اخبار داغ

استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی و سکوت مجامع بین المللی

استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی و سکوت مجامع بین المللی
اوایل ماه هشتم میلادی سالجاری بود که گروه تروریستی- تکفیری داعش در محور مخمور و گویر در موصل که یکی از حساس ترین محورهای جنگی داعش با نیروهای کرد عراقی است، 45 گلوله توپ به سوی نیروهای پیشمرگه شلیک کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ایرنا در پی این حملات بلافاصله نیروهای پیشمرگه کرد اعلام کردند که این گلوله های توپ دارای کلاهک بوده و داعش از نوعی سلاح شیمیایی علیه نیروهای کرد استفاده کرده است؛ اگرچه این خبر در اختیار رسانه ها قرار گرفت، اما تصاویری محدود از جراحت های پوستی پیشمرگه ها منتشر شد.
'سیروان بارزانی' فرمانده این محور نیروهای پیشمرگه که نزدیک به 120 کیلومتر را شامل می شود، با تایید استفاده داعش از سلاح های شیمیایی به رسانه های گروهی گفت: نمایندگان نیروهای ائتلاف و در بین آنها آمریکایی ها و آلمانی ها در منطقه حضور داشتند و از جراحات مجروحین پیشمرگه نمونه برداری کردند تا بررسی های لازم را انجام دهند.
'سعدی احمد پیره' عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق در خصوص دسترسی گروه تروریستی و تکفیری داعش به سلاح های شیمیایی به خبرنگار ایرنا در اربیل افزود: تحلیل ما این است که داعش با بهره گیری از بحران سوریه در این کشور، به این سلاح ها دسترسی پیدا کرده است.
در خصوص نوع این سلاح شیمیایی نیز 'سعدی احمد پیره' اضافه می کند: آنچه روشن است این است که داعش به سلاح های شیمیایی که سبب جاری شدن اشک و بی هوشی نیروها می شود، دسترسی پیدا کرده و از سوریه این سلاح ها رابه عراق منتقل کرده است.
'احمد شوقی' کارشناس نظامی در اقلیم کردستان عراق در این خصوص به شبکه تلویزیونی رووداو گفت: داعش در سوریه به سلاح های شیمیایی از نوع خردل و کلر دسترسی پیدا کرده و آنها را اکنون به عراق منتقل کرده است و از آنها علیه نیروهای پیشمرگه استفاده می کند.
سال گذشته نیز فرماندهی نیروهای پیشمرگه اعلام کرده بود داعش از سلاح های شیمیایی در جنگ علیه نیروهای کرد بهره گرفته است.
'کریم سنجاری' وزیر کشور حکومت اقلیم کردستان عراق نیز در پاسخ به این سوال که نتایج بررسی های بعمل آمده بر روی نیروهای پیشمرگه به کجا انجامید، به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: هنوز نتایج به ما اعلام نشده است و به محض اینکه این نتایج را در اختیار ما قرار دهند آن را رسانه ای خواهیم کرد.
حال سوال این است آیا نتایج این نوع سلاح شیمیایی که داعش استفاده کرده است در اختیار کردها قرار خواهد گرفت؟
به نظر می رسد نوعی پرهیز برای رسانه ای کردن سلاح های شیمیایی در اختیار داعش وجود دارد چرا که اگر این نتایج در اختیار رسانه ها قرار گیرد، ائتلاف غربی ها در کمتر از دو سال پاسخ محکمی به ادعای خود دریافت می کنند که قصد داشتند براساس آن به سوریه حمله کنند.
این نوع سلاح شیمیایی که در مناطق درگیری با نیروهای کرد از سوی داعش مورد استفاده قرار گرفته است، در جریان حملات داعش به کوبانی در سوریه نیز مورد استفاده قرار گرفت اما در آنجا هم نتایج به کسی اعلام نشد.
'فرهاد شامی' خبرنگار و روزنامه نگار کرد سوری که هنگام حملات داعش به کوبانی در این شهر بود به خبرنگار ایرنا در اربیل می گوید: همان موقع فرماندهی یگان های مدافع خلق ائتلاف بین المللی را در جریان کاربرد این سلاح ها از سوی داعش و اثرات آن قرار داد و آنها قول دادند بررسی کنند و پاسخ دهند اما تاکنون هیچ پاسخی به کسی نداده اند.
پرونده شیمیایی داعش و سایر گروه های تروریستی حاضر در سوریه، نخستین بار 21 اوت 2013 گشوده شد. صدها تن که بین 300 تا 1700 تن اعلام شده، بامداد این روز در غوطه شرقی در استان ریف دمشق بر اثر حملات شیمیایی کشته شدند.
کشورهای منطقه شامل ترکیه، عربستان ، قطر و اردن و نیز کشورهای غربی به رهبری آمریکا گوش ها و چشم هایشان را بستند و فریاد زدند که کار کار دولت ' بشار اسد' بوده است.
آنها به هیچ چیزی شک نمی کردند و انگار مساله شیمیایی یک بهانه برای شروع جنگ بود؛ بنابر این ماشین جنگی خود را روشن کرده و بر طبل های جنگ کوبیدند؛ جنگی که می توانست تمام منطقه را به آتش بکشد و شعله های آن حتی جامعه جهانی را در بر بگیرد.
آنها به نظرات ده ها کارشناس و خبرنگار غربی حاضر در سوریه از جمله گزارشگران سی. ان .ان و دیلی تلگراف هم اعتنا نکردند و حتی به نظرات مخالفان اسد در داخل سوریه هم توجهی نکردند؛ بطوری که صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه که هم در حال جنگ با دولت سوریه و هم شورشیان بود، همان روزها گفت بعید است حملات کار دولت سوریه باشد، چون موقعی اتفاق افتاده که در نبرد به برتری رسیده بودند. «دولت سوریه سلاح شیمیایی دارد، ولی هیچ وقت آن را نزدیک دمشق در ۵ کیلومتری هیات سازمان ملل که برای بررسی سلاح های شیمیایی آمده بودند، استفاده نمی کند.»
وی این را هم گفته بود که «طرف های مقابل» دولت سوریه پشت این قضیه بودند، با این هدف که برای اسد پاپوش درست کرده و واکنش بین المللی علیه او را تحریک کنند.
آنها که آن روزها پشت آن هجمه شدید تبلیغاتی بودند، اکنون با گذشت بیش از یکسال از حمله داعش به عراق و اعلام چندین حمله شیمیایی این گروه به ارتش و نیروهای الحشد الشعبی و نیز پیشمرگان کرد عراقی، سیاست سکوت پیشه کرده اند و بطرز تردید آمیزی هیچ صدایی شنیده نمی شود؛ مانند سایر موارد جنایات داعش که گویا این گروه مجوز بین المللی برای جنایات خود کسب کرده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

, ,

, ,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه