اخبار داغ

نقض آتش بس‌های یک طرفه توسط سعودی‌ها

نقض آتش بس‌های یک طرفه توسط سعودی‌ها
آل‌سعود به زعم خود و با حملات پیاپی به دنبال دفع نیروهای انصارالله از شهرهای یمن بود. اما غافل از آن که هر چه بر شدت جنایاتش می افزود، مردم یمن اظهار بیزاری می نمودند و از جهاتی بر محبوبیت انصارالله افزوده می شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح توس، حدود چهار ماه از حملات وحشیانه هواپیماهای آمریکایی آل‌سعود به مردم بی‌دفاع یمن گذشته و در این مدت هزینه نظامی که آل‌سعود صرف جنایت و آدم‌کشی کرده، به میلیاردها دلار رسیده است. اما عملاً در صحنه میدانی هیچ دستاوردی نداشته و تاکنون آنچه از این جنایت مانده است و مبنای محاسبه نتایج آن قرار می‌گیرد، این است که بخش اعظم سرزمین یمن در اختیار انصارالله قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, حدود چهار ماه از حملات وحشیانه هواپیماهای آمریکایی آل‌سعود به مردم بی‌دفاع یمن گذشته و در این مدت هزینه نظامی که آل‌سعود صرف جنایت و آدم‌کشی کرده، به میلیاردها دلار رسیده است. اما عملاً در صحنه میدانی هیچ دستاوردی نداشته و تاکنون آنچه از این جنایت مانده است و مبنای محاسبه نتایج آن قرار می‌گیرد، این است که بخش اعظم سرزمین یمن در اختیار انصارالله قرار گرفته است.,

ضعف و عدم ارائه راهبرد توسط رژیم آل‌سعود آن و ناتوانی در عملیات زمینی کاملاً آشکار شده است. آشکار شدن ضعف‌های نظامی یک کشور بزرگ‌ترین خطای راهبردی امنیتی است که رهبران آن مرتکب می‌شوند. سران آل سعود در ابتدای حمله به خاک یمن تحت پوشش برخی از کشورها و با محوریت نظامیان سعودی حملات هوایی را علیه مردم یمن شروع نمودند اما در ادامه با عدم همراهی این کشورها مواجه شدند. سران نادان آل‌سعود مرتکب خطای جبران‌ناپذیری شدند که در بین راه و از روی ناچاری مجبور به توافقاتی می شدند. اما این توافقات بسیار آنی و زودگذر بود. در این بین، انصارالله با نشان‌دادن اندکی از توانایی‌های نظامی‌اش، چشم‌انداز هراس‌آوری را دربرابر نگاه تار سران آل‌سعود قرار داد. تا جایی که برخی از مراکز نظامی مرز عربستان به تسخیر انصارالله در می آمد.

,

آل‌سعود به زعم خود و با حملات پیاپی به دنبال دفع نیروهای انصارالله از شهرهای یمن بود. اما غافل از آن که هر چه بر شدت جنایاتش می افزود، مردم یمن اظهار بیزاری می نمودند و از جهاتی بر محبوبیت انصارالله افزوده می شد. این حماقت و محاسبه نادرست آل‌سعود و گرفتارآمدن در ورطه یمن، آن وضعیت و هدفی را که آنها برای خود در یمن دنبال می‌کردند؛ به دست نیامد.

,

 از جهاتی نیز همکاری خوب عمانی‌ها با انصارالله و نیز حمایت مقامات روسی از انصارالله و با حمایت‌های معنوی- مستشاری ایران از یمن، عربستان را در تنگنای سختی قرار داد که برای خروج از آن باید هزینه گزافی پرداخت کند لذا در مواقعی تن به آتش بس داده تا بتوانند وضعیت خود را سرو سامان دهند.

,

آل سعود بیش از چهار بار به توافق و آتش بس تن دادند اما هر بار یکطرفه آن را نقض نمودند. به نظر می رسد فشاری که از جانب انصارالله و حمایتهای منطقه از آنان صورت گرفته باعث سرخوردگی و خستگی عربستان سعودی شده است.

,

از طرفی هم جنگ با یمن فرسایشی شده و نظامیان آل سعود از ادامه این جنگ خسته شده اند. بحرانهای داخلی و مشکلات سیاسی عربستان هم به نوبه خود بر روی این جنگ سایه انداخته است. لذا آل سعود که بزرگترین بازنده این کارزار است بالاجبار تن به توافقاتی می دهد که پس از تجدید قوا و تغییر سربازان منطقه دوباره آن را نقض می کند. موضوعی که خلاف رویه های حقوقی بین المللی است و نهادهای ذیربط باید فکری جدی برای آن داشته باشند.

,

انتهای پیام/پ

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه