اخبار داغ

گزارشی از رد پای موزکاران ایرانی روی پوست موزخارجی؛

قطب تولید موز کشور در آستانه تعطیلی/ وزیر سابق جهاد کشاورزی: عده‌ای می‌خواهند کشاورزی را به‌بهانه کمبود آب و تحریم تعطیل کنند

قطب تولید موز کشور در آستانه تعطیلی/ وزیر سابق جهاد کشاورزی: عده‌ای می‌خواهند کشاورزی را به‌بهانه کمبود آب و تحریم تعطیل کنند
سیستان و بلوچستان قطب کشاورزی و تولید موز کشور است که سالانه 115 هزار تن موز در این شهرستان تولید می شود ولی این روزها قاچاق موز، موزکاران استان را نگران کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از عصر هامون، این روز ها اخباری مبنی بر تعطیلی تولید میوه های آب بر از سوی برخی مسئولین شنیده می شود که موز یکی از میوه های آب بر در کشور می باشد که این روز ها نگرانی موزکاران استان را در بر داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر هامون,


محمد رضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم در گفت و گو با یکی از رسانه ها چندی پیش با اشاره به اینکه عده‌ای می‌خواهند کشاورزی را به‌بهانه کمبود آب و تحریم تعطیل کنند و حاضر است با آنها مناظره کند، گفت: چرا پروژه سدهای زیرزمینی را که در ۳۰۰نقطه شناسایی و حتی در نقاطی اجرایی شده تعطیل کردند؟

عده‌ای می‌خواهند کشاورزی را به‌بهانه کمبود آب و تحریم تعطیل کنند

,
,
,
, عده‌ای می‌خواهند کشاورزی را به‌بهانه کمبود آب و تحریم تعطیل کنند,


وی ادامه داد: به‌خلاف مواردی که درباره محدودیت عوامل تولید محصولات کشاورزی در کشور مطرح می‎شود، بنا بر اظهارات وزیر اسبق کشاورزی، ظرفیت تأمین غذای 300میلیون نفر در کشور وجود دارد. اما مسئولان اجرایی کنونی درمواردی بدون توجه لازم به فعالیت‌های جهادی و صرف فعل "ما می‌توانیم" و "اقتصاد مقاومتی"، بهانه‌های مختلفی را برای محدودیت تولید محصولات کشاورزی و عدم لزوم خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی عنوان می‌کنند با این استدلال که منابع آبی کشور محدود است.

,
,


سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوایی مناسب، زمینی مرغوب و داشتن سفره های زیرزمینی بسیار غنی مستعد پرورش موز است به همین خاطر در 20 سال اخیر حدود 5 هزار هکتار موزستان در شهرستان های چابهار و کنارک احداث شده است. 

,
,


از آنجایی که موز نیاز زیادی به آب دارد کارشناسان امور کشاورزی تولید موز در سیستان و بلوچستان را فاقد توجیه اقتصادی می دانند و به موزکاران توصیه می کنند کشت محصول دیگری را جایگزین موز نمایند.

,
,
, ,

قاچاق روزانه صد ها تن موز به کشور

, قاچاق روزانه صد ها تن موز به کشور ,


یکی از موزکاران چابهار در این خصوص به یکی از رسانه ها گفته بود که: موز میوه ای است که از زمان کاشت تا برداشت نیاز به مواظبت زیادی دارد، هزینه نگهداری آن بسیار زیاد است بویژه که آب فراوانی نیازدارد، تامین آب هم به دلیل اینکه باید از چاه استحصال شود هزینه بر است.
وی با بیان اینکه وقتی میزان سطح زیر کشت موز افزایش یافت مجبور شدیم ابزار و لوازم بسته بندی و عمل آوری را در محل تامین نماییم که این خود هزینه بیشتری بر موزکاران تحمیل نمود، افزود: به دلیل بالابودن هزینه تولید، بسته بندی، عمل آوری و هزینه حمل از چابهار تا مراکز مصرف که اغلب در مرکز کشور است موزکاران از بابت تولید این میوه سودی نمی برند.
وی ادامه داد: رقیب قوی و سرسختی برای موزکاران در آن سوی مرز یعنی پاکستان وجوددارد که به علت عدم کنترل مرزهای استان روزانه صدها تن موز به صورت قاچاق وارد سیستان و بلوچستان شده و از آنجا به سراسر کشور حمل می گردد.
این موزکار اظهار داشت: موز پاکستان نصف قیمت موز تولیدی موزکاران چابهار به فروش می رسد و این در حالی است که واردات موز از کشورهای آفریقایی و فیلیپین آزاد و تمام بازارهای کشور انباشت از موز وارداتی است.

میوه‌های قاچاق راهی سردخانه‌ها می‌شود

,
,
,
,
,
,
, میوه‌های قاچاق راهی سردخانه‌ها می‌شود,


در حالی که بر اساس مجوزهای قانونی سردخانه‌ها موظف به تحویل میوه‌هایی هستند که دارای برگ سبز و مجوز ورود باشند، معلوم نیست طبق چه قانونی پذیرای میوه‌های قاچاق واردشده از کشورهای ترکیه، آفریقا و شیلی شده‌اند.
رئیس اتحادیه بارفروشان ایران امروز در گفتگو با یکی از رسانه ها با اعلام این خبر گفت: به‌علت عدم نظارت بر عملکرد سردخانه‌ها، میوه‌های قاچاق واردشده راهی سردخانه‌ها می‌شوند تا به مرور وارد بازار شوند. این در حالی است که سردخانه‌ها موظف به تحویل میوه‌هایی هستند که برگ سبز و ورود قانونی داشته باشند.
سیدمحسن محمودی افزود: واردات نارنگی از ترکیه، پرتقال از آفریقا و سیب از شیلی همچنان ادامه دارد و در میدان میوه و تره‌بار نیز میوه‌های قاچاق‌شده دیده می‌شود، اما به‌علت نفوذ واردکنندگان و عدم استقبال به‌علت همزمانی با میوه‌های تابستانه، محموله‌های قاچاق راهی انبارها می‌شوند تا متناسب با میزان تقاضا در بازار عرضه شوند.

,
,
,
,
,
, ,

تدارک قوانین حمایتی پس از مذاکره

, تدارک قوانین حمایتی پس از مذاکره,


وی تصریح کرد: هرچند با توافق صورت‌گرفته در حوزه هسته‌ای انتظار می‌رود وضعیت تجارت در سطح کلان کشور بهبود پیدا کند، اما نگرانی از باز شدن دروازه‌های کشور به روی محصولات کشاورزی وجود دارد.
محمودی یادآور شد: همواره در همه کشورها که در شرایط تحریم قرار ندارند، واردات با تعرفه کنترل می‌شود، لذا انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از تنش در بازار داخلی برای بخش کشاورزی قوانین حمایتی و تعرفه‌ای تدارک ببیند.
 
کشاورزان نیاز به حمایت دارند

,
,
,
,
, کشاورزان نیاز به حمایت دارند ,


یک کارشناس امور باغبانی در شهرستان کنارک نیز با بیان این ‌که سالانه حدود 130 هزار تن موز در این استان تولید و 90 درصد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود، به یکی از رسانه ها گفته بود: شرایط آب و هوایی مناسب، حجم فراوان آب زیرزمینی و کیفیت خوب آن و خاک بسیار مرغوب برای کشاورزی و تولید میوه‌های گرمسیری از جمله دلایل کشت و تولید خوب موز در این منطقه است. چنانچه از کشاورزی این منطقه حمایت شود، تولید و بهره‌وری بسیار بالایی خواهد داشت.

,
,


علی سعیدی افزود: موزی که در این منطقه تولید می‌شود، کیفیت و طعم بسیار خوبی دارد، به طوری که از موزهای وارداتی، بهتر و مطبوع‌تر است. موزهای وارداتی فقط شکل ظاهری خوبی دارد، در حالی که موز ما از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است، هرچند رنگ و رو و ظاهر مناسبی ندارد.
وی ادامه داد: ما در بخش مطالعاتی و تحقیقاتی و فرآوری و صنایع تبدیلی در منطقه مشکل داریم، در حالی که اگر روی رنگ و شکل ظاهری میوه این منطقه کار شود، به طوری که بازارپسند شود، هم فروشش بهتر می‌شود و هم قیمتش افزایش یافته و جلوی ضرر کشاورز گرفته می‌شود.

,
,
,


این کارشناس با بیان این‌که در صورت رسیدگی و حمایت از موزکاران و برطرف کردن مشکلات آنها و افزایش بهره‌وری، موز داخلی کفاف مصرف و نیاز کشور را می‌دهد و دیگر نیازی به واردات نیست، گفت: اینجا منطقه بسیار بکری، هم برای کشاورزی و هم برای کارهای تحقیقاتی است. از طرفی استعداد بالایی برای کشت میوه‌های گرمسیری دارد. بنابراین ادغام کار کشاورزی و کار تحقیقاتی یکی از نیازهای منطقه است که باید در خود منطقه انجام گیرد، چراکه کار تحقیقاتی اگر در کنار کشاورزی باشد، بازدهی خوبی خواهد داشت.

,
,
,
, ,

در شرایط پساتحریم و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی بسیاری از ظرفیت‌های کشاورزی کشور می‌تواند برای ارزآوری مورداستفاده قرار گیرد و ضمن ایجاد اشتغال به تولید ثروت ملی نیز منجر شود که محصول موز باارزش غذایی و ارزش‌افزوده بالای اقتصادی در صورت حمایت دولت می‌تواند در صادرات نقش بیشتری ایفا کند.

,


برای شکوفایی کشاورزی در بخش موز می توان با توسعه آبیاری قطره‌ای، احداث سردخانه، انبار و صنایع فرآوری و تبدیلی، تأمین سرمایه در گردش، بازاریابی حرفه‌ای برای صادرات، فعال کردن رایزنان بازرگانی و اقتصادی به‌ویژه در کشورهای هدف و ورود به‌موقع به بازار، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای بازاریابی می‌تواند در این مسیر نقش مهمی ایفا کند.

,
,


فراموش نکنیم ایران اسلامی با نعمت‌های خدادادی، سرشار از ثروت‌های هنگفتی است که می‌توان با استفاده بهینه از آن‌ها ضمن تأمین نیاز داخلی و کشورهای اروپایی و آسیایی ضمن کسب درآمدهای ارزی به معیشت و اقتصاد کشاورزان، این دستان پرتلاش و زحمتکش هم کمک کرد و آینده توأم با رفاهی را در این بخش رقم زد و باور کنیم که موز جایگزین مناسبی برای نفت است.

,
,


انتهای پیام/گ

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه