اخبار داغ

سراب مهاجرت و آرزوهای بربادرفته

سراب مهاجرت و آرزوهای بربادرفته
اخباری مبنی بر افزایش 155 درصدی مهاجرت و قاچاق انسان از مرزهای آذربایجان غربی به کشورهای خارجی شنیده می شود که نقش عواملی مانند رویاپردازی جوانان و تبلیغات مسموم رسانه های غربی در پدیده مهاجرت به چشم میخورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اروم نیوز پدیده ی مهاجرت نخبگان و متخصصان به خارج از مرزها برای نخستین بار در دههی 1960میلادی به صورت مهاجرت اندیشمندان، متخصصان و صاحب نظران کشورهای در حال توسعه به ایالات متحدهی آمریکا، کانادا و اروپای غربی و اقامت آنها در این مناطق، ظهور و بروز یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بدین ترتیب، سرمایه ی اصلی کشورهای در حال توسعه که نیروی انسانی متخصص است به بهای ارزان در اختیار کشورهای توسعه یافته قرار میگیرد و کشورهای در حال توسعه هر ساله میلیاردها دلار از راه مهاجرت مغزها از دست میدهند.

,

در محاسبات اقتصادی کشورهای صنعتی، جذب هر فرد تحصیل کرده با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا از کشورهای در حال توسعه چند میلیون دلار سود عاید آنها میکند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه به رغم دارا بودن 80 درصد جمعیت جهان، تنها 20 درصد درآمد جهان و 1 درصد توان علمی جهان را در اختیار دارند.

,

زندگی 5 میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان/ یک میلیون و 60 هزار ایرانی در سال 2013 مهاجرت کرده اند

, زندگی 5 میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان/ یک میلیون و 60 هزار ایرانی در سال 2013 مهاجرت کرده اند, زندگی 5 میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان/ یک میلیون و 60 هزار ایرانی در سال 2013 مهاجرت کرده اند,

مرکز تحقیقات پیو به تازگی آماری از مهاجرت در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده است که در این میان کشور ایران نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این گزارش عنوان شده در سال 2013 حدود یک میلیون و 60 هزار ایرانی به خارج از ایران مهاجرت کردند.

,

براساس گزارش مرکز علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران سالانه150 تا 180 هزار ایرانی عمدتاً تحصیلکرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند.

,

همچنین براساس آمار ارائه شده از سوی مجلس شورای اسلامی تا سال 1389 تعداد 60 هزار نخبه ایرانی از کشور مهاجرت کرده‌اند که اغلب از نخبگان المپیادهای علمی و ترازهای برتر دانشگاه‌ها بوده‌اند.

,

در چند سال گذشته صندوق بین‌المللی پول، ایران را از نظر مهاجرت نخبگان در رتبه نخست قرار داد، هفته نامه متن نیز در این باره نوشت، آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد چهار تا پنج میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان سکونت دارند که سهم آمریکا یک میلیون و 400هزار مهاجر ایرانی است. بیش از یک چهارم ایرانی تبارهای آمریکا دارای مدارک فوق‌لیسانس و دکترا هستند.

,

همچنین امارات متحده عربی با 800هزار ایرانی در رده دوم و کشورهای انگلستان و کانادا هرکدام با 410 هزار، آلمان با 200 هزار، فرانسه با 155 هزار و سوئد با 110هزار ایرانی از لحاظ سکونت ایرانیان در کشورهای خارجی در رده‌های بعدی قرار دارند.

,

در جدیدترین اظهار نظرها در خصوص مهاجرت ها فرمانده‌ هنگ مرزی ماکو به خبرگزاری ایسنا گفت: قاچاق انسان در منطقه مرزی ماکو نسبت به مدت مشابه سال قبل 155 درصد افزایش داشته است.

,

سرهنگ محمد عبدالعلی‌زاده افزود: یکی از بزرگترین معضلات مرزهای این منطقه، قاچاق انسان به کشورهای همسایه است.

,

رویاپردازی غلط عامل مهاجرت ایرانیان

, رویاپردازی غلط عامل مهاجرت ایرانیان, رویاپردازی غلط عامل مهاجرت ایرانیان,

در بررسی های صورت گرفته برای یافتن دلایل مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور مجموعه ای از عوامل عمدتاً اقتصادی مانند بیکاری، نبود فرصت های شغلی و امید برای یافتن یک زندگی مطلوب و مرفه بیش از سایر موارد خودنمایی می کند.

,

امروزه مسائلی مانند درآمدهای چند هزار دلاری در ماه، زندگی شیک و لوکس در خانه های مجلل، آزادی های جنسی، مکانهای تفریحی ناب و شادی بی انتها در کشورهای غربی در مخیله عده ای از مردم ایران مخصوصاً قشر جوان خودنمایی می کند.

,

رویاپردازی و آرزوی دست یافتن به زندگی بهتر هرچند که ممکن است برای عده ای دارای پول و سرمایه در هرکجای دنیا فراهم شود اما تجربه و دلنوشته مهاجران ایرانی نشان میدهد دست یافتن به رویاهای قبل از مهاجرت برای کسانی که فاقد سرمایه و پول هستند به هیچ عنوان در کشور مقصد فراهم نمی شود.

,

در مقابل یافتن کسب و کار و فرصت های شغلی به گفته فعالان اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و غربی بسیار سخت تر از کشورهایی مانند ایران است.

,

زمانی که به وضعیت زندگی مهاجران ایرانی در کشورهای خارجی نگاه می شود اولین مساله ناکامی، پشیمانی و نهایتا احساس افسردگی از تصمیم غلطی است که بدون آگاهی و شناخت کافی گرفته شده است.

,

در این رابطه دلنوشته های حامد. م یکی از کسانی که حدود یکسال است در یک کشور اروپایی اقامت گزیده جالب توجه است.

,

وی در صفحه فیس بوک خود نوشته است: وقتی ایران بودم، رسیدن به اروپا برایم به معنی رسیدن به بهشت بود، در رویای زندگی کردن به سبک فیلمهای هالیودی در کشورهای اروپایی غرق بودم، اما الان می بینم این رویاها تماماً بی اساس بودند، اینجا سرزمین بی احساسی است، هرچیزی در پول خلاصه می شود، رابطه ها کاملاً سرد و بی روح است، حتی پدر به فرزندان خود تعهد و احساس مسئولیت ندارد، انسان در محاصره سازه های آهنی هیچ ارزشی ندارد.

,

وی در ادامه با اظهار شگفتی از شغل خود و دوستانش می گوید: در ایران که بودیم به دلیل غرور و خودشیفتگی که داشتیم حاضر نبودیم شلوارمان خاکی شود، ابدا سراغ کارهایی نمی رفتیم که در حد پرستیژ و وقار ما نبود اما الان من و این دوستان خود شیفته ام در هتل گارسون هستیم ! صبح تا شب جارو میزنیم و میشوریم! وقتی یک ساعت وقت اضافی پیدا می کنیم می رویم جلوی یک ساختمان شیک یا یک ماشین لوکس عکس می گیریم و میذاریم تو فیس بوک!!

,

نقش پررنگ رسانه ها و باندهای قاچاق انسان در افزایش مهاجرت

, نقش پررنگ رسانه ها و باندهای قاچاق انسان در افزایش مهاجرت, نقش پررنگ رسانه ها و باندهای قاچاق انسان در افزایش مهاجرت,

امروزه به دلیل توسعه ارتباطات و رسانه ها، شبکه های مجازی و اجتماعی تغییر باورها و نگرش ها در تمام دنیا به امری عادی تبدیل شده است. در این بین تغییر نگرش مردم جهان سومی به کشورهای توسعه یافته با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

,

عوامل رسانه ای و سازندگان فیلمها و سریالهای تلویزیونی در دنیای غرب به صورت شبانه روزی در تلاشند تا با صحنه سازی و سناریوهای سینمایی ضمن نشان دادن وضعیت وخیم زندگی در کشورهای توسعه نیافته، حال و هوای زندگی مردم خود را رویایی و بسیار متفاوت نشان دهند.

,

در معمول ترین شگردها، امروزه فیلم ها و سریالهای تلویزیونی به صورت غیر واقعی در حال نمایش زندگی لوکس و مرفه مردم غرب هستند.

,

در تشریح نمایش نامه سینمای غرب، امنیت، آرامش، رفاه، لذت و شادی از جمله کلیدواژه های برجسته ای هستند که به صورت منظم و با روش های متفاوت اکران می شوند. در مقابل عواملی مانند جنایت روزافزون، تبعیض نژادی، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی این کشورها هرگز فرصت خودنمایی بر پرده سینما پیدا نمی کند تا جوان شرقی متوجه زوایای پنهان زندگی غربی نشوند.

,

در کنار رسانه های فعال و تاثیر گذار در زمینه مهاجرت ایرانیان، باندهای قاچاق انسان وجود دارند که با وعده های دروغین وسوسه مهاجرت و اقامت گزینی آسان را در دل مردم می کارند.

,

براساس آمار، گروههای تبهکار و باندهای قاچاق انسان سالیانه میلیونها دلار از سرمایه مهاجران غیرقانونی را به جیب می زنند و آنان را در نیمه های راه رها می کنند.

,

علاوه بر این امروزه خبرهای متعددی از دستگیری و مرگ پناهجویان کشورهای مختلف در راه رسیدن به کشورهای اروپایی شنیده می شود که تماماً طعمه فریبکاری و دروغ پردازی باندهای قاچاق انسان شده اند.

,

متاسفانه باندهای قاچاق انسان امروزه علاوه بر شبکه های مجازی از طریق رسانه های تصویری نیز به شکار متقاضیان مهاجرت می پردازند که در این رابطه شبکه های فارسی زبان ماهواره ای مثالهای عینی هستند.

,

این شبکه ها با وعده های دروغین مبنی بر اقامت گزینی قانونی در کشورهای اروپایی در جستجوی شکار سرمایه افراد ساده و نا آگاه هستند که ضروری است رسانه ها و مسئولین فرهنگی کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و نسبت به آگاه سازی عموم مردم اقدام کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه