اخبار داغ

به مناسبت ولادت آقای رئوف؛

اگر مدعی فرهنگ رضوی هستیم باید رأفت داشته باشیم/ محشری که امام رضا(ع) روز عید فطر به پا کرد

اگر مدعی فرهنگ رضوی هستیم باید رأفت داشته باشیم/ محشری که امام رضا(ع) روز عید فطر به پا کرد
حجت الاسلام برگی گفت: اگر می خواهیم جامعه ما دارای فرهنگ رضوی باشد، باید به سبک و سیاق امام رضا(ع) عمل کنیم که مهمترین ویژگی ایشان رئوف بودنشان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، باز هم می خوانم الف و می نویسم اشتیاق... می خوانم ب و می نویسم باران... می خوانم پ و می نویسم پنجره فولاد... به دال که می رسم، سکوت می کنم، لحظه ها فریاد دور دور را در طبل غربت می زنند و باز هم ناتمام این نامه سرگشاده دلتنگی... ناگهان پلک می زنم، قطره ای مقابل مداد روی کاغذ نوشته ام، سطر نامِ راضی تو را آب و جارو می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

نزول جاودانه مهربانی‏ ات، بر شور ه‏زار غربت و تنهایی زمین، خجسته باد...

,

حجت الاسلام برگی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج، به مناسبت زادروز پرشکوه شمس الشموس امام رضا(ع)، از فرهنگ رضوی و مرام و منش امام رضایی می گوید:

,

امام رضا طوری رفتار می نمود که حتی دشمن نیز از ایشان راضی بود

,

روایت شده است که امام جواد(ع) فرمودند شرایط و موقعیت دوران زندگی پدر من چنین ایجاب می کرد که ایشان طوری زندگی کنند که نه تنها دوست بلکه گاه دشمن نیز از ایشان راضی باشد؛ یعنی چنان رفتار و گفتاری داشتند که رضایت همگان را جلب می کردند. چرا که پس از امام صادق(ع) فرقه های مختلف مذهبی به وجود آمده بودند که هر یک سعی در جذب تعداد پیروان بیشتری داشتند و امام رضا(ع) نیز می کوشید با رفتار و گفتار خود مردم را به مذهب شیعه که همان اسلام ناب است جذب کند؛ لذا در مباحث و مناظرات خویش طوری رفتار می کردند که طرف های مقابل جذب علم و منطق و برخورد صحیح ایشان می شدند.

,

مرام امام رضا(ع) از رحمت هم فراتر است

,

امام رضا(ع) امام رئوف است؛ یعنی نه تنها رحمت دارد و به دیگران خوبی می کند، رأفت نیز دارد و از بدی هایشان نیز چشم پوشی می کند.

,

آمده است پس از اینکه امام(ع)  از مدینه به ایران آمدند، مردم همه به ملاقات ایشان می رفتند و عرض ارادت می کردند اما فردی سرشناس از نواده های امام حسن(ع) (که به نوعی فامیل امام رضا(ع) محسوب می شد) از ترس مامون به ملاقات و استقبال امام(ع) نیامد؛ به امام(ع) خبر آوردند که فلانی از ترس مامون به دیدار شما نیامده و بیمار شده است. وقتی امام(ع) این خبر را شنیدند خود با تعدادی دیگر به عیادت آن مرد رفتند. روای می گوید من که با آن مرد رفاقتی داشتم پس از خروج امام(ع) از منزل او، قدری بیشتر آنجا ماندم که امام رضا(ع) از من پرسید چرا دیر کردی؟ در پاسخ گفتم: من رفاقتی با او داشتم که خواستم قدری احوال پرسی کرده و کنارش باشم اما پس از رفتن شما دیدم که او و همسر و فرزندانش صورت بر جای قدم های شما نهاده و گریه می کنند.

,

گناه کاران و ناپاکان هم به حریم رضا(ع) راه دارند...

,

آن زمان که حرم علی بن موسی الرضا(ع) یک صحن و یک در ورودی بیشتر نداشت، شیخ بهایی از نجاری خواست که برای حرم امام(ع) دری بسازد؛ شیخ چند کاغذ به نجار داد و گفت من سفر کوتاهی می روم که اگر تا برگشتن من کار درب را به انجام رساندی، پیشتر سوراخ هایی در آن تعبیه و این کاغذ ها را در آن سوراخ ها قرار بده، سپس نصب کند.

,

نجار کار درب حرم را به پایان رسانید اما در خواب امام رضا(ع) را دید که می فرماید آن کاغذ ها را در سوراخ های در قرار مده. نجار وقت بیداری به خوابی که دیده بود بی اعتنایی کرد و با خود گفت: امام رضا(ع) خود می داند با شیخ بهایی به هرحال شیخ به من دستور داده و من باید این کار را انجام بدهم. نجار دومین بار نیز همان خواب را دید و بازهم می خواست بی اعتنایی کند اما سومین بار که امام(ع) به خوابش آمد، پرسید: آیا حرم مال ماست یا مال شیخ؟ نجار گفت: البته حرم متعلق به شماست! سپس امام(ع) فرمود: اگر حرم مال ماست، من می گویم آن کاغذ ها را در سوراخ های در قرار مده.

,

وقتی شیخ بهایی آمد، دید که نجار درب حرم را نصب کرده است؛ از او پرسید آیا کاری را که خواسته بودم، انجام دادی؟ نجار پاسخ داد: من این کار را انجام ندادم. شیخ عصبانی شد و علت را پرسید و نجار هم ماجرای خوابی را که دیده بود تعریف کرد؛ شیخ منقلب شد و گفت: در آن کاغذ ها وردهایی نوشته بودم که اگر آنها را در سوراخ های در قرار می دادی هیچ گنه کار و ناپاکی نمی توانست وارد این حرم شود!

,

مهمترین مولفه فرهنگ رضوی رأفت داشتن است

,

اگر می خواهیم جامعه ما دارای فرهنگ رضوی باشد، باید به سبک و سیاق امام رضا(ع) عمل کنیم که مهمترین ویژگی ایشان نیز رأفتشان بود. اگر امروز در بین خانواده ها و در اجتماع ما رأفت وجود داشته باشد خیلی از مشکلات حل می شود چرا که خیلی از نابسامانی ها در نتیجه همین بی رأفتی ها اتفاق می آید.

,

سفر امام رضا(ع) از مدینه به مشهد، عین سفر امام حسین از مدینه به کربلا بود ...

,

یکی از ویژگی های بارز امام رضا(ع) تیز هوشی و دشمن شناسی ایشان بود؛ به طوری که از ابتدا نیز یقین داشتند که مأمون هرگز خلافت و ریاست را به ایشان نخواهد داد اما کاملا آگاه بودند که اگر به اجبار مامون پاسخ مثبت ندهد و به توس نرود قطعا شیعه را از بین خواهند برد. لذا ایشان برای بقای شیعه که همان بقای اسلام است پذیرفتند که بر خلاف میل باطنی به ایران سفر و ولایت عهدی را قبول کنند که امام حسین(ع) سفر خود را در راه بقای اسلام آغاز کردند و این هدف و آن هادف هر دو یکی است. اما امام رضا(ع) ولایت عهدی را به چند شرط انجام پذیرفتند؛ از جمله اینکه ایشان هیچ عزل و نصبی را انجام ندهند و زیر هیچ نامه ای را امضا نکنند.

,

اما ایشان هرگز ساکت ننشستند و همیشه به صورت غیر مستقیم مبارزه می کردند؛ مثلا در مناظرات و مباحثی که مامون جهت تحقیر ایشان، با بزرگان و دانشمندان مذاهب مختلف انجام می داد در نهایت علم و منطق عجز طرف های مقابل را آشکار می ساختند و حقانیت شیعه را اثبات می کردند که خیلی از آنها نیز به اسلام ناب و شیعه ایمان می آورند. درواقع امام(ع) هرگز به مناصب حکومتی مشغول نشدند بلکه سلاح علم را انتخاب کردند و حقانیت شیعه را در عالی ترین وجه نشان دادند.

,

محشری که امام رضا(ع) روز عید فطر به پا کرد

,

نمونه ی دیگر از مبارزات امام(ع) ماجرای نماز عید فطری است که مامون می خواست امام رضا(ع) آن را اقامه نماید؛ وقتی مامون این خواسته را مطرح کرد، امام(ع) نپذیرفتند اما وقتی با اصرار زیاد او روبرو شدند، گفتند من نماز را اقامه می کنم اما به روش جدم رسول الله! مامون ناچار پذیرفت و صبح روز عید فطر امام با لباس و عمامه ای سفید از خانه خارج شده و با پای پیاده به سمت محل اقامه نماز راه افتادند؛ وقتی مردم امام(رع) را در این حالت مشاهده کردند همه کفش های خود را از پاها درآورده به سمتی پرت کردند و با گریه دنبال ایشان راه افتادند و هنگامی که ماموران مامون این صحنه را دیدند از روی خجالت ان ها هم همین کار را انجام دادند؛ خبر این محضر به مامون رسید و گفتند اگر علی بن موسی الرضا(ع) به همین صورت به محل اقامه نماز برسند و نماز را اقامه کنند، قطعا پس از اتمام نماز مردم به سوی تو آمده و کاخ تو را بر سرت خراب خواهند کرد!

,

مامون با هراس زیاد نزد امام رضا(ع) آمد و گفت لازم نیست شما نماز را اقامه کنید! امام(ع) نیز پاسخ داد من می دانستم که تو به من اجازه نمی دهی نماز را اقامه کنم.چون با این کار هم مردم به روش پیامبر اسلام(ص) آگاه می شدند و هم می فهمیدند که امام(ع) ولایت عهدی را به اجبار مامون پذیرفته است نه به اختیار.

,

اگر کسی به امامت امام رضا(ع) معتقد باشد به دوازده امام معتقد است!

,

پس از شهادت امام صادق(ع) و زندانی شدن امام کاظم(ع) مردم مرجع و امامی نداشتند که در امر اسلام به ایشان رجوع کنند، لذا گروهی تصمیم گرفتند امام رضا(ع) را که آن زمان فرزندی نداشت، به عنوان وکیل انتخاب کنند. اما برای انجام این کار مجبور بودند پولی را هزینه کنند که نتوانستند از پول خود بگذرند و به جای وکالت دادن به امام رضا(ع) امامت ایشان را انکار کردند. به این بهانه که امام باید فرزند پسری داشته باشد تا بعد از او مقام امامت را برعهده بگیرد امام امام رضا هیچ پسری نداشت. تا اینکه امام جواد(ع) متولد شدند و مکر جاهلان و ناآگاهان خنثی شد و امام رضا(ع) نیز به همین دلیل امام جواد(ع) را مولاد پر خیر و برکت نامیدند.

,

ولایت اهل بیت پیامبر(ص) شرط برقراری توحید است

,

در همین راستا ایشان در مسیر توس، حدیث سلسله الذهب را بیان نمودند و گفتند: کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها. (کلام «لا إلهَ إلّا اللّهُ یعنی هیچ معبودی بجز الله نیست» دژ و حصار من (خدا) است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت، و این شروطی دارد و من (علی بن موسی الرّضا) یکی از آن شرط‌ها هستم).

,

این حدیث گهربار می رساند که ولایت اهل بیت پیامبر(ص) شرط برقراری توحید است.

,

امروز برای همدیگر دعا کنیم

,

حجت الاسلام برگی در پایان صحبت های خود از مردم خواست در این روز پر خیر و برکت همدیگر را دعا کنند که دعا برای یکدیگر نزد خداوند سریع تر اجابت می شود که امید است به برکت وجود مقدس امام رضا(ع) و دعا برای یکدیگر تمام مشکلات جامعه مرتفع گردد...

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه