اخبار داغ

چراغ‌سبز مجلس به همکاری‌اقتصادی با آمریکا

چراغ‌سبز مجلس به همکاری‌اقتصادی با آمریکا
پس از تفاهم نامه لوزان و انتشار اخباری مبنی بر برخی همکاری‌های ایران و آمریکا، مجلسی‌ها به بهتر شدن روابط با آمریکا مخالفتی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اقتصاد آنلاین، پس از تفاهم لوزان ۲۴ تاجر آمریکایی به ایران آمدند و به دنبال آن اعلام شد تاجران ایرانی هم می‌خواهند به آمریکا بروند. در همین حال اخباری هم مبنی بر احتمال برخی همکاری‌های اقتصادی این دو کشور از جمله در بخش خودرو شنیده شده است. اما در این اوضاع موضع نماینده‌های مجلس چیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


در همین مورد محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید: ما در حال حاضر نمی‌توانیم شرایط آینده را پیش‌بینی کنیم و باید منتظر پایان مذاکرات شویم تا تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان روابط اقتصادی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟ می‌گوید: اگر آمریکا تحریم‌های سخت خود را بردارد این احتمال وجود دارد که در آینده مناسبات تجاری آن هم در بخش خصوصی با آمریکا داشته باشیم. 

ناصر موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره عنوان می‌کند: هنوز توافق‌نامه‌ای به صورت قطعی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است و از طرفی این رفت و آمد‌ها به صورت رسمی نبوده و به صورت غیررسمی صورت گرفته و این توافق که قرار است از تیر ماه انجام شود تا برای کشور ما روشن نشود ما نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. 

وی اضافه می‌کند: قبل از انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها در اقتصاد ما جایگاه قوی داشتند ولی حضور آنها در کشور ما چندان باعث رونق اقتصاد کشور ما نشد و باعث شده بود که ما اکثر نیازهای کشورمان را وارد کنیم؛ حتی محصولات خیلی پیش پا افتاده کشاورزی که تولید آن در کشور ما خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شد را از کشور آمریکا وارد می‌کردیم. با این حال مردم رفته رفته این تولیدات را‌‌ رها کردند. به گزارش اقتصادی نیوز، او اظهار می‌کند: حضور آنها در کشور اگر در تحول صنایع و تکنولوژی ما تاثیرگذار باشد می‌تواند اقتصاد کشور را تکان دهد ولی اگر قرار باشد با آمدن آنها واردات‌ بی‌رویه به کشور ما صورت بگیرد و حتی اگر این صنعتی را هم که داریم از دست بدهیم نه‌تنها باعث تحول بلکه باعث ضربه هم می‌شود. 

در همین حال علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم بیان می‌کند: امکان همکاری در مبادله‌های اطلاعات فنی و برخی از استاندارد‌ها وجود دارد. البته باید توجه کرد که آمریکایی‌ها بخشی از امکانات اولیه خود را از کشورهای دیگر تهیه می‌کنند. 

وی اضافه می‌کند: ما در چند روز پیش از کارخانه‌ای در چین بازدیدی داشتیم که پل فلزی بسیار بزرگی برای اآمریکا می‌ساختند و شاید در این رابطه آمریکا امکانات مورد نظر را ندارد اما اگر در بخش فولاد و یک سری استاندارد‌های هواپیمایی بتوانیم همکاری کنیم موثر است. 

وی خاطر نشان می‌کند: در حال حاظر اعتقاد من بر این است که ما در نیروی کار مشکلی نداریم و نیرو‌های برجسته‌ای در بخش‌های مهندسی داریم و عمده مصالح ما خوب است. شاید یک سری همکاری‌های جزئی مانند فعالیت در عرصه سنگ‌های مصنوعی و پرس‌های مختلف یا تکنولوژی‌های خاص با آمریکا داشته باشیم ولی در کل امکانات اولیه برای انجام این چنین اقداماتی موجود است.

او تصریح می‌کند: در این بخش اگر مذاکراتی صورت گیرد ما خواسته‌های خود را در این زمینه طلب می‌کنیم و این امکانات می‌تواند موثر واقع شود. 

همچنین ناصر صالحی‌نسب، نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: خارج از مسائل سیاسی و تفاهم‌های سیاسی ما موافق تقویت اقتصادی و همکاری بین ایران و آمریکا در بخش کشاورزی هستیم. چرا که از لحاظ علمی اقلیم‌هایی از کشور آمریکا مشابه کشور ما است و طبعا کشاورزی آمریکا یک سروگردن از ما بالا‌تر است و به تبع از آن، کسب دانش و مهارت‌ها و ایجاد روابط علمی در بخش کشاورزی با آمریکا کمک قابل توجهی به ما خواهد کرد. 

صالحی نسب در پایان می‌گوید: کسب دانش کمک قابل توجهی به کشور در تولید محصولات و تقویت بنیه کشاورزی می‌کند.

این سخنان نماینده‌های مجلس نشان می‌دهد که آنها مشکل خاصی بابت همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آمریکا ندارند و امیدوارند این همکاری‌ها در راستای تقویت اقتصاد ایران صورت بگیرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه