اخبار داغ

قسمت اول/ در میزگردی با حضور اصحاب رسانه در مرآت نیوز مطرح شد:

نبود آموزش های مستمر مهم ترین چالش پیش روی عرصه خبر/ ظرفیت انتقاد پذیری در استان به شدت پایین است

نبود آموزش های مستمر مهم ترین چالش پیش روی عرصه خبر/ ظرفیت انتقاد پذیری در استان به شدت پایین است
پیشکسوتان عرصه خبر نبود آموزش مستمر و فیلتر مناسب برای ورود خبرنگاران را به عرصه خبر از جمله مهم ترین چالش های پیش روی رسانه های استان عنوان کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به مناسبت روز خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت در میزگردی با حضور پیشکسوتان عرصه خبر به بررسی مهم ترین معضلات جامعه خبری استان سمنان پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی مرآت ,

مرتضی مزینانی متولد 1365 دارای 17 سال سابقه خبری:

, مرتضی مزینانی متولد 1365 دارای 17 سال سابقه خبری:,

وی فعالیت خود را از سن 11 سالگی با کار در اخبار  جوانه های رادیو آغاز و در سازمان بسیج دانش آموزی، سازمان دانش اموزی، خبرگزاری پانا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، باشگاه خبرنگاران، واحدمرکزی خبر ادامه فعالیت داده و هم اکنون نیز  به عنوان سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان مشغول به فعالیت است.

,

 

,

سید رضا عظیمی متولد 1339 دارای 32 سال سابقه خبری

, سید رضا عظیمی متولد 1339 دارای 32 سال سابقه خبری,

وی فعالیت خود را پس از طی 3ماه دوره آموزشی در تهران با خبر نویسی شروع  و با ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان سمنان  به پایان رسانده است.

,

 

,

 

,

محمد تقی قدس 55 ساله دارای 35 سال سابقه خبری

, محمد تقی قدس 55 ساله دارای 35 سال سابقه خبری ,

فعالیت خبری خود را از  کار در نشریه عروه الوثقی در سال 1359 آغاز و سپس به عنوان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ادامه فعالیت داده و اکنون نیز به عنوان سرپرست روزنامه  جمهوری اسلامی مشغول فعالیت است.

,

 

,

 

,

سید محمد نجاتی متولد 1352 دارای 28 سال سابقه خبری

, سید محمد نجاتی متولد 1352 دارای 28 سال سابقه خبری,

وی که سن فعالیتش در عرصه خبر سن هفته نامه کویر است بیش از 28 سال د رعرصه خبر فعالیت داشته و کار خود را به صورت تجربی آغاز و مرحوم ناصر مداح اولین مسئول دفتر هفته نامه کویر به عنوان استاد وی بوده است، نجاتی هم اکنون سرپرست روزنامه کار و کارگر و هفته نامه کویر است.

,

 

,

هوشنگ حبیبی بسطامی متولد سال 1351دارای  بیش از 16 سال سابقه خبری

, هوشنگ حبیبی بسطامی متولد سال 1351دارای  بیش از 16 سال سابقه خبری ,

آغاز فعالیت وی در عرصه خبر به صورت تجربی در خارج از استان بوده و سپس تحصیلات خود را در رشته ارتباطات و روزنامه نگاری ادامه داده وتوسط سید خلیل قاسمی با یکی از روزنامه های سراسری آشنا شد.

,

وی مدتی در صدا و سیما و  هم اکنون نیز  در خبرگزاری ایسنا مشغول فعالیت در عرصه خبر است.

,

 

,

 

,

بررسی مهم ترین چالش رسانه ها از دید پیشکسوتان خبر

, بررسی مهم ترین چالش رسانه ها از دید پیشکسوتان خبر ,

مزینانی  با بیان اینکه مهم ترین چالش های رسانه ای استان را می توان به دو بخش تقسیم کرد، گفت: برخی از این چالش ها  به اصحاب رسانه و برخی دیگر مربوط به رسانه های استان است.

,

وی مشکلات حوزه خبرنگاران را به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم کرد و افزود: مشکلات تخصصی بیشترین چالش پیش روی خبرنگاران استان سمنان است.

,

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان نبود آموزش های مستمر و مدون و دقیق، نبود فیلتر  مناسب برای ورود خبرنگاران در حوزه خبر را از جمله علل ضعف در جامعه خبری استان برشمرد و تصریح کرد: یک خبرنگار برای ورود به عرصه خبر باید حداقل 32 ساعت که برابر یک نیم ترم دانشگاهی است آموزش دیده باشد، ولی متاسفانه ماشاهد چنین امری در استان نیستیم.

,

 

,

مزینانی با بیان اینکه روابط خانوادگی در ورود افراد در حوزه خبر دخیل است، تاکید کرد: در حوزه خبر علاوه بر اینکه آموزش های تخصصی ما فوق العاده ضعیف است، برای ورود خبرنگاران به عرصه خبر  روابط خانوادگی بیشتر دخیل است و  یا علاقه ،و اگر  تصور خوبی داشته باشیم  انگیزه و علاقه است که باعث می شود که خبرنگاران  وارد این حوزه بشوند.

,

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار یا  عضو جامعه رسانه ای که آموزش  لازم را ندیده است در طول فعالیت عملا با مشکلات متعدد ی مواجه خواهد شد، افزود: بعد از چند ماه تمام کسانی که وارد این حوزه می شوند به دلیل همین فشارها و به علت حرفه ای  نبودن  عدم آشنایی با کار از این حوزه می روند.

,

مزینانی توجه جدی تر به آموزش را راه حل مشکلات رسانه ای در استان عنوان و تصریح کرد: ما اگر بخواهیم مشکلات استان در حوزه رسانه حل شود باید آموزش را  جدی تر بگیریم ، الان خبرنگار های چند سال سابقه ما هم،  نمی دانند از یک جلسه چه چیزهایی را باید بنویسند و چه اهدافی را باید دنبال کنند.

,

سرپرست خبرگزاری فارس در استان با بیان اینکه سقف  در آمد خبرنگاران در استان از 400هزار تومان تجاوز نمی کند، گفت: این مشکل نیز به  نبودن آموزش های تخصص و وارد نبودن خبرنگار به کا رحرفه ای خودشان برمی گردد.

,

مزینانی آموزش تخصصی و مستمر را  لازمه کار خبرنگاری دانست و افزود: نبود نیروی متخصص کافی در استان سبب پایین آمدن کیفیت کار خبری هم شده است.

,

وی با اشاره به اینکه در بیشتر خبرگزاری های استان  یک نفر مسئول ویراستاری اخبار کل استان است، خاطر نشان کرد:وقتی یک خبرنگاری د رخبرگزاری باید کل خبرهای استان را ویراستاری و پوشش بدهد علی القاعده کیفیت کار پایین می آید، نمی شود ادعا کرد یک نفر هم در تیتر ، لید و متن خبر کارش خوب است.

,

 

,

 ظرفیت انتقاد پذیری در استان به شدت پایین است

,  ظرفیت انتقاد پذیری در استان به شدت پایین است,

عظیمی مهم ترین مشکل رسانه های استان سمنان را نداشتن نیروی متخصص در استان عنوان کرد و گفت: این مشکل به نبود آموزش در استان بر میگردد.

,

وی نبود فیلتر مناسب برای ورود خبرنگاران به عرصه خبر را از دیگر مشکلات جامعه خبری در استان دانست و افزود: متاسفانه رسانه های استان فیلتر درستی برای جذب نیرو ندارد،گاها مشاهده می شود برخی افرادی وارد عرصه خبر شده اند که حتی قادر به طرح سوالی در جلسه نبوده و اطلاعاتی در حوزه خبری که برای پوشش آن  می روند ندارند.

,

مدیر سابق خبرگزاری ایرنا در استان با اظهار تاسف از طرح برخی سوالات نسنجیده توسط برخی خبرنگاران در نشست های خبری، تصریح کرد:علت همه این مسائل نبود آموزش در استان است،  وقتی آموزش وجود ندارد خبرنگاران حرفه ای در استان نداریم، خبرنگارانی نداریم که در حوزه تخصی بتوانند کار کنند  و با پیش مطالعه ای بتوانند  مسئول مربوطه را به چالش بکشند.

,

عظیمی با انتقاد از پایین بودن ظرفیت انتقاد پذیری در استان، بیان کرد: بیشتر مسئولین از مصاحبه ها برای بیان تبیلغات و دیدگاه های خود استفاده می کنند و یا فکر می کنند رسانه ها بخشی از روابط عمومی آنها هستند اگر شما یک خبر منفی بزنید با شما برخورد می کنند.

,

 

,

وی نبود آموزش کافی را از جمله علل این مشکلات برشمرد و افزود: استان با بسیاری از مشکلات مواجه است ولی آیا خبرهایی که زده می شود هیچ کدام مرتبط با مشکلات مردم است، همه این ها بر می گردد به مسائل آموزشی، نداشتن جرات و شهامت در کار رسانه ای.

,

سرپرست سابق خبرگزاری ایرنا گفت: فعالیت خبرنگاران در یک حوزه تخصص راهکاری برای حل این مشکلات ت است اما در استان سمنان نیروی خبرنگار کم است  و  خبرنگاران  هم خبرنگار نیستند، صرفا برای یک مدت اشتغال وارد این عرصه می شوند که همه این عوامل سبب شده مجموع رسانه ها فاقد ان کاربرد و تاثیری باشند  که باید در جامعه داشته باشند 

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه