اخبار داغ

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد؛

دلایل مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس/ جایگاه احزاب در این طرح کجاست؟/ شاید طرح استانی شدن مسکوت بماند

دلایل مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس/ جایگاه احزاب در این طرح کجاست؟/ شاید طرح استانی شدن مسکوت بماند
عضو کمسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیشنهادات اصلاحی تا جایی که ممکن باشد برای کامل شدن این طرح ارائه می شود ولی این امکان نیز از لحاظ قانونی وجود دارد که مشکلاتی که در عمل وجود دارد طرحی را که در مراحل تصویب نهایی است را مدتی به حالت مسکوت درآورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مهدی دواتگری عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با آناج با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس و با اعلام مخالفت خود با این طرح گفت: معتقدم کلمه استانی شدن انتخابات مجلس عبارت درستی نیست و این طرح نوعی استانی و شهرستانی شدن انتخابات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج ,

وی ادامه داد: در این طرح کاندیداها باید حداقل 15 درصد آرای شهرستانی را بدست بیاورند و بعد در سطح استانی به رقابت بپردازند، سوالی که مطرح می شود این باشد که اگر فردی نتوانست در سطح شهرستان حداقل آرا را به دست بیاورد از دور انتخابات کنار گذاشته می شود، در اینصورت تکلیف چیست؟!

,

وی افزود: یکی دیگر از ابهامات این طرح قطع ارتباط مردم با دولت می باشد، یه این معنی که در شرایط کنونی، دورافتاده ترین روستاهای حوزه های انتخابی مشکلات خود را با نماینده های خود مطرح می کنند و نماینده ها نیز موظف هستند مشکلات را از تریبون خانه ملت با دولتمردان در میان بگذارند، درصورت استانی شدن انتخابات مجلس این زنجیره ارتباط قطع خواهد شد.

,

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس یکی دیگر از معایب این طرح را حذف نخبگان محلی عنوان نموده و بیان کرد: انتخابات چرخش نخبگان استو اگر این طرح در سال های قبل اجرایی شده بود هیچ وقت نمایندگانی که هم اکنون در خانه ملت هستند شناخته نمی شدند.

,

وی ادامه داد: معتقد هستم در صورت اجرایی شدن این طرح بسیاری از نخبگان به واسطه شناخته نشدن و عدم کسب آرا از ورود به عرصه قدرت باز می مانند.

,

وی افزود: البته این شائبه نیز در ذهن ها ایجاد خواهد شد که نمایندگان حال حاضر در خانه ملت به دلیل باقی ماندن خود در قدرت به دنبال اجرایی شدن این طرح می باشند و ارجایی شدن این طرح بیشتر به نفع نمایندگان حال حاضر خواهد بود.

,

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ابهامات موجود در این طرح را شکل اجرایی شدن این طرح عنوان کرده و اظهار کرد: به لحاظ کثرت تعداد نماینده ها مثلا در استان ما هر فرد باید اسامی 20 نفر کاندیدا را بنویسد و برای نحوه شمارش این تعداد نیز که دستی می باشد مشکلاتی به وجود خواهد آمد و احتمال خطا و سوءاستفاده نیز قطعاً وجود خواهد داشت و این باعث می شود کل انتخابات زیر سوال برود.

,

وی یکی از بزرگترین معایب این طرح را عدم توجه به جایگاه احزاب دانسته و بیان کرد: انتخابات استانی اگر در قالب احزاب مطرح می شد بهتر بود، عدم توجه به این جایگاه باعث شکل گیری جریان های یک شبه می شود و فضای انتخابات را تحت تاثیر قرار می دهد.

,

دواتگری از احتمال مسکوت ماندن این طرح نیز گفته و تصریح کرد: پیشنهادات اصلاحی تا جایی که ممکن باشد برای کامل شدن این طرح ارائه می شود ولی این امکان نیز از لحاظ قانونی وجود دارد که مشکلاتی که در عمل وجود دارد طرحی را که در مراحل تصویب نهایی است را مدتی به حالت مسکوت درآورد.

,

وی با ابراز اینکه امید چندانی به اجرایی شدن این طرح در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی ندارم، خاطرنشان کرد: این احتنال نیز وجود دارد که طرح به شواری نگهبان فرستاده شود و در صورت تصویب نهایی در آن جا لازم الاجرا خواهد بود.

,

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در پایان در پاسخ به سوالی در مورد به جریان افتادن طرح سوال از رئیس جمهور بیان کرد: نظر اکثریت مجلس بر این مورد نیست و طرح سوال از رئیس جمهور توسط جربانات سیاسی به جریان افتاده است.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه