اخبار داغ

زمزمه‌های انقلاب مصری‌ها علیه السیسی

زمزمه‌های انقلاب مصری‌ها علیه السیسی
یک ماه مانده به سالروز برکناری مرسی، فعالان مصری در شبکه‌های اجتماعی مردم را به همراه شدن با موج تازه‌ای برای انقلاب علیه عبدالفتاح السیسی دعوت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از فارس، با نزدیک شدن به ماه ژوئن و سالروز برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر و کودتای «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت، موجی از مخالفان و موافقان انقلاب در مصر ایجاد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حدود دو سال پیش در چنین روزهایی اعتراض‌های مردمی علیه مرسی که تنها یک سال از ریاست جمهوری‌اش گذشته بود آغاز شد،‌ السیسی با همکاری ارتش از فرضت خشم مردم استفاده کرد و با همراه کردن قوای انقلابی و الازهر با خود علیه دولت مرسی کودتا کرد.

,

با روی کار آمدن السیسی در رأس قدرت مصر وابستگی اقتصادی این کشور نسبت به کشورهای دیگر افزایش پیدا کرده و بیش از همه قاهره را مدیون ریاض کرده که در نتیجه به عربستان اجازه می‌دهد برای مصر سیاست گذاری کند.

,

از سوی دیگر مسأله حقوق بشر و استقلال نهاد قضائی مصر جامعه جهانی را نگران کرده است، صدور احکام اعدام بدون بررسی صحیح پرونده‌ها، احکام سنگین زندان برای اتهام‌های پیش و پا افتاده و برخورد قضائی شدید با حامیان اخوان المسلمین از این دست است.

,

در حالی که محمد حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر به همراه  حبیب العادلی وزیر کشور وقت و دیگر همدستان وی از اتهام قتل معترضان انقلاب 25 ژانویه تبرئه می‌شوند بسیاری از فعالان سیاسی مصر که این انقلاب را رقم زده بودند در زندان‌ به سر می‌برند.

,

روزنامه فارن پالیسی در این زمینه نوشته که عبدالفتاح السیسی توانسته از مرحله انتقالی به مرحله تثبیت قدرت خود برسد، بر اساس این گزارش با توجه به شمار احکام اعدام صادر شده برای سران اخوان المسلمین که بسیاری از آنها چهره‌های برتر سیاسی، علمی و مذهبی مصر  را تشکیل می‌دهند و سکوت غرب در برابر این اتفاق السیسی پای خود را در رأس قدرت مصر محکم کرده است.

,

روزنامه فارن پالیسی می‌نویسد گرچه نقشه السیسی برای مصر در نهایت با شکست مواجه خواهد شد اما زمان فرا رسیدن شکست طولانی خواهد بود.

,

از سوی دیگر با توجه به افزایش شمار قربانیان حملات تروریستی در مصر به بیش از 700 نفر السیسی با استفاده از بهانه مبارزه با تروریسم نبض خیابان‌های این کشور را نیز در دست دارد و به همین بهانه می‌تواند بسیاری از مخالفان خود را از صحنه خارج کند.

,

با این وجود به نظر می‌رسد هنوز صداهایی در گوشه و کنار این کشور به گوش می‌رسد که حاضر نیست تن به حکومت مطلقه ژنرال و همدستانش بدهد.

,

با دقت به این مسأله که شبکه‌های اجتماعی در دو انقلاب گذشته مصر نقش تأثیرگذاری داشتند، یک ماه مانده به سالروز برکناری مرسی، گروهی از مخالفان وضع موجود در کشور با راه اندازی چند هشتگ در شبکه‌های اجتماعی از مردم دعوت می‌کنند بار دیگر به پا خواسته و انقلاب دیگر شکل دهند.

,

به نظر می‌رسد زندانی کردن فعالان سیاسی، شکنجه و تجاوز در زندان‌های مصر، محاکمه شهروندان غیرنظامی در دادگاه‌های نظامی، کوچ اجباری مردم سینا به بهانه ایجاد منطقه حائل برای مبارزه با تروریسم، تعطیلی احزاب و بازداشت دانشجویان فعال از دانشگاه‌ها، فروش مصر [ام الدنیا:مادر دنیا] در قالب نشست رشد اقتصادی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صبر مردم را به سر آورده است و موجی برای حرکت تازه‌ای در طول یک ماه آینده شکل گرفته است.

,

 

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه