اخبار داغ

گرایش بیشتر روستاییان زنجانی به صنعت فرش‌/ بازار فرش دستبافت ناخوش است

گرایش بیشتر روستاییان زنجانی به صنعت فرش‌/ بازار فرش دستبافت ناخوش است
بیشتر جوانان روستایی در استان زنجان به صنعت فرش مشغول هستند و زمستان‌ها این صنعت شغل اصلی بیشتر جوانان روستایی است با این حال بازار فرش وضعیت خوبی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از موج رسا, بازار فرش دستباف استان زنجان این روزها به رغم همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از جایگاه مطلوب خود دور است و نتوانسته در زمینه صادرات به وضعیت قابل قبولی دست یابد.
تارها و پودهایی که به هم بافته می‌شوند تا در کنار هم نقش و نگاری زیبا را رقم بزنند و اثری ارزشمند را خلق کنند.
فرش، امروز به عنوان یک هنر و یک صنعت بخشی از خانواده‌های زنجانی را به خود اختصاص داده است و بخشی از فعالیت‌های روستاییان زنجان محسوب می‌شود.
افراد بیشتری در روستا‌ها و شهر‌های زنجان به این صنعت مشغول هستند و نبود حمایت از صنعت فرش در استان از گلایه‌های قشر صنعتگران فرش در استان زنجان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,
,
,
,

 

,

, ,

 

,


امیری یکی از صنعتگران فرش در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به مشکلات این قشر در زنجان اظهار می‌کند: این صنعت منبا درآمد من بوده و نزدیک به 10 سالی است که در این صنعت مشغول هستم.
وی با اشاره به اینکه نبود کار علت اصلی روی آوردن بیشتر جوانان به این صنعت در استان زنجان است، افزود: چرخاندن زندگی تنها با اتکا به این صنعت با وجود گرانی مشکل بوده و علاوه بر آن در این صنعت و مشکلاتی زیادی وجود دارد.
امیری با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار فرش زنجان مناسب نیست، افزود: نبود بازار مشکلاتی را برای این قشر ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه باید رنج قیمت به صورت ساماندهی شده برای دستمزد بافندگان فرش تعریف شود، افزود: این امر مانع سوء استفاده تاجران از بافنداگان می‌شود.
این فرش بافت زنجانی با بیان اینکه پرداخت دستمزد بافندگان فرش از سوی تاجران فرش با تاخیر زیادی انجام می‌شود، افزود: این امر یکی از مشکلات اساسی این قشر بوده و بیشتر افراد اشتغال در این صنعت منبا درآمدشان از فرش است.
وی افرود: علی رغم زنج‌هایی که در این صنعت متحمل می‌شویم نیازمند توجه مسئولان به این صنعت در استان داریم و امیدواریم این امر در استان زنجان محقق شود.
به رغم وجود طرح‌ها و نقش‌های مختلف در زمینه صنعت فرش ماشینی، فرش دستباف همواره از صنعت و بازار فرش ماشینی پیش بوده است.
در این میان فرش دستباف در زنجان جایگاه بالایی دارد هرچند فرش دستباف زنجان در سطح ملی و عرصه صادراتی به دلیل صادر شدن به نام استان‌های دیگر نام و نشانی ندارد ولی صنعت فرش بافی استان زنجان در زمینه توسعه صادراتی سهم بالایی در استان دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: وضعیت فرش استان زنجان نامطلوب عنوان کرد و باید تلاش شود این وضعیت بهبود یابد.
ناصر فغفوری به وضعیت صادرات فرش استان زنجان اشاره کرد و افزود: وضعیت کنونی صادرات فرش استان زنجان خوب نیست.
وی افزود: فرش‌های تولید شده در استان چون نقشه‌ها و طرح‌های بومی استان را نداشته به نام استان‌های دیگر صادر می‌شود و این امر باعث شده صادرات فرش استان آن طور که باید مطلوب نباشد. 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه دوره‌های آموزشی برای تولید کنندگان در دستور کار است، گفت: سازمان صنعت برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری این دوره‌ها را دارد تا نقشه فرش متعلق به خود استان در فرش‌های تولیدی به کار گرفته شود و شناسنامه نقشه ثبت شده به نام خود استان باشد و دیگر مشکلی در صادرات فرش نخواهیم داشت.
فغفوری افزود: متاسفانه فرش دستبافی که تولید استان زنجان است به علت نبود نقشه ثبت شده با نقشه و طرح استانهای دیگر بافته و تولید می‌شود و این مشکل اساسی صنعت فرش استان زنجان است که در برنامه خود بر حل کردن این مشکل برنامه ریزی کردیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: اگر استان نقشه ثبت شده به نام خود داشته باشد فرش استان هم به نام خود استان صادر می شود ولی این طور نیست.
وی افزود: در استان زنجان پتانسیل خوبی برای توسعه صادرات فرش داریم که باید استفاده لازم از این امر صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه تامین اجتماعی افرادی را که شغلشان قالیبافی نبوده حذف کرده است، افزود: براساس بخشنامه سهمیه استان ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار نفر بیمه شده قالی بافی است.
همچنین مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از کاهش حجم صادرات فرش استان زنجان طی سال گذشته خبر داد.
محسن جعفری تصریح کرد: صادرات فرش در استان زنجان طی سال گذشته کاهش یافته است صادرات فرش در سال گذشته ۳.‌۹۸ تن بوده است. 

,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,


وی ارزش ریالی صادرات فرش را‌ ۱۱ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۰۰ دلار عنوان کرد.
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان گفت: سال ۹۲ میزان صادرات فرش استان زنجان ۱۵ میلیون و ۲۵۸ هزار دلار بود که وزن این میزان فرش ۱۱۵ تن بود.
جعفری تاکید کرد: صادرات فرش در استان زنجان در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است.
به هر حال صنعت فرش زنجان به لحاظ برخوردداری از زیرساخت‌ها دارای مشکلات هست، زیرساخت‌هایی که هرچند در حال حاضر روندی مطلوب را طی نمی‌کنند.
ساماندهی بازار صادرات و توجه به ایجاد فرصت‌ها و بازارهای صادراتی جدید و رفع مشکلات بیمه فعالان صنعت فرش استان می‌تواند رفع شود و فرش استان روند توسعه‌ای را طی کند.

,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/پ

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه