اخبار داغ

نماینده مردم تهران در مجلس:

نرخ های دو درصد و سه درصد رونق اقتصاد حساب نمی شود/ اینکه بگوییم از رکود گذشته ایم قابل دفاع نیست

نرخ های دو درصد و سه درصد رونق اقتصاد حساب نمی شود/ اینکه بگوییم از رکود گذشته ایم قابل دفاع نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ارقام نسبت به گذشته نشان می دهد که اقتصاد بهتر شده ولی احساس مردم این را تایید نمی کند؛ برداشت عمومی این است که بیکاری تشدید شده. وقتی آموزش و پرورش ۳۷۰۰ نفر می خواهد و چند صد هزار نفر شرکت می کنند این نشان می دهد که وضع خوبی نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ندای اصفهان، در هفته ی دولت بر آن شدیم تا عملکرد دو ساله دولت یازدهم را در زمینه ی اقتصادی بررسی کنیم. قصد گفتگو با فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را داشتیم که به دلایلی این گفتگو انجام نشد و چند دقیقه کوتاه به گفتگو با احمد توکلی پرداختیم؛ هرچند توکلی می گوید عادت ندارد با پایگاه های خبری تحلیلی مصاحبه کند اما ایشان با لطفی که نسبت به اصفهانی ها داشتند به سوالات ندای اصفهان پاسخ دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

***

,

ندای اصفهان- افرادی مطرح می کنند که دولت در مهار تورم نقشی نداشته است و استدلالشان این است که تورم بالا در دولت قبل به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قانون هدفمندی یارانه ها بوده که آثار تورمی خود را گذاشته و کم شدن تورم خودبه خودی بوده است. نظر حضرتعالی در این مورد چیست؟

, ندای اصفهان- افرادی مطرح می کنند که دولت در مهار تورم نقشی نداشته است و استدلالشان این است که تورم بالا در دولت قبل به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قانون هدفمندی یارانه ها بوده که آثار تورمی خود را گذاشته و کم شدن تورم خودبه خودی بوده است. نظر حضرتعالی در این مورد چیست؟,

توکلی- دولت اهتمام داشته که از طرفِ تقاضا تورم را تحریک نکند، بلکه آن را کنترل کند و اصرار داشته که نقدینگی را بالا نبرد. مطلب دیگر این است که هرچه تورم بالا می رود، مشتری کمتر می شود و توانایی مردم پایین می آید و دیگر کار به جایی می رسد که چون عده ی زیادی از بازار بیرون می روند، تورم برمی گردد و مداومتِ قیمت بالا باعث شده که مردم کمتر خرید کنند که باعث می شود قیمت تورم پایین بیاید و همچنین تورم جهانی پایین تر از تورم کشور ما است و به رغم اینکه ما تحریم هستیم تاثیر کاهنده داشته است.

,

 

,

ندای اصفهان- چند ماه قبل رئیس جمهور ادعایی مطرح کردند که ما از رکود عبور کردیم، به نظر شما این اتفاق افتاده است؟

, ندای اصفهان- چند ماه قبل رئیس جمهور ادعایی مطرح کردند که ما از رکود عبور کردیم، به نظر شما این اتفاق افتاده است؟,

توکلی- ارقام این را نشان می دهد که ما از نرخ رشد منفی به مثبت رسیده ایم، این به معنای ختم دوران رکود نیست بلکه در اقتصادهایی مثل ما، نرخ های دو درصد و سه درصد رونق حساب نمی شود. البته ارقام نسبت به گذشته نشان می دهد که بهتر شده ولی احساس مردم این را تایید نمی کند؛ یعنی برداشت عمومی این است که چون بیکاری تشدید شده و ما هم که نماینده ی مردم هستیم رجوع به ما نسبت به گذشته بیشتر شده و این نشان می دهد که کار کم است. وقتی آموزش و پرورش ۳۷۰۰ نفر می خواهد و چند صد هزار نفر شرکت می کنند این نشان می دهد که وضع خوبی نداریم. هرچند با نگاه منصفانه نسبت به دو سال پیش وضعمان کمتر بد است. این جای تشکر دارد ولی اینکه بگوییم از رکود گذشته ایم قابل دفاع نیست.

,

 

,

ندای اصفهان- دولت در زبان مدام حرف از اقتصاد مقاومتی می زند؛ با دیدی که حضرتعالی از دولت یازدهم دارید، آیا آقای روحانی و همکارانشان در عمل هم به دنبال پیاده سازی اقتصاد مقاومتی هستند یا فقط در شعار آن را تکرار می کنند؟

, ندای اصفهان- دولت در زبان مدام حرف از اقتصاد مقاومتی می زند؛ با دیدی که حضرتعالی از دولت یازدهم دارید، آیا آقای روحانی و همکارانشان در عمل هم به دنبال پیاده سازی اقتصاد مقاومتی هستند یا فقط در شعار آن را تکرار می کنند؟,

توکلی- دلشان می خواهد ولی در عمل قابل بحث است. دولت در این زمینه یک دست نیست و بنده می دانم که می خواهند استقلال کشور بیشتر بشود ولی سیاست هایشان همه در این جهت نیست.

,

 

,

ندای اصفهان- وزیر محترم اقتصاد صحبتی کرده بودند که به اعتقاد بعضی افراد توهین به ملت بود. ایشان گفته بودند که شب پرداخت یارانه ها، شب عزای دولت است. نظر جنابعالی چیست؟

, ندای اصفهان- وزیر محترم اقتصاد صحبتی کرده بودند که به اعتقاد بعضی افراد توهین به ملت بود. ایشان گفته بودند که شب پرداخت یارانه ها، شب عزای دولت است. نظر جنابعالی چیست؟,

توکلی- چرا توهین باشد!؟ نه خیر توهین نیست؛ چون منبع برای پرداخت یارانه ها ندارند. من در مجلس هم همان روز ذکر کردم که این مبلغی که می خواهید بدهید با این افزایشِ مبلغِ بنزین قابل جبران نیست. وقتی پدر خانواده ای زمان هزینه کردن برای خانواده ی خود پول کافی ندارد عزا نمی گیرد؟ این توهین نیست، دارد مشکل خودش را بیان می کند. دولت اشتباه کرد که کار آقای احمدی نژاد در هدفمندی را ادامه داد و کار هر روز سخت تر می شود. ادامه راه غلط، هر روز غلط بودنش بیشتر ثابت می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه