اخبار داغ

نقش زن در نگاه مقام معظم رهبری

اشتغال زنان در کنار حفظ کرامت خانواده مورد حمایت است

اشتغال زنان در کنار حفظ کرامت خانواده مورد حمایت است
رهبر معظم انقلاب، ارزش حضور زنان مؤمن و متدین را در جامعه چنین به تصویر می‏کشند: «زن با نقاط قوّت زنانه‌ى خود، که خداى متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است، همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشى از اتکاء به خداوند، و همراه با عفت و پاکدامنى که فضاى پیرامون او را نورانیت مى‌بخشد، مى‌تواند در جامعه یک نقش استثنایىِ ایفا کند که هیچ مردى قادر به ایفاى چنین نقشى نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  زنان خبر، مسائل پیرامون زن از زوایای گوناگون قابل تأمّل و بررسی است. این بررسی می‌تواند از نگاه عرفانی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی، و روان شناختی باشد، لکن ارزیابی جامع زمانی است که همه ویژگی‌های انسانی او در نظر گرفته شود که نگاه قرآنی از چنین جامعیتی برخوردار است; و به طبع رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر اساس دیدگاه اسلام و قرآن در مورد زن نگاهی بسیار جامع دارند آن چه در نگاه مقام معظم رهبری در اهمیت و ارزش زن گفته می‏شود، سخنان حکیمانه ایشان در این باره دریایی بیکران است و در این مختصر نمی­گنجید و باید مکرر به آن‏ها مراجعه کرد، زیرا افکار و بیانات ایشان تصویری روشن برای زن مسلمان مؤمن و متعهد ایجاد می‏کند، و آن تصویر این است که زن اگر ارزش و منزلت خود را بشناسد، به گوهر وجودیِ خود دست خواهد یافت. زنان خبر در نظر دارد در چند بخش به بیانات رهبری در مورد زنان در تمام زمینه های خانوادگی، اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و…بپردازد، باشد که بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب چراغ راه زنان در جامعه و در خانواده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  زنان خبر,  زنان خبر, زنان خبر,

دیدگاه رهبری بر نقش زن در اجتماع

,

نظر مقام معظم رهبری درباره‏ ی اشتغال زن در بیرون از منزل نظری کاملاً مثبت است که در اینجا بیان ایشان را آورده­ ایم و سپس به ظرایف این نقش در اجتماع از زبان ایشان اشاره می­کنیم. همانطور که در فصل پیشین اشاره کردیم نظر رهبری بر این است که مسأله اصلی زن این نیست که آیا شغلی دارد یا نه اما در کنار حفظ کرامت خانواده، اگر زن دارای شغل و کاری باشد مورد حمایت و موافقت ایشان است زیرا در این زمینه می‏فرمایند: «اشتغال بانوان از جمله‌ى چیزهائى است که ما با آن موافقیم. بنده با انواع مشارکت­هاى اجتماعى موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادى باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسى و اجتماعى و فعالیت­هاى خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است.»

,

ایشان ارزش حضور زنان مؤمن و متدین را در جامعه چنین به تصویر می‏کشند: «زن با نقاط قوّت زنانه‌ى خود، که خداى متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است، همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشى از اتکاء به خداوند، و همراه با عفت و پاکدامنى که فضاى پیرامون او را نورانیت مى‌بخشد،  مى‌تواند در جامعه یک نقش استثنایىِ ایفا کند که هیچ مردى قادر به ایفاى چنین نقشى نیست.

,

نظر رهبری بر مردواره کردن زن

,

رهبر معظم انقلاب بر اشتغال بانوان تاکید و موافقت دارند اما بارها مخالفت خود را با مردواره کردن زنان در سطوح مختلف شغلی اعلام نموده و فرموده اند: مردواره کردن زن؛ یعنی به دنبال این بودند که مشاغل گوناگونی که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگارتر است را بکشانند به سمت بانوان و زنان، و این را یک افتخار برای زن و یک امتیاز برای زن قرار بدهند. ما در مقابل این دچار انفعال شدیم، یعنی دوْر خوردیم؛ ما هم نادانسته، ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم، فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیس‌جمهور مثلاً یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد، آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد. خیلی خب، یک خانمی است، ارزشهایی داشته، تواناییهایی پیدا کرده، مناسبِ این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ امّا اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانمِ مسئولِ در بخشهای اجرایی داریم، این غلط است.

,

اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشنفکر، خانم تحصیلکرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعّال فرهنگی یا فعّال سیاسی داریم، اشکالی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادت‌طلب و مجاهده‌کار در میدانهای گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصه‌های سیاسىِ انقلابی فعّالند گوینده‌اند، نویسنده‌اند داریم، این خوب است؛ افتخار به اینها خوب است؛ امّا افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نماینده‌ی زن، این تعداد معاونِ بخشهای مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها است. مگر بنا بوده ما کارهای مردانه را به زنها بدهیم؟ نه، جایگاه زن و هویّت و شخصیّت زن، در جنس خود زن یک هویّت بسیار بالا و با کرامتی است، از بعضی جهات از مردها بالاتر است. در مجموع هم که نگاه کنیم، زن و مرد فرقی ندارند؛ از لحاظ خلقت، از لحاظ خصوصیّاتِ کیان طبیعیشان که خدای متعال خلق کرده، یک امتیازاتی جانب زنانه دارد، یک امتیازاتی جانب مردانه دارد؛ خدای متعال یک مقدار خصوصیّاتی را به این جنس داده، یک مقدار خصوصیّاتی را به آن جنس داده؛ یک برجستگیها و ارزشهایی این دارد، یک برجستگیها و ارزشهایی آن دارد؛ لذا است که با همدیگر از لحاظ آنچه که مربوط به انسانیّت است هیچ فرقی ندارند، هیچ تفاوتی ندارند؛ در آن چیزهایی که خدای متعال برای انسان قرار میدهد از لحاظ حقوق انسانی، از لحاظ حقوق اجتماعی، از لحاظ ارزشهای معنوی و سیر تکامل معنوی، هیچ فرقی ندارند؛ تفاوتی ندارند با همدیگر. پس این نگاهْ درست است که ما زن را در جنسیّت خودش همان‌جور که هست، زن واقعی، مؤنّث واقعی بشناسیم، و ببینیم چه ارزشهایی میتواند این فرد متعلّق به این جنس را یا این جامعه‌ی این جنسیّت را رشد بدهد و تعالی ببخشد؛ این نگاه، نگاه درست است. ما نباید در مقابل نگاه غرب دچار این انفعال میشدیم که متأسّفانه شدیم و باید توجه بیشتری به این موضوع بشود.

,

در مجموع رهبر انقلاب اسلامی در زمینه پیشرفت زنان در نظام جمهوری اسلامی رضایت داشته و می فرمایند: به‌هرحال آنچه که میتوان به‌عنوان جمع‌بندىِ مجموعه‌ی کارها، فکر کرد و تصوّر کرد این است که بحمداللّه ما در زمینه‌ی مسائل زنان در نظام جمهوری اسلامی پیشرفتهایی داشتیم، منتها این پیشرفتها متناسب با نیاز، متناسب با توقّع، متناسب با آن امکانی که در اسلام وجود دارد نیست؛ عقب‌ماندگی داریم. این عقب‌ماندگی را ان‌شاءاللّه شما خانمها بایستی به بهترین وجهی جبران کنید.

,

جبهه‌ی انقلاب، زنان کارآمد و فعّال و نویسنده و دانشمند بمراتب بیشتر دارد

,

رهبری با اشاره به حضور نمایان زنان فعّال در جبهه‌ی انقلاب بیانات جامعی دارند: زنان هم اندکی پیش از پیروزی انقلاب، هم در اوائل انقلاب، هم در دوران جنگ تحمیلی از خودشان حضور نمایانی نشان دادند؛ نگذارید حضور نمایان زنان فعّال در جبهه‌ی انقلاب کمرنگ بشود. دیگران در مواجهه‌ی با انقلاب و معارضه‌ی با انقلاب سعی میکنند از عنصر زن و زنانِ کارآمد استفاده کنند؛ جبهه‌ی انقلاب، زنان کارآمد و فعّال و زبان‌آور و نویسنده و عالِم و دانشمند بمراتب بیشتر دارد؛ خانمهایی که اهل اِقدامند، اهل فکرند، اهل نگارش و نویسندگیاند، اهل سخن گفتنند، اهل فکر دادنند، صحنه‌ی انقلاب و دفاع از انقلاب را خالی نگذارند؛ این یک نکته است. و نکته‌ی دیگری  را هم با این جمله من تکمیل و تتمیم کنم که برای پیشرفت آنچه که در مورد زن ما عرض میکنیم و از شماها میشنویم و فکر میشود، حتماً بایستی صداوسیما یک نقش صددرصدی ایفا کند. این را اعتقاد داریم ما و سفارش میکنیم، حتماً بایستی صداوسیما یک نقش صددرصدی ایفا کند؛ میتواند؛ صداوسیما میتواند آنچنان فرهنگ‌سازی ای بکند که زن مؤمن، فعّال، مجاهد فی سبیل‌اللّه، باحجاب، دارای خصوصیّات زن اسلامی، در جامعه محترم و مکرّم باشد؛ دیگران میخواهند عکسش اتّفاق بیفتد. بعضی از برنامه‌های صداوسیما متأسّفانه در همان جهتِ خاصّ دیگران است؛ باید عکسْ عمل بشود؛ یعنی واقعاً باید صداوسیما صددرصد در خدمت این فکر قرار بگیرد.

,

در زمینه‌ی فعّالیّتهای گوناگون زنان بانک اطّلاعاتی مناسبی باید وجود داشته باشد

,

یکی از چیزهایی که ذهن بنده را مشغول میکند این است که این همه فعّالیّتهای گوناگونی که در زمینه‌ی زن و مسئله‌ی زن در کشور وجود دارد از مسائل حقوقی و قانونی و فقهی بگیرید تا مسائل اجتماعی، تا مسائل اجرایی، تا مسائل عاطفی، این همه موضوعات مختلفی که در زمینه‌ی زن مطرح است بایستی یک شکل سیستمی پیدا کند، بایستی یک هندسه‌ی عمومی پیدا بکند. البتّه بعضی از گزارشهایی که به من دادند یا آنچه که اینجا گفته شد، اشاره‌ای به این میکند که فکری در این زمینه شده، لکن به اعتقاد من باید یک کار جامعی در این زمینه انجام بگیرد. ما همه‌ی مسائل زنان را به یک شکل سیستمىِ کامل، با یک هندسه‌ی صحیح تصویر کنیم، ترسیم کنیم؛ یک مرکز عالی و ثابت هم با کادرهای قوی و چشم‌انداز بلندمدّت که بنده به کار کوتاه مدّت، در این زمینه‌ی مهم هیچ اعتقادی ندارم به وجود بیاید؛ آن وقت در ذیل این مرکز عالی و ثابت، نهادها و بنیادهای متناسبی برای بخشهای مختلف تشکیل بشود؛ از کارهای هم مطّلع هم بشوند و یک بانک اطّلاعاتی مناسبی هم وجود داشته باشد، یعنی الان بسیاری از کارها هست که حتّی خانمهایی که در این جلسه حضور دارید ممکن است بعضی از بعضی از کارهای دیگرانتان اطّلاعی نداشته باشند. خب این همه بحمداللّه ما زنِ فرزانه و نخبه داریم، در بخشهای مختلف، با نگاه‌های مختلف، از این مجموعه‌ی عظیم بایستی استفاده کرد و شما بانوان نخبه، دختران نخبه، جوانان نخبه، یکى از مهم­ترین مسئولیت­هاتان  امروز این است که نقش زن را از دیدگاه اسلام ترسیم کنید، برجسته کنید، روشن کنید؛ تربیت انسانى زن بزرگ­ترین خدمت به جوامع انسانى و اسلامى است.

,

نظر بنده بر این است که مسئله‌ی اشتغال زنان، حدود اشتغال، چه اشتغالی، چه جور کاری، به چه نحوی ،همان انعطافی که ما گفتیم در زمینه‌ی مسائل اشتغال، اینها همه کارهایی است که باید انجام بگیرد و روی آن کار شود.

,

پ.ن

,
  • بیانات در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌، به تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰٫
  • دیدار با اقشار مختلف مردم، به تاریخ ۲۵/۳/۱۳۸۴٫
  • بیانات در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور، به تاریخ ۱/۲/۱۳۸۹٫
  • بیانات در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌، به تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰٫
  • بیانات در دیدار اعضاى شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان، به تاریخ ۴/۱۰/۱۳۷۰٫
  • بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه، به تاریخ ۱/۳/۱۳۹۰٫ 
,
  • بیانات در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌، به تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰٫
  • ,
  • دیدار با اقشار مختلف مردم، به تاریخ ۲۵/۳/۱۳۸۴٫
  • ,
  • بیانات در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور، به تاریخ ۱/۲/۱۳۸۹٫
  • ,
  • بیانات در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌، به تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰٫
  • ,
  • بیانات در دیدار اعضاى شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان، به تاریخ ۴/۱۰/۱۳۷۰٫
  • ,
  • بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه، به تاریخ ۱/۳/۱۳۹۰٫ 
  • ,

    انتهای پیام/ر

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه