اخبار داغ

بیلبوردها؛ خوراکی‌های مسموم برای نگاه‌های معصوم؟!

بیلبوردها؛ خوراکی‌های مسموم برای نگاه‌های معصوم؟!
بیلبوردهای مازندران به‌جای زمین‌های مستعد کشاورزی این استان، دریافت‌کننده بذر تبلیغات اشخاص در جایگاه‌های حقیقی و حقوقی شده تا در آینده‌ای نزدیک میوه ارتقای آنها در ورود به مجلس و ... را به بار بنشانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از خبرنگار بلاغ، بیلبوردهای تبلیغاتی، که به‌منظور تبلیغ برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی و اطلاع‌رسانی پیرامون ضروریات جامعه طراحی شده‌اند، به‌دلیل نداشتن متولی در کنترل بر تولید محتوا، بعضاً وسیله‌ای شده‌اند برای بزرگ‌نمایی‌های مردم‌فریب و جا انداختن و القای باورهای غیرواقعی در اذهان عابران و مردم شهر و روستا.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

بیلیوردها، که از سوی شهرداری‎ها در درون شهری و در محدوده شهری از سوی پایانه‎های حمل و نقل در حد فاصل بین شهرها نصب می‌شوند و به شرکت‎های تبلیغاتی به‌صورت میان و بلندمدت سه، پنج و ده ساله اجاره داده می‎شوند، فرصت و بستر مناسبی برای ترویج ارزش‌های انسانی و فرهنگ‌سازی‌های هنجارگرایانه هستند که در مازندران، به‌وسیله‌ای برای ترویج مصرف‎گرایی، تبلیغ افراد و چهره کردن اشخاص برای امیال و اغراض سیاسی و ... شده‌اند.

اگر آثار سو تبلیغات در بیلبوردهای شهری و پل‌های بین‌شهری در سراسر کشور به‌ویژه پایتخت، زیان‌بار باشد، در مازندران و دیگر استان‎های شمالی که رکورددار مسافر و مهمان در کشور هستند، بسیار خسارت‎بار و مخرب هستند و باید در تشخیص محتوای تبلیغاتی، مسئول و متولی آگاهِ فرهنگی تعیین شود.

صدور مجوز از سوی ارشاد اسلامی، اگر وفق مقررات هم انجام شود، که نمی‌شود، باز هم رافع نیاز نیست، چرا که قوانین کنونی ارشاد اسلامی در این زمینه کاملاً ناقص است و به‎سادگی دور می‌خورد، ضمن آن که کوتاهی‌های ارشاد در تائید یا برخورد با تابلوهای دارای نام‌های غیر مجاز و عکس‌ها و تصاویر زنان و کودکان، مؤید ناکارآمدی نهاد دولتی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است.

برخورد شهرداری‎ها و پایانه حمل و نقل مازندران با بیلبوردها و پل‎های بین‎شهری، کاملاً اقتصادی با رویکرد انتفاع مادی است و در خوشبینانه‌ترین شرایط، شهرداری و پایانه‎ها درصد ناچیزی از بیلبوردها و استندها را به خود اختصاص می‌دهند که آن هم به تبلیغات مورد نظرشان می‌پردازند و آن چیزی که مغفول می‌ماند، فرهنگ‌سازی مثبت، سازنده و تعالی بخش عموم است.

در حال حاضر، بیلبوردها در مازندران در قبال رشد دانسته های فرهنگی و اعتلای آگاهی های ضروری جامعه، نعل وارونه‌اند؛ غفلت از تأثیرگزاری صدها و هزاران بیلبورد و استند در مازندران، پایمال کردن تلاش‌های خالصانه دیگر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی‌های تعامل آفرین و هویتی است.

بیلبوردی در مرکزی‌ترین نقطه شهری که سالانه به مبلغ چند میلیون تومان اجاره داده می‌شود و هر روز در معرض نگاه تأثیرپذیر ده‎ها هزار بیننده نوجوان و جوان قرار دارد، قادر است کارکردی از خود صادر کند که کمتر رسانه‌ای توان انگاره‌سازی به‌مانند آن را دارد.

کم‌کم به سوی انتخابات 7 اسفند سال جاری پیش می‌رویم، بیلبوردها به‌عنوان حلقه‌ای محکم و کامل‌کننده زنجیره تبلیغات جریان‌های سیاسی و جناحی، قلب پرشراره خود را در اختیار گزینه‌هایی برای ربایش نظرات عابران قرار خواهند داد که در هزینه کردن برای رسیدن به کانون‌های قدرت سخاوت بیشتری از خود نشان دهند و مجموعه این کاربست‌هاست که به بیلبورد قابلیت تمرکز برای تصمیم‌گیری‌های جدی‌تر از سوی مسئولان استان مازندران را می‌دهد و نباید در این امر مهم تعلل و تسامح ورزید، در این موضوع، گفتنی‌هایی است که در آینده به آنها پرداخته خواهد شد.
 
انتهای پیام/گ
,

بیلیوردها، که از سوی شهرداری‎ها در درون شهری و در محدوده شهری از سوی پایانه‎های حمل و نقل در حد فاصل بین شهرها نصب می‌شوند و به شرکت‎های تبلیغاتی به‌صورت میان و بلندمدت سه، پنج و ده ساله اجاره داده می‎شوند، فرصت و بستر مناسبی برای ترویج ارزش‌های انسانی و فرهنگ‌سازی‌های هنجارگرایانه هستند که در مازندران، به‌وسیله‌ای برای ترویج مصرف‎گرایی، تبلیغ افراد و چهره کردن اشخاص برای امیال و اغراض سیاسی و ... شده‌اند.

اگر آثار سو تبلیغات در بیلبوردهای شهری و پل‌های بین‌شهری در سراسر کشور به‌ویژه پایتخت، زیان‌بار باشد، در مازندران و دیگر استان‎های شمالی که رکورددار مسافر و مهمان در کشور هستند، بسیار خسارت‎بار و مخرب هستند و باید در تشخیص محتوای تبلیغاتی، مسئول و متولی آگاهِ فرهنگی تعیین شود.

صدور مجوز از سوی ارشاد اسلامی، اگر وفق مقررات هم انجام شود، که نمی‌شود، باز هم رافع نیاز نیست، چرا که قوانین کنونی ارشاد اسلامی در این زمینه کاملاً ناقص است و به‎سادگی دور می‌خورد، ضمن آن که کوتاهی‌های ارشاد در تائید یا برخورد با تابلوهای دارای نام‌های غیر مجاز و عکس‌ها و تصاویر زنان و کودکان، مؤید ناکارآمدی نهاد دولتی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است.

برخورد شهرداری‎ها و پایانه حمل و نقل مازندران با بیلبوردها و پل‎های بین‎شهری، کاملاً اقتصادی با رویکرد انتفاع مادی است و در خوشبینانه‌ترین شرایط، شهرداری و پایانه‎ها درصد ناچیزی از بیلبوردها و استندها را به خود اختصاص می‌دهند که آن هم به تبلیغات مورد نظرشان می‌پردازند و آن چیزی که مغفول می‌ماند، فرهنگ‌سازی مثبت، سازنده و تعالی بخش عموم است.

در حال حاضر، بیلبوردها در مازندران در قبال رشد دانسته های فرهنگی و اعتلای آگاهی های ضروری جامعه، نعل وارونه‌اند؛ غفلت از تأثیرگزاری صدها و هزاران بیلبورد و استند در مازندران، پایمال کردن تلاش‌های خالصانه دیگر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی‌های تعامل آفرین و هویتی است.

بیلبوردی در مرکزی‌ترین نقطه شهری که سالانه به مبلغ چند میلیون تومان اجاره داده می‌شود و هر روز در معرض نگاه تأثیرپذیر ده‎ها هزار بیننده نوجوان و جوان قرار دارد، قادر است کارکردی از خود صادر کند که کمتر رسانه‌ای توان انگاره‌سازی به‌مانند آن را دارد.

کم‌کم به سوی انتخابات 7 اسفند سال جاری پیش می‌رویم، بیلبوردها به‌عنوان حلقه‌ای محکم و کامل‌کننده زنجیره تبلیغات جریان‌های سیاسی و جناحی، قلب پرشراره خود را در اختیار گزینه‌هایی برای ربایش نظرات عابران قرار خواهند داد که در هزینه کردن برای رسیدن به کانون‌های قدرت سخاوت بیشتری از خود نشان دهند و مجموعه این کاربست‌هاست که به بیلبورد قابلیت تمرکز برای تصمیم‌گیری‌های جدی‌تر از سوی مسئولان استان مازندران را می‌دهد و نباید در این امر مهم تعلل و تسامح ورزید، در این موضوع، گفتنی‌هایی است که در آینده به آنها پرداخته خواهد شد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/گ
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه