اخبار داغ

ثبت 1216 آثار تاریخی خراسان شمالی در نقشه باستان شناسی/قدیمیترین بنای استان، متعلق به دوران نوسنگی

ثبت 1216 آثار تاریخی خراسان شمالی در نقشه باستان شناسی/قدیمیترین بنای استان، متعلق به دوران نوسنگی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: با تهیه نقشه بنا و آثار تاریخی خراسان شمالی یک هزار و 216 اثر تاریخی استان در نقشه باستان شناسی استان ثبت شد که انجام پروژه های عمرانی قبل از اجرا باید با این نقشه منطبق شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرنگار اترک نیوز، علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی جزو اولین استان هایی است که نقشه بنا و آثار تاریخی اش تهیه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار,  ,  , اترک نیوز، , اترک نیوز، , اترک نیوز, اترک نیوز, ، , علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی , اظهار کرد: خراسان شمالی جزو اولین استان هایی است که نقشه بنا و آثار تاریخی اش تهیه شده است.,
وحدتی افزود: این نقشه یک سامانه جی آی اس است که بر روی آن جانمایی یک هزار و 216 بنا و اثر تاریخی خراسان شمالی که شامل تپه ها، محوطه ها، باغ ها، کوشک ها، حیسنیه ها، مقابر، تکایا، کاروانسراها، زیارتگاه ها، برج ها، میل ها، قلاع تاریخی همچنین درختان کهنسال و چشمه های آب درمانی می شوند، انجام شده است.
,
وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که این نقشه یک سند بالا دستی است، گفت: قبل از انجام پروژه های عمرانی به ویژه پروژه های جاده ای، ریلی و خدماتی در سطح استان که در مرحله مطالعه هستند باید از این اداره کل استعلام گرفته شوند تا مسیر اجرای این پروژه ها با مکان این بناها و آثار تاریخی تلاقی پیدا نکنند و موجب تخریب این آثار نشوند.
,
وی در ادامه با اعلام اینکه این سامانه قابلیت افزایش ثبت آثار جدید را دارد، خاطر نشان کرد: درصدد هستیم در آینده این سامانه برای مشاهده عموم آماده شود.
,
این مسئول در خاتمه درباره قدمت این بنا و آثار خراسان شمالی نیز عنوان کرد: قدمت مجموعه بنا و آثار شناسایی شده استان از دوران نوسنگی تا دوره معاصر است.
,
وی افزود: آثار دوره نوسنگی متعلق به هشت هزار سال قبل است که قلعه پهلوان و قلعه خان از جمله این آثار دوره نوسنگی است.
,
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی همچنین خاطر نشان کرد: مقبره شهدا در بجنورد و خانه تاریخی جاجرمی ها متعلق به دوران معاصر است و تعدادی درخت چنار و سرو نیز در استان وجود دارند که قدمت آنها به سه تا چهار هزار سال می رسند.
,
 انتهای پیام/ص
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه