اخبار داغ

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با دانا:

دولت برای حل بیکاری،رکود،کاهش تورم،بهبود تولید و جلوگیری از واردات بی رویه اقدام کند/در فتح خرمشهر ما پیروز شدیم و عراق شکست خورد/توافق برد-برد نداشتیم

دولت برای حل بیکاری،رکود،کاهش تورم،بهبود تولید و جلوگیری از واردات بی رویه اقدام کند/در فتح خرمشهر ما پیروز شدیم و عراق شکست خورد/توافق برد-برد نداشتیم
ترقی درمورد مقایسه توافق هسته ای فتح خرمشهر، اذعان داشت: ما در موضوع خرمشهر پیروز شدیم و عراقی ها شکست خوردند. درحالی که اعتقاد دولت در توافق هسته ای بر سیاست برد-برد است نه رسیدن به پیروزی و شکست طرف مقابل. دولت و تیم مذاکره کننده با سرمایه دولت قبل وارد مذاکره شدند و تقریبا دو سوم این سرمایه شامل سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم غنی شده را به طرف مقابل دادند تا به توافق برسند. این هزینه های پرداخت شده، کم نیستند.
[

حمیدرضا ترقی کارشناس سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص روند تصویب جمع بندی نهایی مذاکرات و تبدیل آن به توافق نهایی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی منتظر است تا شورای امنیت تصمیمش را در مورد قطعنامه بگیرد و همین طور مقام معظم رهبری نیز نظرشان را در خصوص جمع بندی نهایی اعلام کنند تا آنها نیز توافق را تأیید کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: البته به نظر می رسد که در جمع بندی و تأیید مجلس چند موضوع قابل تأمل باشد که شامل موضوع راکتور اراک، لغو تحریم ها و مدت زمانی که برای عدم فعالیت هسته ای در ایران درنظر گرفته شده است. مجموعه اینها نقاط ابهامی است که مجلس سعی خواهد کرد این نقاط ابهام را ابتدا با حضور وزیر امور خارجه برطرف نماید؛ ولی اگر این ابهامات برطرف نشد، ممکن است که تصویب آن در مجلس با چالشهایی روبرو شود.

,

 

,

این کارشناس مسائل سیاسی درخصوص رویکرد کنگره آمریکا به توافقنامه احتمالی ابراز داشت: در کنگره آمریکا موافق و مخالف نسبت به توافق با ایران وجود دارد و فشار صهیونیست ها نیز برای جلوگیری از تصویب توافقنامه خیلی زیاد است. بنابراین ممکن است کنگره آن را رد کند و اگر آن را رد کند آقای اوباما مجبور است آن را وتو کند و بدون تصویب کنگره توافق را بپذیرد. بنابراین به نظر می رسد که چالش مجلس شورای اسلامی، کنگره آمریکا و همچنین شورای امنیت هنوز وجود دارد.

,

 

,

وی در مورد نیاز آمریکایی ها به توافق با ایران تصریح کرد: سرمایه گذاری آمریکایی ها برای انجام این توافق و تحمیل نظراتشان، بسیار سنگین بوده است؛ علت این سرمایه گذاری نیز این بود که آنها برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا شدیدا به تقویت پایگاه دموکرات ها نیازمندند و اگر دموکرات ها در شرایط کنونی که اکثریت کنگره با جمهوری خواهان است، پست و قدرت ریاست جمهوری را نیز از دست بدهند، طبیعتا برای چند سال از صحنه خارج می شوند.

,

 

,

ترقی ادامه داد: دموکرات ها تمام تلاش شان را به کار گرفتند تا در تبلیغات از این توافق برای خود پیروزی بسازند و از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده کنند.

,

 

,

وی درمورد اظهار نظر یک مقام مسئول در کشور که رسیدن به توافق را با فتح خرمشهر مقایسه کرده بود، اذعان داشت: ما در موضوع خرمشهر برد و باخت داشتیم؛ ما پیروز شدیم و عراقی ها شکست خوردند. درحالی که اعتقاد دولت در توافق هسته ای بر سیاست برد-برد است نه رسیدن به پیروزی و شکست طرف مقابل. بنابراین زمانی که مجریان و تنظیم کنندگان این توافق معتقد به برد-برد هستند ما نباید تلقی کنیم این توافق مثل فتح خرمشهر است.

,

 

,

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: دولت و تیم مذاکره کننده با سرمایه دولت قبلی وارد مذاکره شدند و تقریبا دو سوم این سرمایه شامل سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم غنی شده را به طرف مقابل دادند تا به توافق برسند. این هزینه های پرداخت شده، کم نیستند. بنابراین این را نمی شود فتح نامید و فقط یک توافق برد-برد است که 50 درصد به نفع آنها و 50 درصد هم به نفع ماست.

,

 

,

وی در مورد مناسب ترین رویکرد دولت برای استفاده هرچه بهتر از فضای بعد از توافق گفت: دولت باید فضای جامعه را به گونه ای مدیریت کند که مطالبات مردم بی جهت افزایش پیدا نکند. هنوز زمان لازم است تا توافق به امضا برسد و  سپس مقدماتی که ایران لازم است انجام دهد، اجرایی کند و آنها به تعهداتشان عمل کنند و تحریم ها برداشته شود؛ تا شرایط اقتصادی تغییر پیدا کند. دولت بیشتر تمرکزش را باید در جهت حل مشکلات اقتصادی مردم و جامعه مثل بیکاری، رکود، کاهش تورم، بهبود تولید و جلوگیری از واردات بی رویه بگذارد تا اقتصاد شکوفا شود و وابستگی به بیرون به حداقل برسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه