اخبار داغ

محیط زیست استان هم مشکلات کنونی دریاچه ارومیه را گردن دولت گذشته انداخت

قاسمی: هیچ‌گونه مجوز برداشت نمک از حوضه دریاچه ارومیه در دولت یازدهم صادر نشده است/ کاهش 15 سانتی متری آب دریاچه ارومیه

قاسمی: هیچ‌گونه مجوز برداشت نمک از حوضه دریاچه ارومیه در دولت یازدهم صادر نشده است/ کاهش 15 سانتی متری آب دریاچه ارومیه
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در دولت گذشته مجوزهای مختلف برای برداشت نمک صادر شده بود ولی پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها مجوز صادر شده در سال 93 یکی به مدت 4 ماه برای استفاده اداره راه و شهرسازی و نمک‌پاشی در جاده‌های برفی و دیگری برای استفاده یک کارخانه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، حمید قاسمی، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست با گرامیداشت این هفته گفت: از سال 1972 سازمان ملل با انعقاد قطعنامه ای و با مشارکت 130 کشور جهان روز 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد در کشور ما را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: شعار انتخابی برای امسال توسط سازمان حفاظت از محیط زیست جهانی "هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم" می باشد و به دنبال اینکه طی چند سال اخیر جمعیت کره زمین 2 میلیارد نفر افزایش یافته است، اهمیت انتخاب این شعار بیش از پیش مشخص می شود.

,

خشک شدن دریاچه ارومیه؛ عمده ترین چالش زیست محیطی استان

,

وی عمده ترین چالش زیست محیطی در استان را معضل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرده و تصریح کرد: بایستی در مورد استفاده و بهره برداری از منابع طبیعی تجدید نظر کنیم و این را بدانیم در صورتی که مدیریت مناسبی در مورد پوشش گیاهی و مدیریت دام در مرتع نداشته باشیم با شکست مواجه خواهیم شد.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه تاکنون توانسته ایم با پدیده ریزگردها در استان مقابله کنیم، بیان کرد: خشک شدن تالاب ها منشأ اصلی ریزگردها می باشد و امروزه نیز عمده آلودگی های هوا تحت تأثیر ریزگردهای فرامنطقه ای بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته در مورد ریزگردهای فرامنطقه ای از مالچ پاشی ها بهره می گرفتند و این اتفاق علی الخصوص در کشورهای چون عراق صورت می پذیرفت ولی به دنبال جنگ هایی که در این مناطق شاهد بودیم و هستیم این مالچ پاشی ها ادامه دار نبوده و هم اکنون نیز خشکسالی روند رو به افزایش ریزگردهای فرامنطقه ای را بیش از پیش کرده است.

,

ریزگردهای فرامنطقه ای؛ بلای جان این روزهای آسمان شهر تبریز

,

وی ادامه داد: همچنین به دلیل اینکه جهت بادهای غالب به کشور ما می باشد بحث ریزگردهای فرامنطقه ای امروزه به یکی از اساسی ترین معضلات زیست محیطی استان بدل شده است و حل این معضل را از سوی سازمان محیط زیست کشور و وزارت خارجه پیگیر هستیم.

,

قاسمی از دیگر معضلات زیست محیطی استان را تصرفات از منابع ملی طبیعی و تخریب این منابع عنوان نموده و تصریح کرد: این معضل تنها در استان ما وجود ندارد بلکه معضلی کشوری است و مستلزم پیگیری های قضایی می باشد که این امر نیز با همت و هماهنگی هایی که بین قوا وجود دارد در حال به ثمر نشستن است.

,

وی در ادامه با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی به عنوان دبیر کمیته پیشگیری از مخاطرات زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست انتخاب شده است، اظهار کرد: در مورد بحث های پیشگیری در خود دادگستری این کمیته به همراه کمیته پیشگیری از مخاطرات سلامت انسانی تشکیل یافته است.

,

وی چالش دیگر در حوزه حفاظت محیط زیست استان را مدیریت ناکافی پسماندها و مطالبه و عدم اجرا شدن آن را بیان کرده و خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان شرقی مشکلت مربوط به این مدیریت ناکافی به وضوح دیده می شود،البته شهرداری تبریز نیز در تا حدودی بریا حل این معضل دست به کار شده است ولی باز هم جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد.

,

ناکافی بودن سرانه فضای سبز کلانشهر تبریز 

,

حمید قاسمی در ادامه سخنان خود به معضل ناکافی بودن فضای سبز شهری نیز اشاره کرده و اظهار کرد: بر اساس استاندردهای موجود جهانی سرانه فضای سبز شهری برای هر نفر 25 متر مربع می باشد که این عدد در خود کلانشهر تبریز بسیار کم است.

,

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز در شهر تبریز 1 متر مربع نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که با این وجود ناکافی است، ادامه داد: سازمان فضای سبز شهرداری تبریز سال گذشته این سرانه در تبریز را 16 متر مربع عنوان کرده در صورتی که شهرداری با احتساب چمن ها این عدد را منتشر کرده است در صورتی که سرانه فضای سبز بر اساس مناطق مشجر بیان می شود و با این حساب این عدد در کلانشهر تبریز به 8 متر مربع می رسد.

,

 تاکنون هشت روز در سال 94 شاهد هوای ناسالم در شهر تبریز بوده ایم

,

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت هوای کلانشهر تبریز گفت: سال 92 تعداد روزهای هوای ناسالم در تبریز 72 روز بود که این رقم در سال 93 به 35 روز کاهش یافت و امسال نیز تاکنون 8 روز وضعیت هوا ناسالم اعلام شده است.

,

وی در ادامه از کاهش 15 سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به روزهای پایانی اردیبهشت سال‌جاری خبر داده و گفت: اواخر اردیبهشت ماه تراز آبی دریاچه ارومیه 1270/64 متر بود که به جهت بارندگی ها و کنترل مصرف و تغییر الگوی با افزایش مواجه بودیم ولی نسبت به همین روز، هم اکنون شاهد کاهش 15 سانتی متری آب دریاچه هستیم.

,

آقای کلانتری بی انصافی می کنند

,

قاسمی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد گفته‌های عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر اینکه محیط زیست در سال 93 موفق به جذب بودجه برای احیای دریاچه نشده است، گفت: متاسفانه دکتر کلانتری در این مورد بی انصافی کرده‌اند چرا که در این مورد چندین طرح پیشنهاد داده بودیم.

,

2 میلیارد و سیصد میلیون تومان؛ تنها اعتبار تخصیص داده شده به آذربایجان شرقی برای احیای دریاچه ارومیه

,

وی با بیان اینکه حتی در جلسات مختلف از طرح‌های خود دفاع کردیم، تصریح کرد: مبلغ 40 میلیارد تومان برای 3 استان و احیای دریاچه تخصیص داده شد که قبل از اسفندماه 93 مبلغ 21 میلیارد ریال از این مقدار ابلاغ اعتبار شد که در نهایت کل اعتبار تخصیص یافته در سال 93 برای احیای دریاچه ارومیه دو میلیارد و 300 میلیون تومان است.

,

میدر کل اداره حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به این سوال که چه مقدار از ریزگردهای اخیر در تبریز شامل ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه است، اظهار داشت: سنجشی که صرفا بتوانیم از آن طریق ریزگردها را بررسی کنیم، نداریم؛ از طرفی 80 درصد از ریزگردهای تبریز فرامنطقه‌ای است که در میان آن از خاک‌های شور آن مناطق نیز می‌آید و نمی‌توان اینها را از یکدیگر تفکیک کرد.

,

وی ادامه داد: مالچ پاشی در کانون‌های ریزگردهای نمکی در حال مطالعه است و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

,

علت آلودگی هوای شهر تبریز «ذارت» هستند

,

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی عمده علت آلودگی هوای تبریز را «ذرات» اعلام کرده و افزود: بحث آلودگی هوای تبریز طبق مصوبه اردیبهشت 93 هیئت وزیران ابلاغ شد که از آن زمان ما کار خود را در این زمینه آغاز کردیم.قاسمی یادآور شد: بر اساس سنجش ایستگاها، عمده عامل آلوده‌کننده هوای تبریز وجود ذرات است که اقداماتی از قبیل بازسازی اتوبوس‌های موجود در تبریز به همین منظور انجام یافته است.

,

هیچ‌گونه مجوز برداشت نمک از حوضه دریاچه ارومیه در دولت یازدهم صادر نشده است

,

حمید قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر اینکه با مجوز اداره محیط زیست استان میلیون ها تن نمک از دریاچه ارومیه برداشت شده است و این باعث تخریب بستر این دریاچه شده است، این اقدام به چه منظوری صورت گرفته است، با بیان اینکه هیچگونه مجوز برداشت نمک از حوضه دریاچه ارومیه صادر نشده است، اظهار داشت: در دولت گذشته مجوزهای مختلف برای برداشت نمک صادر شده بود ولی پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها مجوز صادر شده در سال 93 یکی به مدت 4 ماه برای استفاده اداره راه و شهرسازی و نمک‌پاشی در جاده‌های برفی و دیگری برای استفاده یک کارخانه بود.

,

قاسمی با اشاره به دپوهای موجود در اطراف دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون دپوهایی در اطراف دریاچه دیده می‌شود که از سال‌های گذشته به جا مانده است که به تازگی از طریق دادگستری اسکو فرجه زمانی 10- 15 روزه برای برداشت آنها داده شده است.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه