اخبار داغ

کاهش ۲۲ درصدی مسکن‌سازی در کشور

کاهش ۲۲ درصدی مسکن‌سازی در کشور
در ۹ ماهه اول سال گذشته تعداد ۱۰۷۲۴۱ دستگاه از کل ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری ایران به ساختمان‌های مسکونی اختصاص داشته که ۲۲.۲ درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تسنیم،در ۹ ماه اول سال گذشته مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری ایران به قیمت جاری حدود ۶۱۶۳۹۴ میلیارد ریال بوده است که ۵.۴ درصد نسبت به ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۲ افزایش نشان می‌دهد. از کل مبلغ سرمایه‌گذاری مذکور ساختمان‌های مسکونی با ۷۹.۵ درصد بیشترین سهم را داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

۴۳.۱ درصد از سرمایه‌گذاری فوق در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی انجام پذیرفته است که به ترتیب با ۲۷.۶ درصد، ۹.۱ درصد و ۶.۴ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

,

در مقابسه با نه ماه اول سال ۹۲ سرمایه‌گذاری مزبور در استان‌های تهران و اصفهان به ترتیب ۷.۳ و ۸.۸ درصد افزایش داشته است، در حالی که در استان خراسان رضوی ۱۳.۲ درصد کاهش داشته است.

,

*کاهش ۱۹.۳ درصدی ساختمان‌های شروع شده

,

در مدت مورد گزارش احداث ۱۲۷۵۶۳ دستگاه ساختمان بخش خصوصی در مناطق شهری ایران شروع شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است. برای این ساختمان‌ها حدود ۵۷۴۴۳۵ میلیارد ریال هزینه و ۷۴.۹ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات پیش‌بینی شده است.

,

متوسط هزینه‌های بنای ساختمان‌های شروع شده حدود ۴۵۰۳ میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۵۸۷ مترمربع و هزینه سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمرع بنای ساختمان‌ها به ترتیب ۲۷.۵ درصد  ۷.۳ درصد، ۱۸.۸ درصد افزایش یافته است.

,

همچنین از کل تعداد ساختمان‌های شروع شده ر مناطق شهری ایران، ۱۳.۷ درصد به استان تهران، ۱۰.۶ درصد به استان اصفهان و ۶.۸ درصد به استان آذربایجان غربی تعلق داسته است.

,

در استان تهران احداث ۱۷۴۵۳ دستگاه ساختمان با حدود ۱۶۸۹۳۰ میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده و حدود ۱۷.۶ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات شروه شده که تعداد آنها نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

,

در استان اصفهان تعداد ۱۳۴۶۶ دستگاه ساختمان با حدود ۵۳۹۳۶ میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده و ۶.۹ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات شروع به احداث شده که تعداد آنها نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

,

در استان آذربایجان غربی تعداد ۸۶۱۱ دستگاه ساختمان با حدود ۲۶۹۳۲ میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده و حدود ۴.۲ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات شروع به احداث شده که تعداد آنها نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

,

*کاهش ۲۲ درصدی ساختمان‌های مسکونی شروع شده

,

در نه ماهه اول سال گذشته تعداد ۱۰۷۲۴۱ دستگاه از کل ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری ایران به ساختمان‌های مسکونی اختصاص داشته که ۲۲.۲ درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل بوده است. برای این ساختمان‌ها حدود ۴۳۱۷۱۷ میلیارد ریال هزینه و ۵۸.۲ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات در نظر گرفته شده است.

,

در مدت یاد شده برای هر دستگاه ساختمان مسکونی شروع شده در مناطق شهری ایران به‌طور متوسط معادل ۴۰۲۶ میلیون ریال هزینه بنا ۵۴۲ مترمربع سطح کل زیربنا و حدود ۷.۴ میلیون ریال هزینه یک مترمربع بنا پیش‌بینی شده که نسبت به نه ماه اول سال ۹۲ متوسط هزینه سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها به ترتیب ۲۵.۲ درثد، ۶.۹  و ۱۷ درصد افزایش یافته است.

,

در نه ماه اول سال گذشته احداث ۱۶۹۳۴ دستگاه ساختمان مسکونی در تهران شروع شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۵.۷ درصد کاهش یافته است. هزینه این ساختمان‌ها حدود ۱۳۴۹۸۰ میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طیقات آنها ۱۵.۳ میلیون مترمربع پیش‌بینی شده است.

,

میانگین هزینه بنای ساختمان‌های فوق معادل ۷۹۷۱ میلیون ریال، متوسط سطح کل زیربنای آنها ۹۰۲ مترمربه و هزینه یک مترمربع بنای آنها حدود ۸.۸ میلیون ریال برآورده شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته متوسط هزینه، سطح زیربنا و هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها به ترتیب ۲۴.۹ درصد، ۷.۶ و ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

,

در ۹ ماه مورد گزارش ساخت تعداد ۱۱۲۵۷ دستگاه ساختمان مسکونی در استان اصفهان شروع شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵.۱ درصد کاهش یافته است. هزینه این ساختمان‌ها معادل ۳۸۲۷۷ میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۴.۸ میلیون مترمربع پیش‌بینی شده است.

,

در این استان میانگین هزینه بنای ساختمان‌های مسکونی شروع شده حدود ۳۴۰۰ میلیون ریال میانگین سطح کل زیربنای آنها ۴۲۷ مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها حدود ۸ میلیون ریال پیش بینی شده که نسبت به نه ماه اول سال ۹۲ هزینه بنای ساختمان‌ها، میانگین سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمربع بنای آنها به ترتیب ۳۵.۶ درصد، ۱۰.۶ و ۲۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

,

تعداد ساختمان‌های مسکونی شروع شده در استان آذربایجان غربی ۷۰۸۸ دستگاه بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش داشته است. برای این  ساختمان‌ها معادل ۱۸۳۱۹ میلیارد ریال هزینه و حدود ۳ میلیون مترمربع سطح کل زیربنای طبقات پیش‌بینی شده است.

,

در این استان میانگین هزینه بنای ساختمان‌های مسکونی شروع شده حدود ۲۵۸۴ میلیون ریال میانگین سطح کل زیربنای آنها ۴۲۴ مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها حدود ۶.۱ میلیون ریال پیش بینی شده که نسبت به نه ماه اول سال ۹۲ هزینه بنای ساختمان‌ها، میانگین سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمربع بنای آنها به ترتیب  ۶۰.۸ درصد، ۴۱.۳ و  ۱۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

,

*کاهش ۱۳ درصدی ساختمان‌های تکمیل شده

,

در نه ماه اول سال ۹۳ تعداد ۱۴۹ هزار و ۶۶۱ دستگاه ساختمان در مناطق شهری ایران توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است. برای این ساختمان‌ها که سطح کل زیربنای طبقات آنها ۸۰.۲ میلیون مترمربع بوده معادل ۴۹۱۹۶۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

,

متوسط هزینه بنای ساختمان‌های فوق معادل ۳۲۸۷ میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آن‌ها ۵۳۶ مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای انها معادل ۶.۱ میلیون ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل متوسط هزینه بنا، میانگیم سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمربع بنای ساختما ها به ترتیب ۲۰.۹ درصد، ۴/. و ۲۰.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

,

استان تهران ۱۴.۲ رصد، استان اصفهان ۱۰.۲ درصد و استان آذربایجان شرقی ۷.۹ درصد از کل تعداد ساختمان‌های تکمیل شده در مناطق شهری ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

,

در استان تهران تعداد ۲۱۲۴۸ دستگاه ساختمان تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۲.۵ درصد کاهش داشته است. هزینه ساخت این ساختمان‌ها و سطح کل زیربنای طبقات آنها به ترتیب ۱۳۸۸۵۷ میلیارد ریال و ۱۷.۸ میلیون مترمربع بوده است.

,

در استان  اصفهان تعداد ۱۵۲۳۳ دستگاه ساختمان تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۳.۷ درصد کاهش داشته است. هزینه ساخت این ساختمان‌ها و سطح کل زیربنای طبقات آنها به ترتیب ۳۵۳۷۶ میلیارد ریال و ۵.۹ میلیون مترمربع بوده است.

,

در استان آذربایجان شرقی تعداد ۱۱۸۴۴ دستگاه ساختمان تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته  ۵.۹ درصد کاهش داشته است. هزینه ساخت این ساختمان‌ها و سطح کل زیربنای طبقات آنها به ترتیب ۲۵۶۸۱ میلیارد ریال و ۵.۳ میلیون مترمربع بوده است.

,

کاهش ۱۲.۵ درصدی ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده

,

از کل ساختمان‌های تکمیل شده در مناطق شهری ایران ۱۳۲ هزار و ۷۴۵ دستگاه ساختمانی بوده که نسبت به دوره مشاله سال قبل ۱۲.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۴۰۵۹۴۷ میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آن‌ها ۶۶.۹ میلیون مترمربع است.

,

میانگین هزینه بنای ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده در مناطق شهری ایران معادل ۳۰۵۸ میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای ساختمان‌های فوق ۵۰۴ مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای آنها حدود ۶.۱ میلیون ریال بوده است که در مقایسه با نه ماه اول سال ۹۲ میانگین هزینه و هزینه یک مترمربع بنای ساختمان‌ها به ترتیب ۱۶ و ۱۹.۶ درصد افزایش داشتهف در حالی که سطح کل زیربنای ساختمان‌ها ۳.۱ درصد کاهش یافته است.

,

در استان تهران تعداد ۲۰۰۵۶ دستگاه ساختمان مسکونی در نه ماه اول سال ۹۳ توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. هزینه ساخت این ساختمان‌ها حدود ۱۲۱۲۴۳ میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۱۵.۷ میلیون مترمربع بوده است.

,

متوسط هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۶۰۴۵ میلیون ریال، متوسط سطح کل زیربنای آنها ۷۸۲ مترمربه و هزینه یک مترمربع بنای آنها معادل ۷.۷ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته متوسط هزینه سطح کل زیربنا و هزینه یک مترمربع بنای ساختمان‌ها به ترتیب ۳۷.۶ درصد، ۱۲ درصد و ۲۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

,

در استان  اصفهان ﺗﻌﺪاد ۱۳۴۲۶ دﺳﺘﮕﺎه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن " ﻣﺴـﮑﻮﻧﯽ " در ۹ ماه اول سال گذشته توسط ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺗﮑﻤﯿﻞ شد ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸـﺎﺑﻪ ﺳـﺎل ﻗﺒﻞ ۳۰.۷ درﺻـﺪ ﮐـﺎﻫﺶ داشته است. ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺳﺎﺧﺖ اﯾﻦ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫـﺎ ﻣﻌﺎدل ۲۹۴۸۳ ﻣﯿﻠﯿـﺎرد رﯾـﺎل و ﺳـﻄﺢ ﮐـﻞ زﯾﺮبنای ﻃﺒﻘﺎت آنها ۴.۸ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺑﻮده اﺳﺖ.

,

ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﻨﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎی ﻓﻮق ﺣدود ۲۱۹۶ میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۳۵۴ مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای آنها معادل ۶.۲ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته متوسط هزینه و هزینه یک مترمربع بنای ساختمان‌ها به ترتیب ۶.۵ درصد  و ۳۰.۳ درصد افزایش یافته در حالی که سطح کل زیربنای ساختمان‌ها ۱۸.۲ درصد کاهش داشته است.

,

در استان آذربایجان شرقی تعداد ۱۰۸۶۰ دستگاه ساختمان مسکونی توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کاهش داشته است. هزینه بنای این ساختمان‌ها حدد ۲۲۱۵۴ میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۴.۵ میلیون مترمربع بوده است.

,

میانگین هزینه‌ بنای ساختمان‌های فوق حدود ۲۰۴۰ میلیون ریال، متوسط کل زیربنای آنها ۴۱۳ مترمربع و هزینه یک مترمربع زیربنای آنها ۴.۹ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته میانگین هزینه بنای ساختمان‌ها و سطح زیربنای آنها به ترتیب ۴.۱ و ۱۵.۲ درصد کاهش یافته، در حالی که هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

,

در ۹ ماه اول سال ۹۳ از کل تعداد ۱۴۳ هزار و ۱۲۵ دستگاه ساختمان مسکونی و مسکونی و غیر مسکونی تکمیل شده توسط بخش خصوصی بناهای دارای یک واحد مسکونی با ۳۱.۹درصد بیشترین سهم را داراست. ساختمان‌های شامل دو واحد مسکونی با ۲۰.۸ درصد و سه واحد مسکونی با ۲۰.۸ درصد و سه واحد مسکونی با ۱۵.۸ درصد در ردیف‌هی بعدی قرار گرفته‌اند. تعداد کل واحدهای مسکونی ایجاد شده در ساختمان‌های فوق برابر ۵۳۹۶۴۴ دستگاه است.

,

متوسط سطح زیربنای این واحدهای مسکونی ۱۳۵ مترمربع بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۵ درصد افزایش یافته است. از کل تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده استان تهران ۲۳.۱ درصدف استان خراسان ۷.۵ درصد و استان اصفهان ۷ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

,

از تعداد ۲۰۶۸۵ دستگاه ساختمان مسکونی و مسکونی و غیرمسکونی توام تکمیل شده در استان تهران ۳۰ درصد را ساختمان‌های دارای سه واحد مسکونی ۲۶.۶ درصد را ۷ واحد مسکونی و بیشتر و ۲۶.۳ درصد را ۴ واحد مسکونی تشکیل می‌دهند. تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل شده در این استان ۱۲۴ هزار و ۵۵۸ واحد است. میانگین سطح زیربنای این واحدهای مسکونی ۱۳۴ مترمربع بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲.۹درصد کاهش داشته است.

,

در استان خراسان رضوی تعداد ۱۰۶۴۸ دستگاه ساختمان "مسکونی" و "مسکونی و غیرمسکونی توام" در ۹ ماه اول سال ۹۳ تکمیل شده است. از این تعداد بناهای یک واحد مسکونی ۳۲.۱ درصد، دو واحد مسکونی ۱۸.۵ درصد و هفت واحد مسکونی و بیشتر ۱۷.۶ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

,

تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل شده در این استان ۴۰۶۰۷ دستگاه بوده و متوسط سطح زیربنای آنها ۱۳۰ مترمربع است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴.۸ درصد افزایش یافته است.

,

همچنین تعداد ۱۴۱۳۴ دستگاه ساختمانی مسکونی و مسکونی و غیرمسکونی توام در استان اصفهان تکمیل شده که ۴۳.۷ درصد ان را ساختمان‌های دارای دو واحد مسکونی، ۲۳.۸ درصد را یک واحد مسکونی و ۱۶.۲ درصد را سه واحد مسکونی به خود اختصاص داده‌اند.

,

ساختمان‌های فوق شامل ۳۷ هزار و ۸۴۲ واحد مسکونی است. میانگین سطح زیربنای این واحدهای مسکونی ۱۳۷ مترمربع بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه