اخبار داغ

ظریف:تحریم و توافق باهم سازگاری ندارد

ظریف:تحریم و توافق باهم سازگاری ندارد
وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: علاوه بر شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای، آمده‌ایم تا از طرف آمریکائی توضیح بیشتری درباره آثار توافق احتمالی بر وضع داخلی تعهدات این کشور بشنویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: علاوه بر شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای، آمده ایم تا از طرف آمریکائی توضیح بیشتری درباره آثار توافق احتمالی بر وضع داخلی تعهدات این کشور بشنویم.

محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در نیویورک افزود: ما دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات بین المللی می‌دانیم و طبق مقررات بین المللی مشکلات داخلی هیچ دولتی، آن دولت را از اجرای تعهدات بین المللی خود معاف نمی‌کند.

وی اضافه کرد: این مبنائی است که ما بر اساس آن مذاکره می‌کنیم و البته مایلیم که توضیح بشنویم و دوستان ما شنیده‌اند و شاید در مذاکراتی هم که در این هفته خواهیم داشت، در مورد آثار وضع داخلی ایالات متحده بر اجرای تعهدات آن کشور اگر توافق حاصل شود، بیشتر توضیح بشنویم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا در نشست اخیر وین درباره رفع تحریم ها شفاف سازی شده است یا خیر؟ گفت: ما از ابتدا گفته ایم که تحریم و توافق باهم سازگاری ندارند، باید طرفهای ما یکی از این دو را انتخاب کنند.

وی افزود: در مذاکرات لوزان ما به چارچوبی رسیده بودیم که با اجرای آن، هم تحریمهای اقتصادی و مالی برداشته و هم قطعنامه های شورای امنیت لغو می شوند و یک قطعنامه جایگزین آن می شود که توافق را تائید خواهد کرد.

ظریف با تاکید بر اینکه این توافق مبنایی بوده که در لوزان به نتیجه رسیده است، گفت: البته باید در مورد همه زمینه ها، چارچوب هایی که در لوزان درباره آنها توافق شده، یا راه‌حل هایی که در موردشان تفاهم شده ، به صورت مکتوب در آیند و به سندی که مورد موافقت قرار بگیرد، تبدیل شوند.

وی درباره نشست اخیر وین افزود: در اجلاس وین، دوستان ما این فرصت را پیدا کردند که در مورد حرف‌هایی که زده شده و نیز درباره برنامه‌هایی که در کنگره مطرح بوده است، سئوال کنند و بیشتر در مورد موضوع تحریم‌ها صحبت و حتی در مورد متنی که در این زمینه مطرح است، گفتگو شود.

شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای

وزیر امور خارجه همچنین هدف اول این سفر را شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای دانست که بر اساس مقررات آن، هر پنج سال یکبار تشکیل می شود.

وی به برگزاری اجلاس قبل در سال2010 میلادی در نیویورک اشاره کرد و اجلاس کنونی یعنی سال 2015 را فرصتی برای اعضای ان. پی. تی خواند که میزان پایبندی به ان پی تی و اقداماتی را که نیاز است بررسی کنند.

ظریف به ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، از فعال ترین اعضای معاهده ان .پی. تی است و امسال هم مواضع جنبش را که بسیار شبیه به مواضع ملی ماست، در افتتاحیه اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه در مجمع عمومی مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: این اجلاس چند هفته ای است و مذاکرات در مورد سند نهایی ادامه خواهد داشت، البته همواره این مذاکرات به دلیل تفاوت مواضع کشورهای هسته ای و غیر هسته ای، مذاکراتی دشوار بوده و در بسیاری از مورد به نتیجه نرسیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان سه موضوع خلع سلاح هسته ای، دسترسی به فناوری صلح آمیز و عدم اشاعه هسته ای را سه ستون معاهده عدم اشاعه خواند و گفت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و بیشتر کشورهای غیر هسته ای، توازن در هر سه مبنای معاهده را خواستارند.

وی خلع سلاح هسته ای را نسبت به دو موضوع دیگر از نظر کشورهای فاقد این سلاح مهم تر دانست و گفت: کشورهای دارای سلاح هسته ای، بیشترین تخلف را از موازین ان. پی. تی و معاهده داشته اند، چون ماده شش معاهده خلع سلاح را خواستار است و تفسیر و رای مشورتی دیوان بین المللی دادگستری نیز آنها را به پیگیری برنامه خلع سلاح موظف کرده است، ولی آنها این کار را انجام نداده اند.

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع مهم عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای اشاره کرد و گفت: در بازنگری سال 1995 میلادی، عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای نیز در دستور کار قرار گرفت ولی برخی از اعضای ان .پی . تی، تاکنون از این موضوع جلوگیری کرده اند.

وی همچنین به دیدارهای جانبی خود در حاشیه اجلاس اشاره کرد و گفت: با کشورهای مختلفی که در نشست امسال حضور خواهند داشت، دیدار و مذاکره خواهیم داشت و وزیران خارجه تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان در این اجلاس شرکت می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان به برنامه ریزی برای دیدار با دبیرکل و اعضا دبیرخانه سازمان ملل اشاره کرد و گفت: گفتگو با گروه کشورهای پنج بعلاوه یک ، بیشتر در سطح همکاران من و در یکی دو مورد هم با حضور خود بنده پیگیری خواهد شد تا در مرحله کنونی که هستیم و مرحله نگارش است بتوانیم کار را پیش برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه