اخبار داغ

روند آهسته و بی‌سروصدای گرانی نان؛

نانمان را آجر نکنید/گرانی نان دغدغه قشر ضعیف جامعه

نانمان را آجر نکنید/گرانی نان دغدغه قشر ضعیف جامعه
موضوع تامین معیشت کارگران و قشر محروم جامعه نیازی به آمار و ارقام ندارد چون بسیاری از هزینه ها و درآمدها مشخص است و همه آن را می بینند. وقتی قیمت نان تا ۴۰ درصد افزایش یافته دیگر نمی توان تاثیر آن را در زندگی کارگران و اقشار ضعیف محاسبه نکرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از سرویس اقتصادی تهران نیوز؛ شیوا امیری-چند سالی می شود قیمت نان این قوت غالب مردم مورد بحث دولت ها بوده و همواره مورد هجوم افزایش قیمت است، به نظر می رسد مسئولین متوجه این موضوع نیستند که نان ارزان ترین خوراک و تغذیه ای است که در دسترس قشر ضعیف و فقیر جامعه است که اتفاقا از حساسیت خاصی برخوردار است و بیشترین مصرف کننده ی آن را اقشار محروم تشکیل میدهند اما هر از گاهی زمزمه هایی از گران شدن ناگهانی نان به گوش میرسد که تا حدودی مورد تایید مسئولان دولتی قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا،, سرویس اقتصادی تهران نیوز,

رئیس اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر داد. علی فاضلی گفت: ما براین هستیم تا بدون کمترین آسیبی یارانه نان را از تیرماه حذف کرده تا نان به صورت غیریارانه‌ای در کشور توزیع شود، چراکه یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیرمعقول چیزی به دنبال نخواهد داشت

,

نان قوت غالب مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر است، علاوه بر آنکه دولت بودجه‌ای را برای کاهش قیمت نان درنظر می‌گیرد، اما در این بین برخی نانوایی‌ها با فروش آرد یارانه‌ای به قنادی‌ها و نانوایی‌های آزادپز تمام این زحمات را هدر می‌دهند.  هدف ما در کنار قیمت معقول، حفظ کیفیت نان است، نه آنکه هر چه یارانه بدهیم، دوباره از وزن چانه نان و کیفیت آن هم کاسته شود، تاکید می‌کند که با آزادپزشدن نانوایی‌ها دیگر بهانه‌ای برای فشارهای افزایش هزینه نیروی انسانی و حامل‌های انرژی وجود نخواهد داشت.

,

سخنان رئیس اتاق اصناف درحالی بیان می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها برای قوت غالب روزانه‌شان نان می‌خرند، به طور مثال نان سنگک پس از آزاد سازی‌ه به ۱۴۰۰ تومان می‌رسد. به این ترتیب اگر هر خانواده ۴ نفره، روزی ۳ قرص نان سنگک بخرند، بر اساس قیمت هزار و ۳۰۰ تومان، فقط باید روزی ۴ هزار تومان برای خرید نان هزینه کنند که با این احتساب هر خانواده ماهانه باید ۱۲۰ هزار تومان برای نان هزینه کنند که برای قشر ضعیف این مبلغ می تواند مشکل ایجاد نموده و قدرت خرید را از آنان سلب نماید.

,

لازم به ذکر است متوسط قیمت سنگک ساده آزادپز در تهران ۱۳۰۰ تومان است که بنا به درخواست مشتری، اگر نان یک رو کنجد، پخت شود، به قیمت ۱۵۰۰ تومان، دو رو کنجد با وزن چانه ۵۵۰ گرم، ۲۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم نان سنگک ساده ۳ هزار تومان در سال ۹۴، عرضه می شود.

,

رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران که برای خانواده‌های پرجمعیت و مناطق آسیب‌پذیر که روزانه تعداد قابل توجه نان مصرف می‌کنند، چه فکری شده، می‌گوید: «همین مسئله باعث شده تا مسئولان عجله‌ای برای انجام این کار نداشته باشند و در جلسات مختلف به دنبال برنامه‌ریزی و ارائه راهکار کارشناسی در این راستا هستند که یکی از آنها افزایش یارانه قشر آسیب‌پذیر برای تهیه نان است».

,

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی، نیز با بیان اینکه در حال حاضر نان‌های سنگک فاقد کیفیت و وزن استاندارد هستند، اظهار داشت: از ۳۱ خرداد ماه سال ۹۱ به صورت دستوری اعلام شد شانه‌های نان سنگک کوچک‌تر و با وزن ۴۱۰ گرم به جای ۵۰۰ گرم برای پخت در نظر گرفته شود و نان سنگک با نرخ ۶۰۰ تومان به مردم ارائه شود.

,

وی افزود: از زمانی که اندازه نان‌ها کوچک‌تر شد نارضایتی مردم بیشتر شد این در حالی است که هم اکنون نیز ما با زیان پخت می‌کنیم و نرخ واقعی نان سنگک ۴۱۰ گرمی باید ۸۰۰ تومان باشد.
نظر‌نژاد خاطر نشان کرد: زمزمه‌هایی در مورد آزاد سازی نرخ آرد و گندم در سال جدید به گوش می‌رسد که این موضوع هم به نفع نانوایان و هم به نفع مردم است زیرا نان‌ها با کیفیت و مرغوبیت بیشتری تولید می‌شود و از سوءاستفاده در فروش آرد و گندم نیز جلوگیری خواهد شد.

,
,

اما نظر مردم چیز دیگری است. یکی از شهروندان در مورد قیمت ناگهانی نان می گوید امروز صبح که برای خرید نان به نانوایی همیشگی که نان می خریدم مراجعه کردم، به جای پرداخت ۸۰۰ تومان برای یک نان، با قیمت ۱۵۰۰ تومانی برای یک قرص نان سنگک مواجه شدم در حالی که فکر می‌کردم نانوا پول نان را اشتباه محاسبه کرده است اما با جمله نان گران شده روبرو شدم و عنوان شد کیفیت نان بهتر شده اما در مقایسه کیفیت نان امروز با قیمت آزاد، با نان روز گذشته با قیمت دولتی چند درصدی بهبود را نشان می دهد، اما حداقل نرخ ۵۰ تا ۶۰ درصد گران شده، و این در حالی است که کارگر همان کارگر است و به نظر نمی‌رسد در یک روز، نان تفاوت چشمگیری کرده باشد.

,

برنامه دولت برای نان در سال ۹۴، حرکت به سمت آزادسازی قیمت است، در حالی که از سال ۹۳ در برخی از مناطق تهران نانوایی ها شروع به آزادپزی کرده اند و نان سنگک با نرخ ۱۳۰۰ تومان در این مناطق به فروش می رسد که اگرچه زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان و نظرنژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی این موضوع را رد کرده و همچنان تاکید دارند که فقط ۲۰ درصد نانوایی‌ها آزادپز شده‌اند و دستورالعمل جدید ابلاغ نشده است، اما گزارش‌های میدانی از مناطق ۱۹، منطقه ۸،‌۵،‌۶ و یک تهران نشان می‌دهد، تعداد نانوایی‌های آزادپز بیشتر از ۲۰ درصد است و تقریبا اغلب نانوایی‌های سنگکی به نرخ آزاد به مردم نان می‌دهند.

,

مسئولین در حالی از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر دادند که موضوع یارانه‌ها، یکی از جنجالی‌ترین و پربحث ترین موضوعات بودجه سال ۱۳۹۴ بود که پس از کشمکش های زیاد میان دولت و مجلس قرار بر حذف یارانه پردرآمد‌ها قبل از پایان سال ۹۳ شد که دولت موظف شد حذف ۵۰ هزار نفر را آغاز کند اما هنوز از سرنوشت این تصمیم خبر رسمی وجود ندارد و برعکس دولت، یارانه نان و به نوعی قشر فقیر و متوسط جامعه را نشانه گرفت و گران کردن نان را بهتر از حذف یارانه بگیران ثروتمند دانست که به نظر می رسد دولت در این اقدامات در پی اهداف سیاسی خود نیز هست چرا که اگر یارانه ثروتمندان قطع نشود با کسری بودجه مواجه می شود و اگر ثروتمندان را آزرده خاطر سازد احتمال از دست دادن رای این افراد در انتخابات آینده می رود.

,

بد نیست مسئولین قبل از اتخاذ هر تصمیمی به ویژه تصمیماتی که به اقتصاد و هزینه مردم ارتباط دارد تمامی ابعاد و افراد مختلف و اقشار مردم را در جامعه در نظر بگیرند  به طور مثال این موضوع ضربه بر اقتصاد مقاومتی وارد می کند چرا که در حال حاضر، ۷۰ درصد تولیدات داخلی از سوی کارگران مصرف می شود؛ بنابراین افزایش قدرت خرید کارگران می تواند تاثیر مستقیمی در افزایش تولیدات داخلی نیز داشته باشد اما وقتی درآمد خرج ابتدایی ترین خوراک مردم شود دیگر قدرت خرید از بین می رود و این موضوع به ضرر اقتصاد داخلی است زیرا در موضوع تامین معیشت کارگران و قشر ضعیف جامعه نیازی به آمار و ارقام ندارد چون بسیاری از هزینه ها مشخص است و همه آن را می بینند. وقتی قیمت نان تا ۴۰ درصد افزایش یافته دیگر نمی توان تاثیر آن را در زندگی کارگران محاسبه نکرد.

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه