اخبار داغ

سرانجام طرح تحول سلامت به کجا ختم می‌شود؟

سرانجام طرح تحول سلامت به کجا ختم می‌شود؟
اجرای طرح تحول سلامت موضوعی بود که در دولت یازدهم به شکل جدی پیگیری شد و با گذشت بیش از یک سال از اجرای آن حدود ۸۰ درصد رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرگزاری سینا، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از موضوعاتی که مد نظر قرار گرفت اجرای طرح تحول سلامت برای برطرف کردن مشکلات حوزه بهداشت و درمان بود.

رایگان کردن زایمان طبیعی، کمک دولت به بیماران صعب‌العلاج به‌ ویژه بیماران کم درآمد و بی‌بضاعت، گسترش امداد هوایی اورژانس کشور، اصلاح تعرفه‌های پزشکی و ساماندهی قوانین در این زمینه و بخش آموزش از برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد.

درراستا اجرای طرح تحول مقرر شد که بیماران بستری در شهر‌ها فقط ۱۰ درصد و بیماران بستری در مناطق روستایی، کمیته امداد، ‌افراد تحت‌تکفل بهزیستی و عشایری که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، فقط ۵ درصد هزینه‌های بستریشان را پرداخت کنند.

اجرای طرح تحول سلامت به منظور ارتقای سلامت در کشور از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ با امیدواری بسیار آغاز شد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان درباره حل یکی از مشکلات مردم در زمینه مراجعه به آزمایشگاه‌های بیمارستانی و همچنین خدمات تشخیصی و تصویربرداری به خبرگزاری فارس گفته بود: مقرر شده که از این پس خدمات تشخیصی، تصویربرداری و سایر خدمات مورد نیاز در خود بیمارستان تهیه شود. البته طبیعی است که این اتفاق یک روزه نمی‌افتد و لازم است مردم صبوری کنند تا به تدریج تمام برنامه‌های موردنظر عملیاتی شود.

دیدگاه‌های صاحب نظران درباره طرح تحول سلامت
اجرای این طرح در نگاه اولیه بسیار مفید و در حل مشکلات بهداشت و درمان کشور گام موثری محسوب می‌شد و مورد حمایت بسیاری از مسئولین نیز قرار داشت.

در این باره دکتر حسن عراقی‌زاده معاون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با وب‌دا گفته یود: طرح تحول سلامت می‌تواند پوشش دهنده منویات رهبری برای ‏کاستن از درد‌ها و آلام کسانی که بیمار دارند شود. درحالی که در گذشته اینچنین نبود و کسی که بیماری داشت علاوه ‏بر رنج بیماری باید رنج هزینه‌های هنگفت درمان را نیز به دوش می‌کشید. این طرح با تقویت بخش دولتی و قید و بند ‏زدن به بخش خصوصی، هزینه‌های پرداختی از جیب مردم که هیچ نظارتی بر آن نبود را کاهش می‌دهد و می‌توان ‏گفت وقتی که هزینه‌های بخش سلامت در قالب یک چارچوب و قانونی قرار بگیرد، کمک به اقتصاد کشور نیز خواهد ‏کرد‎.

دکتر جعفر اصلانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز به سینا گفت: طرح تحول سلامت نقطه عطفی در کشور محسوب می‌شود که رضایت مردم، فعال شدن بیمارستان‌های دولتی، کاهش لیست انتظار بیماران و نگاه جدید سیاستمداران و متولیان نسبت به بهداشت و درمان در کشور را به دنبال داشته است.

البته این طرح مخالفان سر سختی نیز داشت که از جمله آن می‌توان به مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشاره کرد، وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس می‌گوید: روش کار ما در جال حاضر در نظام بهداشت و درمان کشور غلط است، مکانیزمی را که در پیش گرفته‌اند غیر عادلانه است، قرار بود منابع هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را برای حاشیه نشین‌ها و مردم مناطق محروم هزینه کنیم نه در شهر‌ها.

پزشکیان ادامه داد: قرار نبود این پول‌ها را بین عده‌ای خاص تقسیم کنیم و درآمد آن‌ها را بالا ببریم، تا شکاف طبقاتی و یی عدالتی بیشتر شود، این کار‌ها هم غیر علمی است و هم غیر اسلامی.

واکنش وزیر بهداشت به انتقادات
وزیر بهداشت و درمان برخی انتقادات درباره طرح تحول سلامت را فضاسازی می‌داند و به خبرگزاری مهر می‌گوید:متاسفانه فضاسازی‌هایی صورت گرفت که این طرح را ناکارآمد نشان دهند که درقالب طرح تحول پول را به پزشکان داده‌اند و به نوعی آن را کم ارزش نشان دهند، اما آمارهای دستگاه‌های نظارتی رضایتمندی ۷۰ تا ۸۵ درصدی مردم را گزارش کردند. ما تنها وزارتخانه‌ای هستیم که گفتیم ریز هزینه‌ها را اعلام می‌کنیم.

در سخنرانی دیگر وزیر بهداشت و درمان گفت: اجرای گام چهارم طرح تحول، سلامت در حوزه آموزش پزشکی است و به‌زودی شاهد تغییرات جدی در این حوزه خواهیم بود به شکلی که روند سنتی آموزش پزشکی حتماً تغییر خواهد کرد و در عین حال هماهنگی آن با حوزه‌های پژوهش، درمان و بهداشت افزایش پیدا خواهد کرد.

حال پس از گذشت حدود یک سال و چند ماه از اجرای طرح تحول سلامت وزیر بهداشت اط مشکلات سر راه این طرح پاشنه آشیل اجرای طرح تحول سلامت را بیمه‌ها دانسته و گفته است: اگر بیمه‌ها سامان نیابند وضع سلامت و درمان مردم بهبود نمی‌یابد همچنین بیمه‌ها نباید بنگاه داری کنند و بیمه‌ها باید تجمیع پیدا کرده و یک بیمه در کشور وجود داشته باشد.

در این باره دکتر جعفر اصلانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت‌وگو با سینا معتقد است که به دلیل دولتی بودن و کوتاهی در مدیریت، بیمه‌های ما موفق عمل نکرده‌اند در ایران بیمه‌ها هر ۱۰ سال ورشکسته می‌شوند و دولت بودجه‌ای را برای آنان صرف می‌کند در صورتی‌که بیمه‌ها باید بتوانند سرمایه خود را فزایش دهند تا خدمت رسانی انجام شود پس اگر بیمه‌ها به دنبال موفقیت هستند حتما باید کارهای اقتصادی زود بازده و سودآور داشته باشند تا بتوانند خدمت بهتری انجام دهند.

نگاه بسیج جامعه پزشکی به طرح تحول سلامت
آنچه مشخص است این‌ است که اجرای هر طرح کلانی در کشور کار راحتی نیست و حتما دارای نقاط قوت و ضعف خواهد بود؛ در این‌باره دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در دفاع از اجرای طرح تحول ضمن حمایت از وزیر بهداشت گفت: به هر حال طرح تحول سلامت باعث رضایتمندی مردم و مسئولان شده و طرح نوپایی است، وزیر بهداشت نیز کار بسیار بزرگ و سنگینی را شروع کردند، هدف دکتر هاشمی نیز سر و سامان دادن به حوزه سلامت است، بنابراین اگر نقدی نیز به طرح تحول سلامت وارد است مانند هر طرح دیگری بهتر است در فضای کار‌شناسی و فنی به آن پرداخته شود و از بردن این نقد‌ها به فضای رسانه‌ها و عمومی جلوگیری شود.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دیدگاه‌های صاحب نظران درباره طرح تحول سلامت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, واکنش وزیر بهداشت به انتقادات,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نگاه بسیج جامعه پزشکی به طرح تحول سلامت,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه