اخبار داغ

بحران اشتغال و تولیدات داخل در سایه واردات بی رویه/ 2/5 میلیون بیکار و 70میلیارد دلار واردات

بحران اشتغال و تولیدات داخل در سایه واردات بی رویه/ 2/5 میلیون بیکار و 70میلیارد دلار واردات
متأسفانه در سال گذشته در حالی شاهد بیش از 70میلیارد دلار کالاهای خارجی دربازارهای کشور بودیم که با این پول می‌توانستیم در همین سال حدود 2میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم، این در حالی است که کالاهای خارجی علاوه بر نابودی بخشی از واحدها و کارخانجات داخلی به دلیل اشاعه بیکاری امنیت ملی ایران را هدف قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از جوان آنلاین، متأسفانه در سال گذشته در حالی شاهد بیش از 70میلیارد دلار کالاهای خارجی دربازارهای کشور بودیم که با این پول می‌توانستیم در همین سال حدود 2میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم، این در حالی است که کالاهای خارجی علاوه بر نابودی بخشی از واحدها و کارخانجات داخلی به دلیل اشاعه بیکاری امنیت ملی ایران را هدف قرار داده است.
به گزارش «جوان»، در حالی رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره طی سال‌های گذشته در سخنرانی‌های خود بهبود شرایط اقتصادی کشور را مورد توجه قرار داده است که به نظر می‌رسد دولتمردان و مدیران عملاً نتوانسته‌اند گام‌های صحیحی را در خصوص بهبود شرایط اقتصادی بر‌دارند. آماربالای کالاهای وارداتی از مبادی رسمی کم نبود حالا خبرهای دریافتی این رسانه از گوشه و کنار ایران از حادثه آفرینی کالاهای خارجی مورد استفاده در صنایع مختلف سبک و سنگین حکایت دارد که برخی از تحلیلگران تحریم‌های ناعادلانه غربی و بی‌توجهی برخی مدیران دولتی را علت ورود کالاهای فاقد استاندارد به ایران عنوان می‌کنند. تحریم‌های ناعادلانه غربی طی سال‌های اخیر موجب شد برخی واردکنندگان هر نوع کالای بی‌کیفیتی را از خارج از کشور وارد کنند، حالا به نظر می‌رسد این نوع کالاها به مشکل جدی صنایع بدل شده‌اند زیراعلت چندین حادثه جانی مشابه طی ماه‌های اخیر در صنایع عدم کیفیت کالاهای خارجی وارداتی عنوان شده است.

  شبکه‌‌ای که دست از واردات برنمی‌دارد
 از سوی دیگر به رغم آنکه رهبر معظم انقلاب ورود کالای خارجی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد را جایز ندانستند، گویی شبکه‌ای که از واردات، سودهای کلان به‌دست می‌آورد قصد ندارد دست از فعالیت خود بکشد و همچنان بر وارد کردن کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد اصرار دارد.
در این بین شبکه‌ای شکل گرفته است که برخی از مسئولان و مدیران دولتی عضو این شبکه مافیایی هستند و به قیمت نابودی تولید‌کنندگان داخلی برای کالاهای خارجی غش و ضعف می‌روند زیرا برای خرید چنین کالاهایی هم چندین سفر خارجه نصیب برخی مدیران می‌شود و همین که در این بین مفسده‌هایی نیز شکل گرفته است. بدتر از همه آن است که به نظر می‌رسد آمار واردات کالاهای لوکس و غیر لوکس به مرز بحران رسیده است زیرا همین واردات بی‌رویه موجب شده بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی بازار خود را ازدست دهند. با جمع کردن ارزش کالاهای وارداتی و قاچاق به این نتیجه می‌رسیم که به طور تقریبی در سال 93، نزدیک 70 میلیارد دلار کالای خارجی در بازارهای ایران عرضه شده ، این در حالی است که عمده این کالا‌ها نیز کالای مصرفی بوده‌اند.
طبق جدیدترین آمارهای گمرک، میزان واردات کالاها به کشور به صورت رسمی در ۱۱ ماهه ابتدای سال 93، ۴۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار گزارش شده است، از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی وزارت کشور و اعلام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشورمان سالانه با حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق روبه‌رو است و حدود ۱۸‌میلیارد دلار از این میزان کالا و ارز ورودی و ۸ میلیارد دلار کالا و ارز خروجی است. در این بین باید عنوان داشت که در آمار قاچاق در کشور معمولاً کم‌گویی می‌شود و کارشناسان مستقل آمار واردات کالای قاچاق را حدود 22میلیارد دلار عنوان می‌کنند.
ازسوی دیگر مجموع آمار واردات قانونی 50میلیارد  دلاری کالا و 18میلیون دلاری قاچاق کالا بیانگر آن است که 68میلیارد دلار کالای وارداتی در اقتصاد ایران وجود دارد. به اعتقاد علیرضا بیات، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک چهارم کالاهای در حال عرضه در سطح شهرها از طریق قاچاق وارد کشور شده است، با توجه به اینکه 18میلیارد دلار ارزش کالاهای قاچاق وارداتی است، بدین ترتیب می‌توان مدعی شد بیش از 80درصد بازارهای کشور مملو از کالاهای خارجی است، زیرا ارزش کالاهای وارداتی نیز همانطور که عنوان شد حدود 48هزار میلیارد تومان است. با این احتساب باید گفت سهم تولید داخل از بازارهای کشور حدود 10تا15درصد است و کالاهای وارداتی و قاچاق بیشترین سهم را از بازارهای ایران به خود اختصاص داده‌اند. در حالی در سال 93 شاهد 70‌میلیارد دلار کالای خارجی در بازارهای کشور بوده‌ایم که اگر این حجم از منابع را برای ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور به کار می‌گرفتیم تقریباً با احتساب هزینه سالانه هر شغل 100تا 150‌میلیون تومان می‌توانستیم نزدیک به 2میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم. این در حالی است که به استناد مرکز آمار تعداد بیکاران در سال 93، بیش از 5/2میلیون نفر بود.

  سردار نقدی: واردات کالای قابل تولید در داخل از مهم‌ترین مصادیق فساد است
سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جمع صاحبان صنایع بزرگ استان مرکزی و کارکنان و مدیران شرکت واگن‌سازی پارس در اراک با بیان اینکه به فرمایش صریح امام خامنه‌ای، کسی که برای تولید ملی در کشور تلاش می‌کند، مجاهد در راه خداست تجمعات اعتراضی 70 روزه غیرقانونی کارگران در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: نگذارید کار به جایی برسد که کارگران بیکار شوند و 70 روز تظاهرات غیرقانونی کنند. از همین ابتدا می‌توان با برگزاری تجمعات قانونی صنفی به روند واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند اعتراض کرد و افرادی را که به مطامع مختلف به دنبال انعقاد قراردادهای خارجی و واردات هستند تحت فشار گذاشت و از این کار منصرف کرد.
جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج وارد کردن کالاهایی که قابلیت تولید داخلی دارند را از مصادیق بارز فساد اقتصادی دانست و ابراز داشت: به جای 70 روز اعتراض غیرقانونی مطالبات کارگری، می‌توان علیه واردات کالایی که تولید داخلی دارند، هفت روز اعتراض قانونی کرد که این نشان از عزت کارگر ایرانی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,   شبکه‌‌ای که دست از واردات برنمی‌دارد,
,
,
,
,
,
,   سردار نقدی: واردات کالای قابل تولید در داخل از مهم‌ترین مصادیق فساد است,
,
,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه