اخبار داغ

گزارشی از فعالیت صادرات و واردات از سومین مرز مشترک ایران و ترکیه؛

رکود تولیدات داخلی با واردات بی‎رویه از مرز رازی خوی

رکود تولیدات داخلی با واردات بی‎رویه از مرز رازی خوی
کالاهای وارداتی از مرز رازی همچون مبل، پارچه، پوشاک که نمونه مشابه داخلی داشته و در کارخانجات شهر خوی تولید می‎شوند، باعث رکود اقتصادی تولیدکنندگان و افزایش بیکاری جوانان این شهر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اروم نیوز، بخش تجارت خارجی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در تمامی کشورها، مورد توجه است و تجربه بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان میدهد حضور در بازارهای جهانی و بهره گیری از مزیتهای تجارت خارجی، راهگشای مناسبی برای توسعه اقتصادی آنها در چند دهه اخیر بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

واردات نیز به عنوان بخشی از تجارت محسوب میشود، که همواره یکی از دغدغه های اصلی و موضوعات مورد بحث تصمیم گیران سیاسی و اقتصادی در تمامی زمینه ها، به ویژه در تصمیمات راهبردی کشوری، منطقه ای و جهانی بوده است.

,

طبق آمارهای رسمی در کشورهای تازه توسعه یافته سرمایه داران اضافه درآمد خود را به جای پس انداز نمودن، صرف خرید کالاهای تجملی به ویژه لوکس وارداتی می کنند که این امر در نهایت باعث کاهش میزان تولید و افزایش واردات می شود.

,

واردات بی رویه کالا نه تنها جذب سرمایه ای را به دنبال ندارد بلکه باعث خروج ارز و در نهایت صرف هزینه بسیار برای دولت می‎شود در صورتی که دولت می‎تواند با ایجاد کارخانجات از خروج ارز جلوگیری کند.

,

طبق توافق رؤسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه، قرار است مبادلات تجاری این دو کشور از 14 میلیارد دلار در سال گذشته به 30 میلیارد دلار برسد و این در حالی است که به غیر از مرز بازرگان که آنهم مشکلات عدیده ای در ورود و خروج دارد هنوز امکانات لازم برای ترانزیت کالا در مرزهای سرو و رازی فراهم نشده است.

,

مرز رازی نیز که بعنوان سومین مرز مشترک ایران و ترکیه به شمار می رود با وارداتی بی رویه از قبیل پارچه، پرده، تخته خام، ظروف شیشه‎ای، مبل، دکمه لباس، انواع پوشاک بصورت تناژ، PVC ،MDF، دستگاه بلوک زنی، سفال، تیغه دستگاه علف چین و ... که از طریق این مرز صورت گرفته باعث رکود تولید داخل شده است، بطوریکه صرف نظر از نمونه مشابه داخلی از هر کدام کالای وارد شده در سایر شهرهای کشور، بخشی از این کالاهای وارداتی همچون مبل، پارچه، پوشاک در کارخانجات شهر خوی تولید می‎شوند.

,

نکته قابل تأمل اینکه این هجمه واردات در حالی انجام می شود که عمده کالاهای صادراتی از این مرز فقط محصولات کشاورزی اعم از هندوانه، کیوی و کلم می‎باشد که آنهم طی 45 روز صادر می گردد چراکه بعد از تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور ترکیه در راستای حمایت از تولیدات داخلی از طرف آن کشور بلافاصله ممنوع می شود.

,

همانطور که در بحث صادرات تاکید میشود بر موضوع واردات هم تاکید وارد است اما مسئله اینجاست که واردات برای زمانی بوده که در کشور کاملا تولید، داخلی بوده و به منظور رفع برخی کمبودها محصولاتی را از سایر کشورها وارد کرده نه اینکه با واردات بی‌رویه بازار تولید داخل را با رکود و کساد مواجه کنیم، بطوریکه امروزه بسیاری از اجناس بوتیک ها و البسه فروشی های شهر خوی همگی از اجناسی با مارک ها و برندهای ترکیه پر شده است.

,

واردات بی رویه برخی از کالاهایی که نمونه مشابه داخلی داشته و در داخل کشور تولید می شوند باعث ایجاد بحران صنایع، تعطیلی کارخانجات، اخراج کارگران شده و کاهش ظرفیت‌های تولیدی‌ داخل را به ارمغان می آورند که ادامه این روند به قفل شدن اقتصاد منجر خواهد شد و جالبتر اینکه مسئولین امر در ارائه عملکرد خود در جلسات مرتبط، افزایش واردات را نشان از فعالیت مثبت و رشد چشمگیر مرز رازی بیان می کنند.

,

متأسفانه در مدت اخیر آن چیزی که مشخص بوده این است که میزان بیکاری رشد چشمگیری داشته و تعداد زیادی از آنها کارگرانی هستند که به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها به بیمه بیکاری پناه آورده‌اند.

,

از طرفی آنچه مسلم است اینکه باید پیش از توسعه بخش‌های تولیدی، از واردات بی‌رویه جلوگیری کرد چرا که هر قدر واحدهای تولیدی ما با تاکید بر اصل کیفیت چرخه تولید را فعال کنند باز هم ورود اجناس بی‌کیفیت چینی با قیمت‌های بسیار نازل سبب رکود تولید می‌شود.

,

البته در این میان باید به اقتصاد مقاومتی نیز توجه داشت از آنجا بحث واردات و صادرات از بندهای مهم در موضوع اقتصاد مقاومتی است، لذا باید به آن توجه ویژه داشت و اینکه محور اصلی اقتصاد مقاومتی خودکفایی تولید داخل و مشارکت همه جانبه مردم است که قطعا استفاده از توان و ظرفیت‌های مردم پیشرفت‌های بسیاری را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، در این راستا باید با جذب مردم به همکاری در ابعاد مختلف اقتصادی کشور تلاش کرد و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور را به منظور توسعه کارآفرینی ترغیب نمود و بر دولت وظیفه است با فراهم آوردن شرایط حمایت از اقدامات و سرمایه‌های اندک و با استفاده از خرد جمعی مردم، نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام کند.

,

باید اذعان داشت که دولتمردان می توانند با اتخاذ سیاستهای کلان اقتصادی منطبق با سیاستهای آموزشی و پژوهشی در راستای گسترش فعالیتهای جدید تولید و افزایش قدرت رقابت پذیری اقدام کنند و با حرکت اقتصاد به سمت گسترش بازار عوامل جدید تولید اقتصاد، اعمال سیاستهای مالی مختلف مانند پرداختهای انتقالی (کمکهای بلاعوض و یارانه ها) و مبارزه با انحصارات و رانتهای اقتصادی به تولید داخل کشور کمک کنند و کارخانجات و صنایع تبدیلی را ایجاد کرد و در نتیجه وابستگی به واردات را کاهش داد.

,

با همه این تواصیف میتوان اینطور نتیجه گرفت که جلوگیری از واردات بی‌رویه باید هرچه زودتر مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد و نباید صرف روابط خوب سیاسی ما با یک کشور، این چنین فضای اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته به طوریکه ثمره آن افزایش بیکاری جوانان باشد.

,

گفتنی است متأسفانه خبرنگار ما از روز شنبه علیرغم درخواست رسمی از شخص فرماندار تا بدین لحظه موفق به تهیه گزارش در خصوص آخرین وضعیت صادرات و واردات کالا از مرز رازی نشده است.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه