اخبار داغ

نظارت 55 دوربین بر معابر شهری قم

نظارت 55 دوربین بر معابر شهری قم
55 دوربین نظارتی در معابر و تقاطع‌های اصلی شهر قم وجود دارد که در حال مانیتور کردن وضعیت معابر هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، این روزها معضل ترافیک یکی از مشکلات شایع در اکثر شهرهای بزرگ است که این خود گاهی موجب کم‌حوصلگی رانندگان و نقض قانون از سوی آنان می‌گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , پایگاه خبری تحلیلی کریمه، ,

گفتنی است که از قدیم‌الایام راه‌حل تراکم ترافیکی ساختن آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها بوده است.اما از سال 1991، فدرال قانون‌گذاری با نظر به بودجه ساختن بزرگراه‌ها دریافت که به این راحتی نمی‌توان راهی به بیرون از مشکلات تراکم ترافیک شهری ساخت، بنابراین مدیریت بهتر سیستم موجود برای کاهش تراکم ضروری است.

,

ازاین‌رو در اکثر کلان‌شهرها، کنترل هوشمند و استفاده از تجهیزات الکترونیکی به‌منظور کنترل و نظارت بر رفتارهای ترافیکی شهروندان به یکی از ملزومات اصلی مدیریت ترافیکی تبدیل‌شده است.

,

گفتنی است که اجرای طرح کنترل مکانیزه و هوشمند محدوده طرح ترافیک شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشورمان، چند سالی است که آغازشده است، که به گفته مسئولین شهری اجرای این طرح سهم زیادی در کاهش ترددهای غیرمجاز به محدوده طرح داشته است.

,

شهر مقدس قم نیز که طبق سرشماری سال 1390، دارای 1151672 جمعیت می‌باشد، علاوه بر این هرساله این شهر میزبان هزاران زائر می‌باشد که این خود موجب ایجاد ترافیک در گستره‌ی زیادی می‌شود.

,

از سویی دیگر تعداد خودرو نیز روزبه‌روز در این شهر رو به افزایش است، به‌طوری‌که در ۵ تا ۶ سال اخیر سالانه هزاران خودروی جدید به شهر اضافه‌شده‌اند.

,

همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل مشکل ترافیک قم استاندارد نبودن معابر و خیابان‌های این شهر است. حتی باوجوداینکه ساختمان‌ها و اماکن تجاری در هسته مرکزی شهر افزایش‌یافته است، اما معابر و خیابان‌های هسته مرکزی همچنان به شرایط سابق است.

,

ازاین‌رو برای رعایت هر چه بیشتر قوانین ترافیکی، در نیمه دوم سال گذشته شهرداری قم مرکز مدیریت هوشمند ترافیک را در قم راه‌اندازی کرد.

,

راه‌اندازی مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم با سالن مانیتورینگ به مساحت ۲۷۰مترمربع صورت گرفته است. ۳۵ دوربین نظارتی در داخل شهر، ۱۶ دوربین در معابر بین‌شهری و ۲۲ دوربین ثبت تخلف در محدوده طرح ترافیک هم نصب‌شده است.

,

بر همین اساس 55 دوربین نظارتی در معابر و تقاطع‌های اصلی شهر وجود دارد که در حال مانیتور کردن وضعیت معابر هستند و در حال انعقاد قرارداد هستیم تا بهار امسال ۱۰۰ دوربین دیگر به آن‌ها اضافه شود.

,

ازاین‌رو خیابان‌ها و معابری که تخلف سرعت در آن‌ها بالاست، به دوربین‌های ثبت سرعت تجهیز شده‌اند و هر خودرویی در هر ساعت شبانه‌روز از این معابر عبور کند، سرعت لحظه‌ای و متوسط آن ثبت می‌گردد.

,

علاوه بر این در این سامانه که طراحی و اجرای آن به‌طور کامل بومی است علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای و سرعت متوسط تردد شماری و مدیریت زمان سفر هم انجام می‌شود.

,

همچنین امکان کنترل فاصله طولی خودروها ویژگی منحصربه‌فرد این سامانه است.

,

بنا به گفته مجری طرح این سامانه قابلیت ارتقا و شناسایی سایر تخلفات مثل سبقت غیرمجاز را هم دارد.

,

به گزارش ایرنا، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم در مراسم افتتاحیه مرکز مدیریت هوشمند ترافیک و 26 پروژه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، گفت: اهمیت موضوع حمل‌ونقل و ترافیک امروزه یکی از چالش‌ها و نیازهای ضروری کلان‌شهرها به شمار می‌آید و با توجه به زائرپذیری قم، مدیریت شهری یکی از اولویت‌های کاری خود را ایجاد تغییر نگرش در مدیریت ترافیک قرار داده است.

,

مسیح الله معصومی افزود: دیگر اولویت ما در تغییر مدیریت ترافیکی شهر قم هوشمند سازی بود و در حوزه ترافیک پس از کلان‌شهر تهران مجهزترین مرکز مانیتورینگ کشور در قم ایجادشده است و در این مرکز مانیتورها کاملاً صنعتی است و بنا داریم نیروها به شکل شبانه‌روزی به مردم خدمات ارائه کنند.

,

به گفته‌ی معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم، تغییر نگرش در مدیریت ترافیک نیازمند تغییر رویه به سمت روش‌های مدرن است و اگر بخواهیم مشکلات ناشی از مسائل ترافیکی را حل کنیم راهی جز این نداریم که در محور توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک قدم برداریم.

,

ناگفته نماند که زمانی استفاده از تجهیزاتی مانند مرکز کنترل ترافیک سودمند خواهد بود که با ‏استفاده از آن‌ها در راستای فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتارهای ترافیکی گام برداریم.

,

چراکه آگاهی مردم از اقدامات شهرداری، خود باعث همکاری بیشتر شهروندان در توسعه شهر می‌گردد.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه