اخبار داغ

گرانترین شی‌ء ساخت دست بشر چیست؟

گرانترین شی‌ء ساخت دست بشر چیست؟
ایستگاه فضایی بین‌المللی تا آوریل ۲۰۱۵، به عنوان گرانترین شیء ساخت دست بشر شناخته شده که نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار تا این زمان هزینه در بر داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ایستگاه فضایی با هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری آمریکا ساخته شد و اروپا، روسیه، ژاپن و کانادا مابقی هزینه را پرداخت کرده‌اند.

بذر این دستاورد، در سال ۱۹۸۵ در واکنش به سخنرانی رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در مورد وضعیت کشور در سال ۱۹۸۴ کاشته شد که در آن، ریگان از ساخت یک ایستگاه فضایی طی یک دهه خبر داده بود.

نزدیک به ۱۰ سال بعد، ناسا ۸.۸ میلیارد دلار صرف طراحی نقشه‌هایی برای یک ایستگاه فضایی آمریکایی کرد، اما تولید آن را آغاز نکرد. در سال ۱۹۹۳ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بیل کلینتون توافقنامه‌ای را با روسیه، ژاپن، کانادا و چند کشور اروپایی برای ساخت و سرنشین‌دار کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کرد.

در ۳۰ سال اول پروژه ایستگاه فضایی، ناسا یک بودجه ۵۸.۷ میلیارد دلاری را برای این پروژه صرف کرد. این سازمان ۵۴ میلیارد دلار دیگر صرف ارسال شاتلهای فضایی به ایستگاه برای ساخت و نگهداری آن کرد. این آزمایشگاه مدارگرد از سال ۲۰۰۰ دارای سرنشین بوده و هزینه‌های بیشتری را به بودجه کلی اضافه کرد.

تا سال ۲۰۱۵، بودجه نگهداری از ایستگاه فضایی بین‌المللی سالانه سه میلیارد دلار تخمین زده شده و تردیدهای زیادی را در مورد ادامه‌یافتن مدت اجرای پروژه بوجود آورده است. برخی بحث می‌کنند که هزینه‌ها با فرصتهای تحقیقاتی بالقوه موجود در فضا که در آنجا، محیط بی‌وزنی، انجام دستاوردهای غیرممکن در زمین را ممکن می‌سازد، توجیه می‌شوند. برخی دیگر مدعی هستند که احتمال نتیجه‌گیری چنین تحقیقاتی با این هزینه‌های بالا بسیار کم است.
منبع: ایسنا

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه