اخبار داغ

ساختمان‌های دولتی قم با معماری اسلامی، سنخیتی ندارند!

ساختمان‌های دولتی قم با معماری اسلامی، سنخیتی ندارند!
ساختمان‌های دولتی و عمومی در قم با معماری اسلامی، سنخیتی ندارند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی که نسبت آن‌ها با همدیگر، همچون نسبت روح است که در کالبدی دمیده شده باشد، از مواردی است که همیشه باید به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مردمان این مرزوبوم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , پایگاه خبری تحلیلی کریمه،,

اما متأسفانه این روزها می‌بینیم که هنر و معماری اصیل ایرانی با شهرسازی در حال نابود شدن است و بسیاری از خانه‌های قدیمی، خریداری و تخریب می‌شوند تا به آپارتمان‌های به‌اصطلاح لوکس و امروزی تبدیل شوند.

,

ازاین‌رو پهنه‌های ویلایی که به‌نوبه خود رعایت سبک زندگی اسلامی-ایرانی و احیای زندگی خانوادگی ایرانی را نشان می‌دادند، مسئله‌ای است که در خانه‌های امروز تقریباً اثری از آن باقی نمانده است.

,

چراکه وقتی آپارتمان‌نشینی بروز می‌کند و حیاط‌های مشاع به وجود می‌آیند، این مفهوم آرام‌آرام از بین می‌رود و غریبانه از زندگی امروزی‌ها رخت برمی‌بندد. که این معضلی است که گریبان اکثر شهرها را گرفته است.

,

بنابراین به‌ندرت می‌توان طرحی را دید که مبتنی بر رنگ و بوی معماری ایرانی اسلامی باشد، این تغییر سبک باعث می‌شود که این تغییرات به دیگران نیز دیکته شود و مردمی هم که در ساخت منازل خود از این سبک‌ها استفاده می‌کردند، از کرده‌ی خود پشیمان گردند!

,

همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: دشمنان انقلاب اسلامی با همه توان و قدرت خود به دنبال انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود هستند و همه گزینه‌های خود اعم از نظامی، اقتصادی و سیاسی را بکار گرفتند و به دنبال آخرین گزینه یعنی همان تهاجم فرهنگی هستند.

,

حتی شهر مقدس قم هم که باید به‌عنوان یک شهر مذهبی و فرهنگی از سبک زندگی اسلامی-ایرانی محافظت کرده و در ساخت بناهای خود آن را به کار برند که متأسفانه می‌بینیم که افزایش جمعیت در قم منجر به گسترش آپارتمان‌سازی شده است.

,

این در حالی است که تا دهه 30، شهر قم موضوعی به نام آپارتمان‌نشینی نداشت بلکه معماری ایرانی و اسلامی در خانه‌های آن دوران رعایت می‌شد؛ حتی تا 50 سال پیش هم مفهوم معماری اسلامی و ایرانی در قم متجلی بود.

,

به گزارش قم نیوز، فرماندار قم، گفت: قم پایگاه شیعی و فرهنگی جهان اسلام می‌باشد و باید توجه خاصی به سبک معماری اسلامی و ایرانی صورت پذیرد.

,

وی پیرامون نقش رسانه‌ها افزود: در جهت تبیین جایگاه معماری اصیل اسلامی و ایرانی باید فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها در این عرصه نقش مهمی را ایفاء می‌نمایند تا مردم به سمت این نوع معماری که توجه خاصی به نیازها دارد گرایش یابند.

,

درحالی‌که این روزها شاهد آن هستیم که شهری که باید ازلحاظ معماری الگوی مناسبی برای سایر شهرها باشد، خود هم به معضل مدرنیته شدن دچار شده است.

,

به‌عنوان‌مثال ساختمان جدید شهرداری که در میدان نواب صفوی خودنمایی می‌کند، ساختمانی که بر اساس قراردادی که در زمان شورای دوم با شرکت مشاوره منعقد شده بود طراحی‌شده و مسائل مربوط به آن تا مدت‌ها موضوع گفت‌وگوهای انتقادی یا حمایتی از شهرداری بود، و همچنین دیگر ساختمان‌های دولتی و عمومی در قم با معماری اسلامی، سنخیتی ندارند!

,

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس گروه معماری نظام‌مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به تکمیل ساختمان جدید استانداری قم اظهار داشت: این ساختمان تلاش کرده تنها جداره‌ای شبیه به ساختمان‌های اسلامی داشته باشد اما درواقع بسیاری از اصول ازجمله مردم‌داری در آن رعایت نشده است.

,

وی با اشاره به اینکه این ساختمان باید مأمن مردم باشد، افزود: در عمل این ساختمان به خاطر ارتفاعی که دارد و ندادن مهلت در چشم‌انداز ارتفاع، نوعی وحشت در بیننده به وجود می‌آورد.

,

ناگفته نماند که محسن بهشتی با اعلام خبر تصویب دستورالعمل سیما و منظر شهری قم در کمیسون ماده پنج استان گفت: با توجه به ناهمگونی نمای ساختمان‌ها در سطح شهر قم که بدون لحاظ نمودن ضوابطی مشخص و تنها صرف اعمال سلیقه‌ای مالکانه به وجود آمده است و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی که در سفر سال 89 به استان قم معظم له بر رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی تأکید داشتند دستورالعمل فوق پس از بررسی‌های دقیق کارشناسانه به تصویب رسید.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: از نکات مهم در فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی رؤیت نمادهای انقلاب اسلامی در قالب معماری اسلامی ایرانی در این شهر مقدس بود.

,

بهشتی توضیح داد: به همین منظور و همچنین ارتقا سطح معماری اسلامی و هویت و اصالت تاریخی شهر قم و زیبایی و استحکام بناها در توسعه فضای شهری قم ، شهرداری قم دستورالعملی را تهیه و به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج (مستقر در اداره کل راه و شهرسازی استان قم) ارسال نمود.

,

ازاین‌رو امید آن می‌رود که معماری همه شهرهای ایران، بالأخص شهر مقدس قم، به سمت‌وسوی معماری اسلامی ایرانی پیش روند.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه