اخبار داغ

نقدی بر اظهارات اخیر وزیر اقتصاد ؛

شب پرداخت یارانه ؛ شب عزای دولت یا شب شادی ملت !

شب پرداخت یارانه ؛ شب عزای دولت یا شب شادی ملت !
بیش از 5 سال مردم ایران منتظر شب هایی هستند خبر واریز شدن یارانه ها را بشنوند و در واقع چشم بسیاری از مردم به همین مبلغ پول است تا دردی از دردهای خود را رفع کنند و این شب همان شب شادی و جشن ملت است که در حسابشان پولی ریخته می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما ؛ کشور ما به دلیل اینکه ساختار رشد آن نامتوازن طی شده و این میراث شوم از زمان دولت پهلوی به ارث رسیده ، مردمانی دارد که از لحاظ اقتصادی در طبقه متوسط به پایین ارزیابی می شوند و به همین دلیل از سالهای ابتدایی انقلاب بحث کوپن و اقلام یارانه ای مطرح بود و در روستاها مواد لازم مصرفی مردم توزیع می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما ,

اما این همه چیز نبود و اقتصاد وابسته به نفت باعث شد تا بسیاری از افرادی که مصرف گرایی بالاتری داشتند و به هیچ وجه قائل به قناعت و صرفه جویی نبودند سهم بیشتری از یارانه های داده شده به بخش های مختلف دریافت می کردند و در عوض مردم روستاها و عشایر کمترین برخورداری را از آن داشتند .

,

مثلا خانواده ای بود که به خاطر داشتن پول و امکانات چندین ماشین در حیاتشان پارک بود و فرزندان آنها از بنزین 80 تومانی و در ادامه 400 تومانی استفاده می کردند در حالی که مردم عادی از این موضوع انتفاعی نداشتند.

,

اما دولت نهم و دهم برای از بین بردن این بی عدالتی قیمت ها را آزاد کرد و بجای آن به هر ایرانی ماهیانه مبلغ 45500 تومان یارانه داد که این امر با استقبال گسترده ملت مخصوصا قشر متوسط به پایین و روستاها که تا بحال در معادلات اقتصادی دولت نقشی نداشتند ، روبرو شد.

,

در واقع هدفمندی یارانه ها اعتماد مردم به نظام را بیشتر کرد چون موضوعاتی مانند "چرا دولت به فکر مردم نیست ، پس پول نفت کجا می رود و ... "در بین مردم گاها باعث شبهه و بدبینی نسبت به نظام شده بود اما هدفمندی یارانه ها و دادن سهم مردم از نفت باعث شد تا این اعتماد تقویت گردد.

,

در واقع اعطا یارانه به مردم طرح بی نظیری بود که با افزایش شیب ملایم قیمت ها می توانست به یک طرح فوق العاده اقتصادی و رفع محرومیت زدایی بدل شود اما گویا برخی کارشناسان اقتصادی دولت فعلی به دلیل اینکه این طرح در زمان احمدی نژاد اجرا شده آن را قبول ندارند .

,

حتی سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در آخرین روزهای عمر دولت خود گفته بود که بزرگترین آرزویش هدفمندی یارانه ها بود حال چرا دوستان وی در تیم دولت تدبیر و امید این موضوع را انکار می کنند ، جای سوال دارد .

,

به هر حال یارانه ها هدفمند شد و الان بیش از 5 سال مردم ایران منتظر شب هایی هستند خبر واریز شدن یارانه ها را بشنوند و در واقع چشم بسیاری از مردم به همین مبلغ پول است تا دردی از دردهای خود را رفع کنند و این شب همان شب شادی و جشن ملت است که در حسابشان پولی ریخته می شود.

,

اما طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت اخیرا اعلام کرده شب واریز یارانه شب عزای دولت است در حالی که مردم بعد از واریز شدن یارانه اظهار خوشحالی و شادمانی می کنند و این تناقض ها نشان می دهد که این دولت با دغدغه های مردم فاصله بسیاری دارد .

,

یارانه حذف شدنی نیست چون امروز واقعیتی انکارناپذیر در زندگی مردمان این کشور است و نقش و کارکرد آن پذیرفته شده و بهتر است دولت بجای حذف آن آن را ساماندهی کرده و افراد ثروتمند را از دایره آن بیرون کند .

,

انتهای پیام /ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه