اخبار داغ

گفت و گو "لقمان رحیمی" با عکاس بوکانی

یک عکس خوب می تواند وجدان آدمها را بیدار کند

یک عکس خوب می تواند وجدان آدمها را بیدار کند
به عکاسی عشق می ورزم، همچون عضوی فعال در جامعه می خواهم به بهترین نحو ایفای نقش کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از مُکریان لقمان رحیمی" عکاس بوکانی در سال 92 مدال طلای جشنواره جهانی اسلونی را برای عکسی از میش مرغ پرنده ای در معرض انقراض کسب کرد.
وی که‌ مقام دوم جشنواره جهانی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ و روبان افتخار فتو ژورنالیست آمریکا را در کارنامه‌ی خود دارد آثارش در نمایشگاه های بین المللی کلونیای آمریکا، جشنواره بین المللی اتریش، جشنواره بین المللی سهاوتهوتن انگلیس  و چندین نمایشگاه سراسری در ایران به‌ نمایش درآمده‌ است. در یک گفت و گوی خودمانی با مُکریان از دنیای کاسی و عکسهایش می گوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,

لقمان رحیمی کیست؟

, لقمان رحیمی کیست؟,

عضویی کوچک از یک جامعه بسیار بزرگ.

,

بگذارید اینگونه آغاز کنم، افراد هر جامعه تارها یا پودهای جامعه اند، آن ها هستند که جامعه را تشکیل می دهند، آدم ها هر کدام با نقش آفرینی های متفاوتی که بر عهده می گیرندجامعه را تشکیل ی دهند. هر یک از ما در جایی از این جامعه قرار گرفته ایم و هر کدام با یک هدف و برنامه سکان زندگی خویش را در دست می گیرند و کشتی مسئولیت های اجتماعی خود را به پیش می رانند. اگر روی هر کدام از انسان ها زوم کنیم وریز بینانه به آن ها بنگریم، می بینیم که هر کسی در هر موقعیتی که دارد تلاش می کند دنیای خودش را بسازد. دقیقاً همان کاری که من و شما انجام می دهیم شما با من مصاحبه می کنیدو همچون یک روزنامه نگار حرفه ای دغدغه های خود را دارید و من هم همچون یک عکاس دغدغه های خود را دارم و هر دو داریم یک پروسه را به پیش می بریم همه ما داریم یک فکر یا اندیشه و یا رسالتی به نام انجام وظیفه را به پیش می بریم.

,

من هم در اندک فرصتی که دارم، سعی می کنم برای جامعه مفید باشم و برای این امر تمام تلاشم را می کنم.

,

, ,

چرا عکاسی و از چه زمانی شروع کرده اید؟

, چرا عکاسی و از چه زمانی شروع کرده اید؟,

بی گمان، ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه در شکل گیری ما و اهداف ما تأثیر گذار هستند. محیط زندگی افراد جامعه، احساس و علاقه افراد در انتخاب شغل یا هنر و غیره تأثیر گذار است و شاید هم الهامی برای هر شخص وجود داشته باشد. القایی ماورایی که همچون برنامه ای  مارا به سوی هدفمان پیش می برد، گاهی هدفها ما را به بلوغ فکری می رسانند، ناخودآگاه خود را در نفطه ای می بیند که هدفی بزرگ ما را به زندگی امیدوار می کند، و ما را تلاش و تکاپو وا می دارد. من اعتقاد دارم تک تک افراد جامعه در پیشبرد اهداف اشخاص نقش ایفا می کنند. یک اتفاق در دوران راهنمایی باعث شد من دوربین عکاسی به دست بگیرم، جذابیت عکاسی و قدرت تاثیرگذاری عکس همیشه در من بیشتر از قدرت کلمات و جملات بوده است. این حس خالق این نوع نگاه در من بود، از آن زمان من یا با دوربین عکاسی عکس گرفته ام یا با چشمانم این کار را روزانه تکرار می کنم.

,

عکاسی برای شما شغل شده؟

, عکاسی برای شما شغل شده؟,

راستش را بخواهید من فکر می کنم جزو افراد خوش شانس هستم، هنر عکاسی را دوست دارم و به آن عشق می ورزم. به نظرم خیلی خوشبخت هستم که هنر مورده علاقه ام می تواند به عنوان شغل و منبع ارتزاق و امرار معاش نیز کاربرد داشته باشد "هم فال هم تماشا". در عصر یا جامعه ای که من زندگی می کنم هنرمند به تنهایی برای پیشبرد اهداف هنری خود با سختی های فراوانی دست و پنجه نرم می کند، جامعه هم هنر را جزء نیازهای ثانویه زندگی می داند به همین خاطر هر هنرمند برای پیش برد اهدافش و حفظ استقلال فکری خود نیازمند پشتوانه ی مالی است، بنده اگر توانسته ام مقداری به اهدافم نزدیک شوم بخاطر استقلال و بنیه مالی است که از آتیلیه عکاسی ام دارم. هنر عکاسی جزو هنرهای پر هزینه است و هر شاخه ای از عکاسی را اگر انتخاب کنید، نیازمند وسایل و امکانات خاص خواهید بود، برای عکاسان حرفه ای نیاز مبرم به ابزارآلات تخصصی وجود دارد، با پیشرفت امکانات و ورود  تجهیزات جدید به بازار می طلبد که خود را بروز کنند.

,

, ,

عکاسی را چگونه تعریف می کنید؟

, عکاسی را چگونه تعریف می کنید؟,

عکس و عکاسی از نگاه بنده یعنی نهایت درک از یک تصویر، اوج یک زیبایی، انتهایی یک اتفاق- نقطه ای از تصویر است که چشم ها را خیره می کند و یا نوازش می دهد، گاهی چشم ها با جسم همراهی نمی کند و گردن را هم به دنبال خود می آورد و در مقابل یک تصویر میخ کوب می شود این یک عکس است عکاسان حرفه ای نفش مهمی در نشان دادن زیبایی های این کره خاکی ایفا می کنند. گاه عکس ها توانسته اند دنیا را برای چند لحظه نگه دارند، تمام نگاه ها را به خود جلب کنند. عکس های زیادی توانسته اند وجدان آدم ها را بیدار کند و مسیر نگرش آدم ها را عوض کند.

,

موضوع غالب عکس ها بیان چیست؟

, موضوع غالب عکس ها بیان چیست؟,

من ابتدا حدود 15 سال پیش با مردم شانسی شروع کردم. تنوع فرهنگ و آداب و رسوم کُردها من را بر آن داشت از خانه خود شروع کنم و کُردستان برایم سرزمینی آشنا بود و به راحتی توانستم با مردم سرزمینم         ارتباط برقرار کنم این مجموعه هنوز هم ادامه دارد و از فرهنگ ها آداب و رسوم بافت های معماری و آثار باستانی، حیات وحش و طبیعت و از هر آنچه که گویای فرهنگ و تمدن مردم سرزمینم باشد عکس می گیرم. دنیای عکاس حرفه ای همچون درختی است که شاخه های متعددی دارد. هر چند سرزمینم آنقدر بکر هست که برای عکاس حرفه ای اگر بخواهد پروسه ای را ادامه دهد می تواند به موفقیت برسد. ولی من به شخصه این دو مجموعه را به صورت جدی پیگیری می کنم هر چند در حال حاضر بیشتر روی پرتره نگاری متمرکز هستم و مجموعه 100 پرتره که از شخصیت های بنام علمی، فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی کُرد، تشکیل شده که در حال حاضر بیشتر از 90% آن را انجام داده ام که امیدوارم در سال 94 امکان چاپ و انتشار این مجموعه محقق شود. لازم به توضیح است این مجموعه برای اولین بار است که در میان عکاسان کُرد در قالب کتابی نفیس منتشر خواهد شد.

,

می خواهید با عکس هایتان چه بگویید؟

, می خواهید با عکس هایتان چه بگویید؟,

دوربین عکاسی برای من یک دوست، یک عشق و علاقه است و گاهی برای من نقش یک وسیله تزیینی را دارد. گاهی که سخن باز می ماند عکس هایم صدایش رساتر است. البته من بیشتربه عنوان یک رسالت و تعهد اخلاقی به آن نگاه می کنم و امیدوارم بتوانم آثار ماندگاری ثبت کنم و برای آینده گان به یادگار بگذارم.

,

برای تهیه یک عکس خوب چه عواملی را باید مد نظر داشت؟

, برای تهیه یک عکس خوب چه عواملی را باید مد نظر داشت؟,

سبک های عکاسی و نوع نگاه خلاقانه عکاسی با توجه به نوع عکاسی فرق می کنند، شاید یک عکاس خبری نمی تواند دخل و تصرفی در سوژه ی عکاسی اش داشته باشد. ولی برای یک عکاس مدل یا صنعتی یا پرتره این امکان فراهم می شود که تصویر سوژه هایش را از زاویه ای ثبت کند که می خواهد. در مجموعه مردم شناسی بیشتر حضور در میان مردم و زندگی کردن با سوژه هایم و مردم توانسته به من کمک کند تا عکس های خوب و مطلوب بگیریم البته در طی سالیان سال و کار مطالعاتی به نگاهی دست یافته ام که سعی می کنم این نگاه انحصاری خودم را حفظ کنم و به قول معروف همچون اثر انگشت کارهایی انجام دهم که مختص سبک کاری و نوع نگاه خودم باشد. ولی سفر کردن و رفتن به جای جای این سرزمین و ثبت زیبایی های بیشمار، دیدن و به تصویر کشیدن گوشه ای از تنوعات فرهنگی چون رنگین کمانی هستند که هر کدوم زیبایی های بی نظیر و جذابیت خاص خودشان را دارند. عکس خوب شاخصه های زیادی دارد گاهی نور عالی، کادربندی، نقاط طلایی، پرسپکتیو عالی، وجود نگاهی متفاوت و خلاقانه و خیلی از نکاتی دیگر می توانند در ثبت یک عکس خوب دخیل باشند.

,

اینروزها عکاسی با موبایل پررنگ‌تر از پیش شده است، با این تغییر نگرش در ابزار عکاسی موافقید؟

, اینروزها عکاسی با موبایل پررنگ‌تر از پیش شده است، با این تغییر نگرش در ابزار عکاسی موافقید؟,

موافقت یا مخالفت من هیچ تأثیری روی این مسئله ندارد وجود تکنولوژی و حرکت سریع آن خود به یک چالش تبدیل شده است. قبل از آن که تأثیرات آن فکر کنیم و چاره ای باندیشم عملاً هم امکان این را نداریم در مقابل سرعت سرسام آور تکنولوژی سدی ایجاد کنیم، باید به افراد جامعه فرهنگ استفاده از ابزار و وسایل نو را آموزش داده شود. کارکردهای اصلی این ابزار را درک کنیم وبعد به دنبال بهره گیری از کارکردهای ثانویه ی آن باشیم. البته عکاسی با موبایل با توجه به محدودیت دوربین نه چندان مطلوب آن بیشتر به عکاسی روزمره و عکس های یادگاری خلاصه شده است. ولی عکس هایی که با کیفیت عالی می بینیم با دوربین های حرفه ای عکاسی شده و توسط دنیای مجازی دست به دست می شود اینجاست باید عکاسان حرفه ای وارد معرکه شوند و مسیر را به نفع جامعه خودمان عوض کنند.

,

, ,

شبکه های اجتماعی ابزار خوبی برای نشر آثار و علی الخصوص عکس های یک عکاس حرفه ای هستند،  میانه یتان با این شبکه ها چگونه است؟

, شبکه های اجتماعی ابزار خوبی برای نشر آثار و علی الخصوص عکس های یک عکاس حرفه ای هستند،  میانه یتان با این شبکه ها چگونه است؟,

من با این پدیده آشنا هستم و هر از چندگاهی آثارم را از طریقه شیکه های اجتماعی به نمایش می گذارم به نظر بنده فرصت مناسبی است. بر پایی یک نمایشگاه از طریق گالری برای بنده کار راحتی نیست چاپ کارها م قاب کردن و درخواست مجوز چاپ، فراخوان و دعوت از تماشاچی کار را کمی مشکل کرده ولی دنیایی مجازی کافیست اراده کنید کارهایتان در سراسر جهان دیده خواهد شد و این کارکرد شبکه های اجتماعی برای من از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار است.

,

اینروزها اشتراک گذاری تصاویر ناگوار در تلگرام و وایبر و اینستاگرام غوغا می کند.موافق این رویه هستید؟ به نظرتان فراوانی به تصویر کشیدن این اتفاقات، قضیه را برای بیننده عادی نمی‌کند؟

, اینروزها اشتراک گذاری تصاویر ناگوار در تلگرام و وایبر و اینستاگرام غوغا می کند.موافق این رویه هستید؟ به نظرتان فراوانی به تصویر کشیدن این اتفاقات، قضیه را برای بیننده عادی نمی‌کند؟,

آری متأسفانه همین طور است چاقویی تیز و دولبه، بستگی دارد دست چه کسانی است و چگونه استفاده می شود. نمی توانم بگویم که موافقم یا مخالفم عرض کردم باید بیشتر به مسائل فرهنگی و فرهنگ سازی توجه کرد. وقت و انرژی بیشتری لازم است صرف شود که مسیر حرکت استفاده از تکنولوژی به بیراهه نرود، به عقیده بنده آموزش را باید از مدارس و حتی خانواده ها شروع کرد چون امروزه نمی توان به راحتی دنیای مجازی را از جامعه جدا کرد و این مسئله عبه عضوی لاینفک از جامعه تبدیل شده است. هر جریانی دورانی دارد و دوران گذار را باید طی کرد فراوانی تصاویردر دنیای مجازی و اتفاقات را برای ببینده عادی نمی کند بلکه می توان با فرهنگ سازی با این پدیده منطقی تر برخورد کرد.

,

بخشی از جریان فکری در عکاسی مستند معتقد است که عکاس باید حقیقت را ثبت کند. به نظر شما، آیا واقعا چنین وظیفه‌ای بر دوش عکاس است؟

, بخشی از جریان فکری در عکاسی مستند معتقد است که عکاس باید حقیقت را ثبت کند. به نظر شما، آیا واقعا چنین وظیفه‌ای بر دوش عکاس است؟,

رعایت این موضوع بیشتر بر عهده عکاسان مستند اجتماعی است و به حیطه کاری ژورنال های خبری مرتبط است. به نظر بنده هر کار خبری جدا از موقعیت و جناح و جایگاه افراد باید کاملاً شفاف و بی طرف باشد و رسالت هر ژورنال هم همین است آن ها حکم آیینه ای تمام عیار از نقاط ضعف و قوت جامعه را دارند و با چشمانی باز همه  نکات جامعه را رصد می کنند.

,

با بررسی زندگی بسیاری از عکاسان بزرگ دنیا می بینیم که عکس‌هایشان از یک فاجعه، جنگ یا حادثه و اتفاق خارق العاده ای مشهورشان کرده و جوایزی را برایشان در پی داشته. تاکنون چنین فرصتی برای شما به وجود آمده؟

, با بررسی زندگی بسیاری از عکاسان بزرگ دنیا می بینیم که عکس‌هایشان از یک فاجعه، جنگ یا حادثه و اتفاق خارق العاده ای مشهورشان کرده و جوایزی را برایشان در پی داشته. تاکنون چنین فرصتی برای شما به وجود آمده؟,

 البته من تا رسیدن به عکاسان بزرگ جهان راه زیادی در پیش دارم ولی همواره هر عکاس دغدغه اش گرفتن عکس خوب و حرفه ای است ولی بنده بیشتر تمرکزم روی ماندگار بودن عکس هایم است و بتوانم لحظاتی را ثبت کنم که تاریخ مصرف نداشته باشند. در کنار این هنر از عشق بی پایان که به این هنر دارم. همیشه جایگاه هر عکاس با عکس هایش رقم می خورد من هم همیشه در تلاشم که کارهایم را از طریق جشنواره های داخلی و خارجی ارائه کنم و خوشبختانه توانسته ام نمرات قابل قبولی بگیرم.

,

 

,

, ,

تاریخ جشنواره‌های عکاسی در ایران را که نگاه کنیم، یا فستیوال‌ها به موسسه یا نهادی قوی و ثروتمند مانند شهرداری وابسته فعالیت دارند. شهرداری یا نهادهای دیگر شهرستان بوکان یا شهرهای منطقه پیش قدم برگزاری چنین جشنواره ای بوده اند؟

, تاریخ جشنواره‌های عکاسی در ایران را که نگاه کنیم، یا فستیوال‌ها به موسسه یا نهادی قوی و ثروتمند مانند شهرداری وابسته فعالیت دارند. شهرداری یا نهادهای دیگر شهرستان بوکان یا شهرهای منطقه پیش قدم برگزاری چنین جشنواره ای بوده اند؟,

من همیشه و بی تعارف عرض کرده ام تا به امروز شورا و شهرداری به صورت جدی اقدامی انجام نداده اند ولی دوست دارند مسیر را هموار کنند ولی متأسفانه من خوشبین نیستم، البته در شهرهای دیگر، علی الخصوص در کلان شهرها سالانه بودجه های خوبی در جهت برگزاری فستیوال ها و مسابقات عکاسی و هم چنین برپایی نمایشگاه اختصاص داده می شود.

,

خانواده یتان به عکساهای شما و عکاسی علاقه دارند؟

, خانواده یتان به عکساهای شما و عکاسی علاقه دارند؟,

عشق و علاقه بنده به عکاسی به خانواده ام هم سرایت کرده و هم حامی بنده بوده اند و هم مرا تشویق کرده اند.

,

و در آخر رسالت هر انسان در هر جامعه همانند یک سلول در یک ساختار و لذت در مقید بودن است و این انسان ها را در ذهن ها جاری و ماندگار می کند.

,

 گفت و گو از رسول گلباخی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه