اخبار داغ

ایجاد 3 مرز رسمی بین ایران و پاکستان

ایجاد 3 مرز رسمی بین ایران و پاکستان
معاون امنیتی ـ انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید در نشست مشترکی که ‌‌ایران و پاکستان برگزار شد توافقات خوبی در راستانی افزایش امنیت مرزها داشتیم.‌
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، در اردیبهشت ماه امسال هیئت 20 نفره پاکستان به منظور حضور در هجدهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان در زاهدان حضور یافته و پیرامون مهم‌ترین مسائل و موضوعات مورد نظر طرفین شامل استرداد مجرمین، مقابله با ناامنی‌ها، توسعه روابط دو جانبه، تجارت مرزی و توسعه بازارچه‌های مرزی به بحث و بررسی پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نتیجه نشست سه روزه هیئت ایرانی و پاکستان، امضای تفاهمنامه‌ای در 29 بند بود که مهم‌ترین آنها استفاده از فرصت مرز برای رونق بخشیدن به وضعیت اقتصادی مرزنشینان است.

,

علی‌اصغر میرشکاری معاون امنیتی ـ انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس هیئت ایرانی هجدهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان بخشی از موضوعات این تفاهمنامه و آنچه که تاکنون اجرایی شده را در مصاحبه‌ای تفصیلی تشریح کرد.

,

دو ماه از امضای این توافق‌نامه می‌گذارد، دو طرف برای تحقق بخشیدن به بندهای این تفاهم‌نامه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

, دو ماه از امضای این توافق‌نامه می‌گذارد، دو طرف برای تحقق بخشیدن به بندهای این تفاهم‌نامه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟,

در چارچوب توافق‌نامه مشترک مرزی ایران و پاکستان در 30 مرداد سال 1339 برابر با 21 آگوست 1960 میلادی، براساس پرتکل 21 آذر ماه 1366 دو کشور ایران و پاکستان باهم توافق کرده‌اند که در زمینه مسائل امنیتی، اقتصادی و مرزی با تشکیل اجلاس مرزی همکاری‌های دوجانبه داشته باشند، که تاکنون 18 جلسه آن به صورت دوره‌ای در ایران (زاهدان) و پاکستان (کویته) برگزار شده است.

,

هفدهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان در اواخر سال 1392 در کویته پاکستان تشکیل و هجدهمین اجلاس نیز در اردیبهشت ماه امسال به میزبانی زاهدان برگزار شد.

,

قرار است نوزدهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان نیز امسال در پاکستان به میزبانی کویته برگزار شود.

,

پایان هر یک از اجلاس‌ها تفاهم‌نامه امضا و بر اساس آن دو کشور همکاری‌های مشترک را انجام می‌داده‌اند، هجدهمین اجلاس که در زاهدان برگزار شد 29 بند توافق به دنبال داشت که برای هر کدام از توافقات متناسب با اهمیت موضوع زمانبندی اجرایی تعیین شده است.

,

تشکیل کمیته دائمی مشترک که از توافقات اجلاس هفدهم هم به شمار می‌رود یکی از توافقات مهم بود تا در چارچوب سیاست‌های اجلاس مشترک مرزی این کمیته کارهای کارشناسی انجام و مسائلی را که در مرز بین دو کشور پیش می‌آید بررسی کند، این کمیته برابر توافق صورت گرفته در اردیبهشت ماه امسال تشکیل شده است، هیئت ایرانی با حضور در شهر تفتان پاکستان مسائل مربوطه را با هم بررسی  و دستورالعمل‌های لازم را اجرایی کرده‌اند.

,

در زمینه شناسایی اجساد 14 شهید مرزبانی ایران هم با کشور پاکستان توافقی صورت گرفته است؟
دومین توافق مهمی که بین ایران و پاکستان در اجلاس هجدهم صورت گرفت، بازیابی و شناسایی اجساد 14 شهید نیروی مرزبانی ایران که در منطقه شمسر در سال 87 به شهادت رسیدند، بود که در این زمینه نیز مرزبان درجه یک سراوان و واشوک و پنجگور پاکستان مسئولیت دارند این توافق را اجرایی کنند که فعالیت آنها در این راستا آغاز شده است.

,
,

سومین توافق مهم مرمت و تعمیر علائم مرزی فرسوده و تخریب شده است که مقرر شده بعد از ماه مبارک رمضان به طور همزمان در نوار مرزی دو کشور مقدمات اجرایی کردن این توافق نیز آغاز شود.

,

لطفا در زمینه چوگنگی ارتباط و تعامل مرزبانان دو کشور بیشتر توضیح دهید؟

,

از دیگر توافقات مهم، مقابله دو کشور با عوامل تروریستی و اشرار با استفاده از گشت‌های همزمان در نوار مرزی دو کشور که این توافق‌نامه از اجلاس هفدهم هم بود و بر همین اساس مقرر شد هر ماه مرزبانان درجه دو ما با هم به صورت دوره‌ای جلسه داشته باشند که این مهم نیز عملیاتی شده است.

,

برای مقابله با حوادث مرزی، جرائم سازمان یافته، تحرکات مشکوک نیز در این بند موافقت شده است، در همین بند تفاهم‌نامه موافقت شده که مرزبانان درجه یک دو کشور هر سه ماه با هم ملاقات‌های دوره‌ای داشته باشند و مسائل مرزی را بررسی کنند که در زمان تعیین شده انجام خواهد شد.

,

ملاقات فرماندهان مرزبانی دو کشور هر 6 ماه یک بار هم از دیگر توافقات است که در زمان مقرر اجرایی خواهد شد که در این راستا فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان کتبا آمادگی خود را به مرزبان کشور کشور پاکستان اعلام کرده است، همچنین برای تعامل و ارتباط بیشتر و بهتر، شماره تماس، موبایل نمابر بین اعضای هیئت ایرانی و پاکستانی مبادله شده است.

,

دو کشور برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر چه تدبیری اندیشیده‌اند؟

,

توافق بعدی دو کشور نظارت الکترونیکی به منظور مقابله با موضوع مواد مخدر است که موضوع بسیار مهمی است، مواد مخدر یک معضل جهانی است، 200 میلیون  نفر از جمعیت جهان در حال حاضر به اعتیاد گرفتار هستند، در 21 استان افغانستان کشت موادمخدر صورت می‌گیرد و 260 هزار هکتار سطح زیر کشت مواد مخدر در افغانستان است از آنجائیکه یکی از رسالت‌های مهم انسانی ما مبارزه با مواد مخدر است، با هم تفاهم کرده‌ایم که نیروهای مرزی به صورت دوره‌ای در زاهدان و کویته مسائل مشترک در این زمینه با هم بحث و بررسی کرده و از همکاری‌های سازمان‌های جهانی هم در این زمینه استفاده شود که اقدامات لازم  در حال انجام است.

,

 مقابله با جعل اسناد و اوراق قانونی مسافرتی از دیگر توافقات است که مقرر شده ادارات گذرنامه دو کشور و مرزبانان درجه دو، یک کمیته مشترک با هم تشکیل و مسائل مربوط به جعل اسناد که بیشتر گذرهای مرزی است را بررسی کنند، که نخستین جلسه آن برگزار شده، از آنجائیکه گذرنامه‌ها به صورت مشترک و بین‌المللی هماهنگ می‌شود، از طریق کنسولگری ما در کویته با طرف پاکستانی هماهنگ شده است.

,

 آیا برای تامین امنیت راننده‌های ایرانی که کار ترانزیت و جا به جایی کالا را انجام می‌دهند هم توافقی صورت گرفته است؟

,

بله، تامین امنیت راننده‌های ایرانی که در داخل خاک پاکستان تردد می‌کنند و تاسیس بازارچه‌های مشترک مرزی در جاهایی که لازم است، تقویت بازارچه‌های موجود مرزی و تامین امنیت بازارچه‌های مرزی از دیگر تفاهمات بوده است.

,

همچنین توافق شده است که اتباع بیگانه و مهاجرین غیر قانونی کشورهای ثالث از هر جا وارد شوند از همانجا خارج شوند، مافیای اتباع بیگانه شناسایی و با آنها و متجاوزان مرزی نیز برخورد قانونی شود.

,

با توجه به اینکه 925 کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان داریم، تنها یک گذر مرزی میرجاوه در حال حاضر فعال است، برای توسعه مرزهای رسمی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

,

قطعا گذر مرزی میرجاوه نمی‌توانست به تنهایی پاسخگو باشد و ضرورت ایجاد گذرهای جدید ضروری به نظر می‌رسید که در این راستا  توافق برای ایجاد  سه مرز رسمی از دیگر بندهای بود که دو کشور ایران و پاکستان برای انجام آن توافق کردند، این گذرهای مرزی قرار است در مرز رسمی پیشین (ایران)- مند (پاکستان) ، مرز کوهک (ایران) - پنگور (پاکستان) و ریمدان (ایران) و گبد (پاکستان) ایجاد شود.

,

متاسفانه تعدادی از اشرار و قاچاقچیان بعد از درگیری با نیروهای امنیتی به آن سوی مرز متواری می‌شوند، برای استرداد مجرمین دو کشور هم توافقی صورت گرفته است؟

,

استرداد مجرمین و تروریست‌های دو کشور از دیگر توافقات بود که در این راستا پاکستان تایید کرده که تروریست مشهور عبدالستار ریگی برادر معدوم عبدالمالک ریگی در زندان آنها به سر می‌برد که اقدامات استرداد آن از طریق کمیته ویِژه در حال پیگیری است.
برای مقابله با قاچاق سوخت، تبادل اطلاعات حوادث مرزی، احترام گذاشتن به حق مالکیت اراضی اتباع ایرانی که در پاکستان قرار دارد،  تعیین نقاط صفر مرزی در جاهایی که بازارچه  و مرز رسمی داریم، تعقیب اشرار و دیدار فرمانداران مرزی ایران با فرمانداران مرزی پاکستان هر سه ماه یک بار از دیگر توافقات است که در زمان تعیین شده اجرایی می‌شود.

,
,

کشور پاکستان از هیئت ایرانی خواسته است تا بازدید از بندر گوادر داشته باشند که برای بعد از ماه مبارک رمضان پیگیری خواهد شد.

,

تمام این توافقات به رویت وزارت امور خارجه دو کشور نیز می‌رسد، نمایندگان وزارت خارجه دو کشور در حین مذاکرات حضور دارند چراکه تفاهم‌نامه اجلاس مشترک مرزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

,

برای افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور چه توافقی صورت گرفته است؟

,

 اراده دو کشور بر ارتقا مبادلات تا سقف پنج میلیارد دلار در سال است، این توافق در سفر آقای نواز شریف نخست وزیر کشور پاکستان به ایران با دکتر روحانی رئیس جمهور کشور به عمل آمده است،
استاندار سیستان و بلوچستان نیز پنج سفر به پاکستان داشته که نشان می‌دهد برای توسعه پایدار و منافع دو کشور گام‌های خوبی برداشته شده است.
میرشکاری بیان کرد: دو کشور در زمینه توسعه روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقتصادی، استفاده از خدمات فنی مقابله با تروریسم و خشونت‌گرایی ایجاد امنیت پایدار و تسهیل روابط اقتصادی مردم دو کشور مصمم هستند.

,
,
,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه