اخبار داغ

اما و اگر های استانی شدن انتخابات/

دور شدن نمایندگان از وظایف خود/قاضی پور: با این طرح محرومان هر روز محروم‌تر می‌شوند/ نمایندگانی که برای ماندگار شدن تلاش می‌کنند

دور شدن نمایندگان از وظایف خود/قاضی پور: با این طرح محرومان هر روز محروم‌تر می‌شوند/ نمایندگانی که برای ماندگار شدن تلاش می‌کنند
تصویب طرح عدم نیاز به تایید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس درصورتی که بخواهند مجددا کاندیدا شوند که در هفته اخیر اتفاق افتاد نشان داد که عزیزان نماینده بیشتر از آنکه بخواهند با یک برنامه ریزی صحیح و همت جهادی هم به وظایف نظارتی خود برسند و هم برای امور تقنینی و لوایح مختلف وقت بگذارند می خواهند با دادن یک رای به چنین طرح هایی مشکل را حل کنند !!
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای اردیبهشت ماه جاری با توجیهاتی چون رفع نگاه های محلی و منطقه ای در میان نمایندگان مجلس و تمرکز نمایندگان بر لوایح و قوانین مطروحه در ساختمان بهارستان به تصویب رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رفع نزاع های قومی و منطقه ای و تبدیل آن به رقابت های ناسالم میان شهرستان های یک استان یکی از احتمالاتی است که موافقان طرح جهت تکمیل طرح باید بدان توجه داشته باشند.

,

هرچند که فتح اله حسینی با اشاره به وظیفه نمایندگان درقانونگذاری خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بهترین قوانین را وضع کنند که ازاهداف این طرح کمک به این روند است.

,

این عضوکمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود : این طرح سبب می شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدابیر لازم را برای امر قانونگذاری ونظارت اندیشیده و با فراغ بال بیشتری به امورات مجلس بپردازند.

,

وی این طرح را به ضرر مناطق محروم دانست وخاطرنشان کرد : نگاه مردم مناطق محروم به شخص نماینده این است که نماینده باید تمام امورومشکلات آنها راحل نماید ولذا دائما درصدد ارتباط با نماینده هستند تا مشکلات خودرا انعکاس دهند.

,

وی ضمن بیان اینکه بسیاری از مناطق درکشور جزمناطق محروم هستند اذعان داشت : تنها پل ارتباطی مردم مناطق محروم بامسئولین دستگاههای دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که بااین طرح این ارتباط قطع خواهدشد.

,

 

,

70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند

, 70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند, 70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند,

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق طرح استانی شدن انتخابات با بیان اینکه وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است، گفت: 60 درصد از قوانین مجلس اصلاح قانون است و 70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند.

,

مهرداد لاهوتی همچنین افزود: بر اساس اصل 84 قانون اساسی نماینده هر شهرستان نماینده همه ملت ایران است و همه مردم ایران از این قانون بهره مند می شوند؛ اما در حال حاضر نمایندگان به جهت نگاه محلی که انتخاب می شوند وقت خود را بیشتر به امتیاز گرفتن حوزه انتخاباتی خود صرف می کند.

لاهوتی با بیان اینکه در هر حوزه انتخابیه، نماینده حوزه انتخابیه نماینده همان حوزه نیز است و علاوه بر آن از استان نیز می تواند رای بگیرد و چه بسا مردم شهر خود فرد در دیگر شهرستانهای استان نیز حضور داشته باشند.

,
,
,

 

,

مردم بومی اولویت را بر بومی بودن نماینده می‌گذارند نه ارجحیت آن/ افزایش شکاف و رقابت در یک استان

, مردم بومی اولویت را بر بومی بودن نماینده می‌گذارند نه ارجحیت آن/ افزایش شکاف و رقابت در یک استان, مردم بومی اولویت را بر بومی بودن نماینده می‌گذارند نه ارجحیت آن/ افزایش شکاف و رقابت در یک استان,

در این زمینه باید توجه داشت که مردم یک شهرستان با توجه به تصورات و انتظاراتی که از نماینده مجلس وجود دارد، بومی بودن نماینده را بر اصلح بودن آن ترجیح می دهند و احتمالا هیچ فردی از شهرستان الف به نامزدی از شهرستان ب رای نخواهد داد.

,

این مسائل منجر به شکاف بیشتر و رقابتهایی با حجم بالاتر از چیزی که اکنون در شهرستانها وجود دارد در موضوعات ردیف بودجه، تقسیم اعتبارات استانی و ... رخ داده که –درصورت وقوع- از تبعات ضدامنیتی طرح استانی شدن انتخابات قلمداد می شود.

,

 

,

در تاکید و اولویت بر جنبه های تقنینی مجلس شورای اسلامی تردیدی وجود ندارد؛ اما این مهم نافی وظیفه دیگر نماینده یعنی وظیفه نظارتی وی نیست.

, در تاکید و اولویت بر جنبه های تقنینی مجلس شورای اسلامی تردیدی وجود ندارد؛ اما این مهم نافی وظیفه دیگر نماینده یعنی وظیفه نظارتی وی نیست., در تاکید و اولویت بر جنبه های تقنینی مجلس شورای اسلامی تردیدی وجود ندارد؛ اما این مهم نافی وظیفه دیگر نماینده یعنی وظیفه نظارتی وی نیست.,

در حال حاضر مخصوصا در شهرستانهای کوچک، نماینده پل ارتباطی و صدای رسای مردم روستاها و قبایل مختلف در سازمانها و نهادهای دولتی و مسئولین کشوری است. توجه به نقش قانونگذاری نماینده در مجلس نباید مزاحم نقش نظارتی و ارتباط مردمی وی باشد؛ چیزی که متاسفانه امروزه خلاف آن مشاهده می شود.

,

برخی از نمایندگان به خاطر ناتوانی در مدیریت برنامه های خود و یا دنبال گیری منافع شخصی و گروهی خود بیشتر وقت خود را در حوزه های انتخابیه به سر می برند و به نقش خود در قانونگذاری و امور ملی مجلس بی توجهی می کنند.

,

اسماعیل جلیلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس ابهامات و ایرادات جدی دارد و انتخابات همواره مورد تاکید مردم و جناح های سیاسی بوده و مردم در تمام انتخابات های گذشته مانند انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و سایر انتخابات ها همواره حضور داشته اند ولی در این طرح، ایرادات و ابهامات جدی وجود دارد که یکی از آنها این است که ارتباط مردم را با وکلای خودش دچار اختلال جدی خواهد کرد.

وی افزود: این طرح رویکرد انتخابات را با فاصله حضور گروه های میانجی در قالب ائتلاف ها و گروه های جناحی و سیاسی مواجه خواهد کرد.

,
,
,



30 ایراد در طرح استانی شدن انتخابات

جلیلی با اشاره به ابهامات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: تاکنون 30 ایراد از سوی کمیسیون مربوطه در مجلس به این طرح وارد شده است؛ به اعتقاد جلیلی دلیل عقب ماندگی برخی طرح های عمرانی و نیمه تمام مرتبط با بحث استانی شدن انتخابات نیست.
 

,
,
, 30 ایراد در طرح استانی شدن انتخابات, 30 ایراد در طرح استانی شدن انتخابات,
,
,
,

علاوه بر این موارد، کم رنگ شدن حضور نمایندگان در حوزه های انتخابی و کاهش التفات و توجه آنها به حل مسائل و مشکلات منطقه و به احتمال زیاد پایین آمدن سطح مشارکت در انتخابات را در پی خواهد داشت.

,

در همین راستا محمد ابراهیم محبی، نماینده مردم سنقر گفت: طرح مدل جدیدی از انتخابات مجلس خالی از نقص نیست و نقدهای جدی به این مدل وارد است زیرا در وضعیت کنونی جامعه ما و همچنین در شرایط بلندمدت مشارکتهای مردمی کاهش می یابد و وارد مرحله خطا و آزمون و عوارض ناشی از آن می شویم.

,

محبی خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس با انگیزه رفع مشکلات مردم به این عرصه آمده اند اما بازهم حل تمامی مشکلات مردم امکان پذیر نیست چه برسد به استانی شدن که در نهایت سبب دلسردی و کاهش مشارکتهای مردمی است.

,

هرچند باید به این موضوع هم اشاره کرد که تقویت احزاب در کنار بالا بودن هزینه های مالی عضویت در حزب نیز از عوامل کاهش مشارکت خواهد بود امروزه احزاب بیشتر از اهداف و منافع مردم و جامعه به دنبال منافع حزبی و گروهی خود و حامیان خویش هستند.

,

در چنین شرایطی تقویت حزبگرایی در موضوع انتخابات مجلس پیامدهایی از قبیل کاهش نمایندگان مستقل در مجلس، فداشدن حقیقت در برابر تصمیمات حزبی، حرکت استانها به سمت اداره فدرالی و ... در بر خواهد داشت.

,

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه هم با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات نقاط محروم محروم تر و صاحبان زر و زور به مجلس راه می یابند، افزود: این طرح اگر اجرا شود به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

,

 

,
قاضی پور: با استانی شدن انتخابات نقاط محروم محروم تر و صاحبان زر و زور به مجلس راه می یابند
, قاضی پور: با استانی شدن انتخابات نقاط محروم محروم تر و صاحبان زر و زور به مجلس راه می یابند, قاضی پور: با استانی شدن انتخابات نقاط محروم محروم تر و صاحبان زر و زور به مجلس راه می یابند,

وی با تاکید بر اینکه نماینده مجلس رابط بین مردم و دولت و نظام است، ادامه داد: برخی ها می خواهند این رابط را از بین ببرند که در این صورت کشور متضرر می شود و به نظرم این طرح باعث می شود افراد دارای پول و ثروت به آسانی به مجلس و خانه ملت راه یابند.

,

به هر حال تصویب طرح عدم نیاز به تایید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس درصورتی که بخواهند مجددا کاندیدا شوند که در هفته اخیر اتفاق افتاد نشان داد که عزیزان نماینده بیشتر از آنکه بخواهند با یک برنامه ریزی صحیح و همت جهادی هم به  وظایف نظارتی خود برسند و هم برای امور تقنینی و لوایح مختلف وقت بگذارند می خواهند با دادن یک رای به چنین طرح هایی مشکل را حل کنند!!

,

گزارش از احسان علیزاده

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه