اخبار داغ

سلسله‌گزارش‌های دانا از متهمان‌اصلی پول‌های کثیف(1)؛

پول‌هایی که کرباسچی وارد انتخابات کرد/ اولین متهم پول های کثیف کیست؟

پول‌هایی که کرباسچی وارد انتخابات کرد/ اولین متهم پول های کثیف کیست؟
ورود دولتی ها به پول های کثیف از دوران کارگزاران و با فعالیت های کرباسچی کلید خود و انحراف مالی در این دوران به حدی بود که یکی از نزدیکان کرباسچی به نقل از او می گفت که باید جوری عمل شود که مردم فکر کنند و قبول نمایند که شهرداری خودش واضع قانون است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، "پول‌های کثیف" موضوعی است که این روزها سر و صدای آن در اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت بلند شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ترکان به عنوان یکی از نزدیکان دولت برای اولین بار داشتن پول‌های کثیف را از جانب اصول‌گرایان دانست و در همین راستا اتهامات زیادی را متوجه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان اصولگرای مجلس کرد.

,

هرچند که وزیر کشور در مجلس اظهار کرد که اصلا چنین چیزی وجود نداشته است، اما شواهد حاکی از آن است که اولین موارد استفاده از پول‌های کثیف در دولت کارگزاران بوده است.

,

اولین فسادهای مالی در جریان برخی از پرونده های دولت کارگزاران مشخص و به برخی از آنها رسیدگی شد؛ هرچند رسیدگی به برخی از این پرونده ها تا کنون ادامه داشته و برخی از این پرونده ها همچنان مفتوح هستند.

,

یکی از این پرونده ها موضع غلامحسین کرباسچی به عنوان یکی از نزدیکان به هاشمی و چهره معروف کارگزاران بود.

,

کرباسچی در دوران شهرداری تهران و در جریان اقدامات خود از حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر خوردار بود. در دوران وی برای اولین بار شهردار تهران در هیات دولت در کنار وزرا و معاونان رییس جمهور حضور یافت. 

,

در آستانهٔ برگزاری انتخابات مجلس پنجم، وی به همراه عده‌ای دیگر از وزرا و معاونان هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی را تاسیس کرد و در کنار جامعهٔ روحانیت مبارز تهران به ارائه لیست انتخاباتی پرداخت.

,

پس از کناره گیری وزرای دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی از حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی عملاً به عنوان چهرهٔ اول حزب مطرح شد. تأسیس مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریات و ویژه نامه‌های وابسته به آن و راه اندازی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در تهران از اقدامات وی بود.

,

 

,

محاکمه

, محاکمه,

در سال 1377 در دومین سال دورهٔ اول ریاست جمهوری خاتمی، کرباسچی که همراه حزب کارگزاران سازندگی از طرفداران کلیدی خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376 بود، به همراه عدهٔ دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران دستگیر و بازجویی شد. 

,

کرباسچی از سوی قاضی غلامحسین محسنی اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به 3 سال حبس و 10 سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد؛ وی از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود که پیش از محاکمه به اتهام اختلاس مدتی را در بازداشت گذراند.

, جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود, جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود,

تنها یکی از مصادیق استفاده کرباسچی از پول‌های کثیف در انتخابات اعطای تعدادی خودرو به مدیران وزارت کشور برای پیش برد اهداف خود در انتخابات بود.

,

در سال 1373 کرباسچی از آقای ابریشم‌کار خواست تا از طریق آقای گرامی (مسئول شرکت آسان موتور) تعدادی خودرو هیوندا برای اعطا به مدیران وزارت کشور با قیمت و تخفیف مناسب تهیه کند که این خودروها توسط آقای گرامی به صورت 50 درصد نقد و مابقی اقساط، تحویل کرباسچی داده شد.

,

مبلغ 500000000 ریال از حساب اداره کل تدارکات شهرداری بابت پیش پرداخت خرید خودروها در وجه شرکت آسان موتور واریز شد و همچنین مبلغ 225000000 ریال نیز به درخواست شهرداری به عنوان تخفیف محاسبه شد. این مبلغ را آقای گرامی به عنوان رشوه به شهرداری داد تا کرباسچی امتیازاتی را در امر برج‌سازی برای وی در نظر بگیرد.

,

از جملۀ این امتیازات می‌توان به عدم دریافت دیرکرد چکهای وصول نشده وی در قبال شهرداری به مبلغ 1300000000 ریال بابت عوارض، اشاره کرد. در خصوص تحویل خودروهای مذکور این نکته قابل تأمل است که برخی از افراد تحویل گیرندۀ خودروها، جزء تشکیلات وزارت کشور نبودند. (از جمله محسن نوری، فرزند عبد ا... نوری، و محسن سازگارنژاد).

,

در این زمینه دو دستگاه خودروی پاجرو نیز توسط آقای گرامی به شخص کرباسچی داده شد که ایشان توسط پسر باجناق خود اقدام به فروش آنها نمود و مبلغ 150000000 ریال از این کار به دست آورد.

,

اسناد جرایم مالی کرباسچی را در اینجا بخوانید.

, اینجا,

 

,

پس از آزادی

, پس از آزادی,

کرباسچی سرانجام پس از طی نزدیک دو سال حبس،  از زندان آزاد و به فعالیت‌های غیر دولتی مشغول شد و در اسفند سال 1385 دادگاه مطبوعات، روزنامه هم‌میهن را که کرباسچی مدیر مسئول آن بود، از اتهاماتی که در سال 1379 مبنای توقیف آن شده بود تبرئه کرد.

,

وی که سابقه درخشانی از حضور در انتخابات و حمایت از کاندیداها برای خود فراهم نکرده بود، بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از نامزدی مهدی کروبی حمایت کرد و به عنوان معاون اول او در صورت پیروزی معرفی شده بود.

,

پس از انتخابات در روز ۲۳ خرداد کرباسچی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت: تعداد افرادی که در ستادهای کروبی بودند بالای ۳۰۰ هزار نفر بودند و تقلب در این انتخابات امری واضح است؛ این اظهارات وی در حالی بود که برخی منابع از رأی کرباسچی به میرحسین موسوی صحبت می کردند که خود کرباسچی نیز این ادعا را رد نکرد.

,

 

,

ورود دولتی ها به پول های کثیف از دوران کارگزاران و با فعالیت های کرباسچی کلید خود و انحراف مالی در این دوران به حدی بود که یکی از نزدیکان کرباسچی به نقل از او می گفت که باید جوری عمل شود که مردم فکر کنند و قبول نمایند که شهرداری خودش واضع قانون است و اگر قرار شد (از شهرداری) برویم باید طوری برویم مثل اینکه کلید برق تهران خاموش می‌شود هرچه هست را بفروشید که برای (شهردار) بعدی که می‌آید هیچ چیز نماند.

,

اگرچه نمونه‌های پول ‌های کثیف در پرونده‌های استات اویل و کرسنت هم دیده می شود اما به موارد دیگری از پولهای کثیف طی گزارش های آتی پرداخته می شود.

,

 

,

انتهای پیام/ط

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه