اخبار داغ

رتبه تورم ایران در دنیا

رتبه تورم ایران در دنیا
بر اساس آمارهای موجود بین‌المللی در عین اینکه اشتغال برای جمعیت جویای کار و جوان تحصیل کرده یکی از نیازهای اساسی کشور است، اما همزمان تورم بالا در کشور به چشم می‌خورد و از بین 192 کشور دارای پنجمین تورم بالا در دنیا هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، اوضاع اقتصادی کشور به گونه‌ای است که از نظر داشتن تورم بالا رتبه پنجم از بین 192 کشور، پیش‌بینی تحقق 95 درصد درآمد مالیاتی و نیز تحقق 71 درصد درآمد نفتی در بهار امسال به چشم می‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


همزمان با ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی ، نشست ستاد اقتصادی دولت آغاز شده که برنامه ششم سریع‌تر تهیه و تقدیم مجلس شود.

در عین حال کشور با چالش‌های اقتصادی مواجه است که انتظار می‌رود برنامه ششم برای این چالش‌ها راه‌حل عملی داشته باشد و یکی از مشکلات عمده اقتصاد نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد است.

بر اساس آمارهای موجود بین‌المللی در عین اینکه اشتغال برای جمعیت جویای کار و جوان تحصیل کرده یکی از نیازهای اساسی کشور است، اما همزمان تورم بالا در کشور به چشم می‌خورد و از بین 192 کشور دارای پنجمین تورم بالا در دنیا هستیم.

گرچه برخی از کشورها که قبلاً تورم سه رقمی داشتند، با برنامه‌ریزی اکنون به تورم تک‌رقمی رسیدند و باید بیشتر تلاش شود که همزمان با تأمین رشد اقتصادی اشتغال جوانان جویای کار هم فراهم شود.

به خاطر این امر در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم رشد 8 درصدی اقتصاد پیش‌بینی شده است.

طبق گزارش‌های موجود، از نظر بودجه درآمد نفتی در سه ماهه امسال به واسطه تحریم و کاهش قیمت نفت 71 درصد نسبت به قانون محقق شده که کاهش قابل ملاحظه‌ای در درآمد نفت به چشم می‌خورد و بخشی از درآمد نفت فروخته شده نیز قابل وصول نیست و به بانک مرکزی وارد نمی‌شود که تبدیل به ریال شود.

در بخش درآمد مالیاتی به صورت عمومی سود شرکت‌های بورسی نسبت به پیش‌بینی‌ها 10 درصد کمتر بوده و کل درآمد مالیاتی سال گذشته 41 درصد رشد داشته که در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی 30 درصد افزایش درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده، اما برآوردها حاکی از این است که امسال حداکثر 95 درصد درآمد مالیاتی محقق شود.

بر اساس گزارش‌های دریافتی در بخش واگذاری بنگاه‌ها و اموال و شرکت‌های دولتی اکثر شرکت‌ها با مشکل قیمت‌گذاری مواجه هستند و به دلیل شرایط عمومی بازار عمده عرضه‌ها به نتیجه نمی‌رسد، به گونه‌ای که در سال گذشته فقط 15 درصد مزایده‌ها از نظر ارزشی موفق شد که برخی از آنها در مزایده‌های نوبت دوم، سوم و یا چندم محقق شده است.

در عین حال بانک‌ها مکلف شدند اموال مازاد خود را به فروش برسانند اما عمده مزایده‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

بر اساس گزارش‌های واصله ارزش معاملات بورس تهران که در یک زمانی روزانه به 700 میلیارد تومان می‌رسید، الان در برخی روزها زیر 100 میلیارد تومان شده است.

دولت برای مدیریت بهتر بودجه کشور بودجه عمومی دو سطحی در نظر گرفته که در یک سطح درآمد عمومی 220 هزار میلیارد تومان و در سطحی دیگر 236 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته، اما برآورد می‌شود، امسال 190 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی محقق شود.

برای اجرای پروژه‌های عمرانی اگر بخواهیم انجام شود، به معنای این است که هزینه جاری دولت به شدت منقبض شود و دولت در راستای اقتصاد مقاومتی تصمیم به صرفه‌جویی هزینه جاری گرفته است.

سازمان مدیریت به جدیت دنبال می‌کند و طی بخشنامه به دستگاه‌های اجرایی برای صرفه‌جویی در هزینه جاری دستور داده است، اما در عین حال سهم حقوق و دستمزد در هزینه جاری بسیار بالاست و منقبض کردن هزینه جاری کار آسانی نیست.

طبق گزارش‌های دریافتی، در هزینه عمرانی اولویت با طرح‌های عمرانی مراحل نهایی است و یا در رونق اقتصادی کشور اثر می‌گذارد،جزء اولویت است. در نظام تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشور چالش کسری وجود دارد که در برنامه ششم توسعه به این مسئله توجه می‌شود.

طبق گزارش‌های دریافتی بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی با هدف رقابت با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با سرمایه 100 میلیارد دلار تشکیل می‌شود که کشورهای آسیایی به تناسب GDP خود یعنی تولید ناخالص داخلی در این بانک سهم خواهند داشت که سهم 25 درصدی از این بانک مربوط به چین و ایران 1.6 درصد یعنی 1.6 میلیارد دلار از سرمایه این بانک را تقبل می‌کند که هر قسط باید 63 میلیون دلار و طی 5 سال پرداخت نماید و این بانک زیرساخت ‌آسیایی با معرفی پروژه از سوی اعضا به کشورهای عضو وام می‌دهد.

در بخش آب و برق نیز کشور با کمبود منابع آب و برق مواجه است و حوزه دریاچه ارومیه، زاینده‌رود، دریاچه هامون و دریاچه پریشان مشکل کم‌آبی دارد در بخش انرژی و برق عدم تعادل و کسری وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

مسئله محیط زیست اساسی شده و هر روز در تهران با مشکل محیط زیست مواجه هستیم، کارگروه‌هایی در سازمان مدیریت تعریف شده که بر اساس سیاست‌های برنامه ششم توسعه حرکت می‌کنند و باید برنامه ششم با توجه به مشکل تورم، رکود، بهره‌وری پایین، کمبود آب و مشکل محیط زیست تدوین شود و همه فعالان کشور در جهت تحقق برنامه کمک کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ع

, انتهای پیام/ع]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه