدواج

, روزنامه قانون _ شماره ۴۶۸ _ ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند _ صفحه ۱۳ _ گفت‌وگویی پیرامون ازدواج,

***

,

این هم از اقدامات قابل تامل دولت و مسئولین برای جلوگیری از رواج ازدواج سفید در کشور اسلامی ایران است که در این میان برخی به انکار این نوع سبک ازدواج در ایران می پردازند و آنرا شایعه می خوانند، برخی ابراز نگرانی می کنند، برخی جوانان را متهم کرده و برخی نیز آنرا تایید کرده و بهترین راه فرار از تنهایی می دانند ولی در این بین اگر اقدام پیشگیری کننده ای صورت نگیرد در آینده شاهد مرسوم شدن ازدواج سفید به صورت همگانی خواهیم بود.

,

 انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه