اخبار داغ

یادداشت/

در برابر واقعه فرودگاه جده چه باید کرد؟

در برابر واقعه فرودگاه جده چه باید کرد؟
باید دانست رژیم سعودی با تفکر وهابیت بر آن است تا ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال نماید. لذا نباید به این رژیم بهانه‌ای داد تا با استفاده از این بهانه دست به تخریب نظام اسلامی و محور مقاومت بزند.
[

وقوع اتفاق در فرودگاه جده بازخوردهای متفاوتی داشت. مهم‌ترین آن تعلیق عمره مفرده به عنوان یک عمل مستحب در دین از سوی ایران تا اجرای حد بر متجاوزان است. اقدامی که بازخوردهای متفاوتی داشت. عده‌ای آن را به‌طور کلی منع و مطالبه گری خود را به این‌سو سوق می‌دادند که نبایستی از اول عمره مفرده مجوز لازم می‌داشت تا هزینه‌های ارزی کشور به سمت دولت سعودی سوق پیدا نموده و کشور به‌صورت مستقیم به دشمن! کمک نمایند. عده‌ای دیگر نیز موافق صد در صد سفرهای عمره مفرده هستند و این رخداد اخیر را فاقد وجاهت برای منع عمره می‌دانند. اما حقیقت چیست. در این نوشتار به بررسی این موضوع و راهکارهای پیشنهادی می‌پردازیم.

,

1.اساس عمره مفرده عملی مستحبی و مورد تأکید اسلام است. هرگاه تعارضی میان عمل مستحبی با یک امر واجب می‌افتد نبایستی میان این دو عمل، عمل واجب نفی گردد بلکه عمل مستحبی به کنار و امر واجب دارای اولویت قرار گیرد. اتفاق فرودگاه جده در ذیل این مسئله می‌گنجد. حادثه‌ای که تنها تعرض به دو نوجوان بود بلکه به دو عمره گذار و زائر بیت‌الله الحرام است و در نهایت تعرض به آبروی مؤمنین و این قابلیت کنار گذاشتن به خاطر اجرای یک عمل مستحب را ندارد. در واقع باید گفت رسیدگی به موضوع فرودگاه جده و یا حوادثی که به آبروی مؤمنین ضربه وارد می‌سازد مهم‌تر و واجب‌تر از یک عمل مستحب است. از سویی اساس سفر عمره به عنوان یک سفر مستحب معنوی نبایستی موجب تضعیف نظام اسلامی به عنوان واجب‌ترین واجب الهی شود. لذا تعلیق سفر می‌تواند یک اقدام مؤثر برای طرف‌های میهمان سعودی باشد تا بدین‌وسیله بدانند نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به آرمان‌های خود و اتباع کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

,

2.تعلیق سفر عمره فرصتی است تا عده‌ای سودجو با استفاده از فضا موقعیت عصر جاهلیت در فتنه عرب و عجم را زنده سازند و به‌وسیله آن شکاف میان مسلمین را که در مسئله شیعه و سنی نتوانست افزایش دهند بخواهند بهره‌وری مناسب خود را داشته باشند. یقیناً دستگاه‌های اطلاعاتی و عوامل منطقه‌ای آنان نخواهند گذاشت این فرصت از دستشان خارج شود لذا توجه به این موضوع و آگاه‌سازی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد تا تفکر جاهلیت نقش خود را بر تفکر عقلانی اسلامی غالب شود.

,

3.همان‌طور که عقل نیز به آن حکم می‌دهد اعمالی بزرگ و ارزشمند می‌تواند در چنین شرایطی جایگزین سفرهای زیاد و کثیر به عنوان عمره مفرده شود که حتی ثواب آن بیش از زیارت‌خانه خداست. کمک به مستضعفین، کمک به جبهه‌ی مقاومت و حتی برای کسانی که سفر معنوی را مهم‌تر از جبهه‌ی مقاومت می‌دانند کربلا و هزینه کرد در یک کشور محور مقاومت می‌تواند بسیار بهتر از عمره مستحبی باشد. همان‌طور که اربعین امسال شاهد بودیم نمایش حضور ملت مسلمان اعم از شیعه و سنی در اربعین حسینی درس بزرگی را به جهانیان صادر می‌کند.

,

4.باید دانست رژیم سعودی با تفکر وهابیت بر آن است تا ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال نماید. لذا نباید به این رژیم بهانه‌ای داد تا با استفاده از این بهانه دست به تخریب نظام اسلامی و محور مقاومت بزند. ایراد شعارهای غیردینی و تفرقه آفرین همچون دعوای عرب و عجم کاری بیهوده و عبث و مربوط به عصور قبل از اسلام است.

,

فرجام سخن:

,

آنچه بایستی مورد توجه قرار گیرد مستحب بودن عمره مفرده است. زیارت بیت‌الله الحرام در غیر از ایام حج واجب ( ذی‌الحجه ) مستحب است و می‌توان با جایگزینی یک عمل مستحب دیگر ثواب آن را برد. افرادی که صرفاً سفرهای زیارتی برایشان اهمیت دارد آنان نیز قادر هستند به‌جای زیارت مکه مکرمه، زیارت عتبات عالیان را برای خویش جایگزین کنند. از سویی محورهای دیگری نیز نسبت به این جایگزینی اهمیت دارد. کمک به مستضعفین، راه‌اندازی و کمک به جوانان برای اشتغال، حمایت مادی از محور مقاومت و… نمونه‌های کوچکی از جایگزینی سفرهای مستحب می‌باشد. در واقع تعلیق عمره فرصت بازشناسی چرایی رخداد این سفرها به صورت غیر واجب و غیر ضروری است.

,

 

,

منبع: صبح توس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه