اخبار داغ

گزارش کامل آئین تجلیل از سلحشور در خبرگزاری فارس

سریال یوسف(ع) بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب/ «سلحشور» با مسجد ماندگار شد/ هنر انقلاب مدیون سلحشور است

سریال یوسف(ع) بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب/ «سلحشور» با مسجد ماندگار شد/ هنر انقلاب مدیون سلحشور است
آیین تجلیل از ۳۳ سال فعالیت هنری «فرج‌الله سلحشور» علمدار هنر انقلاب در خبرگزاری فارس برگزار شد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا،  آیین تجلیل از 33 سال فعالیت هنری «فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد و انقلابی به همت خبرگزاری فارس برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آیین تجلیل از 33 سال فعالیت هنری «فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد و انقلابی به همت , خبرگزاری فارس,  برگزار شد.,

بنا بر این گزارش، در این مراسم چهره‌های برجسته عرصه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی و ... نظیر سیدنظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل، سیدمهدی هاشمی نماینده مجلس، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مجلس، مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک، محمدعلی رامین فعال فرهنگی، محمد احسانی مدیر شبکه یک، محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق، محسن پرویز، محسن علی اکبری تهیه کننده، شهریار بحرانی کارگردان، جمال شورجه کارگردان، جهانگیر الماسی بازیگر، رضا توکلی بازیگر، حسین زندباف تدوین‌گر، سردار آزادی معاون فرهنگی بسیج، یوسف مرادیان بازیگر، آیت الله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج)، لیلا بلوکات بازیگر، محمدصادق آذین، سیدمسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور، محمد حمزه‌زاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر و ... حضور داشتند.

, خبرگزاری فارس,

,

, ,

این مراسم با قرائت آیاتی از سوره یوسف(ع) که در تیتراژ سریال یوسف پیامبر هم استفاده شده بود، توسط قاری ممتاز بین المللی کریم منصوری آغاز شد و در ادامه در ابتدای مراسم سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و همچنین سالروز فتح خرمشهر گفت: این مراسم در حقیقت قدردانی از چهره‌ای است که حق بزرگی بر گردن هنر این مرز و بوم دارد و دوستان ما برای برگزاری این مراسم واژه‌ای به نام علمدار را برای ایشان انتخاب کردند.

, خبرگزاری فارس,

**موسوی: سیدحسن نصرالله «یوسف پیامبر(ع)» را بزرگ‌ترین دستاورد هنری انقلاب می‌داند

, **موسوی: سیدحسن نصرالله «یوسف پیامبر(ع)» را بزرگ‌ترین دستاورد هنری انقلاب می‌داند,

وی ادامه داد: چند روز پیش که نزد آقای سلحشور رفته بودم ایشان از من سوال کردند چرا در تبلیغ‌های این مراسم سی‌وسه سال درج کردید؟ و من هم در پاسخ به این نکته اشاره کردم که شما قبل از انقلاب اسلامی شروع به فعالیت کردید.

,

موسوی ادامه داد: در زمان محدودی که برای مراسم در نظر گرفته شده نمی‌خواهیم زیاده‌گویی و سخنرانی کنیم بلکه بیشتر دوست داریم از هنرهای این فرد بزرگ قدردانی کنیم، چه در زمانی که او به بازیگری مشغول بود و چه زمانی که کارگردانی را به عنوان مؤلف قصه‌های قرآنی انجام می‌داد.

,

,

, ,

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه این مراسم با اشاره به سخنی از سید حسن نصرالله گفت: یادم است در گذشته‌ای نه چندان دور از سیدحسن نصرالله شنیدم که گفته بود پخش سریال حضرت یوسف (ع) شاید بزرگترین دستاورد ایران بعد از انقلاب بود که همه ما آن را دیدیم و به تاثیرگذاریش واقفیم که در زمان پخش آن حتی خیابان‌ها نیز خلوت می‌شد.

, خبرگزاری فارس,

وی ادامه داد: زمانی که رئیس جمهور سابق آقای احمدی‌نژاد در حال انجام گفتگوی تمدن‌ها بودند هیچ اثری را جز مردان آنجلس به کارگردانی فرج‌الله سلحشور شایسته حضور در گفت‌وگو تمدن‌ها نداستند و این یعنی هنر انقلابی که سلحشور داشت.

,

موسوی در پایان گفت: بعد از قدردانی از این هنرمند قصد داریم تا از کتاب‌های ایشان در موسسه تبیان رونمایی کنیم.

,

**هاشمی: مسیحی‌ها از آثار فرج‌الله سلحشور استقبال کردند
در ادامه نیر سیدمهدی هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در این مراسم فرهنگی و هنری، یک آدم عمرانی چه می‌کند ما آمده بودیم من‌باب انجام وظیفه در این لیست ثبت‌نام کنیم.

, **هاشمی: مسیحی‌ها از آثار فرج‌الله سلحشور استقبال کردند,
,

وی ابراز داشت: در جنگ هم بسترسازان عملیات و برنامه‌های رزمی قبل از کسانی که می خواستند عملیات صحنه را عهده‌دار باشند، حضور داشتند و ما نیز بسترساز جبهه عملیات فرهنگ و هنر هستیم.

,

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: افتخار دارم که از قدیم‌الایام توفیق حضور در ساخت و ساز فیلم حضرت یوسف (ع) را داشتم و در ایامی که در شهرداری خدمت می‌کردم سعی داشتم در حد بضاعت خود کمک کنم.

,

وی تصریح کرد: البته در چندین موارد که ملاقات‌هایی با مقامات خارجی اعم از مسیحی و انگلیسی زبان داشتم فیلم‌های آقای سلحشور را به آنها هدیه دادم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. امیدوارم این سنت رایج شود و ما بتوانیم فرهنگ و هنر، حقایق اسلامی و انقلابی را به سایر اعوان و نسل‌ها منتقل کنیم.

,

هاشمی اظهار داشت: بعضی‌ها فکر می‌کنند به جای تقابل با تهاجم فرهنگی به دنبال تعامل باشند در حالی که باید مقابل به‌مثل کرد؛ یکی از راه‌هایی که لازم است در مقابل این تهاجمات داشته باشیم حضور در عرصه فرهنگ و هنر و علم است که سینما یکی از راه‌های انتقال آن به شمار می‌رود.

,

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص «فرهنگ» عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرهنگ را به فضا و اکسیژنی که ما تنفس می‌کنیم تشبیه می‌کنند که هر چه این هوا سالم باشد نسل‌های بعدی ما سالم‌تر خواهند بود لذا امیدوارم این رسالت که بر عهده اصحاب فرهنگ است را به خوبی ادا کنیم.

,

**صفارهرندی: سلحشور با «مسجد» ماندگار شده است
به گزارش فارس، سخنران بعدی این مراسم نیز محمدحسین صفار هرندی،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنانی گفت:‌ بسیاری افراد را دیده‌ایم که در گذر زمان افکار و عقایدشان تغییر می‌کند، اما در این بین تعداد انگشت‌شماری هستند که با گذشت سال‌ها هیچ تغییری نکرده‌اند و من در این مراسم می‌خواهم به جناب سلحشور بگویم شما اصلاً در این سال‌ها تغییر نکرده‌اید.

, **صفارهرندی: سلحشور با «مسجد» ماندگار شده است,
,

وی ادامه داد: سلحشور و همراهانش جزو افرادی بودند که تئاتر و هنر را به مسجد بردند و اولین تئاتر مسجدی را برپا کردند. در این زمینه نیز بودند افرادی که راهشان را با مسجد آغاز کردند اما در ادامه و خیلی زود از مسجد جدا شدند، اما سلحشور هیچگاه خود را جدای از مسجد و اعتقاداتش ندانست.

,

,

, ,

وی افزود: به عقیده من این خود یک هنر است که فردی 40 سال همواره آرمان‌های ثابتی داشته باشد و هیچ اندیشه‌ای در او تغییر نکند و باید بگویم سلحشور هیچگاه از ریشه خود جدا نشده است. روزی سلحشور هنر را به مسجد برد و امروز ایشان با فعالیتهای دامنه دارش، مسجد را وارد هنر کرده است و بدین گونه ماندگار شده است.

,

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به فیلم «توبه نصوح» بیان کرد: یادم است در زمانی که ایشان «توبه نصوح»‌ را کار کرده بودند آنقدر این فیلم مورد استقبال مردم قرار گرفته بود که حتی بسیاری از افرادی که تا به حال پا به سینما نگذاشته بودند نیز این فیلم را در سالن‌های سینما دیدند و نکته جالب اینجاست که برخی از این افراد نیز بعد از نمایش فیلم از روی صندلی‌هایشان تکان نمی‌خوردند و این نشان می‌دهد که تأثیرگذاری این فیلم بسیار خوب عمل کرده است.

,

وی در پایان گفت: امیدواریم راهی که توسط این بزرگوار طی شده برای آیندگان راه‌گشا باشد.

,

**بحرانی: سلحشور به عنوان خط شکن راه تولید آثار قرآنی را باز کرد
همچنین شهریار بحرانی در آیین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری فرج الله سلحشور که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: برای من باعث افتخار زیادی است که چند کلمه درباره مرد بزرگ سینمای ایران سخن بگویم. بیست و چند سال پیش، در جریان ساخت فیلم حمله به اچ 3 کار می‌کردیم و احساس می‌کردم که در نزدیک شدن به ارزش‌های افراد انقلابی ناتوان هستم و به راهی که شهید آوینی طی کرده بود، نمی‌رسیدم. کار به جایی رسیده بود که می خواستیم کار را رها کنیم و به بن بست رسیده بودیم.

, **بحرانی: سلحشور به عنوان خط شکن راه تولید آثار قرآنی را باز کرد,
, خبرگزاری فارس,

,

, ,

وی ادامه داد: آن زمان آقای سلحشور من را دعوت کردند و می‌خواستند سریال مردان آنجلس را بسازند. تنها کسی که آن زمان در این مسیر کار می کرد و خیلی هم سخت می‌توانست کار کند، پایمردی هم می‌کرد، آقای سلحشور بود. ما به کارهای قرآنی علاقه داشتیم ولی نمی‌دانستیم که نتیجه چه می‌شود. مرحله به مرحله که جلو رفتیم متوجه شدیم حلاوت و شیرینی که آقای سلحشور در کارهای قرآنی طی می‌کنند یعنی چه. کار قرآنی که با تفکر و ایمان و به دور از جنجال‌های سینما و سینمای غرب است یعنی چه و تازه فهمیدیم که چرا آقای سلحشور در این راه بوده و خیلی هم موفق شده است.

,

وی در پایان سخنانش گفت: خیلی افتحار می‌کنم به این معلم که به تنهایی به عنوان خط شکن راه تولید آثار قرآنی را باز کردند و از خداوند برایشان آرزوی توفیق و سلامتی کامل دارم.

,

**الماسی: سلحشور از همان ابتدای انقلاب هم بی‌ادعا بود

, **الماسی: سلحشور از همان ابتدای انقلاب هم بی‌ادعا بود,

به گزارش خبرگزاری فارس، جهانگیر الماسی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری فرج الله سلحشور که در خبرگزاری فارس برگزار شد، در سخنانی گفت: بعد از انقلاب اسلامی کارهای دینی و مذهبی بسیاری ساخته شد، اما پیش از انقلاب و در جوی که در آن زمان برپا شده بود، اگر فردی نگاه دینی و اعتقادی داشت در برخی اوقات از محافل طرد می‌شد، اما یکسری از افراد بودند که در همان زمان با پشتوانه و معارف دینی کار می‌کردند و این طرد شدن‌ها هیچ تأثیری در اعتقادات آنها نداشت که یکی از آنها فرج‌الله سلحشور بود.

, خبرگزاری فارس, خبرگزاری فارس,

وی ادامه داد: سلحشور از همان اوایل هیچ ادعایی نداشت و مثل بسیاری نیامده بود تا به شهرت و موقعیت برسد. در زمانی که خیلی از افراد هنر را ابزاری برای بهره بردن می‌دانستند، به عقیده من ایشان هیچ‌گاه به این سبک عمل نکرد و عقیده‌شان بسیار ارزشمند و قابل احترام است.

,

,

, ,

 

,

الماسی با اشاره به ماجرای بین سلحشور و آنجیلنا جولی بیان کرد: مدتی پیش در سفری که به خارج از کشور داشتم، فردی از من پرسید شما آقای سلحشور را می‌شناسی؟ ایشان چطور آدمی است؟ و من هم در پاسخ گفتم؛ او فردی است که به حرف‌هایی که می‌زند کاملاً اعتقاد دارد. به نظر من معرفتی که در کلام سلحشور در پاسخ به آنجلینا جولی بود، وی را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد که او حتی در بازی کردن در فیلم‌هایش تغییر نگاهی داشته باشد و من از این جهت به سلحشور تبریک می‌گویم.

,

در پایان الماسی با اشاره مستقیم به سلحشور گفت: احساس می‌کنم ظاهر شما بسیار دلنشین شده است و مثل پدربزرگ‌های قدیم ما شده‌اید، فقط مثل آنها بداخلاق نباشید. امیدوارم به آرزوهای خود برسید و کاری را که می‌خواهید در حق مسلمان‌ها انجام دهید را به خوبی پیش برید.

,

**امیدوارم سریال فاخر حضرت موسی(ع) توسط سلحشور ساخته شود

, **امیدوارم سریال فاخر حضرت موسی(ع) توسط سلحشور ساخته شود,

سیدمحمد حسینی،‌ وزیر ارشاد دولت دهم نیز در آیین نکوداشت سی‌وسه سال فعالیت هنری فرج‌الله سلحشور که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با توجه به فیلم «توبه نصوح» گفت: این فیلم زمانی که در سینمایی در میدان انقلاب به نمایش درآمد اول که وارد سینما شدم شوق و جنجال شد، با دیدن این صحنه، نادم شدیم که چرا با این سوت و کف به سینما آمدیم، اما کم کم دیدیم که آرامش بر جلسه حاکم شد و همه داشتند صحنه‌ها را می‌دیدند. فیلم که به پایان رسید و بیرون آمدیم چشم جوانان را دیدم که از اشک‌تر شده و با تمام وجود باور کرده‌اند که قیامت، حساب و کتابی هست.

, خبرگزاری فارس,

وی درباره فیلم پرواز در شب ابراز داشت:‌ وقتی رایزن فرهنگی بودم یک تعداد فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی داشتیم که گذاشته بودیم بچه‌ها ببینند. خود من بارها این فیلم را دیدم، اما علاقه داشتم برای بار پنجم، ششم و حتی دهمین بار نیز آن را ببینم.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به سریال حضرت یوسف(ع) عنوان کرد:‌ در هفته فرهنگی در آنکارا،‌ زمانی که همراه با وزیر فرهنگ ترکیه از نمایشگاهی بازدید می‌کردیم به یک پوستری رسیدیم، با خود فکر کردم این تصویر چیست، قبل از اینکه من بخواهم حرفی بزنم، وزیر فرهنگ ترکیه گفت:‌ این عکس مربوط به سریال حضرت یوسف(ع) است.

,

وی با بیان اینکه داستان موسی(ع) بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین داستان قرآنی است که حدود 30 مرتبه در قرآن به ماجرای حضرت موسی(ع) و فرعون پرداخته شده است، گفت: فیلم اخیری که درباره حضرت موسی(ع) ساخته شده است یک چهره ناشایسته‌ای از پیامبر اولوالعزم ارائه کرده‌اند که تفاوتی با فرعون ندارد.

,

حسینی خاطرنشان کرد: غرب می‌خواهد چهره ملکوتی و قدسی انبیا را در خارج از کشور زیر سؤال ببرد. امیدواریم بتوانیم یک سریال فاخر توسط آقای سلحشور؛ این هنرمند توانمند ارائه شود.

,

وی گفت: وادی هنر به گونه‌ای است که افراد زیادی وارد آن شده و از طریق تهدید و تطمیع مجذوب و مرعوب آن می‌شوند؛ بعد از انقلاب نیز گلوگاه‌ها در اختیار کسانی بود که توجهی به رشد و شکوفایی هنر انقلابی و دینی نداشتند و می‌خواستند فیلم و هنرمند را در اردوگاه خود وارد کنند.

,

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت:‌ از طرفی هم جوایز جشنواره‌ها باعث می‌شود افراد ضعیف‌النفس و جوانان به آنها جلب شده یا از طریق هتاکی و تهدید آنها را تسلیم خود کنند یا اینکه سکوت کرده و سرشان به کار خودشان گرم شود. از این جهت از آقای سلحشور تشکر می‌کنیم که آثار ارزشمندی انجام داد و افتخار سینمای ایران است.

,

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم از میراث گرانبهای خودمان آثاری تولید کنیم که نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای مسلمانان و غیرمسلمانان جهان هم قابل استفاده باشد و مورد استقبال قرار گیرد.

,

**رامین: ساخت سریال موسی یک روح قوی می‌خواهد

, **رامین: ساخت سریال موسی یک روح قوی می‌خواهد,

همچنین در این مراسم محمدعلی رامین فعال فرهنگی در سخنانی گفت: 2 هفته پیش بود که دوستانی که با هم کار می کردیم به یکباره هوای دیدن آقای سلحشور را کردند و بدون هیچ مقدمه ای به دیدارشان رفتیم و آن قدر این دیدار جالب و تاثیرگذار بود که قرار بود یکی از جمع ما سکته کند و به برکت آن دیدار از آن سکته عبور کرد. این فرد کسی نبود جز آقای نادر طالب زاده که الان خدا را شکر حالشان خوب است و از آن مرحله عبور کرد.

,

وی ادامه داد: کسی که روحش را با 124 هزار پیامبر پیوند داده است، مشخص است که از این چیزها عبور می کند. او از وسطها شروع کرد و فعلا به حضرت موسی رسید که خیلی قوی است و طرف شدن با این فرد یک روح قوی می خواهد. با یک روح های بزرگ هم افق نباشد این پیوند حاصل نمی شود و سلحشور پیوند خود را آغاز کرده و می تواند روح انبیاء را در عرصه سینما جاری کند.

,

**شورجه: سلحشور برای ادای نماز جماعت کات می‌داد

, **شورجه: سلحشور برای ادای نماز جماعت کات می‌داد,

جمال شورجه در آیین نکوداشت فرج الله سلحشور که در خبرگزاری فارس برگزار شد، طی درخواستی از حاضرین در جمع که همه عاشق ولایت و انقلاب، امام و رهبر هستند تقاضا کرد: تا پس از صلوات یک حمد به نیت شفا برای فرج‌الله سلحشور قرائت کنند.

, خبرگزاری فارس,

وی ادامه داد: دوست ندارم خاطره بگویم چرا که یک مثنوی می شود زمانی که برای اولین بار سلحشور را دیدم در حال ساختن سالن اصلی حوزه هنری بود و در کنار معمار و طراح این سالن خود مشغول کار بود و به اصلاح کارگری می‌کرد.

,

شورجه ادامه داد: سلحشور قبل از ظهور انقلاب و از مسجد کار خود را آغاز کرد و ما در آن زمان فکر می‌کردیم حوزه هنری به جایگاهی می رسد که تبدیل به مراکز هسته‌ای می‌شود و اروپا و غرب آنجا را هدف می‌گیرند البته این را نباید نادیده گرفت که در حال حاضر هم این اثرات در این سالن وجود دارد.

,

وی افزود: ما با حضور شما یوسفی داریم که برد جهانی دارد. بعد از ساخت سریال یوسف پیامبر (ع) سلحشور گفت: اگر بنا باشد سریال حضرت موسی (ع) را بسازم شاید ریشه صهیونیسم از بین برود و دراین مجموعه که چیزی حدود 80 قسمت خواهد بود یک حرکت جهانی را شاهدخواهیم بود.

,

این کارگردان در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری سریال یوسف پیامبر (ع) گفت: همه ما در زمان پخش این سریال شاهد تاثیرگذاری‌های آن در بین مردم بودیم اگر توفیق ساخت زندگانی حضرت موسی (ع) را بیابیم یک حرکت جهانی را خواهیم داشت.

,

وی درباره حرکت فرهنگی جهانی به سرپرستی سلحشور گفت: ما چیزی حدود 30 سال فیلم‌نامه نویس جوان ولایی اهل کوچه‌های انقلاب را در تبیان آموزش می‌دهیم. یکی از توفیقاتی که در سریال حضرت یوسف (ع) نصیبمان شد برکت همین مسایل بود که حرکت جهانی در بر داشت.

,

وی افزود: یادم است در آن زمان که سلحشور مشغول تصویربرداری یوسف پیامبر (ع) بود بسیارتاکید داشت که هنگام اذان کات دهند و نماز را به صورت جماعت مردم بخوانند.

,

شورجه ادامه داد: ان‌شاءالله بتوانیم در سایه امام زمان (عج) جوان‌ها را به همت جناب سلحشور تربیت کنیم و نیروهای انقلابی را حیران کنیم.

,

وی در پایان گفت: اگر پروژه حضرت موسی (ع) را آغاز کنیم همه جوان‌ها به عرصه کلان فرهنگی خواهند آمد که در پایان این کار خواهیم دید بسیاری از جوانان انقلابی در کنار ما رشد یافتند.

,

**آیت‌الله قرهی: «سلحشور» حقیقت آیات قرآن را برای ما نشان داد
به گزارش فارس، در ادامه این مراسم که به علت ازدحام بیش از حد جایی برای نشستن در سالن نبود، آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) گفت: امام راحل تعبیر زیبایی داشتند «ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم» یادم می‌آید همان زمان که آیت‌الله فاضل لنکرانی می‌فرمود: آن طور که ما شنیدیم سینما می‌شود مگر خدا فرجی حاصل کند و با توبه نصوح، فرجی حاصل شد.

, **آیت‌الله قرهی: «سلحشور» حقیقت آیات قرآن را برای ما نشان داد,
,

وی گفت: آقای فرج‌الله سلحشور آمد و فرجی حاصل شد ایشان نشان داد که سینما می‌تواند اثرگذار باشد و هنر، مطالب خود را در قالب مطالب دینی به جامعه تبیین کند.

,

این استاد اخلاق ادامه داد: در توبه نصوح یادم نمی‌رود در سینما فلسطین، نامه‌ای برای علما گذاشته‌ بودند وقتی آیت‌الله شهید مدنی توبه نصوح و بازی ایشان را دیدند، این سید عظیم‌الشأن که متخلق به اخلاق الهی بود گریه می‌کردند چه گریه‌ای! و فرمودند معنای توبه را به حقیقت در هنر می‌توان نمایان دید.

,

وی تصریح کرد:‌ و این فرمایش امام المسلمین رهبر بزرگوارمان است که فرمود هنر جاودانه می‌کند مطالبی که الهی است لذا آقای فرج‌الله سلحشور اخلاص و اعتقاد ایشان به اینکه می‌شود از این تریبون سینما و هنر، معارف اسلامی را نشر داد بنابراین تا اعتقاد نباشد نمی‌شود.

,

آیت‌الله قرهی گفت:‌ آقای سلحشور باور به این دارد که در این راه باید طهارت باشد؛ خیلی‌ها می‌خواهند به مناسبت مسائل دینی، مطالب دیگری را عنوان کنند اما باید طهارت رعایت شود تا اثری جاودانه شود.

,

وی خاطرنشان کرد: اساس جاودانگی هنر در طهارت است؛ در سریال حضرت یوسف (ع)‌ بودند کسانی که به لحاظ ظاهری، صاحب جمال بودند اما آقای سلحشور می‌گشت کسی را پیدا کند، کسی بازی کند که قبل از آن از جمالش در راه فسق و فجور بهره نبرده باشد.

,

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) با بیان اینکه اعتقاد و اخلاص ایشان باعث می‌شود با اینکه آن شخص برای اولین‌بار نقش با عظمت و مهمی را بر دوش می‌گیرد بتواند از عهده آن برآید، عنوان کرد:‌ آقای سلحشور به دنبال تمرین کردن بازیگر نقش اول سریال نیست بلکه تزریق اخلاص ایشان به جریان فیلم است که نشأت گرفته از اخلاق است.

,

وی ابراز داشت: اگر هنر با اخلاق عجین شود جاودانه می‌ماند؛ «تخلقوا باخلاق الله». اگرچه آقای شورجه‌ فرمودند نگاه به ساختار فیزیکی فیلم هم مهم است. اما آقای سلحشور در ساخت سریال حضرت یوسف (ع) معتقد بودند بسیاری از مطالب آن حتی سبک و سیاق ساختمان‌ها به گونه‌ای باشد تا روح تقوا را برساند.

,

 

,

آیت‌الله قرهی عنوان کرد:‌ آنجا که قرار بود ظلمت‌ها را برساند، ساختاری متناسب با آن و ساختمانی که قرار بود یوسف نبی (ع) در آن قرار داشته باشد از آن معنویت برخیزد همچنین ساختمان کسانی که ظالم بودند عنوان شرارت داشته باشد و همه آنها را نشأت گرفته از اخلاص می‌دانم.

,

وی اظهار داشت: وقتی با بعضی از دوستان به ملاقات آقای سلحشور رفتیم فرمودند دغدغه من حضرت موسی (ع) است. بنده معتقدم موسی کلیم‌الله مظلوم‌ترین انبیا است که ناخودآگاه به حال او گریه‌مان می‌گیرد که چگونه قوم موسی براساس آیه «أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ» کفران نعمت کردند و حضرت موسی (ع) برای هدایت آنها به درگاه خداوند بسیار تضرع و زاری کرد.

,

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج)  تصریح کرد: از همه خبرگزاری‌ها می‌خواهم همانطور که خبرگزاری وزین فارس کار کرد بزرگداشت بزرگان را در حیات خودشان قرار دهیم و از آنها به عنوان الگوهای عملی یاد کنیم.

,

آیت‌الله قرهی افزود: پیش از این، نقش آیات الهی در هنر را می‌خواندیم اما باور اینکه حقیقت آیات چیست را آقای فرج‌الله سلحشور با اخلاص خود برای ما نمایان کرد.

,

وی گفت: آنچه می‌خوانیم را هنر مخلصانه می‌تواند به ظهور برساند و هنر مخلصانه می‌تواند ذهن ما را به حقیقت نزدیک کند تا اینکه فقط خوانده‌ها و نوشته‌ها.

,

این استاد اخلاق ابراز داشت: آیت‌الله شهید مدنی درباره فیلم «توبه نصوح» فرمود این کار، کار عجیبی است من تازه متوجه شدم توبه واقعی و توبه الهی چیست.

,

**علی‌اکبری: بخشی از هنر انقلاب مدیون زحمات سلحشور است

, **علی‌اکبری: بخشی از هنر انقلاب مدیون زحمات سلحشور است,

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده در ادامه این مراسم گفت:‌ قبل از حضور در این مراسم درباره اینکه چه چیزی درمورد سلحشور بگویم خیلی فکر کردم. باید بگویم ایشان از بچگی ما را در سینما و تلویزیون بزرگ کرده‌اند.

,

وی ادامه داد: اولین فیلم سینمایی که من بازی کردم فیلم گلشن بود که در آن با سلحشور همکاری داشتم. ما برای ضبط این اثر به دزفول سفر کرده بودیم و شرایط آن زمان دزفول فضای امنی را نداشت، اما سلحشور با همان روحیه همیشه خندان خود فضایی را ایجاد کرده بود که مردم ساکن در آن شهر که به دلیل حملات دشمن از آنجا کوچ کرده بودند با حضور گروه فیلم‌برداری و رفتار بسیار خوب سلحشور با افرادی که ساکن آنجا بودند مجدداً به دزفول برگشتند تا کار ما را از نزدیک ببینند و به این ترتیب کم کم شهر دزفول شلوغ شد.

,

وی درباره تأثیر حضور سلحشور در زندگی شخصی‌اش گفت:‌ من جزو افرادی هستم که اگر الان در گروهک‌های مختلفی چون چریک و غیره نیستم خود را مدیون سلحشور می‌دانم.

,

علی‌اکبری ادامه داد: یادم است در 13 سالگی در منطقه‌ای زندگی می‌کردیم که مسجد و سینما به دلیل نزدیک بودن به منزل‌مان به یکی از پایگاه‌های تفریحی‌مان تبدیل شده بود و ما 2 انتخاب بیشتر نداشتم. از این بابت خوشحالم که از همان سنین نوجوانی فعالیت مشترکم با سلحشور در مسجد آغاز شد و بعد از آن فیلم «پرواز در شب» را کار کردیم.

,

وی با اشاره به فیلم «پرواز در شب» افزود: یادم است در آن زمان با رسول ملاقلی‌پور به سینما رفته و این فیلم را دیدیم و همان زمان از بازی سلحشور در این فیلم بسیار لذت بردیم و باید بگویم بازی او نقطه عطف این فیلم بود.

,

این تهیه‌کننده در پایان افزود: در مجموع باید بگویم بخشی از هنر انقلاب مدیون زحمات سلحشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

,

**سلحشور: هرچه دارم از قرآن و اهل بیت است

, **سلحشور: هرچه دارم از قرآن و اهل بیت است,

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، آئین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری «فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد سینمای انقلاب بعد از ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

, خبرگزاری فارس, خبرگزاری فارس,

بنا بر این گزارش، در این مراسم که چهره‌های سرشناس کشوری حضور داشتند، فرج‌الله سلحشور ضمن اشاره به سخنان سایر سخنرانان این مراسم درباره شخصیت وی، در سخنانی گفت: در شرایطی که همه افراد حاضر در اینجا از من تعریف کردند، من چه باید بگویم؟ مرا شرمنده کردید در صورتی که خود را قابل این میزان از محبت شما نمی‌دانم و باید بگویم به نظر من در بسیاری از مواقع کوتاهی کردم و لازم می‌دانم از همین تریبون از خبرگزاری فارس و عزیزانی که در برپایی این مراسم زحماتی را کشیدند تشکر و قدردانی کنم.

, خبرگزاری فارس,

سلحشور ضمن اشاره به صحبت‌های جمال شورجه و شهریار بحرانی گفت: این دو عزیز خودشان می‌دانند که از اساتید من هستند و در این جا شکسته نفسی کردند. من فیلم‌سازی، اخلاق و ادب را از این دو یاد گرفتم که امیدوارم خدا حفظشان کند.

,

وی در ادامه درباره فیلم‌سازی در کشور گفت: به عقیده من فیلم‌سازی موجود در کشور ما فیلم‌سازی جمهوری اسلامی نیست. فیلم‌سازی است که اگر دشمن ما تمام سنگرهای اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و تجاری را به ما سپرده باشد سینما را به ما نسپرده است هنوز سینمای ما را غرب و هالیوود رهبری می‌کند.

,

کارگردان سریال یوسف پیامبر (ع) ادامه داد: در اینجا لازم است به چند پارامتر اشاره کنم که اگر تحقق یافتند ما به سینمای اسلامی دست یافتیم. علما و بزرگان دینی در سخنرانی‌های خود از ائمه اطهار سخنانی را ایراد می‌کنند. این سنت دین ماست یعنی که عالم دینی حضور خودش را مطرح نمی‌کند و فقط می‌خواهد نقل قول ائمه را به گوش مردم برساند. در این شرایط فیلم‌ساز نیز با فیلم‌سازی‌اش تبلیغ دین خود را می‌کند و مبلغ اسلام است او حق ندارد از خودش حرفی را به مردم القاء کند و نباید دنبال جشنواره جایزه و غیره باشد. به عقیده من هر زمان فیلم‌سازان ما از خودشان حرفی را نگفتند و فقط حرف خدا را ملاک ساخت آثار خود قرار دهند آن زمان است که فیلم‌سازی داخلی ما صحیح و درست می‌شود.

,

وی با اشاره به صحبتی از آیت‌الله حائری گفت: یادم است زمانی در محضر ایشان گفتم ما به این رسیدیم که قصه‌های واقعی را بسازیم گفتم کاکو می‌دونی تفاوت قصه‌های واقعی و غیرواقعی در چیست. ایشان گفت: به اندازه تفاوت خدا تا بشر. سینمای ما قصه‌های غیرواقعی را نشان می‌دهد و ما باید به دنبال قصه‌های واقعی باشیم.

,

سلحشور ضمن اشاره به بزرگداشتی که برای فیلم‌سازان تلویزیونی برگزارشده بود گفت: بارها گفته‌ام اگر فیلم‌سازان ما واقعا ضد صهیونیست هستند باید کمک کنند تا سریال حضرت موسی (ع) را بسازیم که هنوز این اتفاق نیفتاده، یادم هست چندی پیش فیلمی که صهیونیست‌ها از حضرت موسی ساخته بودند به نمایش درآمده بود که به عقیده من بدتر از آن نمی‌شد حضرت موسی و قومش را نشان داد.

,

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که در نگارش سریال حضرت موسی (ع) 24 نفر از علما نقش داشتند و بزرگان دینی ما این کار را تایید کردند اما جالب است که در ساخت این سریال هیچ‌گونه دخالتی نداریم و حتی برای ساخت آن هم پیشقدم نمی‌شویم. حال در این شرایط باید پرسید که تفاوت ما با صهیونیست‌ها در چیست‌ آنها در این حوزه فیلم‌های دروغین می‌سازند و ما که پتانسیل ساخت حقایق را داریم چنین سریال‌هایی را نمی‌سازیم.

,

وی خطاب به فیلم‌سازان ایرانی گفت: بیایید چهره خود را عوض کنیم من خود را قابل نمی‌دانم اما هر چه دارم از قرآن و اهل بیت دارم. سریال یوسف و ایوب پیامبر را ساختم که همه می‌گویند کار بزرگی کرد اما این طور نیست، تار عنکبوت پیامبر اسلام (ص) که در غار پنهان شده بودند را نجات داد، حال یک سوال دارم آیا تار عنکبوت کار بزرگی کرده است؟ نه و من هم اگر کار مثبتی کرده‌ام اندازه همان تار عنکبوت بوده است و امیدوارم بتوانیم سینمای اسلامی را بنیان‌گذاری کنیم.

,

کارگردان سریال «مردان آنجلس» در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر و متاسفانه سینماگران ما به صراحت می‌گویند اگر بتوانیم زیر پای سینمای انقلاب اسلامی را خالی می‌کنیم، چنین سینمایی و تفکر این فیلم‌سازان دردی را از سینمای ما درمان نمی‌کند اینها افرادی هستند که دغدغه‌شان گرفتن دریافت گرین‌کارت و سفر به آمریکاست.

,

در ادامه این مراسم محمد سلیمی مجری پیام تبریک آقای رحیمیان تولیت مسجد جمکران را بیان کرد و افزود: امشب بنا به گفته آقای رحیمیان در مسجد جمکران مراسم دعا برای شفای آقای سلحشور برگزار خواهد شد.

,

در پایان این مراسم بسیاری از چهره‌های سیاسی و هنری نظیر صفار هرندی، شهریار بحرانی، حسینی، فرجی، احسانی، نائینی، رضا توکلی، یوسف مرادیان، لیلا بلوکات، سعید حدادیان و ... که در این مراسم حاضر شده بودند به روی سن آمده و در اهدای تقدیرنامه ارگان‌هایی نظیر حوزه هنری، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، هدیه‌ ویژه خبرگزاری دانشجو و اهدای تقدیرنامه و هدیه ویژه خبرگزاری فارس توسط سید نظام‌الدین موسوی به سلحشور شرکت کردند. همچنین از تمثال هنری و تمبر نکوداشت فرج‌الله سلحشور رونمایی شد و همه چهره‌های حاضر در مراسم این تمبر را به یادگار امضا کردند در پایان نیز از کتاب قصه‌های تبیان رونمایی شد.

, خبرگزاری فارس,

**حدادیان: توحید و توبه در جای جای آثار سلحشور متبلورند

, **حدادیان: توحید و توبه در جای جای آثار سلحشور متبلورند,

سعید حدادیان در آئین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری «فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد سینمای انقلاب گفت: سریال حضرت موسی(ع) را اگر نگاه کنیم آن لایه پنهان،‌ آن بطن بسیار مهم، آن تأویل و آن تطبیق وقایع مربوط به آخرین منجی عالم بشریت، حضرت بقیة‌الله را می‌بینیم.

,

وی اظهار داشت: امیدوارم در این محفل به سه فاکتور و سه مؤلفه ناطق،‌فیزیک و میمیک سلحشور هم اشاره شده باشد. چون وقتی دوره‌های پایانی را می‌بینم، بیشتر به کارگردانی و نویسندگی که برجسته هم هستند، توجه شده است و ممکن است ما را آنقدر سرگرم کند که از ناطقی بلندپایه و پرمایه او غافل شویم.

,

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) با بیان اینکه سلحشور شخصیتی است که یک دیالوگ معمول را می‌تواند به انحای مختلف ارائه دهد نه ده نوع بلکه گاهی اوقات، یک دیالوگ را به صد شکل متنوع از صورت او، میمیک و فیزیک او، معنا از آن درمی‌آوریم، تصریح کرد: به واقع در «پرواز در شب»، اثر بسیار ماندنی دفاع مقدس مرحوم رسول ملاقلی‌پور، در آن کار حتی می‌دیدم کسانی که شاید خیلی هم با آقای سلحشور دوست نبودند اما عاشق آن بازی،‌ عاشق آن صوت و صدا و زندگی پرمایه ایشان بودند.

,

وی گفت:‌ از آقایان و خانم‌های حاضر در جلسه تقاضا می‌کنم بعضی از نوشته‌های آقای سلحشور هنوز روی زمین مانده است که باید در راز و رمز آن کار کنید.

,

حدادیان اظهار داشت: زندگی یونس پیامبر(ع) نوشته‌ای است که اکنون 2 دهه از نگارش آن می‌گذرد؛ کاری است که امروز جامعه بشری بسیار به آن نیاز دارد. من از سیما و سینمای جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارم به این نوشته‌ها و از همه مهم‌تر به سریال حضرت موسی(ع) توجه کنند. چراکه شروع بسیار ممتاز سریال حضرت موسی(ع) به قدری این شروع هیجان انگیز، سحرانگیز، شورانگیز و وحدت‌آور و دارای جلوات گوناگون است برای اینکه بخواهیم آن را پیگیری کنیم.

,

وی با بیان اینکه دهه‌های مختلف نسل آینده می‌توانند از سریال «یوسف پیامبر» بهره ببرند، ابراز داشت: همزمان با جمهوری اسلامی ایران 35 کشور، سریال حضرت یوسف را پخش می‌کردند و پدرم به من می‌فرمود من تمام فیلم‌های حضرت یوسف(ع) را دیده‌ام اما این سریال چیز دیگری است.

,

حدادیان عنوان کرد: توبه و توحید، دو کلیدواژه‌ای است که سلحشور عمرش را صرف آنها کرد، کسانی که کار تئاتر انجام داده‌اند به یاد دارند وقتی از امام سؤال کردند از کدام برنامه تلویزیون خوشتان آمده، فرمودند:‌ از نمایشنامه «حصار در حصار».

,

این مداح اهل بیت گفت:‌ امروز اتحاد جماهیر شوروی از آن حالت مارکسیستی منهدم شده است و شاید کسی چنین پیش‌بینی نمی‌کرد، اما امام پیش‌بینی کرد. این نمایشنامه، این بازیگر را پیش‌بینی کرد و ما دیدیم که واقعاً آن اتحاد جماهیر شوروی که می‌گفتند آن غول مارکسیستی که مطرح بود از بین رفت.

,

وی اظهار داشت: کاش صدای من به جوانان برسد. جوانان امروز وقتی رسیدند که اتفاق‌ها فراوان در فراوان برگزار می‌شود و توحید کاملاً جا افتاده است. ما موقعیتی پیش از انقلاب داشتیم که به جای قرآن، کتاب آسمانی را مطرح کردند تا بعدها نیز کتاب آسمانی را بردارند.

,

حدادیان ابراز داشت:‌ درحال حاضر ما در موقعیتی هستیم که کسی مسئله‌ای با توحید ندارد اما دوره نوجوانی و نونهالی ما دانشجویان، مباحث اساسی پیرامون توحید و برخوردش با الحاد داشتند و امروز در جای جای نوشته‌ها، بازی‌ها و کارهای سلحشور توحید و توبه، متبلورند و این بازگشت به سوی خدا همیشه درآثار ایشان مطرح بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: سلحشور نگذاشت قلم و قدرت بازیگری‌اش، معطل بماند و از استعدادهای گوناگون خویش به نحو احسن استفاده کرد.

,

این ذاکر اهل بیت گفت:‌ واقعاً تئاتر برای سلحشور منبر است و واقعاً سکانس‌ها برایش منبر است و به راستی نوشتن، برای او محراب عبادت است و به رخ کشید. خوب هم به رخ کشید. آن را که هنر از دل مسجد می‌تابد، آن را که منارهای مسجداند که باید نورافشانی کنند در زمینه‌های هنرهای نمایشی ما.

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه