اخبار داغ

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی:

پرورش‌دهندگان دام سبک توان رقابت با دامپروران صنعتی را ندارند/درخواست تاسیس اتحادیه صنفی

پرورش‌دهندگان دام سبک توان رقابت با دامپروران صنعتی را ندارند/درخواست تاسیس اتحادیه صنفی
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی با بیان اینکه بخش دام سبک کشور نیاز به توسعه بیشتری دارد،‌ گفت: با همت وتلاش بیشتر در این بخش می‌توانیم 10 تا 20 درصد تولید را افزایش دهیم و حتی در بخش گوشت قرمز به مرز خودکفایی و حتی صادرات نیز برسیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، غلامی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص وضعیت دام سبک کشور اظهار داشت: اولین مشکل در زمینه پرورش دام سبک، تغذیه است که دامداران این بخش در مقایسه با دامداران صنعتی به ناچار از علوفه و جیره غذایی نامرغوب‌تری برای دام ها استفاده می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان دام سبک به دلیل نداشتن یک تشکل و اتحادیه صنفی، توان رقابت با دامپروران صنعتی را نداشته و از امکانات کم تری برخوردارند، گفت: یکی از مسایل محدود کننده در زمینه پرورش دام سبک پایین بودن میزان اطلاعات و علم و آگاهی در این زمینه در بین دامداران است.

,

 

,

غلامی تأکید کرد: لزوم تشکیل اتحادیه دام سبک و همچنین اقدام به تدوین کتاب‌های ترویجی مشهود است، دامداران باید در این زمینه با بحث تغذیه و علم روز دنیا آشنا شوند که خوشبختانه تاکنون اقداماتی در زمینه تدوین کتاب‌های ترویجی انجام شده است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه پرورش دام سبک در کشور باید اقتصادی شود، تصریح کرد: این کار نیازمند تغذیه مناسب است چرا که 70 درصد هزینه پرورش گوسفند و بز را تغذیه تشکیل می‌دهد و اگر بتوانیم در این راستا، این میزان را کاهش دهیم کمک به اقتصادی شدن این بخش خواهد شد.

,

 

,

غلامی از اجرای طرحی در خصوص تغذیه گوسفند و بز عشایر شمال خوزستان خبر داد و گفت: این عشایر در تغذیه دام‌های خود حدود300 تن گندم را با کاه ترکیب و به دام‌ها میداند بعد از بررسی و تحقیقات انجام شده بروی تغذیه دام‌ها متوجه شدیم جیره آنها متعادل نیست و نسبت کلسیم به فسفر مناسبی ندارد که دام بتواند شیر بیشتری بدهد و بره سنگین به دنیا بیاورد. بنابراین در این راستا طرح پیشنهاد شده در زمینه تغذیه، مورد تایید مرکز تحقیقات علوم دامی قرار گرفت.

,

 

,

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 200 میلیون تن تولید کاه در کشور داریم که در صورت ورود مواد مغذی به جیره می‌توانیم به نتایج خوبی از جمله تامین غذای مورد نیاز دام و بهبود محیط زیست دست یابیم.

,

 

,

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی به آمادگی این موسسه در زمینه تغذیه دام ها اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه آماده هستیم تا این طرح را در سراسر کشور عملیاتی کنیم و در کنار آن، طرح تحقیقی و ترویجی بصورت پلت در اختیار دامداران قرار دهیم.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه کشور ما به واردات گوشت قرمز نیاز دارد، تصریح کرد: در این راستا، باید اقدامات آموزشی و ترویجی صورت گیرد تا بتوانیم مطالب علمی مورد نیاز را به بهره‌برداران منتقل کنیم. همچنین در بخش پرورش دام کشور باید به سمت صنعتی شدن پیش رفت تا هم بتوانیم دام‌های بومی خود را حفظ کنیم و هم دام‌های مناسب، تولید و اصلاح کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه