اخبار داغ

ترفند جدید تسلط بر واردات خودرو!

ترفند جدید تسلط بر واردات خودرو!
رییس شورای رقابت از ترفند جدید برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای رقابتی جلوه دادن فرآیند فعلی واردات خودرو به کشور با هدف حفظ انحصار بر این بازار، پرده برداشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه سال گذشته در دستورالعملی واردات خودرو به کشور را به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی منحصر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, وزارت صنعت، معدن و تجارت,

 

,

اگرچه این وزارتخانه پس از انتقادات صورت گرفته به انحصاری شدن واردات، دستورالعمل خود را تعدیل و واردات خودرو برای واردکنندگان متفرقه را، مشروط به ایجاد شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش یا خرید گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، آزاد اعلام کرد با این حال به گفته کارشناسان از جمله شورای رقابت، واردات خودرو همچنان در انحصار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی قرار دارد زیرا نمایندگی‌های رسمی از فروش خدمات گارانتی و صدور اجازه واردات برای واردکنندگان متفرقه، خودداری می‌کنند.

,

 

,

به گزارش ایسنا، رییس شورای رقابت در جدیدترین اظهارنظر خود در این زمینه اظهار کرده است:" بررسی دستورالعمل واردات خودرو نشان می‌دهد که فقط تعداد محدودی توانسته‌اند از طریق نمایندگی‌های رسمی اقدام به واردات کنند. البته به نظر می‌رسد که آن تعداد محدود هم کارکنان خود نمایندگی‌های رسمی بوده‌اند".

,

 

,

این اظهارات در حالی است که شورای رقابت در جلسه پیشین خود با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، از این وزارتخانه خواسته بود که دستورالعمل واردات خودرو را اصلاح کرده و روند واردات خودرو به کشور را رقابتی کند، با این حال به فاصله چند روز از این درخواست، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر رقابتی بودن روند فعلی واردات خودرو به کشور تاکید کرده و این درخواست را رد کرد.

,

 

,

پس از آن در جدیدترین رویداد در این زمینه رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، با تاکید بر وجود انحصار در واردات خودرو، اظهار کرده است:" بررسی دستورالعمل واردات خودرو نشان می‌دهد که فقط تعداد محدودی توانسته‌اند از طریق نمایندگی‌های رسمی اقدام به واردات کنند. حتی آقای خسروتاج (قائم مقام وزیر صنعت) نیز در جلسه‌ای که با اعضای شورا داشت اعلام کرد که فقط تعداد محدودی امکان ثبت‌نام پیدا کرده‌اند که این امر شاید ناشی از مشکلات دستورالعمل باشد. البته به نظر می‌رسد که آن تعداد محدود هم کارکنان خود نمایندگی‌های رسمی بوده‌اند و در عمل هنوز دستورالعمل ساماندهی خودروهای وارداتی در سطح بازار اجرایی نشده است".

,

 

,

رییس شورای رقابت با بیان اینکه مسلم است که هنوز دستورالعمل ساماندهی خودروهای وارداتی بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت نکرده است، خاطرنشان کرده است:" اگر دستورالعمل مذکور اصلاح نشود شورای رقابت براساس قانون باید به این موضوع ورود پیدا کند تا انحصار بازار خودروهای وارداتی برطرف شود".

,

 

,

تهدید رییس شورای رقابت به اینکه اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت اصلاح دستورالعمل واردات خودرو اقدام نکند، این شورا راسا به این کار اقدام خواهد کرد در حالی است که اقدام برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در زمینه صدور مجوز واردات خودرو برای کارکنان‌شان نشان می‌دهد که این شرکت‌ها تا حدی بر حفظ انحصار بر واردات خودرو اصرار دارند که در این زمینه حتی از اقداماتی چون صدور مجوزهای واردات خودرو برای کارکنان‌شان با هدف رقابتی جلوه دادن واردات خودرو نیز، فروگذار نیستند.

,

 

,

در چنین شرایطی باید دید که آیا شورای رقابت می‌تواند طبق وظایف ذاتی خود، روند واردات خودرو به کشور را رقابتی کند یا اینکه اقدامات این‌چنینی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کارساز خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه