اخبار داغ

تفتان ما گزارش می دهد

فتح خرمشهر از زبان جانباز ۵۰ درصد هشت سال دفاع مقدس/ اطلاعت پذیری یکپارچه نیروهای مسلح از ولایت فتح خونین شهر را رقم زد

فتح خرمشهر از زبان جانباز ۵۰ درصد هشت سال دفاع مقدس/ اطلاعت پذیری یکپارچه نیروهای مسلح از ولایت فتح خونین شهر را رقم زد
سرتیپ دوم ستاد جمال پاکباز، رزمنده هشت سال دفاع مقدس که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشت به تشریح روزهای فتح خرمشهر پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، سوم خرداد از راه رسید و بار دیگر مردم شریف ایران را به یاد خاطره‌ی شیرین آزاد‌سازی خرمشهر انداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما,

هشت سال دفاع مقدس را به حق می‌توان نقطه‌ی عطف تاریخ شجاعت و دلاوری‌های ایرانیان دانست؛ دوره‌ای که برای همیشه در حافظه‌ی ایرانیان و نسل‌های بعدی خواهد ماند و آیندگان به چنین دلیر‌ی‌ها و دلاوری‌هایی خواهند بالید و به آن افتخار خواهند کرد.

,

ویژگی امسال این است که اعیاد شعبانیه به‌خصوص میلاد با سعادت قمر بنی هاشم حضرت ابو‌الفضل العباس علیه السلام و روز جانباز با یکی از شیرین‌ترین خاطره‌های مردم ایران یعنی آزاد‌سازی خرمشهر مصادف گردیده است.

,

به بهانه ی آزاد سازی خرمشهر عزیز و و روز جانباز به سراغ یکی از رزمندگان این عملیات غرور آفرین در خاش رفتیم. رزمندگان مخلصی که در سال ۶۱ با لبیک به ندای خمینی کبیر در جبهه های حق علیه باطل در عملیات بیت المقدس حضور یافتند و همرزم تعدادی از شهدای شهرمان بوده و با خاطرات آنها زندگی می کنند.

,

سرتیپ دوم ستاد جمال پاکباز رزمنده دوران دفاع مقدس از شهرستان خاش که در عملیات آغاز سازی خرمشهر حضور داشت و هم اکنون نیز فرمانده پادگان ۰۸ خاش است. این رزمنده در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار تفتان ما به بیان خاطرات خود از آزادسازی خرمشهر پرداخت.

, تفتان ما,

امیر سرتیپ دوم جمال پاکباز اظهار کرد: اینجانب مدت ۸۰ ماه در جبه های حق علیه باطل حضور داشته ام و هم اکنون بالای ۵۰درصد جانبازی دارم.

,

وی افزود: در عملیات های مختلف آفندی و پدافندی از جمله عملیات بیت المقدس، بدر، قادر، والفجر ۸ و ۹، کانال بجلیه، منطقه سومار، ارتفاعات ۴۰۲، دره سام، ارتفاعات سور کوه، هزار قله؛ شیخ شلخان، ماماخان و ده ها عملیات دیگر شرکت کرده ام.

,

سرتیپ پاکباز با اشاره به دلیل اجرای عملیات بیت المقدس، اظهار کرد: این عملیات در راستای تحقق استراتژی کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفت که ارائه توانمندی ها و توانایی های خود، میخکوب کردن دشمن و سرکوب کردن تجاوز نظامی به خاک میهن عزیزمان بالاخص به جای خود نشاندن رژیم بعثی عراق و تنبیه او از مهمترین این استراتژی ها بود.

,

.

, ., .,

فرمانده مرکز آموزش ۰۸ شهرستان خاش افزود: اجرای عملیات بیت المقدس به طور خاص به منظور در هم شکستن استراتژی عراق برای بدست آوردن کنترل کامل آبراه اروند رود و نیز تثبیت حاکمیت حقه ایران بر رود خانه اروند و شمال خلیج فارس از سایر دلایلی بود که این عملیات اجرا شد.

,

سرتیپ پاکباز با بیان اینکه عملیات بیت المقدس یکی از درخشان ترین کارنامه های عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر علیه متجاوز به شمار می رود، گفت: این عملیات علاوه بر پایان دادن به ۱۹ماه اشتغال نظامی قسمتی از حساس ترین نقاط خوزستان و نیز ضربه قاطع به توان و میل جنگجویی متجاوز وارد کرد.

,

وی خاطرنشان کرد: عملیات بیت المقدس جنگ را وارد مرحله تازه ای کرد، مرحله ای که عراق در وضیعت انفعالی و نیروهای مسلح ما در موضع قدرت قرار گرفتند.

,

این یادگار دوران دفاع مقدس اذعان کرد: اجرای این عملیات با مداومت ۲۶ روزه که تصورش برای دشمن مشکل بود که ایران بتواند پشتیبانی مطلوب عملیات طولانی را داشته باشد، به طول انجامید.

,

وی افزود: طرح ریزی و آمادگی برای اجرای نبرد عملیات بیت المقدس بلافاصله بعد از عملیات فتح المبین (۳۰روز) آغاز و با سرعت بدون وقفه ادامه یافت.

,

فرمانده مرکز آموزش ۰۸ شهرستان خاش تصریح کرد: این آمادگی یک ماه آن هم پس از یک عملیات نسبتا بزرگ (فتح المبین)برای دشمن غیر قابل تصور و باور کردنی نبود و همین امر مو جب غافلگیری او نیز گردید.

,

وی در خصوص انتخاب منطقه نبرد بیت المقدس، گفت: این مکان با و سعتی در حدود ۶ هزار کیلومتر از نظر مساحت در طول جنگ نظیر نداشت (۴۰ برابر منطقه عملیاتی ثامن الائمه ۱۰ برابر منطقه نبرد طریق المقدس و ۲ برابر منطقه عملیاتی فتح المبین) بود.

,

وی عنوان کرد: اجرای عملیات عبور از رود خانه که یکی از مشکل ترین و پیچیده ترین عملیات رزمی چه از نظر طرح ریزی و چه از نظر اجرا و نیز نیازمندی این عملیات به تدارکات و تجهیزات ویژه برای عبور از رود خانه و الزام پذیرش خطرات این نوع عملیات بود.

,

.

, ., .,

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به میزان تلفات، خسارات و غنایم وارد بر دشمن، افزود: تعداد اسراء ۱۹۴۱۴ نفر، مجروحین و کشته شدگان ۱۶۰ هزار، سرنگونی هوایپما ۶۰ فروند، هلی کوپتر۳ فروند و تانک نفر بر ۴۱۸ دستگاه خودرو بود.

,

وی گفت: هلی کوپتر ۱ فروند، تانک نفر بر ۱۰۵ دستگاه خودرو، تعداد زیادی خمپاره انداز با کالیبر های متفاوت و مقدار متنابهی انواع مهمات ها از مهمترین غنایم ما در عملیات بیت المقدس بود.

,

سرتیپ پاکباز مهمترین دلایل پیروزی فتح خرمشهر را رهبری و مدیریت مدیرانه حضرت امام (ره) بود و سپس اطلاعت پذیری یکپارچه و مطلق نیروهای مسلح از ولایت حضرت امام (ره) و نیز عملیاتی شدن اصل وحدت فرماندهی در صحنه نبرد که به معنای همکاری و همدلی بین رزمندگان دانست.

,

امیر سرتیپ دوم پاکباز در پایان با اشاره به حضور خود در جبهه های حق علیه باطل خاطره ای از آن دوران را تعریف کرد:

,

یک ماموریتی به ما ابلاغ شد و من در آن ماموریت بعنوان فرمانده عناصر گشتی بودم و تصمیم داشتیم یکی از درجه داران غیور، شجاع و مبارز دوران دفاع مقدس به نام علی اصغر نادر علی را که تازه صاحب فرزند شده بود در آن ماموریت شرکت ندهیم و زمانی که این درجه دار متوجه شد که نام آن از لیست عناصر گشتی حذف شده است آمد پیش من و با ناراحتی و سماجت زیاد گفت باید من شرکت کنم و من اسرار کردم که باید این بزرگوار در ماموریت شرکت نکند اما قبول نکرد و در نهایت من گفتم اصغر من احساس کرده ام در این ماموریت اتفاقی برای شما خواهد افتاد، اما ایشون اسرار کرد که باید در این عملیات شرکت کنم من یک شیوه ای را به کار بستم که ایشون حضور پیدا نکنند و گفتم بروید تجهیزات را بیاورید و ایشون رفتند برای تهیه تجهیزات و ما نیز پنهانی فوران سوار خودرو شدیم و حرکت کردیم و از ارتفاعاتی که در منطقه ی شمال غرب کشور که بصورت مارپیچ است آمدیم پایین که ایشون جلوی خودرو رو گرفتند و گفتند که مگر لوطی گری مرده است که من بگذارم شما تنها به مامورت بروید و در نهایت ما را قانع کردند و در این ماموریت شرکت کردند و در نهایت پس از اجرای ماموریت در مسیربازگشت به درجه شهادت نایل گشتند.

,

 انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه