اخبار داغ

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت:

درباره بنزین مجبور شدیم به مردم دروغ بگوییم

درباره بنزین مجبور شدیم به مردم دروغ بگوییم
رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت گفت: درباره بنزین مجبور شدیم به مردم بگوییم؛ ما دروغ واریز سهمیه طی دو روز آینده را سر زبان ها انداختیم چون برخورد ها تند شده بود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، پس از واریز نشدن سهمیه بنزین خودروهای شخصی به کارت‌های سوخت،‌ جنجال زیادی در خصوص تغییر سیاست های دولت به راه افتاد و این شائبه به وجود آمد که بلایی که بر سر یارانه ها و نان آمد این بار دوباره به سر بزنین آمده است. روزنامه اعتماد گفتگویی در این راستا با داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصاحبه‌ای را ترتیب داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

عربعلی با تاکید بر اینکه سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای عمومی و وانت‌بارها برای خردادماه سال جاری واریز شده است، در عین حال تصریح کرد: واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای خردادماه سال جاری فعلا در مرحله تصمیم‌گیری قرار دارد. این مقام مسوول هر گونه مشکلات فنی سامانه هوشمند سوخت برای واریز سهمیه‌های بنزین خردادماه را رد کرد.

,

 

,

سهمیه سوخت شخصی‌ها به احتمال زیاد قطع می‌شود
از سوی دیگر مدیر روابط عمومی وزارت نفت گفت: در مورد سهمیه سوخت خودرو‌های شخصی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته است اما به‌ احتمال زیاد این سهمیه واریز نمی‌شود و خودرو‌های شخصی از این به بعد با نرخ آزاد سوخت‌گیری می‌کنند. نعمت‌اللهی با بیان اینکه این موضوع در روز‌های آینده مشخص می‌شود، تک‌نرخی کردن سهمیه سوخت برای خودروهای شخصی را امری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با این کار از فروش غیرقانونی، قاچاق و نگه داشتن بیش از حد سوخت در کارت جلوگیری می‌شود. مدیر روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه خودرو‌های عمومی نیز بر اساس مسیری که طی می‌کنند و چیزی که از بارنامه و جی‌پی‌اس آنها دریافت می‌شود سهمیه سوخت دریافت می‌کنند، عنوان کرد: با این کار سوخت مازاد بر مصرف داده نمی‌شود و هر فرد به‌اندازه‌ای که مصرف دارد سوخت دریافت می‌کند.
افزایش فروش بنزین آزاد
در حالی که هنوز تصمیم دولت درباره قیمت و سهمیه به روشنی اعلام نشده است، گزارش‌های میدانی خبرنگاران «اعتماد» از افزایش فروش بنزین آزاد در جایگاه‌ها حکایت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو روز گذشته جایگاه‌های سوختگیری شلوغی بی‌سابقه‌ای داشتند.  کارگر پمپ بنزینی در محدوده ولنجک به خبرنگار ما گفت: بیشتر از هر روز برای خرید بنزین می‌آیند. سهمیه‌ها واریز نشده و مردم می‌آیند باک‌های‌شان را با بنزین آزاد هزار تومانی پر می‌کنند چون می‌ترسند که بنزین گران شود.  این نخستین بار نیست که مردم از ترس گرانی بنزین تا دیر وقت در صف می‌مانند و ترافیک سنگین منتهی به جایگاه را به جان می‌خرند. هر بار قرار بر افزایش قیمت بنزین بوده، حتی اگر تغییر نرخ ساعت ٩ شب اعلام شده باشد، مردم برای همان سه ساعت راهی جایگاه‌های سوختگیری شده‌اند تا باک بنزینی را با قیمت‌های کمتر از قبل پر کنند. این‌بار اما همه‌چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هنوز کسی نمی‌داند قرار است بنزین گران شود یا ماجرا حذف سهمیه‌هاست؟ آنها که می‌توانند در این خصوص توضیح بدهند به جملات کلی و مبهم بسنده می‌کنند. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید دستور دولتی داریم اما درباره نوع این دستور سخنی نمی‌گوید.

, سهمیه سوخت شخصی‌ها به احتمال زیاد قطع می‌شود,
,
,
,


منابع آگاه می‌گویند شرکت ملی پخش در انتظار دستور تازه برای واریز سهمیه‌هاست و در پمپ‌بنزین‌ها مردم از تک نرخی شدن سخن می‌گویند. معتقدند قرار است قیمت‌ها بالاتر برود و ماجرای عدم واریز سهمیه‌ها همین است.
چه اتفاقی رخ داد؟
در حالی که قرار بود ساعت ١٢ بامداد روز جمعه اول خرداد، سهمیه ماهانه بنزین، ٦٠ لیتر به ازای هر خودروی شخصی به کارت‌های سوخت واریز شود، این اتفاق نیفتاد. گفتند تا دو روز آینده سهمیه‌ها واریز می‌شود چرا که سهمیه خودروهای عمومی واریز شده است اما بیژن حاج محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت می‌گوید: ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم چون برخوردها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد.

,
,
,
, بیژن حاج محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت می‌گوید: ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم چون برخوردها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد., بیژن حاج محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت می‌گوید: ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم چون برخوردها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد.,

 

,

وی گفت: بسیاری از بلاتکلیفی عصبی‌تر بودند، ما هم به دروغ گفتیم اشکال نرم‌افزاری است و مشکل به زودی حل می‌شود.

,

او با اشاره به اینکه بهتر بود دولت حداقل متولیان توزیع بنزین را در جریان تصمیمات جدید خود قرار می‌داد، گفت: در نامه‌ای که به آقای زنگنه نوشتیم، اعتراض خود را به عدم واریز بنزین سهمیه‌ای بدون اطلاع‌دادن به جایگاه‌داران ابراز کردیم.

,

وی ادامه داد: ما در این نامه به وزیر نفت گلایه کردیم این کار باعث شد که در سه هزار و ٤٠٠ جایگاه سوخت کشور، به مردم دروغ گفته شود. یعنی اگر در هر جایگاه ١٠ نفر مشغول به کار هستند، ٣٤هزار نفر به مردم دروغ گفتند، زیرا که هیچ اطلاعی از وضعیت نداشتند. علاوه بر این نباید فراموش کرد که در بسیاری از جایگاه‌های بنزین سطح کشور، خشم مردم برانگیخته شد.

,

حاج محمدرضا درباره وضعیت جایگاه‌های پایین شهر خصوصا مسعودیه افزود: به‌طور نمونه در جایگاه مسعودیه تهران، مردم از ساعت ١١شب پنج‌شنبه در صف به انتظار واریز سهمیه ایستاده بودند. بسیاری از این افراد قصد داشتند که مسافرت کنند و در این جایگاه قصد داشتند بنزین بزنند. وقتی سهمیه‌ها واریز نشد، تنها یک جرقه کافی بود که اتفاقات سال ١٣٨٦ تکرار شود. تنها کافی بود که برخورد نادرستی با مردم شود تا کل جایگاه به آتش کشیده شود. به همین خاطر مسوول جایگاه به هر کسی که در این جایگاه بود، بنزین آزاد را به قیمت سهمیه‌ای داد تا عصبانیت مردم فروکش کند و جایگاهش آسیب نبیند.

,


همه بنزین می‌خواهند
 جایگاه‌داران فروش بنزین آزاد را بالا و بیشتر از تصور توصیف می‌کنند که میزان فروش آن از روزهای پایانی ماه، یعنی زمانی که غالبا سهمیه‌ها تمام شده نیز بیشتر است. یکی از جایگاه‌داران می‌گوید: فکر می‌کنم در روزهای آتی و تا زمانی که تصمیم دولت معلوم نشود، وضع همین باشد چرا که مردم به تصور گران شدن بنزین، دایم باک‌های‌شان را پر می‌کنند.

,
, همه بنزین می‌خواهند,
,

رییس انجمن جایگاه‌داران نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: فروش بنزین آزاد به شکل اعجاب‌آوری افزایش داشته است. این افزایش را می‌توان به‌طور میانگین چهار تا پنج برابر حد معمولی در نظر گرفت. زیرا در شرایط عادی فروش بنزین آزاد در روزهای اول تا دهم هر ماه بین پنج تا ٢٠ هزار لیتر در روز بوده است. اما دیروز، در جایگاه مفتح از مجموع ٨٧٨ هزار لیتر بنزین فروخته شده، ٦٤ هزار لیتر بنزین آزاد فروخته شده که یک آمار بی‌سابقه است. این آمار تقریبا در عمده پمپ بنزین‌های سطح تهران صدق می‌کند و در کل بنزین آزاد به شکل بسیار عجیبی نسبت به گذشته افزایش فروش داشته است.

,


بنزین تک نرخی می‌شود؟
برخی عدم واریز سهمیه‌ها را به تصمیم دولت برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها مرتبط می‌دانند. برخی هدف دولت را رساندن قیمت به فوب خلیج فارس می‌دانند. در حال حاضر قیمت بنزین فوب خلیج فارس هزار و ٢٥ تومان است و بعید نیست که دولت بخواهد همین قیمت را ملاک عمل قرار دهد؛ مقابله با قاچاق گسترده سوخت گزینه دیگری است که برخی آن را مطرح می‌کنند. منابع آگاه می‌گویند دولت اعلام کرده است سهمیه خودروهای عمومی و... را بریزید و برای خودروهای شخصی منتظر ابلاغ دستور جدید باشید. همین امر نشان می‌دهد احتمالا قرار نیست سهمیه‌ای واریز شود و بنزین با قیمت هزار تومان فعلا در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.

,
, بنزین تک نرخی می‌شود؟,
,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه