اخبار داغ

جنوب تهران ۲ متر فرو رفت

جنوب تهران ۲ متر فرو رفت
یک مقام مسئول در وزارت نیرو از تشدید فرونشست در دشت های کشور به دلیل برداشت بی رویه آب خبر داد و گفت: این فرورفتگی در دشت ورامین، واقع در جنوب تهران به ۲ متر می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مهر، حسن زحمتکش با اعلام تشدید فرونشست در دشت‌های کشور گفت: برداشت بی‌رویه و حفر چاه غیرمجاز؛ دو عامل فرونشست در دشت ورامین در جنوب تهران است. فرنشست زمین می تواند سبب آسیب رساندن به سازه های عمرانی و صنعتی از جمله تاسیسات برق، گاز، ریل های آهن، جاده های شهری و بین شهری، کانال های آبی و غیره شود و این مسئله بسیار خطر آفرین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: دشت ورامین یکی از مهم‌ترین دشت‌های استان تهران است که برداشت‌های بی رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز در این دشت، سبب ایجاد پدیده فرونشست شده است.

,

زحمتکش با اشاره به اینکه فرونشست در دشت ورامین به ویژه در مناطق جنوبی آن تا دو متر نیز می‌رسد گفت: مکانیسم این پدیده باید شناخته شود و بر اساس مصوبات شورای عالی آب این وظیفه بر عهده سازمان زمین‌شناسی کشور گذاشته شده تا با بررسی و مطالعه دقیق آن، بتوان راهکارهای مناسبی را برای کاهش سرعت گسترش فرونشست اندیشید.

,

وی ادامه داد: در همین زمینه هفته گذشته نمایندگان سازمان زمین شناسی و وزارت راه و شهرسازی از فرونشست های دشت ورامین و نزدیک شدن آن به خط آهن تهران - مشهد و جاده قم به گرمسار بازدید کردند و از نزدیک پیشرفت و وضعیت این پدیده را مشاهده کردند. در واقع این دو سازه عمرانی به عنوان نقاط بحرانی از نظر این وزارتخانه مطرح است.

,

سرپرست امور منابع آب ورامین تصریح کرد: باید تلاش شود تا با همکاری مردم و تمامی ارگان ها از رشد فزاینده این پدیده در منطقه جلوگیری به‌ عمل آید. به گفته وی، نصب کنتورهای هوشمند، کنترل بهره‌برداری از چاه ها، انسداد و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده از آبیاری تحت فشار و روش‌های نوین آبیاری، جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب و اجرای صحیح مدیریت بر منابع آب می‌تواند به کاهش روند پدیده فرونشست زمین در دشت ورامین کمک کند.

,

دشت ورامین دارای مساحتی بیش از ۱۳۰ هزار هکتار است که حدود ۶۰ هزار هکتار آن جزو اراضی کشاورزی محسوب می‌شود. حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در کل سطح دشت سبب کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و به دنبال آن پدیده فرونشست زمین شده است.

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه